Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 07 Des 2019, 01:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Apr 2007, 12:33 
Avlogget

Siden dette er en mer generell problemstilling enn forkantsynspunkter til vårkampen borte mot VIF 2007, og Øistein slett ikke har vært alene om et slikt syn, betraktet over tid - snarere tvert imot har det stadig innimellom dukket opp - så åpner jeg like godt en tråd om dette med utgangspunkt i Øisteins innlegg fra nevnte kamptråd
http://www.godsetunionen.com/phpBB2/vie ... php?t=3353:

Øistein skrev:
Til denne kampen er jeg uhyre spent på forsvarsspillet. Syns det har blitt litt bedre, men det er fortsatt mye surr og slurv der.

Det jeg har irritert meg over før er disse horrible tilbakespillene og eplekjekke pasningene, det var i fjorårssesongen. For meg kan det virke som at en ny trend har kommet inn: Det virker osm forsvaret har forbanna god tid! Drible og trikse og vise seg frem, og plutselig har du surra deg ut mot linja eller ned mot flagget. (veldig satt på spissen, men må få frem poenget).

Det kan da ikke inngå i spillestilen å spille sånn? Greit nok at vi skal være ballbesittende, men det er jo liksom fremover på banen det er mest aktuelt.

Synspunkter?

Ice skrev:
Øistein: Jeg ser delvis poenget ditt, men jeg tror ikke jeg er enig. Noe av det jeg syns har vært mest positivt i år har vært at gutta har vist at de vil ha ballen, og de vil gjør noe med den. Selv på dårlige baner har det vært veldig lite "kick-and-run" fotball, som ofte er svakheten spesielt til nyopprykkede lag. Langpasninger har vi slått, men det har stort sett vært en mening bak.

Den negative konsekvensen av å forsøke noe med ballen, så lenge laget ikke heter Manchester United, Barcelona e.l., er at man noen ganger blir satt under press. Likevel kan jeg ikke huske noen farlige situasjoner som har oppstått pga. dette hittil i år?

...............................................

Øistein skrev:
Eksempel direkte på det jeg sa: Husker ikke hvem det var, men en som surra seg ned mot linja mot OKK-tribuna, alt blei bare tull og det endte med at det ko masse lsk-spillere. Det jeg ikke husker er om det ble no farlig.

En annen ting, kan være panikk hva vet jeg, er at det ofte er livsfarlige og utrolig svake klareringer. Var vel noen episoder hvor ballen havna rett hos lsk-spillere forrige mandag. Detter selvsagt noe annet, men igjen litt på forsvarsspillet. Her er det jo egentlig ønskelig at faktisk har ballen litt LENGER, sånn at de hvertfall kan ta et bilde av hvordan ståa er med motspillere i umiddelbar nærhet.

runeh skrev:
Så kampen på tv2sport i stad og jeg trur det er Deila du mener her. Det endte med at han ble holdt av en LSK spiller og fikk frispark.
Men jeg er egentlig enig med Ice, vi må ikke falle tilbake til knøttefotball stadiet med ett spark i fotball, det får vi inge ting ut av. Vi kan heller ta noen sjanser komme seg løs og slå uforstyrra på en medspiller.
………………………

I et supplement til Ice’s svar og tilslutningen fra runeh vil jeg også komme med et tilsvar:
Det du, Øistein, betegner som ”eplekjekke” pasninger har en bestemt funksjon. Det inngår i trener DEF’s frispilling (hans egen terminologi) som faktisk har en sentral plass i hans spillemåte. Jeg for min del har prøvd å gi en tolkning av det i innlegg flere ganger og limer under inn et par utdrag av sånt.

[Jeg har ikke sett noen TV-dekning; kun kan hende litt for lidenskapelig sett to kamper fra tribuenplass, så jeg har ikke fått med meg det følgende som du så tar opp, men så har jeg heller ikke ergret meg over det. Men jeg antar at du korrekt har du registrert.noen innslag.]
Når du nå nemlig viser til at dette hittil i sesongen har blitt avløst av en trend som skal gå ut på å drible og trikse, så går jeg ut fra at dette under vanskelige baneforhold har vært et virkemiddel som spillere har grepet til som et erstatning for pasningsutvekslingene som har vært utsatt til banene er bedre. Hensikten har etter alt å dømme vært å oppnå rom rundt seg til å få plass og tid til å slå presise pasninger, slik Ice viser til at gjennomgående har funnet sted. – De pasningene innimellom som likevel har gått til motspiller, kan jo da – utover rene pasningsfeil som til tider også må finnes hos oss - til dels ha vært de kyniske ”kvitte seg med ballen” på relativt ufarlig måte som i blant må gripes til når man i henhold til spillemåten bedriver bestrebelser på konstruktivitet og ikke vil bli straffet for at man da i blant komme opp i det trøbbelet motstander rimeligvis streber etter å påføre oss.

Ved ankomst av tørrere baner vil nok pasningsutvekslingene bak gjenoppstå.

For dem som vil skumlese noe av min tolkende framstilling av enkelte poenger med frispilling, så limer jeg inn understående.

I en kamptråd mot Odd på http://www.godsetunionen.com/phpBB2/vie ... ght=#77636

Independiente skrev:
Når banene blir bedre, jevnere og tørrere håper jeg tvert imot på at forsvarsleddet vil bedrive atskillig mer av det såkalte ”høyrisiko-spillet” bak (og vet at de kommer til det). Motstanders besvarende sideforskyvninger på våre pasningsutvekslinger bak eller forsøk på direkte å presse disse pasningsutvekslingene bidrar jo da til å åpne rom for våre spillere forover. Et eller annet sted på banen brekker markeringen deres opp av spillere eller soner. Om ikke fra første minutt, utover i kampen. Da bedres også muligheten til økt pasningskvalitet forover, når våre medspillere ikke blir like tett markert, og når våre ballinnehavere bak er sammen om å spille seg til bedre tid på ballen på et samtidig også sikrere baneunderlag - det være seg til spill gjennom midtbanen, lengre pasninger til flankene eller lengre pasninger løftet opp på midtspiss.

Som kontrast til RBK’s leting etter spillere til en ofte omtalt Skammelsrud-rolle, i følge papir-Dagbladet i dag 27-04, har jeg tidligere skrevet i forhold til et annet avisoppslag om hvordan tilsvarende ikke blir vårt motsvarende dilemma

Independiente skrev:
FatOldSun skrev:
VG tipper også Godset på kvalikkplass. Jeg synes VG har gjort en dårlig research, ........................

På den sentrale midtbanen ..................... Helt kurant at de påstår at vi mangler kreativitet i den sentrale midtbanerollen.

...........................................

Egentlig lurer på hvor mange kamper VG har sett, for det var ikke mye i denne analysen som setemmer med virkeligheten.

(Skrevet uten å ha lest VG.):
...................................

Spørsmålet er om f.eks VG - fra sin distanse til en fersk TL-klubb som de har sett relativt lite - har kunnet forstå vårt lags spillemåte. I så fall ville de ha satt søkelyset på trener DEF's frispilling som delstrategi.(Jeg vet altså ikke om VG delvis har gjort det.) Da ville de - med de spillere vårt lag har i forsvarsleddet som dessuten via nytilkomne spillere der må kunne sies å være klart forsterket nettopp i evne til dette, om enn i en atskillig skarpere konkurransesammenheng enn før - ha kunnet forstå at en del av den kreativiteten de etterlyser for den sentrale midtbanerollen istedet er innebygd i frispillingen som utspillingsstrategi. Både i enkeltspillere bak og i deres samspill.

Risikoen som noen vil nevne ved dette, betyr på den annen side at en del annen risiko ved (en typisk Drillo-skole-innvending) å spille seg gjennom midtbanen bakfra, uten en slik utspillingsmåte, nettopp ved det iøynefallende farlige spillet bak istedet blir redusert. For laget får i stand en "frispilling" for spillerne i denne farlige midtbanesonen (til en av spillerne foran, eller ved at en av våre bak selv har fått frambrakt rom forover til å avansere i). Hvis ikke vi får det i stand, nemlig bl.a ved at motstander eventuelt benytter mange spillere der, velges fra vår side - fra våre gode ballspillere i bakerste ledd - alternativt en krosspasning til kantspillere. Eller ballen løftes opp på midtspiss. Eller hvis man et øyeblikk får trøbbel og/eller ikke kan velge noen av de andre alternativene , så spiller man akkurat da bare en kynisk ball framover. OG dersom i noen kamper vårt lag en stund ikke skulle få i stand noe som helst konstruktivt spill ved dette innledningsvis, gjennom at motstander så til de grader engasjerer sin kapasitet på å bestrebe seg på å ødelegge denne utspillingen, så vil det koste dem en del strev så meget at de vil utmattes , og vårt lag ved å fortsette på samme måten, uten å la seg merke med frustrasjon over det foreløpig sterile utfall ved det, vil kunne bli mer konstruktive etter hvert. (Vårt lag kan til og med i så fall enkelte ganger få til en "HBK-behandling" av motstander da om enn neppe i samme omfang.)

Et poeng således: Dermed reduseres de enorme kravene som uten en slik utspillingsmåte ville ha gjeldt nettopp for spillere på denne plassen, altså sentral midtbane i 4-3-3. Dvs rollen har ved spillemåtens innretning blitt endret fra hva plassen isolert sett ellers skulle tilsi. - Dermed "måles" delvis urettferdig overfor hva de er stilt opp mot, våre kandidater til sentral midtbaneplass mot et slikt krav til konstruktivitet og kreativitet. Slikt ville for all del være et pluss og en styrke til hva de ellers gjør og utfører, men ikke like meget et krav som det ville være i andre 4-3-3 spillende lag. Samtidig som våre kandidater i mindre grad for kred for hva de har å by på, og der kravene til dem trolig har vært mer markerte. (Men f.eks i en konkret kamp - som mot Aalesund borte i fjor, ble det forstått at en av våre to utmerket seg i rollen der. Spørsmålet er i kraft av hva!)

Men ved den iøynefallende, men kontrollerte risikoen ved pasningsutvekslingene mellom spillerne bak, nedbygges en tidligere ofte omtalt risiko ved å spille seg gjennom midtbanen bakfra. Og kravene på konstruktivitet og kreativitet på den sentrale midtbanespilleren for å overtrumfe nettopp denne risikoen på en relativt sikker måte blir lavere enn ellers. Selvsagt ville økt konstruktivitet og kreativitet være plussfaktorer å ha for en slik spiller hos oss også, men andre sider av rollen blir viktigere. -……………………………..

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: