Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 16 Jul 2019, 07:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 156 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: DT+ om Strømsgodset
InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 16:01 
Avlogget

Blekket spruter i Godset

Spillerne dekorerer kroppene med familie, symboler og inspirerende ordtak. Her er SIFs smykkeskrin.

DRAMMEN: Tokmac Nguen har alltid vært fascinert av tatoveringer, men måtte vente til han fikk proffkontrakt i Strømsgodset før han fikk lov til å farge huden med blekk. I dag har 19-åringen moren og farens navn på brystet, på armen har han et religiøst symbol og en veldig privat tekst.

– Jeg tror den har hjulpet meg mer enn jeg tror. Den fikk meg til å holde motivasjonen oppe, sier Nguen om tatoveringen han fikk mens han opplevde en voldsom opptur i fotballkarrieren.

Det siste halvåret har tatoveringen vært viktig å ha i en vanskelig skadeperiode – som nå heldigvis er over.

Tar du med trener Ronny Deila, keepertrener Thomas André Ødegaard og tidligere kaptein Alexander Aas, så er det elleve i Godset-leiren som daglig spaserer rundt på Marienlyst med merker for livet.

I vinter tok Stefan Johansen sin tredje tatovering etter å ha hørt en soldat holde et foredrag under en landslagssamling. Soldatens skildringer og opplevelser satte spor hos midtbanesjefen.

Nå dekker mottoet « To win is not everything, it´s the only thing» en stor del av Johansens høyrearm.

– Det ligger mye i det, så jeg lever etter det jeg også, forklarer 22-åringen.

Nå ser du jo gamle damer med tatoveringer
Kjærlighet på armen

Martin Rønning Ovenstad er nok den i SIF som har vært dristigst i tatoveringsstolen. På underarmen står datoen han ble sammen med kjæresten. 19-åringen har også sin egen fødselsdato, forskjellige symboler og navnene til familiemedlemmene på huden. I tillegg har han og bestekameraten valgt å hedre barndommen på Haskoll i Lier ved å ta samme tatovering.

Rønning Ovenstad tror absolutt at tatoveringer er en trend i fotballen.

– Ja, det er ikke mange lag som ikke har spillere med tatoveringer, mener han.

Keeper Adam Larsen Kwarasey tror ikke fotballspillere er noe mer opptatt av blekkpynt enn andre folk.

– Nå ser du jo gamle damer med tatoveringer, sier SIF-kapteinen.

Selv har han åtte forskjellige. De fleste spillerne har valgt seg navn eller tegn som er svært viktige for dem.

– Jeg synes tatoveringer er fint, men for meg må de ikke nødvendigvis bety noe.

– Alle kan skjules under en T-skjorte

Alexander Aas er veldig glad i tatoveringer, men synes det er viktig at de kan skjules for omverdenen.

– Det er pynt og de betyr noe for meg, men samtidig er det noen sammenhenger hvor det ikke passer seg å ha tatoveringer, så alle kan skjules under en T-skjorte, forklarer Alexander Aas.

Den tidligere Strømsgodset-kapteinen la opp etter forrige sesong, men har jobbet i klubbens markedsavdeling siden januar. 34-åringen fikk sin første tatovering tidlig i 20-årene. Siden den gang har det blitt flere besøk i tatoveringsstolen. Aas har én på hver skulder, én på magen og to på ryggen. Den ene dekker omtrent hele ryggtavla.

– Det er noen som blir overrasket over at jeg har tatoveringer. At jeg har en veldig stor på ryggen gir noen en aha-opplevelse, sier Alexander Aas.

Nå er det 3,5 år siden han tatoverte seg, men han vurderer å få seg en til.

– Men den må jeg tygge lenge på.

Alexander Aas gjør alltid en nøye vurdering før en ny tatovering. Han synes det har tatt litt av med fotballspillere som tatoverer seg de siste fem-seks årene.

– Moro er det. Man lever bare en gang, sier han.

De fleste av Godset-spillerne som har tatoveringer har vært hos Rosa Helena Magallanes.

– De kommer ofte innom, sier Rosa Helena Magallanes som jobber på Starlight Tattoo i Drammen.

20-åringen har tatovert Stefan Johansen, Lars-Christopher Vilsvik, Tokmac Nguen, Muhamed Keita og Martin Rønning Ovenstad. Hun sier at tegn og religiøse tekster er populært, men at folk har svært forskjellige ønsker.

Magallanes tror mange lar seg inspirere av fotballspillere med tatoveringer.

– Mange som kommer har med seg bilder av David Beckham og ønsker seg den stilen, sier 20-åringen, som har tatovert siden hun var 13 år.

Rosa Helena får mye skryt av spillerne i Strømsgodset, og flere av dem planlegger å få seg nye tatoveringer.

– Jeg tror ikke de gjør det for å bli tøffere. Det er et personlig smykke og en veldig fin måte å uttrykke seg på, sier Strømsgodset-guttas favoritt tatovør.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2013, 13:16 
Avlogget

Stortalent formes i SIF

http://dt.no/pluss/stortalent-formes-i-sif-1.7996706

"Han har mange spennende ferdigheter og har utviklet seg mye på kort tid, sier SIFs keepertrener Thomas André Ødegaard, om den 195 centimeter høye 16-åringen som slenger seg rundt på kunstgresset.

Morten Sætra var egentlig midtstopper på Strømsgodsets guttelag, men da keeperen knakk beinet for rundt fire måneder siden bestemte Sætra seg for å prøve seg mellom stengene. I flere år er det folk som har ment drammenseren burde forsøke seg som målvakt. Nå har han kanskje en lysende keeperkarriere foran seg, for 16-åringen har vært så god at han nå trener med Godsets førstelag.

– Jeg vil ha ham med på A-laget så ofte det er mulig, sier Ødegaard. Unggutten passer perfekt for keepertreneren, som først og fremst ønsker å utvikle målvakter med en fortid som utespillere.

– Da får du fotballforståelsen med en gang, og du er flink med beina, forklarer Thomas André Ødegaard. Han tror Morten Sætra kan bli en god keeper på sikt, men at veien selvfølgelig er lang. En læringsvillig Sætra elsker sitt nye fotballiv mellom stengene og er ikke snau med tanke på egne ambisjoner.

– Jeg skal satse skikkelig. Jeg vil til utlandet i hvert fall, sier drammenseren, som er lillebroren til Godset-stopper Lars Sætra. Han har sett storebror i aksjon på Marienlyst mange ganger.

Nå er han plutselig en del av gjengen som for tiden er et av landets beste fotballag. 16-åringen er overrasket over hvor fort det har gått å vende seg til målvaktsrollen.

– Noen har sagt at det andre keepere bruker noen år på å lære, har jeg tatt på noen treninger, forteller Sætra, som mener rekkevidden og feltarbeidet er hans sterkeste sider. Sætra er visstnok ingen dumming på skolen heller. Etter sommeren begynner han på toppidrettslinjen i Drammen."

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2013, 10:35 
Avlogget

Dio sikter seg inn på toppscorertittelen

C-momentet kom helt ut av intet. En pasning fra Lars-Christopher Vilsvik, en superfrekk chipp over Sarpsborgs to stoppere, en grasiøs piruett og iskald lobb over keeper.

Alle momentene ble utført i en perfekt harmoni – og med stor vanskelighetsgrad.

– Et fantastisk mål. Dio er en kunstner, sier Godset-trener Ronny Deila.

Løkkefotball
Forsvarsspillet var helt sikkert slett. Men noen ganger må man bare berømme avslutteren. Adama Diomande oppfattet at Sarpsborg-stopper Ole Heieren Hansen tok noen skritt til høyre.

Dermed fikk han den anledningen han ønsket til å utføre kunststykket. Den uventede vippen satte Sarpsborgs andre stopper, Christian Brink, helt ut av spill.

– Det var som å være på løkka igjen. Og der liker jeg meg godt, gliser Dio.

Han rangerer målet som karrierens nest flotteste.

– Jeg hadde en brasse i Hødd. Den er finest.

Sterkt å vinne her
Målet kom på et svært viktig tidspunkt. Godset slet i perioder etter Simens Brennes tidligere ledermål, men Dios lekestue sendte drammenserne til pause med ledelse 2–1.

Etter hvilen utlignet først Sarpsborg, men slo umiddelbart tilbake ved luringen Jarl André Storbæk – og senere punkterte innbytter Nana kampen.

– Det var en hard og tøff kamp. Sterkt å vinne her, mener Diomande
Må score mer
Han fikk tilliten i sin andre kamp fra start i Tippeligaen – og scoret sitt sjette seriemål for sesongen. Nå er 23-åringen ubeskjeden nok til å gå for toppscorertittelen.

Dio tror han må opp på 15 mål for å nå målsettingen.

– Men en toppscorer i Tippeligaen burde ligge på 18–20 mål i sesongen. Spissene i Norge scorer for lite. Det er for lite egoisme på topp, sier han.

- Score mange mål
Nøkkelen for Dio er uansett å holde seg skadefri de resterende 12 kampene av sesongen.

– Gjør han det kommer han til å score mange mål, sier Ronny Deila.

Dio har allerede vært ute av spill med to strekker. Nå fungerer kroppen bedre, men han kan ikke spille hver kamp på grunn av belastningen.

Best i 4-3-3
Godset fikk en perfekt start på kampen da Simen Brenne scoret sitt første mål for klubben etter bare tre minutter. Likevel ble det mye lapskausfotball og for mange feilpasninger i 1. omgang. Etter hvilen viste Godset seg fra en langt bedre siden. Formasjonsendring fra 4-4-2 til 4-3-3 gjorde også laget godt.

Sterke innhopp fra Muhamed Keita og Nana Boateng bidro dessuten til å feste et grep om kampen.

- Viser bredden i stallen
– Deilig å vite at vi nesten kan forsterke laget med spillerne vi har på benken, sier Deila.

– Vi viser bredden i stallen, og det avgjør kampen i dag, mener Simen Brenne.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 10:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Uken som vil avgjøre alt

Dette er uken som vil definere hele Godsets sesong. Dette er uken som avgjør alt.

MAGNE J. NILSEN: Sportsjournalist

I løpet av de neste fem dagene kan Strømsgodset være et skritt nærmere gruppespillet i Europaligaen og tilbake på tabelltoppen i Tippeligaen. Eller de kan være ute av både europacupen og gullkampen. Dette er uken som vil definere hele Godsets sesong. Dette er uken som avgjør alt.

Seriefinalen mot Rosenborg er allerede utsolgt. Marienlyst kommer til å bli en trykkoker søndag kveld, og jeg tipper det er mange som angrer på at de satt igjen på gjerdet da billettene ble revet bort. Sånn er det å være Godset-supporter om dagen. Men fatt håp: Det er rikelig med ledige billetter til torsdagens europacupkamp mot FK Jablonec. Godset fortjener et henimot fullsatt Marienlyst også i den kampen – ikke bare mot Rosenborg. Selv om jeg tviler på at det kommer til å skje.

“Deilas disipler fikk seg en real kalddusj i siste minutt i Jablonec, men bortemålet kan bli gull verdt.

Gruppespillet i Europaligaen vil være en økonomisk gullgruve for lille Godset fra Drammen. De har spilt inn en par millioner allerede ved å komme til 3. kvalifiserende runde. Slår de Jablonec, og i tillegg passerer neste hinder i playoff, tikker ti nye millioner inn på konto. Men det er såpass langt fram dit at det bare er tøvete å forskuttere. Først må Godset kvitte seg med tsjekkerne. Det blir vanskelig nok.

Deilas disipler fikk seg en real kalddusj i siste minutt i Jablonec, men bortemålet kan bli gull verdt. Egentlig betyr ikke den siste tsjekkerscoringen all verden fordi det kler Godset dårlig å spille på et 0–0 resultat. De blå går alltid for seier på Marienlyst. Og de blå går aldri målløse av banen. Denne gangen holder det med 1–0. Det holder faktisk i massevis.

Strømsgodset opptrådte som noen urutinerte smågutter i noen fatale sluttsekunder i den tsjekkiske vintersportsbyen. Det kan de ikke tillate seg på Marienlyst torsdag kveld. De må være disiplinerte og dønn til stede, angripe med balanse og unngå dumme defensive feil – som i hjemmekampen mot Debrecen. Gjør Godset det så tror jeg de vinner – og avanserer.

Mange snakker om at europacupen blir en belastning for Godset i gullkampen, mens Rosenborg – som røk ut mot St. Johnstone – får bedre tid til å restituere og lade batteriene. Personlig synes jeg det er et stort paradoks at deltakelse i Europa plutselig skal være noe negativt – bare et halvår etter det ble løftet fram som sesongens store gulrot. Nå som Godset har fått tilbake spillere fra skader er stallen mer enn stor nok til å kjempe på to fronter.

Et godt resultat mot Jablonec vil dessuten gi spillerne enda mer positiv energi inn mot den mye omtalte gullkampen. I min bok snudde hele sesongen for Godset da Debrecen ble smadret nede i Ungarn. Det beviser viktigheten. I tillegg får spillerne internasjonal erfaring, som blir nyttig ved neste korsvei.NFF har virkelig rotet det til med årets kampoppsett. Seriefinale i midten av august blir bare for dumt.

Gutta på Ullevaal-kontoret anså åpenbart ikke fjorårets sølvvinner som en reell gullkandidat før sesongen, siden de har plukket ut Molde-Rosenborg som antatt gullkamp i slutten av oktober. Så feil kan man altså ta.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2013, 13:05 
Avlogget

Et lite stykke eventyr

Her er historien om den ukjente norsk-tyskeren som tok Godset og Drammen med storm.

Av: Magne J. Nilsen Publisert 10.08.2013 10:36 Sist oppdatert 10.08.2013 10:36

DRAMMEN: Høsten 2009 fikk Strømsgodsets markedssjef Rune Marthinsen en telefon fra en sponsor.

«Hei, det er Ann Kristin Vilsvik fra Bertel O. Steen som ringer. Jeg har lyst til å tipse dere om en spiller».

Kvinnen som ringte var spillerens tante. En noe skeptisk Marthinsen fant fram et ark og skrev ned informasjonen. Han ringte deretter til Jon Røgeberg. Og tenkte ikke mer over saken.

En stund senere gikk det gjetord i Godset om prøvespillet til en totalt ukjent norsk-tysker fra nivå fem i Tyskland. Paradoksalt nok skulle gutten fra Vest-Berlin først trene med juniorlaget, men de spilte kamp den aktuelle dagen. Dermed fikk han med seg en A-lagstrening likevel. Det var mer enn nok.

Lars-Christopher Vilsvik overbeviste Ronny Deila på direkten – og har stort sett overbevist siden. På fire år har prislappen steget fra noen skarve hundretusener til ti millioner.

Sett i ettertid har nok Rosenborgs sportssjef Erik Hoftun angret litt på at han takket høflig nei da onkel Øystein Vilsvik tipset om nevøen.

Noen måneder senere plukket Øysteins kone opp mobilen – og slo nummeret til Rune Marthinsen. Resten av historien er som et lite eventyr og viser hvor tilfeldig fotballen kan være.

Lars-Christopher Vilsvik har alltid hatt en drøm om å spille i Bundesligaen. Men han måtte til sin fars hjemland for å realisere drømmen.

Under vingene til Ronny Deila har Lars-Christopher Vilsvik utviklet seg til å bli Tippeligaens beste offensive back. Han har vunnet cupgull, han har tatt seriesølv, spilt europacup – og fått fire kamper med flagget på brystet.

Et nytt kapitel

Til uken reiser Vilsvik til Bundesliga-klubben Eintracht Braunschweig for å sluttføre overgangen. Drømmen realiseres. Et nytt kapitel skrives. Et annet avsluttes.

Lars-Christopher Vilsvik ønsker ikke å snakke med Drammens Tidende om fortid, fremtid og nåtid før avtalen med tyskerne er signert. Han vil ha fullt fokus på RBK-kampen.

Det er forståelig – og litt typisk Vilsvik. Lojal helt til det siste.

Den innstillingen har gitt ham svært høy stjerne blant fansen. Og derfor kan 24-åringen vente seg en sterk avskjed i forbindelse med morgendagens toppkamp mot Rosenborg.

Vilsvik kunne spilt for nettopp RBK. Eller Molde. Eller Århus. For å nevne noen. Men han har blitt i Godset. Forlenget kontrakten to ganger. Nå er det en slags felles forståelse i Drammen at det er hans tur.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Storflor nekter å ta av

Øyvind Storflor (33) irriterer seg mer over tapte poeng i gullkampen enn han gleder seg over egen suksess på banen.

DRAMMEN: Søndag beviste han nok en gang sin egen viktighet, med sesongens niende assist (flest i ligaen) og en rakett i krysset som punkterte kampen.

Storflor har i det hele vært svært innflytelsesrik de siste ukene, men for trønderen betyr det lite så lenge Godset ikke vinner kamper som mot Rosenborg og Lillestrøm.

– Vi har tapt for mange poeng i det siste. Det overskygger at jeg selv scorer og er delaktig.

Perfeksjonist

Øyvind Storflor er en perfeksjonist. Han vet at Godset må være på topp hele tiden for å vinne seriegull.

Det føler han ikke at laget har vært de siste ukene, kanskje med unntak av RBK-kampen.
– Vi har sett litt tunge ut. Vi sprudler ikke av energi slik vi gjorde tidligere i sesongen. Vi mangler de siste fem prosentene. Nå blir det rene cupfinaler hver helg fremover, og da er det viktig å få positiv energi i kropp og sjel, mener Storflor.

Selv har han vunnet fem seriegull med årets store gullrival Rosenborg. Storflor vet bedre enn de fleste hva som kreves.

– Det er nok mest ubevisst. Det er masse småting som er med på å avgjøre, men jeg tenker ikke noe over at jeg har en overlegen rutine, sier han.

Familien på tribunen

I fjor opplevde tobarnsfaren en meget tøff tid på hjemmebane, noe som naturligvis påvirket prestasjonene.

Det oppsto alvorlige komplikasjoner med yngstedatteren bare noen dager etter hun ble født og en stund var situasjonen kritisk. Dramatikken fikk heldigvis et lykkelig utfall.

Det har riktignok vært mange sykehusbesøk, men nå er det lykkelige dager hjemme hos familien Storflor i Asker.

Søndag var kona og begge døtrene til stede på Marienlyst for aller første gang og etter kampen løp Storflor rett bort til jentene sine.

– Veldig artig at de kunne være på tribunen og se kampen, sier Storflor.

Han verner om sitt eget privatliv og ønsker ikke snakke så mye om den dramatiske tiden. Men det er liten tvil om at Storflors suksess på banen henger sammen med familiesituasjonen.

– Det er en total her som er viktig, og som setter premissene for det jeg gjør på banen.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2013, 17:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Storflor sitter på gullkoden

I går var den stillfarne trønderen instrumental igjen. Ny assist til Ola Kamara – og en ny vidunderlig scoring.

Av: Magne J. Nilsen , sportsjournalist Publisert 26.08.2013 19:59

KOMMENTAR:

Hjemme hos Øyvind Storflor i Asker ligger det fem seriegull et eller annet sted. Han er den eneste Godset-spilleren som innerst inne vet hva dette dreier seg om.

Hva det krever. Og hvor godt det smaker. Ingen andre enn Storflor har vunnet gull. Derfor er det neppe tilfeldig at det er nettopp han som våkner nå som det begynner å dra seg til. Det er noe med sirkushesten og lukten av sagmugg.

I går var den stillfarne trønderen instrumental igjen. Ny assist til Ola Kamara – og en ny vidunderlig scoring.

Det var selve nådestøtet i Molde-maskineriet. På de siste fire kampene har Storflor scoret tre mål og levert fem målgivende pasninger.

Siden Storflor kom fra Rosenborg i 2009 har han vasket fram smått utrolige 47 assist i ligaen.
Familiemannen leverer alltid varene – uten å verken ta eller kreve oppmerksomhet. I min bok er han er helt der oppe blant de beste signeringene i klubbens historie.

Stefan Johansen er selve hjertet i dette laget, men jeg mener Godset mangler et nødvendig organ når Øyvind Storflor ikke er på banen. Det er da man virkelig kjenner på savnet. Mye av rytmen i angrepsspillet blir borte – og Godset blir langt mer forutsigbare.

Det er like avgjørende for klubbens gullsjanser at Storflor holder seg skadefri som at Johansen ikke blir solgt. For uten alle organer intakt, fungerer nødvendigvis ikke hjertet like godt heller.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2013, 11:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Storflor nekter å ta av
Øyvind Storflor (33) irriterer seg mer over tapte poeng i gullkampen enn han gleder seg over egen suksess på banen.

Søndag beviste han nok en gang sin egen viktighet, med sesongens niende assist (flest i ligaen) og en rakett i krysset som punkterte kampen.

Storflor har i det hele vært svært innflytelsesrik de siste ukene, men for trønderen betyr det lite så lenge Godset ikke vinner kamper som mot Rosenborg og Lillestrøm.
– Vi har tapt for mange poeng i det siste. Det overskygger at jeg selv scorer og er delaktig.

Perfeksjonist
Øyvind Storflor er en perfeksjonist. Han vet at Godset må være på topp hele tiden for å vinne seriegull. Det føler han ikke at laget har vært de siste ukene, kanskje med unntak av RBK-kampen.
– Vi har sett litt tunge ut. Vi sprudler ikke av energi slik vi gjorde tidligere i sesongen. Vi mangler de siste fem prosentene. Nå blir det rene cupfinaler hver helg fremover, og da er det viktig å få positiv energi i kropp og sjel, mener Storflor.

Selv har han vunnet fem seriegull med årets store gullrival Rosenborg. Storflor vet bedre enn de fleste hva som kreves.
– Det er nok mest ubevisst. Det er masse småting som er med på å avgjøre, men jeg tenker ikke noe over at jeg har en overlegen rutine, sier han.

Familien på tribunen
I fjor opplevde tobarnsfaren en meget tøff tid på hjemmebane, noe som naturligvis påvirket prestasjonene.

Det oppsto alvorlige komplikasjoner med yngstedatteren bare noen dager etter hun ble født og en stund var situasjonen kritisk. Dramatikken fikk heldigvis et lykkelig utfall.
Det har riktignok vært mange sykehusbesøk, men nå er det lykkelige dager hjemme hos familien Storflor i Asker.

Søndag var kona og begge døtrene til stede på Marienlyst for aller første gang og etter kampen løp Storflor rett bort til jentene sine.
– Veldig artig at de kunne være på tribunen og se kampen, sier Storflor.

Han verner om sitt eget privatliv og ønsker ikke snakke så mye om den dramatiske tiden. Men det er liten tvil om at Storflors suksess på banen henger sammen med familiesituasjonen.
– Det er en total her som er viktig, og som setter premissene for det jeg gjør på banen.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 12:46 
Avlogget

Hei! Noen som kunne lagt ut artikkelen om Sørum?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 12:47 
Avlogget

Ligger ute i Sørum tråden

viewtopic.php?f=1&t=3024&start=360#p183251

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 12:48 
Avlogget

profeten skrev:
Hei! Noen som kunne lagt ut artikkelen om Sørum?

viewtopic.php?p=183251#p183251

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 12:49 
Avlogget

Ja, så det nå. Takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 14:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Til info: DT+ er gratis ut september for alle som registrerer seg.

Seriemester 1970 og 2013.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 22:57 
Avlogget

http://dt.no/pluss/haper-johansen-blir- ... -1.8050235

? :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 00:01 
Avlogget

Tarik Elyounoussi mener Stefan Johansen er den kreative sjefen Norge ­mangler.

Av:
Ola Niemann

JOHANSEN, JA TAKK: : Tarik Elyounoussi mener Norge trenger kreativiteten og løpskraften til Stefan Johansen.
Og nei, Elyounoussi ser ikke for seg at Stefan Johansen blir Egil «Drillo» Olsens arvtaker som landslagssjef, men spissen håper og tror kanskje den 22 år gamle Strømsgodset-spilleren kan bli en viktig brikke Norges kamp om å kvalifisere seg til VM i Brasil neste år.

– Han er en mann for fremtiden og den som kan styre kampene og være «boss» på midten, sier Tarik Elyounoussi om Stefan Johansen. Landslagsspissen er tydelig imponert over Godsets midtbanegeneral etter at duoen fikk gleden av å spille sammen da Norge møtte Sverige til privatlandskamp for snart tre uker siden. Nå er det imidlertid alvor.

Norge må vinne over Kypros i fredagens kvalikkamp på Ullevaal for å komme seg til VM i Brasil, det slo landslagssjef Egil «Drillo» Olsen fast på gårsdagens pressetreff. Tarik Elyounoussi vil gjerne ha med seg Johansen på det skjebnesvangre oppdraget.

– Jeg må ha en kreativ spiller som kan finne meg. Jeg håper Stefan blir den typen her på landslaget, sier spissen, som til vanlig spiller for den tyske Bundesliga-klubben Hoffenheim.

– Mangler landslaget en type som Johansen?

– Ja, vi har ikke hatt så mange av dem. «Drillo» har også sagt at vi har hatt litt mangel på de kreative som kan slå gjennombruddspasningene og som kan finne de rommene som vanligvis er vanskelig å finne.

Landslaget hadde i går sin første trening før Kypros-matchen. Egil «Drillo» Olsen har ikke fredagens startoppstilling klar, men kunne røpe at Stefan Johansen er like aktuell for en indreløperrolle som for den sentrale midtbaneposisjonen han er vant til i Strømsgodset.

– Han er veldig spennende og har alle muligheter til å ta flere steg, jeg kan ikke skjønne annet, sier landslagssjefen, som igjen trekker fram løpskraften, egenskapene én-mot-én og kreativiteten som 22-åringens sterkeste sider.

Selv virket den ferske A-landslagsspilleren som vanlig balansert og rolig da han entret gårsdagens pressekonferanse etter den rutinerte midtstopperen Brede Hangeland. Vardø-gutten vet at hvis han fortsetter å gripe sjansene, kan han få en like viktig rolle for Norge som Fulham-proffen i fremtiden.

– Et VM i Brasil ville jeg hengt utrolig høyt. Det blir ikke så mye større enn det, forteller 22-åringen.

Landslagssjefen har allerede spurt Stefan Johansen om hvor på banen han foretrekker å spille.

Den ballkåte finnmarkingen trives best i den dype midtbanerollen, men er ikke akkurat avvisende til å gjøre en kraftig løpsjobb som indreløper i de kommende VM-kvalikkampene mot Kypros, og Sveits tirsdag.

Det er en rolle han er blitt testet i tidligere, blant annet på yngre landslag. Det var også rollen den tidligere spissen var forberedt på å ta da han kom til Strømsgodset før 2011-sesongen.

– Det er lettere å være mer kreativ derfra enn når jeg ligger veldig dypt i Godset, sier Johansen.
Fokusert

Mandag var han ferdig med å tenke på søndagens skuffende tap for Viking og det gule og røde kortet han mener han feilaktig fikk av dommer Tommy Skjerven – på samme måte som han raskt ristet av seg den grove feilpasningen som endte med Sverige-scoring i Johansens A-landslagsdebut i midten av august. At det internasjonale overgangsvinduet stengte ved midnatt ville han heller ikke tenke på. – Jeg kan ikke ha fokus på det der. Det er altfor kort tid til Kypros-kampen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 156 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen