Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 21 Aug 2017, 21:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 25 Jul 2016, 13:36 
Avlogget

Jeg må et langt øyeblikk bryte min selvpålagte pause.

Enkelte skribenter, iallfall jeg, er ikke på nye personlige medier eller på tradisjonelle mediers spesielle betalingssider. Men stoff derfra om Strømsgodset omtales i en Strømsgodset-tråd på hovedstadsavisens VGs nettforum VGD. Det er da mest ryddig for dem som forholder seg til en slik kilde, å oppgi det åpent. Følgelig lager jeg en tråd til utvekslinger over en slik henvisning.

Igår hadde Strømsgodset ikke bare et tap mot LSK , men viste en aldeles fryktelig manglende evne til konstruktiv samhandling i 1. omgang. Det så ut som et helt nytt midtbaneledd var brakt inn like før kamp, og at spillerne der så vidt hadde hilst på resten av laget på vei til kamp.

Da leser jeg dagen etter på VGD at Gustav Valsvik forklarer at noen spillere ØNSKET å spille ut bakfra, men at andre spillere IKKE ØNSKET dette. I så måte påpeker Valsvik høyst rimelig at dette må en være sammen om, ellers går det ikke. Det blir også hovedforklaringen på tapet for Valsvik.

La det ikke herske tvil om at er det noe som burde være en kjernereferanse for Strømsgodsets spillemåte, er det det. Så Valsvik og kollegers tilbøyelighet er iallfall i utgangspunktet helt grunnleggende. Om det så finnes alternative andre referanser, skal ikke jeg utelukke. For det er ikke jeg blitt orientert omkring.

Men en bestemt type utspilling bakfra var etter bruddet med David Nielsens versjon av klubbtypiske fotballideer essensiell i det å overvinne problemene som disse i mange henseender attraktive fotballideene i denne versjon pådro seg. Stikkord: offensiv strekk med defensiv konsekvens ikke maktet håndtert. Jeg henviser til det kjente: BPs løsning ved tiltredelse var den type utspilling bakfra som har navnet frispilling. Gåten var hvordan det alene kunne løse problemet og gi god nok konstruktiv spillemåte. Antatt svar her på forumet har kanskje vært iverksettelse med en rytmikk. Det har nok disponert for en spillemåte som lett blir til litt kortvarige angrep. Det overvant David Nielsens problemer. Men kan lede til noe stereotypi i angrepsspillet. Et behov for enkeltspillere som har evnen til å frambringe ubalanse i motstanders forsvar og en viss uforutsigbarhet i offensivt spill, ble et dypt behov når en måtte gi avkall i det minste delvis på å benytte laget til å skape midlertidige overtall foran. For det har sin motsvarighet i like midlertidige undertall bak ved tap av ball foran som ikke gjenerobres eller iallfall forsinkes. Spillere som har gitt det tiltrengte, har vært Gustav Wickheim og, viste det seg magisk, Tokmac Nguen. Etter hvert har vel BPs opprinnelige løsning med de korte angrepene blitt iverksatt mindre strengt. Men punktet om frispilling synes fortsatt å stå.

Så er, så langt jeg vet, ikke vi som står noe fjernere fra klubb, til tross for vår interesse, blitt gjort kjent med om noen ide i tillegg til 'frispilling' har blitt føyd til lagets og klubbens fundamentale "verktøykasse". Eller om alt annet i tilfelle kun består i en mindre streng og eventuelt mindre steril iverksettelse av frispilling.

Hvis det ikke har kommet til noe essensielt nytt, vil jeg rette en viss kritikk til de spillere som ikke ønsket å foreta frispilling under en vrien kamps betingelser. Jeg vil hylle de spillerne som ville gripe til dette. Spesielt gjelder det når det er spillere som befinner seg i forsvarsleddet.

Men er det noen som fortjener ikke bare "en viss kritikk", men streng kritikk, så er det trenerteamet. Det ikke å ha presisert hvilke spillideer som bør gjelde foran en vrien bortekamp på dette punktet omkring igangsetting , frispilling ( strengt/ tillempet en grad av det / andre ideer) synes å bære preg av kompetansen for en breddeklubb. Spesielt etter den spillemessige medfarten Strømsgodset fikk av Sønderjyske burde det være selvfølgelig. Smertelig nok å gjøre: Kritikken bør spesielt plasseres på den senere tids topp, dvs Thomas Andre Ødegaard. En arbeidsdeling kan selvsagt finne sted. I tilfelle især mot rette ansvarlig. Men TAØ kan ikke gå fri likevel.

Dype misstemninger mellom spillere i laget alt på forhånd ( rykter som jeg bare leser om, jeg har intet kontaktnett) blir ikke bedre med slike lapsuser i trenerteamet. Her er et behov for saklig avklaring om frispilling helt, delvis eller annet. Her må være et behov for møter for å snakke ut: Tilbakemeldinger mellom spillere kan være tiltrengte, men noen former for det er akseptable/ uakseptable/ forståelige, men ikke akseptable hvis de ikke repareres. Aksept for å gjøre feil må forsvares. Ellers skapes frykt for å ta ansvar og være delaktig. Gjentatte feil må løses med alternative virkemidler enn stadig gjentatt negativ kritikk.

Kanskje overdriver jeg. Men heller det enn å la noe uønsket balle på seg:
Renommeet ( og konkurransefortrinnet for rekruttering av unge talenter) for Strømsgodset som en klubb med godt miljø kan etter hvert begynne å stå på spill ! Ambisjon, ja , aller helst, vedvarende splid, nei takk!

RYDD OPP, RYDD OPP, RYDD OPP!

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2016, 14:39 
Avlogget

Etter å ha blitt overrasket over hvor lett en del Godsetfans tok på skrekkprestasjonen mot danskene torsdag (rett nok med korrekt, men overdreven synes jeg, påpekning av at SJyllandske var et "bra lag") er det nesten godt å få bekreftet at det nå er flere som faresignalene.
Men det vi har observert behøver ikke være et resultat av manglende evne til å sette en klar kampplan fra trenerense. Alle trenere har opplevd, med like stor undring hver gang det skjer, at spillere som under pre-match talk har vært helt enig i kampplanen, likevel går ut å gjør noe "midt i mellom" eller til og med "tvert i mot". Dette peker derfor like mye mot spillerne, og deres lojalitet og evne til samhold under veis, som på det som ble gjort og avtalt på forhånd. Men også, dersom det vedvarer (og to kamper på rad er jo allerede en viss varighet), på spillere-trenere-ledelse relasjonene.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2016, 15:00 
Avlogget

Angivelig sitat: To tre stykker vil at vi skal spille oss ut bakfra, men resten har ikke lyst. Angivelig sitat slutt.

Ser ikke av dette ut som at det fantes en uttrykkelig kampplan for igangsetting fra trenerne som blir frafalt av en god del, men ikke noen få.

Offensiv samhandling fra kampen mot Sønderjyske til 1. omgang mot LSK som fra påført tidvis svak til påført totalkollaps.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2016, 17:59 
Avlogget

Handler ikke dette om flere ting? Jeg mener da at et perspektiv er i hvilken grad en har en definert kampplan. Samtidig er det et spørsmål om denne kampplanen følges, eller om individuelle spiller meninger vektlegges mer i kampens gang. I det siste tilfelle har en utfordringen med hvilke spillere som er ledende i laget, og om en respekterer trener og kaptein som ledere. Uten å kunne være sikker anser jeg det som en lag utfordring, med tanke på de interne konfliktene som har vært synlig og som i går når Vilsvik klart signaliserer uenighet med valg av å spille ut bakfra

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2016, 18:31 
Avlogget

- Hovedtrener er sykemeldt

- Overgangsvinduet er åpent

- Tett kampprogram......

...... årsakene kan være mange og gjerne sammensatt....

"RYDD, RYDD, RYDD".... kan det sies kortere og mer konsist :wink:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2016, 18:39 
Avlogget

Jeg registrerte intet standpunkt fra Vilsvik. Det burde jeg trolig ha gjort. Men muligens delvis hemmet av konflikter med enkelte andre tilskuere på GUs tribune som brakte meg etter en stund til helt å skifte posisjon om enn stadig bak mål. Det var ingen idyll.

Det synes iallfall å ha vært diffust i hvilken utstrekning det har foreligget noe standpunkt til frispilling bakfra på forhånd som del av kampplan. Hvis ikke tilstrebet av kaptein og eventuelt av trener, virker det like uklart hvilken annen anvisning som burde råde, bedømt ut fra den fraværende offensive samhandlingen i 1. omgang. (Da blir det jo det rene supperåd!)

Det oppfordrende imperativ rett foran gjentar ikke RYDD med der foranliggende setninger, men RYDD OPP i uklarhet og i uoverensstemmelser.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2016, 19:41 
Avlogget

Independiente skrev:
Jeg registrerte intet standpunkt fra Vilsvik. Det burde jeg trolig ha gjort. Men muligens delvis hemmet av konflikter med enkelte andre tilskuere på GUs tribune som brakte meg etter en stund til helt å skifte posisjon om enn stadig bak mål. Det var ingen idyll.

Det var ikke nødvendigvis for alle veldig synlig kommunikasjon, men i form av tydelig irritert signalisering om å slutte med korte utspill. Så var vel mer tilfeldig at mitt blikk var rettet mot han da, enn annet

Uansett viktig at det nå ryddes opp i tull og tøys, og at laget igjen trekker sammen i en retning

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2016, 23:12 
Avlogget

Forsøkt kort, men ikke maktet ( og stadig ikke maktet å være taus, men kommer vel ikke her i veien for noen andres ytringer): Med samme bakgrunn som i trådstarten vil jeg som ny sak denne gang vise til et intervju med BP, nytt for meg, visstnok fra før helgen, og som jeg antar gir uttrykk mer eller mindre for synet til hele klubbens sportslige ledelse.

Der nevnes i min litt omtrentlige gjengivelse synspunktet at enkelte spillere ble bedre på høsten i fjor, og at det samme er utfordringen overfor spillere under denne høsten. [Senere tillagt parantes: Det skal være ut fra en vurdering at spillerstallen ("spillertroppen") skal være like god denne sesongen som i fjor.]

Min noe utflytende respons: Sier intet om første del. Jeg tror nok om andre del at det er mer vrient å få til under denne sesongen. For det mangler et par fasetter fra da. Ett er at Gustav Wikheim ikke ble erstattet. Så inntraff underet Tokmac Nguens gjennombrudd. Dermed var det likevel en etterfølger for Wikheims frambringelse av ubalanse i et motstanderlag. Men så ble Tokmac såpass langtidsskadet. Den påtenkte Wikheim-erstatter Keita har servert flere poenggivende aksjoner. Men dog ikke denne ubalanseskapende rolle. Vi kan ikke uten videre anta at Tokmac straks kan gjenoppta sitt tidligere spill på samme nivå når han er tilbake. Dessuten er det en stund til ennå. Det gir mer vriene forutsetninger for øvrige spillere å vokse under og for laget å fungere offensivt.

Som påstand: I tillegg har de ideene som har vært fulgt på bortebane (klargjøring: i løpet av denne sesongen), gitt mer vanskelige forutsetninger å hevde seg under for de spillere som skal kunne tre fram.

Også vrient å savne er den særegne relasjonen mellom Wikheim og Iver Fossum. Dessuten er Ivers lederevne i praksis og hans intervensjonsevne ikke noe for alle å makte å foreta, for Iver passet så godt som spillertype til fjorårets lag. Selv en god erstatter passer ikke uten videre like godt.

Jeg krever intet. Men jeg tror at i tillegg med salg ( et riktig salg) av en så viktig midtstopper som Gustav Valsvik som vil la seg erstatte, men først over litt tid, og med en Abu meget forståelig mentalt tynget av familieatskillelse og dermed, om enn stadig viktig, likevel ikke opp til verken tidligere kapasitet for ikke å si potensiale, så vil min forutsigelse være at vårt lag vil synke noe på tabellen, uvisst hvor mye. Med mindre det kommer inn en offensiv kantspiller med ubalanseskapende evner, og med mindre det kan gjøres noe med vår defensive midtbane.

Slike løsninger tror jeg det vil være ytterst vrient å få til. Det ville jo ha vært med noe slikt løst at enkeltspillere ellers da mer kunne ha vært i stand til å stå fram og vokse. Meget mer vanskelig uten slike løsninger. Litt uheldige har nok klubben her vært. Slik også andre klubber i blant er uheldige på sine punkter. Vår klubb vil meget mulig også måtte selge Abu og potensielt tidkrevende innarbeide annen løsning.

BPs utfordring må gjerne stå. Men jeg er istedet forberedt på å se at klubbens lag som en følge av alt det nevnte vil ende opp med en mellomsesong. Sågar kan det få etterslep også på neste sesong på den ene eller annen måte. Noe og noe mer kunne eventuelt ha vært gjort før denne sesongen. Men jeg ser ikke bort fra at tilsvarende problemer også da ville ha kunnet oppstå. Og vi kunne ha gått glipp av Tokmacs lenge etterlengtede gjennombrudd. Vi må bare håpe at han etter hvert, neppe straks, vil kunne fortsette sin utvikling. Jeg anerkjenner at dette har vært og er en vanskelig situasjon for sportslig ledelse å finne løsninger, gitt lønnspolitikk. Og å avvike den ville være å gi seg ut på en farlig sjanseseilas. Ikke dermed sagt at ikke mulig kritikk kan reises. Men da må etter mitt syn forutsetningene være rammen for vurdering. Ellers må kritikere vise til en annen klubbmodell. Der vil ikke jeg følge dem.

Jeg har skrevet nok et langt innlegg likevel, til dels for å understøtte refleksjon med minst mulige illusjoner ( selv om unntaksvis illusjoner unnlater å være illusjoner). Til dels for på den annen side å skape aksept og forståelse for at et slikt lett nedslående sportslig forløp bør kunne tåles dersom det går som jeg antar. Den satsing som kunne ha vært forsøkt for å unngå risikoen for et slikt forløp som man kunne ane stor mulighet for, ville ikke sikkert ha ført fram og kunne ha forlist midler. Vi kan ikke alltid regne med å komme ut på toppen av alle problemer i et forløp i en sesong eller over et par sesonger. Ikke vi heller.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2016, 22:12 
Avlogget

Jeg er veldig enig poengene dine her, men en ting jeg mener du ikke tar tydelig nok er ledertyper. Du nevner Iver som en ledertype, men i tillegg hadde en forrige sesong Horn. Nå har en ingen som setter en standard og styrer laget, for meg ser dette ut som et stort savn. En spiller som Abu har behov for noen som gir beskjeder, og han er avgjørende for hvor forsvarslinjen settes inn.

Det må letes etter en klar leder i laget, som kan ta kommandoen og sette en standard. I tillegg trenger en spillere ala Iver som kan gå foran når det butter. I dag mangler begge deler i laget

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2016, 08:50 
Avlogget

Vilsvik har ikke vært noen åpenbaring som kaptein i mine øyne. Vi trenger en stopper med baller a la Wæhler eller Kippe, men med en pasningsfot som duger.....

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2016, 11:17 
Avlogget

Bromfe skrev:
Jeg er veldig enig poengene dine her, men en ting jeg mener du ikke tar tydelig nok er ledertyper. Du nevner Iver som en ledertype, men i tillegg hadde en forrige sesong Horn. Nå har en ingen som setter en standard og styrer laget, for meg ser dette ut som et stort savn. En spiller som Abu har behov for noen som gir beskjeder, og han er avgjørende for hvor forsvarslinjen settes inn.

Det må letes etter en klar leder i laget, som kan ta kommandoen og sette en standard. I tillegg trenger en spillere ala Iver som kan gå foran når det butter. I dag mangler begge deler i laget

Jørgen Horn var i mine øyne for oss mer enn en leder. Han hadde noe i tillegg som jeg håper trenerteamet vil systematisere og forsøke tilføre forsvarsspillere som synes å ha potensiale for å utøve det. Det dreier seg om å bringe laget til å sette en varierende presshøyde, følsom for kampers pulserende kampforløp.

Mitt innlegg foran var egentlig ikke en gjennomgang av hva som må gjøres. Istedet var det en antydende opplisting av momenter som vil gjøre det mer vrient å leve opp til BPs mer eller mindre oppfordring til spillere om å stå fram, BP med henvisning til et synspunkt om at årets spillergruppe ikke skulle stå tilbake for den i fjor, ( noe jeg ikke mener for mye om).

Så endte jeg likevel opp med å antyde et par punkter som i tilfelle burde forsøkes grepet inn overfor dersom man kan, og dersom man ikke avfinner seg med at sesongen skal ende opp som en mellomsesong. Og det var meget som sportslig ledelse og trenerteam fikk til å stemme i annen halvdel av 2015 som man ikke alltid kan regne med å få til like meget et annet år. Samt at det var en spillergruppe 2015 med spillertyper i forhold til lagets spill som passet så godt inn i en norsk konkurransesammenheng på en måte som tilsynelatende gode erstattere ikke likevel vil gjøre i samme grad.

Dermed vil man også lett støte på misnøye hos dem utenfor som lett tilpasser seg den mer enn normale framgang som det gitte nye utgangspunkt for forventninger om fortsettelsen. Mens de burde være åpen for at mindre tilbakeslag da kan finne sted. Ikke vil heller alle erstattere for solgte unge spillere alltid kunne ha samme unge alder dersom man ikke er villig til å godta litt større bølgedaler i prestasjonsnivå.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2016, 11:36 
Avlogget

Samme VGD var det også som gjorde meg obs på og ga en link til en DT-artikkel som var åpen. Den finner jeg ikke igjen. Jeg ville uansett ikke ha kunnet gi link via min mobil.

Det var et leserbrev. Der ble det uttrykt oppgitthet over at Strømsgodset har mål både om spillerutvikling med mulige salg OG klubbens egne prestasjoner. Frustrasjonen gjaldt de mer flyktige spillerstallene dette leder til. Kritikken gikk i retning av - alt etter min variable hukommelse - at den første målsettingen hadde en for vidtgående overvekt.

Det enkle svaret er at uten denne dobbelte innretning ville enkelte spillere aldri ha kommet hit. Og hver gang man selv fikk fram en god spiller som man ville prøve å holde på, så ville spillerne være mindre tilbøyelige til å forlenge kontrakter. Enten ville de forsøke å gå som Bosmann-spillere til utland. Eller de ville ønske å gå til rivaler i norsk Tippeliga. Vi har mottatt antydninger om løfter som har vært gitt til spillere ved kontraktsfornyelser. Jostein Flo har overholdt løftene. Hva snulle han ellers ha gjort?

Jeg for min del støtter den dobbelte målsettingen. Jeg ønsker dens frukter og aksepterer dens leilighetsvise ulemper.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2016, 00:42 
Avlogget

Når noen på det forumet, sier seg å ønske å ha en trener og et trenerteam som evner å stå for noe, så vil jeg anføre at det å beslutte å legge vekk den kyniske tilnærmelsen til bortekamper og istedet ha som innretning en større grad av likhet av spill mellom hjemme og borte , er et fundamentalt viktig standpunkt.

Men etter å ha bedrevet slike eksperimenter kan en vanskelig vente seg at alt straks dermed fungerer. Nok en kamp var vi uten spillere (spillertyper) som alene skaper ubalanse i et motstanderforsvar. Har lidd lenge under et slikt fravær nå. Så er det en spennende spørsmål om noen av nykommerne har det som ingrediens av sitt spill. Eller om fortsatt vi er henvist til å håpe på en skadefri Tokmac for å oppnå det.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2016, 19:01 
Avlogget

Independiente skrev:
Når noen på det forumet, sier seg å ønske å ha en trener og et trenerteam som evner å stå for noe, så vil jeg anføre at det å beslutte å legge vekk den kyniske tilnærmelsen til bortekamper og istedet ha som innretning en større grad av likhet av spill mellom hjemme og borte , er et fundamentalt viktig standpunkt.

Men etter å ha bedrevet slike eksperimenter kan en vanskelig vente seg at alt straks dermed fungerer. Nok en kamp var vi uten spillere (spillertyper) som alene skaper ubalanse i et motstanderforsvar. Har lidd lenge under et slikt fravær nå. Så er det en spennende spørsmål om noen av nykommerne har det som ingrediens av sitt spill. Eller om fortsatt vi er henvist til å håpe på en skadefri Tokmac for å oppnå det.

Da håper jeg at karakteristikken på
http://www.godset.no/news/article/1axf5 ... tilbake-bp
nemlig
SITAT Teamet med Thomas i spissen har gjort en kjempejobb. Det må jeg virkelig si. Det er ingen enkel situasjon å havne i, men de har løst denne utfordringen på en god måte, sier BP.
SITAT SLUTT
spesielt knytter seg til uthevede setning i mitt innlegg ovenfor, og den prosessen som ble foretatt på det grunnlag . Da vil jeg si at det er svært god grunn for anerkjennelsen, uthevet nederst, uansett laber poengangst i senere kamper. Det vil i så fall nettopp innebære at fortsettelsen vil profittere på det som alt har blitt gjort.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2016, 21:20 
Avlogget

Independiente skrev:
Independiente skrev:

Da håper jeg at karakteristikken på
http://www.godset.no/news/article/1axf5 ... tilbake-bp
nemlig
SITAT Teamet med Thomas i spissen har gjort en kjempejobb. Det må jeg virkelig si. Det er ingen enkel situasjon å havne i, men de har løst denne utfordringen på en god måte, sier BP.
SITAT SLUTT
.

Er ikke dette noe han er forpliktet til å si? Alt annet ville vært feil, og kunnet undergravd teamet rundt han mer. Det jeg opplever som bekymringsfullt er disiplin utfordringene som har vært synlige den senere tid. Og en følelse av at en har endt opp med mindre innsats på treningsfeltet fulgt opp av humør givende treninger. Kombinasjonen virker ikke å fungere, og virker for meg mer som en nødløsning grunnet utfordringer i gruppen, istedet for at de løses kompenseres det med snillisme. Dette er en problemstilling som må vurderes med tanke på betydningen og funksjonen de har på feltet

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: