Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 21 Jul 2019, 14:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 157 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: DT+ om Strømsgodset
InnleggSkrevet: 14 Sep 2013, 17:56 
Avlogget

Jeg har stort sett bare kjøpt DT når det har vært kamp. Men har det ikke passet å kjøpe før jeg har gått på toget, så har jeg ofte glemt det siden. Pytt, pytt!

Det ender vel med at deres SIF-oppslag ikke registreres her engang. Pytt, pytt!

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2013, 22:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Et sitat er en del av et åndsverk eller kunstnerisk prestasjon som er satt inn i en ny, egenprodusert sammenheng. Sitatretten skal videre sikre den enkelte mulighet til å gjengi andres ytringer innenfor egne verker. I slike tilfeller er det hensiktsmessig at dette kan gjengis ordrett.

Åndsverkloven § 22 sier :
« Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. »

Sitatretten skal sikre fri meningsutveksling ved at enkeltpersoner gjengir andres utsagn som en del av den offentlige debatt. Dersom du ønsker å imøtegå et utsagn, er det nærmest en forutsetning å kunne gjengi det utsagn du vil angripe på en korrekt måte. Sitatet må ikke være tatt ut av sin sammenheng, og man kan ikke bruke så korte utdrag at den opprinnelige meningen ikke kommer frem.

Opphavspersoner kan ikke motsette seg at andre bygger på deres verk for å fremstille nye verk, og de kan ikke nekte sitat. Hvem som helst kan altså sitere fra hva som helst, men bare “i den utstrekning formålet betinger” og bare dersom en navngir opphavspersonen (respekterer de ideelle rettighetene) slik god skikk tilsier.

Du kan sitere fra alle verk som er offentliggjort uten tillatelse fra rettighetshaverne så fremt dette er i samsvar med god skikk, og nødvendig for et formål. Her er det verd å merke seg at sitatretten gjelder alle verkstyper, ikke bare skrevet tekst. I utgangspunktet er det derfor tillatt å sitere musikkverker, filmverk og lignende, men du har under ingen omstendighet anledning til å sitere et helt verk. Kun deler av verket kan siteres. Spesielt for billedkunst og fotografier fører dette i praksis til at man i liten grad har mulighet til å sitere ettersom man lett kommer i konflikt med opphavsmannens «ideelle rettigheter».

Hva som er «god skikk» må vurderes konkret for de forskjellige verkstyper, og innen de forskjellige bruksområder, men sitatet må under enhver omstendighet benyttes i en sammenheng som står i forhold til det som siteres. Begrensningene i sitatretten må dermed vurderes ut fra formålet med sitatet. Dersom du «snylter» på andres innsats kan du ikke påberope deg sitatrett. Videre er det et krav at rettighetshaver navngis, at kilden angis og at selve sitatet er korrekt gjengitt.

Sitatretten vil ofte være begrenset i multimedieproduksjoner på grunn av den intense utnyttelsen som kan finne sted. Spørsmålet blir til enhver tid hva som ligger i begrensningen «god skikk og i den utstrekning formålet betinger».

Kunstverk kan i utgangspunktet ikke siteres med hjemmel i Åndsverkloven § 22. Det finnes derimot en viss adgang til gjengivelse i ÅVL § 23 hvor første ledd lyder :

« Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i tilslutning til teksten i kritisk eller vitenskapelig fremstilling som ikke er av allmennopplysende karakter, når det skjer i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.

Med samme begrensning kan offentliggjort fotografisk verk mot vederlag gjengis også i kritisk eller vitenskapelig fremstilling av allmennopplysende karakter og i tilslutning til teksten i skrifter bestemt til bruk i opplæring.

Offentliggjort personbilde i form av fotografisk verk kan gjengis i skrift av biografisk innhold.

Bestemmelsene i denne paragraf gir ikke rett til gjengivelse i maskinlesbar form, med mindre det gjelder en ikke-ervervsmessig gjengivelse etter første ledd. »

Et åndsverk anses som offentliggjort når et «rimelig» antall eksemplarer av et åndsverk er spredt til allmennheten med opphavsmannens samtykke. Hva som er et rimelig antall vil avhenge av verkets art. At et verk er utgitt er alltid en forutsetning for videre utnyttelse av verket.

https://sites.google.com/site/webdokume ... itatretten

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 01:15 
Avlogget
Brukerens avatar

1907 skrev:
Sitat:
Åndsverkloven § 22 sier :
« Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. »
...
...du har under ingen omstendighet anledning til å sitere et helt verk. Kun deler av verket kan siteres.
...
Du kan sitere fra alle verk som er offentliggjort uten tillatelse fra rettighetshaverne så fremt dette er i samsvar med god skikk, og nødvendig for et formål.

Det snakkes altså om et formål her. Så kan man jo som sagt tolke ting litt i retning egen favør (både for vår og dt sin side), men ren gjengivelse av hele artikler for interessens skyld er vel nødig et gyldig formål. Det er ei heller et sitat pr definisjon.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 09:47 
Avlogget

Hvis 5 eller 6 deler opp en artikkel så blir det 5-6 sitater :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2013, 14:12 
Avlogget
Brukerens avatar

MariusPA skrev:
Etter samtaler med DT har de konkludert med at det er brudd på åndsverkloven at DT+ sakene legges ut i sin helhet her. Vi ber derfor om at dette stanses, slik at GodsetUnionen ikke blir stilt til ansvar mtp erstaning.

Ikke tilfeldig at dette kommer nå - nå har DT (endelig) fått en konkurrent: http://www.dagsavisen.no/fremtiden/
og strammer da inn. Men dette kan da like godt slå andre veien?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2018, 11:49 
Avlogget

Før kjøpte jeg DT i forbindelse med kamper. Nå er det imidlertid nesten bare +-artikler. Det har gradvis bidratt til å fjerne meg så mye fra avisen at jeg også har sluttet med å kjøpe DT etter kamp.

Lenge har det vært slik at jeg bare ser på overskrifter i DT. Imidlertid på mobil kan jeg ikke engang lese artikler som ikke er +. De lar seg oftest ikke åpne; jeg får menyvalget å vente, men oppnår intet. Og et eller annet gjør at jeg ikke kommer langt ned en side av overskrifter før det stopper opp. Hjemme har jeg i øyeblikket kun mobil.

Nå er det et innsenderoppslag om BP som jeg ikke får lest. ( Vi er vel hovedsaklig tre som skriver her på forumet og av disse tre en for tiden tydeligvis forhindret. Siden DT-artikkelen ikke er +, kunne du, MrBlue2, tenke deg å kopiere inn teksten?)

Vel, siden har jeg både kunnet lese en link på VGD som også min mobil kunne åpne, og kunnet lese innlegget i en mottatt PM.

Edit: En noe endret avslutning av innlegget.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2019, 23:13 
Avlogget

Kfr gjengivelse på VGD av poeng i artikkel i DT+ som jeg ikke får sitert på mobil.

Min utlegning: Den vesentlige grunnen til at et lag på 10 poeng halvveis (etter 16-klubbserie fra og med 2009 ) aldri har maktet å holde plassen, er ikke at det har lite poeng i seg selv. Istedet er det at det poengtallet i tillegg forteller aktuelt om liten tilvekst i poeng. Det er et vitnesbyrd om minimal evne til det i øyeblikket og dermed også antagelig i fortsettelsen som tilsier nedrykk.

Deri består imidlertid også en bitteliten mulighet, nemlig det per nå kun fjernt oppnåelige at den evnen snus. Det skal nok dog nærmest ubegripelig mye til. Altså hittil ikke skjedd.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 157 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen