Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 17 Okt 2019, 21:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Sep 2018, 11:13 
Avlogget

Det som kritikere til korttidskontrakten for Martin Rønning Ovenstad ikke synes å ta i betraktninng, er at det ikke er et valg som det ville ha vært dersom tatt i løpet av overgangsvinduet. Muligheten ble heller ikke valgt da. I stedet er det i en litt uventet situasjon etterpå, der laget på basis av den eksisterende spillerstallens typer (og gitt utfallet av forutgående kamper i denne sesongsekvensen) har gjort svakere prestasjoner enn noe tidligere under BP og enn iallfall jeg forventet, og der, gitt kampgjennomføringen, selve spillet viser noen foruroligende dysfunksjonelle sider.

Når da lagspillet svikter på spillertyper, ville det være høyst diskutabelt å la unge riktignok mer typeriktige spillere før de har fått positive opplevelser, bære en særlig belastning med å begynne å få lagspillet på skinnene igjen, tatt i betraktning den turbulensen som også har startet med å opptre. (En turbulens kritikerne for så vidt på avstand gir sitt bittelille bidrag til å gi bevissthetsmessige forutsetninger for.)

Da kan Martin Rønning Ovenstad eventuelt gi en input til laget som i noen grad virker, gitt hans kjennskap til sportslige ideer som hans særlige positive kapital. Vi kan håpe på at hans erfaring av en tøffere trenerhverdag ute kan motta i det minste litt av motsvarigheten til en Kamara-oppvåknende blomstring i sin tid (fra hva denne var til det denne ble.).Eller også Martin kan falle gjennom ut fra vanskelighetsgraden ved å få gjøre spillemåten konkurransedyktig. Ikke primært individuelt, men som krevende bidrag å skulle gi til et tidvis fuskende lagmaskineri.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2018, 19:55 
Avlogget

En bemerkning bør jeg gjøre:

Jeg for min del sier intet mot at yngre spillerne kan få spilletid selv i viktige kamper dersom de er spillemessig klare for det. (Uten at jeg har noen innflytelse på det rimeligvis.) Jeg leser at det henvises til et eksempel på sånt i en avgjørende kamp tidligere.

Det jeg beskriver, handler om en enda mer krevende situasjon om enn bunnstrid var et fellestrekk:

SITAT Når da lagspillet svikter på spillertyper, ville det være høyst diskutabelt å la unge riktignok mer typeriktige spillere før de har fått positive opplevelser, bære en særlig belastning med å begynne å få lagspillet på skinnene igjen, tatt i betraktning den turbulensen som også har startet med å opptre. SITAT SLUTT

For aktuelt er det ikke kun spørsmålet om at en motstander tar over i en kamp. Slik jeg forstår det, er det ikke hele tiden i hver kamp, men uforutsigbart tilbakevendende når et tidvis problem med å få lagspillet til å fungere godt nok både offensivt og defensivt, og laget til å henge sammen med en ikke adekvat sammensetning av spillertyper i spillerstallen.

Dessuten handler det ikke om en eneste kamp, men flere kamper i en hel serieinnspurt, og det handler om en situasjon hvor et bedre vant publikum enn tidligere leder til atskillig sterkere turbulens og mentalt press både i og mellom kampene.

Man kan som en illustrasjon bare se hvor meget storm det har vært på vgd omkring lagets prestasjoner i det siste, hvor man har fnyst over det som skjer i Strømsgodset alt før denne siste korttidsrekrutteringen. Det danner et bakteppe for stemninger, der publikum til og med kan komme til å svikte i oppmøte mer enn sist hjemmekamp var et eksempel på (selv om kamptidspunkt kan være viktig del av dette). Ikke at jeg skal laste publikum. Men det hører til de stemninger som alt nå foreligger rundt laget.

Da blir det etter hvert mange momenter som gjør dette til en særlig krevende situasjon, slik kampprogrammet også gir sitt bidrag til det.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2018, 20:25 
Avlogget

Når enkelte debattanter der anser at knapp poenggevinst for tiden og stadig mer overhengende nedrykksfare til nå skyldes det de anser nærmest som BPs mildhet og eventuelle andre begrensninger, andre debattanter vel å merke nettopp ikke, så vil jeg for min del heller si at det vi alle høster, er den bitre frukten av et betydelig avvik fra det som har vært den utviklingsmodellen som hadde og har brakt Strømsgodset en ca. ti år lang oppmarsj. Det vil jeg ikke gi Skullerud skylden for, men derimot det at han ble valgt som trener. Jeg vil si som en god trener, men en for Strømsgodset fundamentalt gal trener. Den nødvendige snuoperasjonen etter hans fratredelse som startet så lovende, har imidlertid vist seg mer krevende enn det så ut til f.eks mens overgangsvinduet ennå var åpent.

Da vet vi ikke om det vil bli nedrykk eller en lenge utkjempet kamp som ender med en så vidt maktet fornyet kontrakt. Uansett er jeg av dem som mener at snuoperasjonen ikke kunne vente lenger. Det er helt uvisst om en autoritær trener kunne ha reddet kontrakten bedre. De som eventuelt ville ha en annen trener deretter fra 2019, enten kontrakten ville bli reddet eller ikke, sier lite om de vil at klubben helt skal forlate den utviklingsmodellen som bestemmende personer avvek fra i manglende aksept for at en mindre bølgedal kunne ha fulgt ved fortsettelse av den innretningen som hadde brakt suksess og dessuten en egen kjærkommen identitet som type klubb. Den vil Strømsgodset nå kunne vende tilbake til, enten kontrakten mistes eller knapt gjenvinnes. Jeg ser ingen annen bedre grunnleggende premissgiver for en slik tilbakevending til den tidligere klubbmodellen enn BP i trenerrolle (uansett at jeg som utenforstående kan være kritisk til enkelte innslag blant hans spillideer eller litt forbauset innimellom til valg av førstelagsoppstillinger).

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2018, 14:34 
Avlogget

Independiente skrev:
Da vet vi ikke om det vil bli nedrykk eller en lenge utkjempet kamp som ender med en så vidt maktet fornyet kontrakt. Uansett er jeg av dem som mener at snuoperasjonen ikke kunne vente lenger. Det er helt uvisst om en autoritær trener kunne ha reddet kontrakten bedre. De som eventuelt ville ha en annen trener deretter fra 2019, enten kontrakten ville bli reddet eller ikke, sier lite om de vil at klubben helt skal forlate den utviklingsmodellen som bestemmende personer avvek fra i manglende aksept for at en mindre bølgedal kunne ha fulgt ved fortsettelse av den innretningen som hadde brakt suksess og dessuten en egen kjærkommen identitet som type klubb. Den vil Strømsgodset nå kunne vende tilbake til, enten kontrakten mistes eller knapt gjenvinnes. Jeg ser ingen annen bedre grunnleggende premissgiver for en slik tilbakevending til den tidligere klubbmodellen enn BP i trenerrolle (uansett at jeg som utenforstående kan være kritisk til enkelte innslag blant hans spillideer eller litt forbauset innimellom til valg av førstelagsoppstillinger).

Jeg mente tidligere og mener fortsatt at BP er rett trener for Godset, uavhengig av hva den endelige situasjonen blir denne sesongen. BP har samsvarende filosofi med hva Godset utad sier de skal stå for, innenfor det spillrelaterte og innenfor satsing på ungdom. Så er årsakene til at en fortsatt ikke tar nok poeng relativt sammensatt, og for meg tildels vanskelig å definere. Spesielt med tanke på de psykiske aspektene anser jeg det som vanskelig å uttrykke noen klare tanker og meninger. Den store utfordringen som er synlig er med tanke på den defensive balansen i laget, og her er spesielt balansen i midtbanen den store utfordringen. Denne delen ser det for meg ut som BP sliter med å finne løsning på. I noen få kamper har trioen på midten fungert og en oppnår gode resultater, men i for mange kamper oppstår det ubalanse og da spesielt tidlig i kampen som medfører at en må jage utligninger. I denne sammenheng har jeg en følelse av at kritikken fra "TV-ekspertene" medfører riktighet, med tanke på manglende lederpersonligheter

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2018, 18:32 
Avlogget

Bromfe skrev:
Jeg mente tidligere og mener fortsatt at BP er rett trener for Godset, uavhengig av hva den endelige situasjonen blir denne sesongen. BP har samsvarende filosofi med hva Godset utad sier de skal stå for, innenfor det spillrelaterte og innenfor satsing på ungdom. Så er årsakene til at en fortsatt ikke tar nok poeng relativt sammensatt, og for meg tildels vanskelig å definere. Spesielt med tanke på de psykiske aspektene anser jeg det som vanskelig å uttrykke noen klare tanker og meninger. Den store utfordringen som er synlig er med tanke på den defensive balansen i laget, og her er spesielt balansen i midtbanen den store utfordringen. Denne delen ser det for meg ut som BP sliter med å finne løsning på. I noen få kamper har trioen på midten fungert og en oppnår gode resultater, men i for mange kamper oppstår det ubalanse og da spesielt tidlig i kampen som medfører at en må jage utligninger. I denne sammenheng har jeg en følelse av at kritikken fra "TV-ekspertene" medfører riktighet, med tanke på manglende lederpersonligheter. .

Clouet i BPs banespill i beste versjon har vært et pasningsspill som ovenpå frispilling bakfra har bidratt til tidlige ankomster i angrep og ikke sjelden tidligere til scoring. Problemet synes å være at bestrebelsene på det har ledet til at spillere i midtbaneleddet har bidratt til å tømme midtbanen, dermed bidratt til en offensiv strekk som gir motstander enten et ledig mellomrom foran vårt forsvarsledd og enda verre som nå sist mer enn et mellomrom, en tom midtbane som et motstanderlags spillere bare har kunnet fosse gjennom. Jeg er riktignok av den mening at Junior har hatt en spesiell evne til å bidra til de tidlige ballankomstene i angrep i vår besittelse gjennom sine pasninger, uten at han i den tidlige fasen av kampen selv dermed har forlatt sårbare soner og blottet laget. Så Junior er en spiller som jeg anser har en evne til å bidra til det ønskelige, uten å påføre laget de svakhetene som gir de baklengs som gjør at man må jage kampen i målundertall. Herunder synes Junior å ha et blikk for når han kan treffe disse pasningsvalgene og når han ikke kan det, hvorpå han da har foretatt mer vanlige pasninger.

Dersom BP av en eller annen grunn (formsvikt(?) eller annet) ikke vil benytte Junior, så tror jeg man bør unngå å satse så direkte på den tidlige scoringen. Isteden bør en ved forsøkt raske ballbevegelser mer tålmodig søke å erobre den pågangen i spillet som gjør at man etter hvert blir i stand til å utfordre motstander med sin mer og mer truende ballbesittelse og tilhørende spillerbevegelser, uten å blotte seg defensivt, mer enn motstanderlaget makter det samme mot oss. Fra da at man har erobret et visst spillhegemoni gjennom at pågangen i spillet går mer fra oss enn mot oss, er det at vi om nødvendig kan ta noe risiko ved overtall forover. Understøtte det med gjenerobringer eller forsinket fiendtlig ballbesittelse (ball over sidelinjen, harmløse frispark) ved tap av ball. Men før vi har opparbeidet denne pågangen i eget spill med ball mer enn motstanderlaget klarer det samme mot oss, risikerer vårt lags spillere å blotte seg skjebnesvangert ved for tidlig spillerbevegelse forover.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2018, 19:21 
Avlogget

Independiente skrev:

Clouet i BPs banespill i beste versjon har vært et pasningsspill som ovenpå frispilling bakfra har bidratt til tidlige ankomster i angrep og ikke sjelden tidligere til scoring. Problemet synes å være at bestrebelsene på det har ledet til at spillere i midtbaneleddet har bidratt til å tømme midtbanen, dermed bidratt til en offensiv strekk som gir motstander enten et ledig mellomrom foran vårt forsvarsledd og enda verre som nå sist mer enn et mellomrom, en tom midtbane som et motstanderlags spillere bare har kunnet fosse gjennom. Jeg er riktignok av den mening at Junior har hatt en spesiell evne til å bidra til de tidlige ballankomstene i angrep i vår besittelse gjennom sine pasninger, uten at han i den tidlige fasen av kampen selv dermed har forlatt sårbare soner og blottet laget. Så Junior er en spiller som jeg anser har en evne til å bidra til det ønskelige, uten å påføre laget de svakhetene som gir de baklengs som gjør at man må jage kampen i målundertall. Herunder synes Junior å ha et blikk for når han kan treffe disse pasningsvalgene og når han ikke kan det, hvorpå han da har foretatt mer vanlige pasninger.

Jeg er helt enig med deg i at Junior innehar ferdigheter til å slå de rette pasningene, kombinert med de rette bevegelsene i forkant. Den kreativiteten er viktig om en skal kunne spille slik BP virkelig ønsker. Samtidig er det et savn med flere som innehar de samme ferdighetene, og antall virkelig gode løp som kan benyttes for å gi den forløsende pasningen.

Samtidig opplever jeg at om Junior spiller, eller om andre spiller på midten så finner en ikke helt den rette balansen. Det gis noen rom som er uheldige omtrent uansett. I forkant av sesongen trodde jeg en trio bestående av Hauger, Junior og Stengel ville utgjøre en god kombinasjon, med tanke på evne til å dekke rom, bevegelser og pasninger. Nå har denne trioen tilsynelatende aldri funnet kjemien. Tokki opplever jeg mangler litt med tanke på pasninger og den defensive jobben. Om Ovenstad kan bli et godt alternativ ved å spille seg i form, vet jeg per nå ikke nok om. Fikk ikke sett siste kamp, og kan derfor ikke ha noen sterke meninger om han per nå

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2018, 23:35 
Avlogget

Dere vet at Stengel er skadet? Problemer med lysken i flere uker nå.... operasjon neste?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2018, 23:39 
Avlogget

Nei, det visste jeg ikke. Jeg trodde Stengel nylig var tilbake fra nettopp lyskeskade.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2018, 00:29 
Avlogget

Av de bedre synspunktene jeg finner framsatt på vgd, hvorav noe litt blandet, er oppfatningen om knapp representasjon av defensive fibre på midtbanen. Til dels er det vel riktignok tilsiktet fordi målsettingen er primært å være et angripende lag.

Imidlertid er det etter mitt syn likevel ikke dette som har vært prekært i noen påfallende nedturer hjemme. Det har heller vært en tendens til at laget har tømt midtbanen. M.a.o en offensiv strekk i laget som har fått betydelig defensiv konsekvens. Sånn vil det være så lenge man ikke har en ingeniørspiller som Jørgen Horn til å bestyre varierende presshøyde i nøye respons på spillets løpende gang. Et alternativ hadde en også, men mest under hans første låneopphold, på langt nær like meget senere, mens man hadde Abu i Strømsgodset med hans daværende helt frapperende evne til å absorbere sårbart rom.

Spillere på forskjellilige premisser med slike evner er noe det som det kunne være en høyprioritert målsetting enten selv å utvikle eller rekruttere om man kan klare det. For da evner en å spille med så store avstander i laget og kan tillate seg slike midlertidige overtall framme, i banen, uten at det annet enn ganske sjelden får ødeleggende defensiv konsekvens ved balltap.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2018, 08:20 
Avlogget

Jeg er veldig spent på hva som blir laget og utgangen av cupkampen.

Kampen er i mine øyne ubetydelig sammenlignet med kampen for plassen i eliteserien, det er heller ikke mine øyne verdt å risikere belastningsskader på marginale spillere.
Samtidig er det en kamp der gutta kan spille uten press og kanskje finne gode relasjoner vi kan dra nytte av ut sesongen.

Ubekreftede rykter antyder skadeproblematikk på MRO og Stengel, men det er ikke blitt bekreftet noe sted. Dette er urovekkende med tanke på resten av sesongen.

Så i mine øyne kan BP stille med sitt antatt sterkeste lag, benytte kampen til å drille inn et offensivt mønster uten Marcus slik at MOS kan finne formen eller hvile nøkkelspillere og la andre slippe til. Kanskje noen av de tar opp hansken og blir å finne i startoppstillingen framover......

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2018, 15:02 
Avlogget

Independiente skrev:
Av de bedre synspunktene jeg finner framsatt på vgd, hvorav noe litt blandet, er oppfatningen om knapp representasjon av defensive fibre på midtbanen. Til dels er det vel riktignok tilsiktet fordi målsettingen er primært å være et angripende lag.

Imidlertid er det etter mitt syn likevel ikke dette som har vært prekært i noen påfallende nedturer hjemme. Det har heller vært en tendens til at laget har tømt midtbanen. M.a.o en offensiv strekk i laget som har fått betydelig defensiv konsekvens. Sånn vil det være så lenge man ikke har en ingeniørspiller som Jørgen Horn til å bestyre varierende presshøyde i nøye respons på spillets løpende gang. Et alternativ hadde en også, men mest under hans første låneopphold, på langt nær like meget senere, mens man hadde Abu i Strømsgodset med hans daværende helt frapperende evne til å absorbere sårbart rom.

Spillere på forskjellilige premisser med slike evner er noe det som det kunne være en høyprioritert målsetting enten selv å utvikle eller rekruttere om man kan klare det. For da evner en å spille med så store avstander i laget og kan tillate seg slike midlertidige overtall framme, i banen, uten at det annet enn ganske sjelden får ødeleggende defensiv konsekvens ved balltap.

Det er en viktig problemstilling du trekker frem her, både med tanke på strekk i laget og manglende evne til dekking av rom. Kombinasjonen av de som jeg faktisk føler er situasjonen i mange tilfeller blir ekstremt vanskelig. At en i tillegg mangler fart blant flere av spillerne i det bakre leddet og i den defensive delen av midtbanen forsterker dette ytterligere. Resultatet virker for meg som om det blir at en ikke tør gå i press, men istedet ender med å falle av og la motstanderen avslutte

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2018, 17:48 
Avlogget

Bromfe skrev:
Independiente skrev:

Det er en viktig problemstilling du trekker frem her, både med tanke på strekk i laget og manglende evne til dekking av rom. Kombinasjonen av de som jeg faktisk føler er situasjonen i mange tilfeller blir ekstremt vanskelig. At en i tillegg mangler fart blant flere av spillerne i det bakre leddet og i den defensive delen av midtbanen forsterker dette ytterligere. Resultatet virker for meg som om det blir at en ikke tør gå i press, men istedet ender med å falle av og la motstanderen avslutte

Det siste her er i min forståelse av det riktignok en annen type strekk enn den offensive strekken som kan og vil få defensiv konsekvens innimellom dersom man ikke har spillertyper som tillater en å spille med så store avstander som en gjerne kunne ønske og eventuelt også med litt vedvarende midlertidige overtall framme (slike som lett blir til momentane undertall bak ved balltap).

Det siste er i stedet hva en kunne kalle defensiv strekk,. Det er når, gjerne med i utgangspunktet laget i etablert forsvar, der lagdelen foran ikke makter å opprettholde stillingen godt nok til at forsvarsleddet ser seg i stand til å stole på det og selv begynner å rygge. Da kan det også åpne seg rom mellom egne to bakre lagledd.

På en måte kan en herunder se bestrebelsene på å ligge kontrollert i forsvar i lav presshøyde i denne sesongen som en utfordrende aksjonsmåte. For problemet kan ellers utenfor dette mer typisk bestå i for framskutt posisjon, dvs for for høy .presshøyde. Men problemet her kan også springe ut av i at den kan bli for lav. Da vil det avventende ved lav presshøyde kunne ha en tendens for mange lag som ikke har en egen evne til det, å forårsake tap av intensitet i presset. Da kan enten forsvarsleddet rygge enda lengre bak med en slags defensiv strekk til følge. Alternativt og trolig oftere er det midtbaneleddet som i den avventende innretningen som idet det liksom ikke skal "commit oneself" og bli spilt forbi, selv begynner å rygge nesten helt ned i forsvarsleddet. Da er det ikke defensiv strekk, men laget blir tvert imot svært sammentrengt, og motstanderlaget kan relativt ustraffet etablere seg høyt oppe i banen med offensivt spill. Så sammenpresset vil vårt lag ikke så lett kunne sette i gang farlige kontringer. Samt at skulle vi være defensivt avmektige i den sammenpressede tilstanden, kan det koste baklengs. Ellers skulle det optimale være verken å ha strekk eller bli sammenpresset, men å være i stand til både med og uten ball å utspenne banerom, både passende store (så store som mulig) og passende lenge (i forhold til hvor ballen blir sendt eller ført).

Og jeg har ellers forestilt meg litt spekulativt at et avventende forsvarspress i ordnede defensive ledd bak i lav presshøyde, gitt min påstand om lett forekommende tap av intensitet ved det avventende ved lav presshøyde, også kan få en smitteefekt på forsvarsspill utenfor disse fasene ved slik tiltenkt ordnet lav presshøyde.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2018, 18:46 
Avlogget

https://www.dt.no/meninger/politikk-og- ... -57-996781

med henvisningen til blogginnlegget på

http://www.godset.no/nyheter/kraften-i-drammen

Vel, man kunne lure på om den Drammensboende bergenser mente noe om foretatte valg da en klubb lengre oppe ved Drammenselva påførte hans Brann et nedrykk, eller i den påfølgende sesong da hans klubb også lenge slet. Eller om han var skjønt enig i alt som ble foretatt av noen mens han henført tenkte på det store "vi" han identifiserte seg med.

På det punkt må jeg nok si at blogginnlegget hadde en urovekkende tendens i retning av at kritisk diskusjon ikke bør forekomme. Den innstillingen har jeg selv reagert på tidligere også fra annet hold.

Så skal jeg gjerne på den annen side underskrive på at en tilhenger helst ikke bør være "større" enn den klubben man mener seg å støtte. Han eller hun bør f.eks ikke være så stor som den prestasjonsframgang som til enhver tid et økt budsjett tilsynelatende skulle tilsi, uansett utgangspunkt eller kontekst. Idet man glatt uten kreditt til noen innkasserer hva klubbledere forut presterte, mens en klubb ennå overpresterer i forhold til ressurser, og så forventes som norm at en budsjettframgang skal måtte føre til en målbar ytterligere vekst. Den slags type "accountability" som noen ønsker, kan da lett bli urimelig. Og hvis det eksisterte "accountability" som dømmende kriterium, så taler det for å foreta sikre valg. I slik målestokk ville en ikke, til tross for forståelse og intuisjon, i kraft av risiko ved handlingsvalget, en risiko i handlingsvalget som har her hadde asymmetri i seg også, forlenget trenerkontrakt med en Godset-Deila i nedrykksposisjon og senere som en mottatt gunst fikk beholde denne lengre enn ellers ville ha gjort. I stedet ville man om mulig introdusert en anerkjent god trener, uten hensyn til om vedkommende passet inn i klubbens utviklingsmodell. (Men det ligner jo på noe helt annet som jeg har sett, unnskyld.) Men klart, går det dårlig med uvanlig stort budsjett, vet man at det er et behov for å finne en forklaring på at det er slik. Konsekvensene er imidlertid ikke opplagte).

Men en kritikk som er solidarisk i en viss forstand med klubb, anser jeg at bør kunne finne sted. På sett og vis, men framført med innslag av ydmykhet, bør fremmes. Så vil nok den kritikken da også måtte se kritisk på noe av det "noen" gjør. Alt vil ikke utelukkende være tilbedelse. Men bør ha nyansement. Og "noen" som har utført store ting, bør ha vært tildelt betraktelige lag med lakk. Mener man imidlertid at en slik person foretar valg man er uenig i, så må det finnes situasjoner der slike valg kan bli gjenstand for kritikk. Denne kritikken må også kunne bli en del av en samlet vurdering av dem som også har gjort store ting, og bli til riper i lakk. Så kan vi gjerne ha med oss at en som gjør store ting, ikke kan forventes alltid å makte å treffe beste valg. Men da vil det kunne være grunn til å påtale dette, uten at en skal ville at vedkommende skal bæres ut.

[Nå antyder for så vidt min signatur at jeg ikke regner meg som supporter eller ikke engang tilhenger, men kun partisk tilskuer. Så f.eks jeg lever verken opp til blogginnlegg eller den bramfrie bergenske kritiker. ]

Edit: Tilføyelse av meningsforstyrrende uteglemt ord

Sist endret av Independiente den 03 Okt 2018, 09:05, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2018, 22:26 
Avlogget

Independiente skrev:
Bromfe skrev:
Independiente skrev:

Det siste her er i min forståelse av det riktignok en annen type strekk enn den offensive strekken som kan og vil få defensiv konsekvens innimellom dersom man ikke har spillertyper som tillater en å spille med så store avstander som en gjerne kunne ønske og eventuelt også med litt vedvarende midlertidige overtall framme (slike som lett blir til momentane undertall bak ved balltap).

Det siste er i stedet hva en kunne kalle defensiv strekk,. Det er når, gjerne med i utgangspunktet laget i etablert forsvar, der lagdelen foran ikke makter å opprettholde stillingen godt nok til at forsvarsleddet ser seg i stand til å stole på det og selv begynner å rygge. Da kan det også åpne seg rom mellom egne to bakre lagledd.

På en måte kan en herunder se bestrebelsene på å ligge kontrollert i forsvar i lav presshøyde i denne sesongen som en utfordrende aksjonsmåte. For problemet kan ellers utenfor dette mer typisk bestå i for framskutt posisjon, dvs for for høy .presshøyde. Men problemet her kan også springe ut av i at den kan bli for lav. Da vil det avventende ved lav presshøyde kunne ha en tendens for mange lag som ikke har en egen evne til det, å forårsake tap av intensitet i presset. Da kan enten forsvarsleddet rygge enda lengre bak med en slags defensiv strekk til følge. Alternativt og trolig oftere er det midtbaneleddet som i den avventende innretningen som idet det liksom ikke skal "commit oneself" og bli spilt forbi, selv begynner å rygge nesten helt ned i forsvarsleddet. Da er det ikke defensiv strekk, men laget blir tvert imot svært sammentrengt, og motstanderlaget kan relativt ustraffet etablere seg høyt oppe i banen med offensivt spill. Så sammenpresset vil vårt lag ikke så lett kunne sette i gang farlige kontringer. Samt at skulle vi være defensivt avmektige i den sammenpressede tilstanden, kan det koste baklengs. Ellers skulle det optimale være verken å ha strekk eller bli sammenpresset, men å være i stand til både med og uten ball å utspenne banerom, både passende store (så store som mulig) og passende lenge (i forhold til hvor ballen blir sendt eller ført).

Og jeg har ellers forestilt meg litt spekulativt at et avventende forsvarspress i ordnede defensive ledd bak i lav presshøyde, gitt min påstand om lett forekommende tap av intensitet ved det avventende ved lav presshøyde, også kan få en smitteefekt på forsvarsspill utenfor disse fasene ved slik tiltenkt ordnet lav presshøyde.

Her er jeg både enig med deg og uenig med deg, om vi tar enigheten først. Så er den totale intensiteten i det defensive presset en utfordring ja, her opplever jeg at Junior i større grad enn andre midtbanespillere finner en balanse som fungerer. En mangler to i midtbaneleddet som i tilstrekkelig grad etablerer et fellespress, og dermed skaper kontringsmulighetene. Hauger kan trekkes med, men uten Stengel eller Ovenstad som tredje mann er det her noe som mangler. Det medfører at en blir liggende for lavt og at en aldri etablerer et eget spill ved gjenvinning av ball. Dette har vært et vedvarende problem de siste par sesongene, så håper en løser det inn mot neste sesong

Så kommer uenigheten og den er i tilknytning til at jeg mener samme utfordring oppstår ved offensivt press. Grunnet at en mangler balansen i laget og at en ikke innehar ekstrem ferdighetene som Horn/Abu/Johansen ga, så ender en med å havne i etterkant. Den i tillegg periodevis manglende farten i forsvaret medfører at en ikke kan gå i press og stole på at andre tar ut alternativene. Resultatet er at en faller av hele veien og gir en større mulighet enn hva som ville vært tilfelle ved bedre sammensatte ferdigheter. Kanskje kan Madsen sin gjeninntreden bidra til at en tør gå i press, men savner her anker på midten som dekker enda større rom enn hva jeg opplever er tilfelle i dag

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2018, 21:48 
Avlogget

Dette er formodentlig et bidrag i en diskusjon uten interesse for det store flertall av de få lesere som er.

Det har vært kamp og annet å være opptatt for min del og du, Bromfe, later til å ha fått fornyede problemer med PC. Jeg nå på mobiltastatur. Lett da å ende opp med å gjenta meg selv.

Jeg har vært litt usikker på hvordan tolke ditt tilsvar over (som mobil forhindrer meg fra å sitere kun utdrag fra). Det er dine uttrykk "offensivt press" og "defensivt press" som gir meg litt problemer, spesielt når du knytter an til meg med førstnevnte. Jeg bruker i grunnen "trykk" om det et lag gjør med egen ballbesittelse, og "press" om det uten. Da kan høyt press med enten deler av laget eller sågar hele laget være myntet på å forhindre et lag enten fra å spille seg ut bakfra eller finne rom på midtbanen å spille i. Da forhindrer presset fortrinnsvis at motstander blir i stand til å utnytte det bakrommet en selv avgir, selv om nettopp det er en eklatant risiko en selv går inn på.

Når jeg snakker om offensiv strekk som kan gi defensiv konsekvens hvis man ikke har spesielle spillere som kan håndtere det, blir da det noe annet. Det må for øvrig ikke være forbundet med øyeblikkelig sterkt offensivt trykk selv om det kan være det. Men da vil en ved balltap enten straks ha eller snart få få spillere bak ballen.

Det har jeg deretter vanskelig for å se at blir noe særlig likt tilfellet med det jeg kalte defensiv strekk. For defensiv konsekvens ved offensiv strekk involverer færre egne spillere bak ballen. Det kan godt være at de kan være tilbøyelig til å rygge. Men situasjonen er en annen.

Ved defensiv strekk som utfoldende seg med utgangspunkt i etablert forsvar vil det være forsvarsleddet som rygger, og det blir mulig for motstanderlaget innimellom å etablere seg i et rom mellom de to bakre leddene, "mellomrommet" som det vel kalles. Dersom det istedet er midtbaneleddet som rygger, blir det imidlertid ikke foregående defensive strekk. Det som det da kan bli, er at midtbaneleddet faller nesten helt ned til forsvarsleddet og bidrar til at disse delene av laget klumper seg sammen, mens det blr mulig for motstanderlaget å etablere seg foran et slikt gjerne noe desorganisert klumpet lag med svekket evne til offensivt å slå kontra.

Så antyder jeg muligheten for at et vedvarende forsvarsspill i lav presshøyde, i kraft av det lett avventende preget, ofte disponerer for tap av intensitet i presset og således kan gi opphav til et par av disse tilfellene. Dessuten framførte jeg en gjetning om smitteeffekt på øvrig forsvarsspill.

Jeg finner mer forskjell enn likhet mellom situasjonene når det er offensiv strekk som ved balltap påføres defensiv konsekvens, og de ulike versjonene som kan følge av et vedvarende avventende forsvarsspill ( a) sårbart mellomrom, b) tilløp til sammenklumpet forsvarsledd og midtbaneledd, defensivt svekket, kontringsmessig bortimot avmektig og med rom foran begge ledd for motstanderlaget stadig å kunne spille i).

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen