Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 21 Okt 2017, 03:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 262 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sesongen 16
InnleggSkrevet: 16 Jan 2016, 00:12 
Avlogget

Treningene har så vidt startet, men er jo bare 3 måneder til sesong start :-) Siste del av 15 sesongen viste mye potensiale og godt spill, samtidig som det var stor variasjon. Fra fantastiske 1 omganger til svake andre omganger.

Nå er det noen endringer i spillere, men uansett hva kan vi forvente oss? Jeg håper og tror det bygges videre på angrepsspillet med rask forflytning av ball og gode bevegelser. Viktig at en klarer å gjenskape det i to omganger ikke bare en som det periodevis var i 15. Tenker da spesielt på kampene på Gamle gress mot Enga og RBK. Håper intensiteten i forsvarsspillet økes, slik at en oftere bryter motstanderens etablerte angrep, og ikke i så lange perioder blir liggende i forsvar som det i enkelte kamper var forrige sesong. Dette generelt ikke bare mot gode lag

Siste ting som er viktig å gjøre noe med er antall gulekort. Følte det forrige sesong ble ekstremt mye kort i perioder. Hvordan kan en jobbe med dette? Noe er spilleres tøffhet i taklinger og generelt hvordan en opptrer. Gjelder sa spesielt spillere som Marcus og Abu. En annen ting er hvordan en er organisert med tenke på overganger og i etablert forsvar for at en skal unngå unødvendige en-moe-en situasjoner eller unødvendige sene taklinger

Avslutningsvis: hva er realistisk plassering kommende sesong og realistiske målsetninger i cup og EL? Håper kamp om medalje i tippeligaen. ikke rote seg bort tidlig i cupen og drømmer om gruppespill i EL. Noe er vel uerealistisk, men en kan alltid drømme

Topp

Innleggets emne: Re: Sesongen 16
InnleggSkrevet: 16 Jan 2016, 00:57 
Avlogget

Skulle jeg ønske meg noe vis a vis svakere kampavslutninger, så måtte det være en evne til benytte egen ballbesittelse som middel til sikkert å ta farten ut av motstanders offensiv når vi har en knapp ledelse, men ikke ser ut til å klare å øke den. Samt har sluttet med drivende angrepsorientert spill og istedet lar motstanderlaget få styre. For at egen ballbesittelse skulle.bidra til bedre å sikre oss, måtte det være ved ballutvekslinger som samtidig mindre bidro til å blotte oss.

Som inngående virkemiddel kunne en sågar ha benyttet skifte av formasjonstall til 4-2-3-1 i denne fasen av kampen. Skulle en like fullt slippe inn et mål og la motstander komme opp på uavgjort, vil en kunne gå tilbake til 4-3-3. Betraktet på den måten ville i et slikt perspektiv et skifte av formasjonstall, enten det er den ene eller andre veien, også være et signal om et endret spill.

For jeg tror på en måte ikke på at det alltid vil lykkes å si: Fortsett eller gjenoppta det tidligere velfungerende offensive spillet dersom for mange har begynt å tenke resultat og sluttet med det forutgående slagkraftige spillet. Da trenger en et noe annet spill å gripe til iallfall en periode.

Til og med uten å ha sluppet inn noe mål, kunne vårt lag ha benyttet en slik ballbesittelse til å komme uskadet gjennom en stopp i pågangen i eget spill, og så kunne vi ha vendt tilbake til eget ønskede spill etter slik å ha tatt luven av motstanderlagets midlertidige offensiv. ( Så kan det meget vel være at en bestemt leser vil rive seg i håret av å lese slike tanker.)

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2016, 02:37 
Avlogget

Independiente skrev:
( Så kan det meget vel være at en bestemt leser vil rive seg i håret av å lese slike tanker.)

Lo godt når jeg leste denne, men tenker samtidig at egentlig tenker du veldig riktig. Riktig nok tenker jeg å omdefinere litt rundt dine tanker. Om en går tilbake til gullsesongen, var nettopp det å kunne vile med ballen i laget et viktig element, så ja jeg tror det er viktig. Forskjellen med tanke på det du tenker med å vile utover kampene, mener jeg at gjennom å vile med ballen i laget når det tjener laget er dette en god taktikk. Det som er viktig om en velger en slik taktikk er evnen til endring i pasningsstil og hastighet, det er da viktig at en raskt kan endre, for å skape overraskelse mot motstander. Samtidig er ballbessitende stil en krevende stil med tanke på pasningskvalitet, men dette er absolutt innenfor lagets kapasitet. Men jeg tror det er enklere å definere at en veksler mellom aktivt angre spill og ballbessitende stil, enn veksling mellom formasjoner. Anser mer denne veksling ala veksling i presshøyde

Med tanke på presshøyde er naturligvis støy faktor på tribunen en utfordring, men i utgangspunktet er dette noe som defineres av de ledende spillerne på banen. Tenker da ledende innenfor de enkelte ledd, ikke nødvendigvis kaptein. Ergo må det være mulig å skape en kommunikasjon basert på annet enn lyd, ala arm/finger/blikk kommunikasjon som avgjør i de enkelte situasjonene. Mener dette virkelig var noe av Godsets styrke 13 sesongen. Selvfølgelig med mulighet for gambling gjennom hurtigheten til Madsen i bakerste ledd og Adam sin evne til å lese spill . Så er spørsmålet da om disse ferdighetene også er i laget i dag, eller om en kan kompensere for dette gjennom andre tiltak

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2016, 06:57 
Avlogget

Litt knapp tid nå hvis jeg skal på ski som jeg ikke ennå vet om jeg skal:

Jeg som tilskuer har en preferanse for en spillemåte som har rolig ballbesittelse som en del av sitt normale a la 2013-sesongen til Strømsgodset. Altså et slikt rikere spill. Men jeg er altså erkjent tilskuer. Med det faktums utrolige letthet og samtidige enorme vanske.

Så jeg må forholde meg til hva BP vil som trener. Da vet jeg vel å merke ikke hva BP ideelt ville ha ønsket. Uansett om det er det nåværende eller "et rikere spill" a la 2013-sesongen, så velger trolig ikke BP fritt uten begrensninger ut fra et ideelt synspunkt, men ut fra et arvet utgangspunkt. Det var først å finne en praktisk fungerende løsning på at laget han skulle overta etter David Nielsen, stadig påførte seg en offensiv strekk med defensiv konsekvens. Ikke på en villet måte som det behersket, men mer blindt valgt uten å beherske, gitt norsk fotball som kontekst å konkurrere i. Det var stadig ødeleggende for det tidligere laget. Med mange andre spillideer intakt, maktet BP utrolig nok å løse det problemet og ved anvendelse av de da stadig til rådighet værende spillerne med sine typesterke sider (og enkelte begrensninger midt oppe i alt som var sterkt). Så er det spørsmål hvordan BP herfra videreutvikler sitt eget lag. Nå har klubben solgt den tidligere kapteinen som hvis fast spillende og med en fast spillende rask makker hadde kunnet gjøre " en slik rikere stil" som del av det normale til utviklingsvei for laget. Men selv uten et slikt salg ville ikke disse ha spilt hele tiden. Da mistenker at jeg en slik spillutvikling iallfall ikke nå vil bli prioritert som praktisk ønskelig. Uten at jeg heller vet hva BP ville ha valgt dersom han fast og hele tiden hadde hatt til rådighet spillere som tålte å spille med en ønsket offensiv strekk med iboende defensiv konsekvens ( en kort utlegning av 2013-mannskapet). Da må vi nok forholde oss til det valg vår trener praktisk har kunnet foreta, gitt de spillerne han faktisk har som spillertyper, og som han sammen med sine assistenter maktet å få som lag til å løfte seg til fjorårets store prestasjon.

Hvor vil BP og assistenter kunne føre lagets utvikling hen videre med hans eget skapte utgangspunkt? Neppe ved å forlise det han har løst. Det har vel vært gjennom å hindre at det oppstår noen defensiv konsekvens av overtall framme i banen, annet enn unntaksvis. Slik blir vel også fortsettelsen og bør det vel også bli i overskuelig horisont.

Derfor er det jeg hintet til med en kampfase med roligere spill, av meg nå ikke tenkt på som en del av et normale. Istedet vil det nok være som et avvik fra et normale. Normale for BP's lag vil det si. Så det jeg viste til som mulighet, dersom man var i stand til å utvikle noe sånt, var myntet på midlertidige kampfaser med et spill som prøver å løse problemet med de svake kampavslutningene, muligens som sådan med et mer sterilt pasningsspill med hensyn til målfarlighet, men innebærer en ballbesittelse som unndrar oss fra motstanders måltruende ansatser. Dvs som tar ut farten av motstanders pågang i eget spill mens vårt lag inntil videre har frafalt sitt normale spill med de hurtige angrepene som ofte ikke har så lang tilsiktet varighet.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2016, 01:58 
Avlogget

Har valgt å ikke svare her Indie, da jeg mener det trengs flere stemmer. Et kort svar: Jeg tror Deila og BPI har forskjellig tilnærming til fotball og fotball filosofi, samtidig som de har likheter. Forskjellen ligger i ønske om ballkontroll, hvor jeg dror Deila ønsker mer enn BPI. Hva betyr det? Hva endres i trening? Hva ønsker vi?En spennende diskusjon, som jeg gjerne tar, men håper flere bidrar først

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2016, 09:08 
Avlogget

Bromfe skrev:
Har valgt å ikke svare her Indie, da jeg mener det trengs flere stemmer. Et kort svar: Jeg tror Deila og BPI har forskjellig tilnærming til fotball og fotball filosofi, samtidig som de har likheter. Forskjellen ligger i ønske om ballkontroll, hvor jeg dror Deila ønsker mer enn BPI. Hva betyr det? Hva endres i trening? Hva ønsker vi?En spennende diskusjon, som jeg gjerne tar, men håper flere bidrar først

Også jeg, Bromfe, har inntrykk av at BP på punkter har en noe annen tilnærmelse til fotball enn Deila. Men om det først og fremst er som "realpolitikk" i det gitte utviklingsforløpet, eller også som "ideelt synspunkt", det vet jeg faktisk ikke. Imidlertid det jeg skrev om minutter med mer langsom ballbesittelse som mulig virkemiddel utelukkende mot lagets svakere kampavslutninger noen ganger i fjor, var myntet på forskjellen i BPs innretning vis a vis Deila. Ikke noe forsøk på liksom å "overtale" BP om å gå fra sin tilnærmelse.

Ute av stand til å gi link på mobil: I et intervju med DT lørdag som jeg utelukkende derfor kjøpte, omtaler BP samme spørsmål som en problemstilling om å unngå å bli spilt lave. Så da får vi eventuelt se om BPs eget virkemiddel mot dette er en bevisstgjørende formaning til spillerne eller især enkelte anførende spillere. Eller en spillmessig ingrediens, opplagt med en helt annen innretning enn den muligheten jeg vagt hintet til. Jeg håper at BPs eget virkemiddel er noe mer enn en ren formaning. For klarer en ren formaning å motstå det at spillerne lar seg passivisere ved å begynne å tenke resultat?

Ellers skulle jo spesielt en tråd om sesongen 2016 være åpen for at også andre allerede nå kan skrive om det de synes ser interessant ut.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2016, 22:52 
Avlogget

Etter hva jeg leser i media om de to kampene, så virker det som det er meget høy intensitet i spillet og gjennvinningsfasen nå. Dette er en meget krevende, sammen med rask forflytting av ball. Dersom en skal opprettholde intensiteten gjennom hele kampen, må det være viktig som Indie har skrevet tidligere å vile med ballen i laget i perioder. Har dette vært tilfelle i treningskampene? Sitter emd en følelse av likhet mellom Godset satsningen nå, og hvordan RBK framsto i starten forrige sesong. Samtidig i følge kilder, er BPI mer angrepsvillig enn Deila så det kan bli en spennende sesong med tanke på stil

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2016, 23:57 
Avlogget

Bromfe skrev:
Etter hva jeg leser i media om de to kampene, så virker det som det er meget høy intensitet i spillet og gjennvinningsfasen nå. Dette er en meget krevende, sammen med rask forflytting av ball. Dersom en skal opprettholde intensiteten gjennom hele kampen, må det være viktig som Indie har skrevet tidligere å vile med ballen i laget i perioder. Har dette vært tilfelle i treningskampene?

Jeg er riktignok høyst uviss på om det i perioder såkalt å hvile med ballen i eget lag er noe BP anser det relevant å vektlegge, utover eventuelt hva som måtte skje uten å være tilsiktet og mer som en ufullkommenhet som kan passere.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2016, 00:09 
Avlogget

Jeg får ikke endret sitat på telefon: Deila hadde også som viktig hensyn å styre kamper, noe som jeg ikke har inntrykk av at BP er fullt så opptatt av. Begge i favør av en del raske angrep, men Deila var engasjert også av å kunne fortsette angrepene og utviklet sin 'offensive struktur' for å få til det. BP synes å være noe reservert overfor langvarige angrep; jeg sier vel å merke synes å være, jeg vet ikke om han er.

Begge derimot innstilt på gjenerobringer både som defensivt og offensivt virkemiddel. Som offensivt virkemiddel BP tenkelig enda litt mer.

Tilføyelse: Jeg har ikke sett så mye som et sekund av de to treningskampene. Så jeg har ikke det minste egeninntrykk å komme med.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2016, 16:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Fikk litt Moström (Molde)- assosiasjoner av å se Hamoud igår. Ikke best på noe, men en lagspiller som kan brukes i en rolle til det beste for laget og som er lojal nok til å gjøre det han får beskjed om.

Mounir har sine klare begrensinger i.f.t ferdigheter, men det behøver ikke nødvendigvis være bare et minus det. Det var Godfot-tendenser over Hamoud på vingen igår som blir spennende å følge videre. Klokt og modig av trener-apparatet å teste ut Hamoud på vingen. Kanskje er det flere som kan brukes bedre med Godfot-metoden. F.eks Kastrati, også en begrenset spiller, men med ekplosiv energi som ligger der udetonert. Petter Vaagan Moen, kan han få en klar rolle i laget som utnytter hans ferdigheter?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2016, 14:20 
Avlogget

Sånn sendes TL på tv de første 25 rundene:
http://www.godset.no/news/article/jvtup ... -25-runder

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2016, 17:04 
Avlogget

Uten mulighet til å se kampen i morgen, kunne det vært spennende om noen som skal se kampen kunne kommet med en oppsummering i etterkant. Da spesielt med tanke på hvordan laget fremstår i forhold til spillstil og fokus områdene, som har blitt presisert til nå av trenerne. Selvfølgelig også generelle betraktninger rundt spillerne og hvordan de per nå ser ut

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2016, 00:43 
Avlogget
Brukerens avatar

En liten promofilm før den nye sesongen med klipp fra treninger og intervjuer med nye spillere for de som skulle være interessert i det: https://www.youtube.com/watch?v=Ap8opkPFirY.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2016, 12:40 
Avlogget

Budsjettet 2016 er klart. Økes med 10 mill og dermed er vel the grand total rundt 93 mill ca.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2016, 13:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er sykt å tenke på, 93 millioner i budsjett her i Drammen.

Jeg må spørre igjen jeg. Når vi har så god råd hvorfor må vi da selge to av de beste spillerne, hadde det ikke holdt med en? I det minste en av gangen. Jeg skjønner jo att de fleste ønsker seg til utlandet men hvor mange ganger skal vi greie og erstatte våre superstjerner?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 262 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-17 | Webpublisering og webdesign i Drammen