Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 07 Des 2019, 00:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Jun 2008, 19:05 
Avlogget

[Jeg oppdager etterpå at jeg har stavet Komlans navn galt, gjør oppmerksom på det, men har ikke tid til å rette feilen.]

Kanskje eller til og med sannsynlig er det følgende ikke noe problem i det hele tatt. Da er det ufruktbart tankespinn. Men jeg tar (et par uker forsinket) sjansen på å sende det inn i tilfelle det likevel skulle ha en betydning:

Vi har forstått at Komelan rimeligvis trengte litt tid på å vokse inn i laget. Men de siste par kampene før hans landskamper viste han hva kan bidra med - i kampen mot Fredrikstad hjemme og, har flere antydet, før det borte mot Hamkam. Både distribusjon av pasninger og (defensivt forebyggende) balanserende posisjonering.

Vi har registrert at Fredrik Winsnes hadde en bølgedal etter en fremragende sesongstart, men at han kom solid opp av den før sommeroppholdet. Det skjedde etter at Komelan hadde reist til sine kamper for Togo.

Vi har altså ikke opplevd Komelan og Fredrik samtidig på sitt normalbeste. Det tegner til å kunne gi laget et ekstra løft i forhold til hva de to hver for seg på godt nivå har tilført vårt lag.

Mitt spørsmål er om det uten videre vil skje spontant. En umiddelbar spillerkjemi. Eller om de istedet fra trenerhold inngripende må tilpasses hverandre i treningssituasjonen (mer enn tilsynelatende påkrevd) og de for egen del aktivt må legge an på å utvikle relasjoner i kampsituasjoner i tellende kamper mot et motstanderlag. Altså: Vil de styrke hverandre nokså umiddelbart? Eller er det en risiko for at det må forløpe et par kamper - med uønsket poengtap og svekket lagprestasjon - før dette finner sted?

Mot Fredrikstad så vi hvordan Komelan kunne spre pasninger omkring, enten det var teknikk eller blikket som avvekslende var det viktigste. F.eks. tidligere har vi observert hvordan Fredrik W., befridd for balanserende oppgaver som i fjor, har kunnet vie seg til å igangsette og fortsette et posisjonsvinnende pasningsspill. Da har han i blant (som indreløper) kommet ganske langt ned i banen og fått i stand igangsettinger.

Det potensielt interessante spørsmål er da om Komelan og Fredrik W. i kampsituasjoner er i stand til det som ikke har blitt satt alvorlig på prøve i kampsituasjoner: Det er spillemessig å benytte hverandre til veivinnende effekt. Eller om det finnes en risiko for at de i en viss forstand kan komme til "å gå i veien for hverandre". Fredrik W som en så i beste forstand autoritær spiller, kan han motta igangsettende pasninger som andre medspillere fra Komelan. Eller vil hans tilbøyelighet til å sette igang spillsekvenser kunne forårsake at det ikke skjer. Snarere kanskje, litt mindre vidtgående enn nesten ikke i det hele tatt: ikke så fordelaktig som det skulle være potensiale for.

Fullt tenkelig skjer utviklingen av relasjoner disse to imellom straks og spontant. Da er dette et av forumets mest overflødige innlegg: Å se problemer hvor det ikke fnugg av grunn til det. Men hvis det har noe for seg, så er dette den problemstillingen som kunne ha gjort det fruktbart med en treningskamp noen dager tilbake.Uansett håper jeg at våre trenere har viet en viss oppmerksomhet omkring utviklingen av denne spillerrelasjonen. Nå skal jo utvikling av relasjoner nettopp være en av Fredrik W's sterke sider. Men det kan jo være med ham selv som den førende part. Med Komelan som bakerste mann på midten vil jo relasjonen dem imellom på sett og vis i funksjon ha Komelan som den førende part. Derfor føler jeg litt usikker på om utviklingen av denne relasjonen om øyeblikkelig kommer i stand. (Mitt motiv for å skrive et innlegg som kan være så overflødig, at det er helt sært, men jeg måtte.)

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: