Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 16 Des 2017, 18:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Okt 2016, 16:53 
Avlogget

Independiente skrev:
Beklager sterkt, Bromfe, et løsrevet uttrykk i mitt forrige innlegg, skrevet mens jeg fryktet at utløpt oktoberabonnement hvert øyeblikk skulle umuliggjøre et litt langt innlegg! Langt iallfall å miste.

Helt i orden, og meget mulig jeg her var i overkant hårsår. Enkelte ganger kommer formulerign feil ut for oss alle :D

Independiente skrev:
Problemet er når et lag har samhandlings- og lagproblemer. Da fjerner det seg fra det som vinnerkultur kan hanskes med, er min påstand. Der aner jeg at Strømsgodset har havnet i årets sesong. BP har to ganger angitt løsninger på slike problemer: Første gang etter David Nielsen fungerte løsningen raskt og ble vedvarende. Andre gang i år har en tilsynelatende god løsning blitt brakt inn. Men laget maktet ikke helt å innarbeide den varig, bl.a grunnet, later det til, og slik kan et BP-utsagn også tolkes, noen uovervunnede mentale problemer. Kanskje trengte også løsningen til en løpende spesialisering overfor ulike motstanderes egenart over en mer tidsutstrakt periode. Da nærmer man seg en situasjon, der påpekning av redusert vinnerkultur alene som forklaring på Strømsgodsets aktuelle temmelig dype fall i nivå nå kan bidra til at man overser underliggende problemer som trenger til løsning.

Jeg utelater ikke de andre deler av ditt innlegg for å ikke kommentere de, men for å sette mer fokus mot bestemte deler. I utgangspunktet er jeg helt enig i at en må forsøke å se en helhet, og ha med seg historiske perspektiv når en diskuterer. Det gjør ting tydeligere og det gir samtidig en mer dybde i innleggene

Så til det med vinnerkultur kontra andre utfordringer. Jeg velger da først å gå tilbake til 2014 og Deila-David byttet, allerede her tror jeg en aner endringer. De ble den sesongen ikke så tydelige, da en fortsatt innehadde vinnerkulturen og en klarte å få hanke med seg poeng uten at det spillmessig eller prestasjonsmessig var noen stor sesong. I tillegg til at en hadde etterslep av skadeutfordringer, som ble holdt skult og eller valgt oversett i avslutningen av 13 sesongen. Innledningen til 15 sesongen ble derimot en nedtur der en beveget seg fra en vinnerkultur til frustrasjon og usikkerhet med tanke på spillmønster. Når da BP overtok, så tydeliggjorde han spillmønster, men jeg er usikker på om han gjenetablerte vinnerkultur. Tenker da på hvordan en gjennom høsten i en del kamper hadde sterke 1 omganger og falt ned i andre, hvor skuldrene ble høye isteden. Dette anser jeg viser at en ikke fullt ut hadde etablert en vinnerkultur.

Går en nå til denne sesongen, så slet en fortsatt med en noe manglende kultur i tillegg til at de store endringene i tropp og spillstiler skapte nye utfordringer. En endte i steden for å etablere vinnerkultur og klart mønster med for mye variasjon og da en usikkerhet i spillergruppen. Denne usikkerheten la da i forlengelsen grunnlaget for at det kunne oppstå intern misnøye og støy. Så forsøkene på grep fra BP ble mer for å reparere utfordringer, enn for å etablere vinnerkultur. Det at en stadig havner på hælene med tanke på tiltak er utfordrende for alle involverte. Det tar vesentlig mer tid å reparere noe enn å bryte noe ned.

Dagens situasjon er at en sliter med å finne nye relasjoner og dermed etablere klare spillmønster. I enkelt glimt ser en tendensene, men en mangler den siste lille biten. Hvor jeg da tenker at Storflor sin smarthet kunne bidratt til løsninger. Da i form av hans oppdragelse av medspillere, hvor en ofte har sett han slå en pasning/innlegg for å i etterkant snakke med medspilleren og forklare. Nå samsvarer ikke bevegelse og pasning, men isteden for den lille praten opplever begge parter at en ikke lykkes og en får de høye skuldrene som forsterker denne følelsen.

Toro har fått store utfordringer i ganget, da med tanke på at de mange dårlige resultatene og prestasjonene setter seg i spillernes selvfølelse, og kan etablere det motsatte av vinnerkultur. Dette er en enorm utfordring, som en må bruke vinteren godt for å løse. I tillegg må han etablere nye mønster og relasjoner, men dette m¨å da også skje når mange nye spillere skal inn. Viktig at klubben nå ikke venter til mars med overganger. Her trenger en tid og den da fra sesongoppkjøringen starter. Og her innehar Flo og Toro nå et stort ansvar for å legge en plan raskt og følge den planen. Planen bør eksistere nå og ikke legges neste uke, kommer en på hælene mot neste seong kan dette bli meget skummelt

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2016, 09:52 
Avlogget

Apropos vinnerkultur.

Hvor mange i neste års spillergruppe har hatt Deila som trener eller har opplevd å vinne noe med Godset?

I mine øyne er arven etter Deila borte og nå må Toro bygge nytt uten å måtte dra med seg Deila på slep. Han må selvfølgelig ta vare på det som er bra, men han må være seg sjøl.....

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2016, 11:24 
Avlogget

Det er jo ikke mange.
Og neste år blir det knapt noen igjen fra gullaget i 2013. (Ikke at det er uvanlig for Tippeligalag)

Jeg tror Abu selges i vinter, Ovenstad går uansett, Nana på utgående, Øyvind takker for seg og Vilsvik vet vi jo står langt oppe på ønskelista til Deila & Trøim.

Da står vi igjen med Madsen, Mounir, Tokmac & Marcus.

Men, kanskje vi får andre spillere inn som har opplevd å vinne noe med Toro?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2016, 13:14 
Avlogget

1980 skrev:
Det er jo ikke mange.
Og neste år blir det knapt noen igjen fra gullaget i 2013. (Ikke at det er uvanlig for Tippeligalag)

Jeg tror Abu selges i vinter, Ovenstad går uansett, Nana på utgående, Øyvind takker for seg og Vilsvik vet vi jo står langt oppe på ønskelista til Deila & Trøim.

Av disse er det vel kun Madsen som fikk noe særlig spilletid den sesongen vi vant gull. Mounir var vel fast på venstre benk og kom innpå ved behov.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2016, 21:37 
Avlogget

1980 skrev:
Det er jo ikke mange.

Selvfølgelig har du et viktig poeng her, og slik situasjonen har blitt har du rett. Akkurat dette gjør at det blir veldig spennende å se hvordan Toro angriper utfordringene som ligger foran han. Da med å skape ønsket kultur og i forhold til å sette sammen en tropp med potenisale

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: