Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 17 Okt 2019, 22:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 77 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Sesongen 2019
InnleggSkrevet: 06 Okt 2019, 13:52 
Avlogget

Etter uavgjort 1-1 borte mot MIF og et fattigere offensivt spill og magert med egne målsjanser, leser jeg i en overskrift på DT+ at HP vil introdusere disiplin som botemiddel til å oppnå økt målfarlighet. Jeg må ta risikoen på å skrive et malplassert innlegg.

Jeg vet jo da ut fra overskriften alene ikke disiplin i hvilken henseende. Men jeg er muligens tvilende og iallfall spørrende. Ut fra vinklingen på botemiddelet framgår at det faktiske offensive spillet avvek fra kampplanen.

Spørsmålet er imidlertid: Hvorfor et slikt avvik? Ut fra tenkelige svar er det et spørsmål om "( økt) disiplin" er et godt svar.

Dersom svaret på spørsmålet er "frykt", er "disiplin" trolig ikke noe godt svar. Tiltak som gir økt trygghet vil trolig være bedre. Dersom svaret er at hver enkelt spiller ikke fant medspillere der han burde ut fra kampplanens ulike muligheter, og dersom opplevelsen var ganske felles for alle aktuelle spillere innenfor et offensivt mønster, kunne en løsningsmåte være å inntrene videre det offensive mønsteret, utsatt for sterkt stress fra andre spillere (slik som i en kampsituasjon). Foreta dette et stykke i retning av en automasjon. Dersom svaret for det tredje ikke er det første eller annet svar hver for seg, men i kombinasjon, så gjør det et rendyrket disiplinsvar desto mer uhensiktsmessig.

HP og hans team synes å ha gode og detaljerte kampplaner, til atskillig støtte for lagets spillere. Imidlertid har en detaljert styring av spillere en omkostning som vel å merke kan være aktuelt å akseptere, gitt hva som oppnås ved styringen. Men omkostningen er å gå utenom og eventuelt for noen spilleres vedkommende å bygge ned spillerens egen spillintuisjon i møte med noen overordnede retningslinjer for lagets spill. Hva gjør spilleren i uforutsette situasjoner?

Bortsett fra dette vet jeg ikke om kampplanen var å starte i kontrollert defensive formasjoner for å avverge hjemmelagets startoffensiv, deretter å ta tak i kampen med eget offensivt spill. Slik kunne det se ut. Et spørsmål kunne være: Kan omstillingen ha blitt for komplisert, gitt at den skjedde overfor et aggressivt motstanderlag på deres bane, slik at det innarbeidede ble for vrient med endring fra hovedsaklig defensiv samhandling til meget mer av offensiv samhandling, men med gjenpress og returløp som antatte medfølgende oppgaver? I kampen mot MIF var det til og med under en 6-poengkamp.

Alt i alt: Jeg tror repeterende innarbeiding under realistiske betingelser (motspill fra "fiendtlige" motspillere med aggressivitet) har mer for seg enn maksimen "disiplin". For det førstnevnte håndterer innslaget av frykt, frykt for konsekvenser i kampen, men også for sesongen, noe jeg tviler på om disiplin gjør.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

Innleggets emne: Re: Sesongen 2019
InnleggSkrevet: 08 Okt 2019, 02:49 
Avlogget

Da har jeg blitt gitt anledning til å lese DT+-artikkelen. Jeg ser at den forteller at hovedtrener HP ikke avviker så meget fra hva jeg som tilskuer enkelt tenkte. Jeg er stadig riktignok litt forbauset over at "disiplin" opptrer som selve nøkkelordet. Men ellers er jeg slett ikke uenig å intervenere overfor angrepsspillet med sikte på å skape et kollektivt angrepsspill, noe jeg tvert imot har sett som et savn og gitt uttrykk for. Faktisk var det der jeg ved HPs ankomst håpet varmt han ville begynne en stund. For uten det fritok det motstanderlag i stor grad fra behovet for å vie Strømsgodset med den spillerstall han overtok og en stund spilte med, omtrent noe som helst defensiv oppmerksomhet. Dermed mistet den opprinnelige spillerstallen sin beste mulighet for å hevde seg. For det var mer i den spillemessige retningen den spillerstallen hadde sine fortrinn, om enn spillerstallen var skjevt sammensatt etter spillertyper, gitt effekter av trenerskifter og gitt solgte spillere før sesong. Dessuten hadde forut en hovedtrener og en midlertidig hovedtrener foretatt identitetsoppløsende endringer i spillemåte når dette kun ble forbigående endringer. Det angrepsspill som den begynnende introduksjon av et nytt grunnspill under HP åpnet opp for, syntes også å føre en identitetsopplødning i angrepsspillet ytterligere videre. Den antydede omveien med en viss innledende konsentrasjon om et offensivt spill kunne ha gitt den nedarvede spillerstallen større mulighet til å lykkes i å være med videre.

Jeg forstår imidlertid at en hovedtrener åpenbart vil starte med å få plass sitt grunnspill. Men da ble det som det ble med hensyn til hvilke spillere som kunne bli en aktiv del av den fornyede spillerstallen. Uansett, også den fornyede spillerstall og dens tilnærmede første11er har stått overfor et behov for å få til et kollektivt avslutningsorientert offensivt spill. Da er det et spørsmål hvor langt dette skal struktureres. Går det primært på hvilke spillerbevegelser det skal være rundt ballfører, slik at det finnes ulike pasningsmuligheter som spiller på ball kan velge, med visse frihetsgrader for hvilket angrepsspill som blir til? Eller går det også dit at pasningsvalgene skal forutbestemmes til noen færre, tenkelig umiddelbart mer slagkraftig koordinerte pasningsvalg, men samtidig noe mer stereotypt og bundet og lettere å gjennomskue for et motstanderforsvar?

Uansett: Jeg fatter ikke at ordet disiplin blir et hensyn, uansett at visse spillerbevegelser rundt egen ballfører eventuelt blir obligatoriske. Slike spillerbevegelser behøver ikke å bli oppfattet som en ufrivillig byrde, men snarere en understøttelse som gjør at en spiller kan forvente at en aksjon har flere alternative muligheter til å forvente medspillere med på videreføring av en valgt aksjon.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 77 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen