Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 23 Aug 2017, 23:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Sep 2016, 01:27 
Avlogget

Det er bra at forum aktiviteten øker her :D

Nå ender det med diskusjoner som hører sammen i forskjellige tråder, det blir da vanskelig å skape en sammenheng i diskusjonene. Så dette er tenkt som en tråd hvor en kan se sammenhenger og diskutere mer total bilder eller følelser i tilknytning til laget vi alle elsker :D

La oss da gå til sak og tema:
Det er delte meninger rundt valgene som gjøres med tanke på trening, tenker da på treningsmengde, intensitet og metoder ut fra hva en ser. I forlengelsen av dette finner en også restitusjon, kosthold og livsstil. Sist men ikke minst spillernes holdninger, da som et helhets bilde. I Deila perioden var lav-karbo den store oppskriften, nå er det mer enn en kjent utfordring i tilknytning til dette kostholdet. Blant annet er det vel påvist at en mister noe av det maksimale potensialet, da tross alt karbohydrater er den naturlige energikilden, og det tar lenger tid å omsette fett til det. Nå virker det for meg som en har lite systematiske tanker rundt kosthold. Det er kjent at kostholdet påvirker prestasjoner og treningspotensialet, i Europa gjennomfører mange klubber felles frokost og lunsj. Nettopp for å sikre kostholdet, er det gode grunner til at en ikke gjør det i Godset? Om jeg da ikke nå mangler kunnskap( kan være jeg gjør det). Etter EL-kvalikk kampen la jeg igjen noe på stadion, og måtte derfor gå tilbake. Jeg registrerte da at motstanderens spillere jogget ned, mens Storflor og Vilsvik var ferdig dusjet. Er det noe som mangler her?

Det er enkelt å registrere at årets seriemester har økt treningsmengden, mens det for meg ser ut til at Godset aktivt benytter teorien om treningsfri når det butter. Hva er begrunnelsen for dette? Hva er grunnen til at en ikke har flere økter og jobber for å øke intensiteten i de øktene en har? Da spesielt i periodene med få kamper. Om andre kan trene mer, bør vel også Godset spillere kunne gjøre det? Tidligere var det ekstremt tydelig hva som var de grunnleggende treningsmetodene og filosofien, nå virker det for meg som disse er mer uklare. Er det manglende leder personligheter i trener teamet? Eller er det at de ikke kommuniseres ut?

Når en da er inne på temaet trenere og kommunikasjon, hva gjør at spillerne velger egne kamp strategier? Vilsvik er en fantastisk spiller, men er han kaptein? Og er BP sjef nok generelt sett? Om noen forlater ønsket kamp strategi er det mulig å kommunisere, og gi ordre til spillerne. Hvorfor skjer dette? Og det er ikke i en enkelt kamp, hvilke grep gjør en ovenfor dette? Opplever av egen erfaring at en ofte kan se personene som starter endringen og gjennomfører den, hva gjør en ovenfor de personen for å hindre at de blir små konger? I denne sammenheng mener jeg også at en bør se på at det har vært mye surr med spillere i kamper og utenom kamper. Hva er årsaken til at dette kommer spesielt denne sesongen? Det var uttalt mål at en ville ha drittsekker i troppen, men har en da satt sammen en gruppe som ikke totalt sett fungerer? I tilfelle hvilke fokus har en når en spiller hentes inn i laget? Nå har fokuset blitt spillere som er treningsvillige, men det er et enormt brudd fra hva fokuset var i vinter. Eksisterer det en plan for hvordan stallen utvikles og hva en ønsker med laget?

Nå sier vel rykter at Abu blir borte, Pedersen blir borte, Storflor blir borte, Nana blir borte etter denne sesongen. Mulig det er flere jeg ikke vet om. Men hva er da planen for å skape et lag den kommende sesongen? BP ber i dag om stabilitet, men det finnes ikke i Godet. Har en da kartlagt hvem en ønsker inn igjen?

Plukk fra hverandre, bryt opp i biter eller gjør noe annet med innlegget, jeg ønsker bare mer helhetlig diskusjon :D

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2016, 08:57 
Avlogget

Noe av det største vissvasset jeg hører er når Godset snakker om å bygge lag for neste sesong.

Så lenge vi ikke har økonomi til å beholde gode spillere over tid ender vi opp med å selge de 2 - 3 beste etter hver sesong. Deretter er det bingo om erstatterne klarer å fylle skoene til de som er borte. Hvis det stemmer at Abu og Pedersen forsvinner før neste sesong så står vi igjen ribbet for en rutinert sentrallinje. Jeg har også mine tvil om at vi ser Ovenstad i blå drakt neste sesong. At Storflor forsvinner er ingen overraskelse, men han må likevel erstattes, både som forbilde i troppen og som spiller.

Uten at jeg vet dette så vil jeg tro at den stadige gjennomtrekken av spillere påvirker motivasjonen til de som blir igjen. De må til stadighet forholde seg til nye spillere framfor at laget bygges sten for sten. Jeg synes at Flo må ta en revurdering av spillerlogistikken. Ja, vi skal selvfølgelig selge de beste, men i år har det gått over stokk og stein. Vi har manglet en stopper hele sesongen, vi har ingen SJEF på midtbanen og vi har ikke hatt all verdens alternativer i spissrekka. Det røde lyset burde ha begynt å blinke da Skjeggen plutselig var den foretrukne kantspilleren i forsesongen. Det er mulig at sommerens tre kjøp kan skinne neste sesong, men jeg føler at denne sesongen kunne vært så mye mer om man hadde satset litt mer på stallen, og det frustrerer meg......

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2016, 12:29 
Avlogget

Litt enig, og en del veldig uenig her, Superteale.

Først og fremst er jeg enig i den for lengst oppbrukte klisjéen at vi ”bygger lag”.
Det er det ingen norske lag på øvre halvdel, med unntak av RBK og deres usannsynlige økonomiske muskler, som kan.
Selv en klubb som Molde selger/mister 3-4 av førstelagsspillerne sine hvert eneste år.
Og slik er det for klubber som tilhører den nedre del av europeiske fotballigaen.
Alle gode spillere her til lands vil ut/videre, og henger man med i toppen her hjemme, så har man en del av de gode spillerne.
Det positive er jo at vi i mange år har vært veldig flinke til å få godt betalt for våre gutter, noe som igjen har gjort at talentarbeidet vårt nå i dag er på nivå med de beste i landet. Vi skal ikke mange år tilbake i tid før det lå fullstendig brakk.

Men, når det gjelder årets sesong, så er det egentlig bare én ting jeg er veldig skuffet over m.t.p. spillerlogistikken i vinter : At man ikke erstattet lederskikkelsen Jørgen Horn. Det viste seg fort å bli en liten krise.

Resten av avgangene og erstatterne er helt ok i min bok.

Wikheim ut : Den lå i kortene. Gustav hadde lenge villet ut, og når vi fikk et såpass godt bud var det helt riktig å selge, mener jeg. Internt hadde vi en Tokmac som viste seg å overraske oss alle, og i tillegg ble Keita hentet inn på lån. På papiret skulle ingen savne Gustav da.

Iver ut : Den kom litt mer overraskende på meg (et år eller to for tidlig), men det er lett å skjønne at både spiller og klubb lar seg friste når en Bundesligaklubb kommer på banen. Vi fikk imidlertid rimelig godt betalt, og kun en uansvarlig stor seddelbunke fra Viking i siste liten hindret Jostein i å hente inn Abdi helt gratis som erstatter. Når vi så endte opp med Junior i stedet, så burde ikke det vært et så voldsomt steg ned fra Iver heller. Junior ER en bra spiller, og som kjente klubb og spillemåte fra før. Vi kunne gjort langt verre, mener jeg. (At han ikke har prestert kommer jeg tilbake til senere her)

Hanin ut : Veldig synd, men når kona mistrives så fælt var det ingenting å gjøre. Erstatter Parr er på papiret en langt bedre, og mer komplett spiller. Kommer tilbake til det også.

Marvin/Marco ut : Full forståelig begge to. Marvin var langtidsskadet og har heller ikke spilt seg inn på laget i Korea. (Har vært på utlån i Thailand, uten suksess). Marco har ikke slått til der borte han heller, og virker direkte feit på de siste bildene. Høiland på papiret en helt ok back-up erstatter.

Så alt i alt ser jeg ikke noe voldsomt fall i kvalitet (på papiret) i stallen 2015 kontra stallen 2016, og ei heller noen så store omveltninger at man måtte bygge et nytt lag helt fra bunnen av.
Fra en antatt førsteellever var det bare 3 mann som var nye i år. Parr for Hanin, Junior for Iver, og Keita for Gustav.
Det er ikke de helt store endringene, spør du meg. Ei heller noen stor svekkelse spiller for spiller.

Så hvorfor har det kladdet så i år?

Jeg peker på tre hovedelementer, og tar de i kronologisk rekkefølge her :

1. Vi solgte/ga bort for få spillere i vinter.
Dette har jeg ingen problemer med å stå inne for. For var det virkelig noen her inne som i fullt alvor trodde at ”dette blir Kastratis store sesong”, eller at Thomas Sørum og Petter Vaagan Moen skulle skyte oss til seriemedaljer? Den lille opprydningen vi gjorde nå i sommer, med de to førstnevntes avganger, den burde definitivt skjedd i januar, og ikke i august, når panikken inntar klubblokalene på Gulskogen. (Selvsagt er det panikk når man i mars uttaler at det er ”totalt uaktuelt for oss å bruke mange millioner på norske Tippeligaspillere”, for så noen måneder senere svi av 9 millioner på tre relativt voksne spillere fra Hødd og Sarpsborg. 5 mill for 25-årige Tokstad alene er en prislapp jeg tror han skal få store vansker med å forsvare m.t.p. videresalgspotensial, og en type spillerkjøp jeg aldri trodde jeg skulle få oppleve med Jostein bak rattet)

2. Skader på nøkkelspillere.
At vi gikk til sesongstart med skader på både Marcus og Keita, mens Iver-erstatter Junior ennå ikke var kampklar, og Madsen på sedvanlig vis var usikker til nærmest enhver tid, var selvsagt et vesentlig element, men heller ingen stor overraskelse. For Marcus er skadeutsatt med spillestilen sin, Keita spilte hele høstsesongen for Stabæk mens han var halvskadet og sammenteipet, og Junior var nylig tilbake fra langtidsskade.
Kan man så peke på spillerlogistikken som skyld i dette? Ja, til en viss grad. At det ville ta tid å få disse opp og gå, burde ikke kommet som noen overraskelse. Samtidig erstattet man solgte spillere med bortimot samme kvalitet med et overskudd på over 30mill. Midler som igjen blir investert i klubbens fremtid : Spillerutviklingen.

3. Surr.
Spillere ute av posisjon. Formasjonsendringer. Kampplaner som bryter med alt vi har stått for de siste årene. Disiplinærproblemer og uromomenter i spillergruppa. Stadige skifter på hvem/hva/hvor.
Hvor ble det av BP anno 2015, som i tillegg til å holde gutta i øra etter at ting skled ut under Nielsen, tok oss til sølvplass gjennom å satse på faste relasjoner, tydelige rollemønstre, og kontinuitet i alt man drev med?
Årets sesong har vært et mareritt på mange områder. Spillere på fylla midt i uka, tullete røde kort både på A-lag og Team SIF, og en hel haug med kvalitetsspillere som har prestert langt under pari i hele år.

Så hvor går veien videre nå?
”Halve” A-laget er på utgående kontrakter enten nå eller i 2017.
Burde man tatt en større opprydning i stallen allerede i år, og levd med en sikkert like rotete sesong som vi har fått i år? For endringene blir garantert like store neste år også m.t.p. kontraktssituasjonen i stallen. Og jeg føler meg ikke trygg på at neste sesong blir det helt store heller m.t.p. utviklingen vi har sett i år.

Det positive er at nykommerne Glesnes, Ulland Andersen og Tokstad ser bra ut. Ikke 9mill-bra, men bra. Og klarer Madsen å holde seg skadefri fremover, så skal vi i utgangspunktet ha en knallbra backrekke med Parr – Madsen – Glesnes – Vilsvik. Mounir og Marius fine reserver.
Midtbanen er et helt annet område. Abu og Junior på utgående i 2017. Ovenstad er/blir ikke god nok og forsvinner nå. Nana på utgående nå. Vaagan Moen er mer skadet enn frisk og har ikke overbevist noen. Gjerstrøm startet sesongen med noen måneder på benken til Kongsvinger og virker å ha langt igjen til en startplass hos oss. Det samme med Ahlander. Spørsmålet for meg er om vi klarer å få litt for Abu. Han forlenger vel neppe m.t.p. familiesituasjonen, og er det verdt å la ham spille ut neste sesong for at han så skal gå gratis? Jeg synes ikke det. Interesse er det for ham, og noen millioner får vi sikkert.
Angrepsrekka har fått på plass gode vinger til neste år med Tokmac, Ulland Andersen og Tokstad. Der er jeg ikke bekymret. Men, spissplassen må styrkes, uavhengig av om Marcus sutrer seg vekk nå i vinter. Høiland har ikke prestert i nærheten av godt nok, og har i tillegg innfridd all skepsis m.t.p. oppførsel på banen.

Slik jeg ser det, så trenger vi en hel midtbanetreer og minst én ny spiss i vinter for å skulle være noen medaljekandidat neste år.
Og i så fall kan vi begynne å snakke om store endringer i stallen som vil gjøre det vanskelig å få satt noe lag med en gang.
Men, før eller siden må den jobben begynne, og jeg for min del tar heller et jafs med en gang, enn å drive med den logistikkmessige seigpiningen vi har sett det siste året nå.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2016, 13:08 
Avlogget

jeg kan være enig i en del av det du skriver. Det jeg peker på som dårlig spillelogistikk skyldes også en ubalansert stall ved at vi ikke ble kvitt nok spillere i forsesongen. Når det er sagt opplever jeg mange av de rutinerte spillerne våre har underprestert i år. De jeg er mest skuffet over er Marcus, Abu, Ovenstad, Vilsvik og til dels Parr.

Vilsvik og Parr har ikke nødvendigvis vært dårlige, men jeg hadde høye forventninger.

Når det gjelder spillere som PVM, Sørum og Kastrati så hadde jeg overhodet ingen forventninger...
PVM og Tokki har i mine øyne overasket positivt.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2016, 22:40 
Avlogget

Det at det har manglet en forsvarsjef har vært en klar utfordring, opplevet at den nye kan ha kommet i Glesnes. Utfordringen nå mer generelt er at det ikke er noen klar sjef på banen, som setter skapet på plass og sikrer at en holder formasjon og plan. Vilsvik er ikke en kapteinstype, og dette tror jeg mer hemmer han enn det gavner laget. Abu og Marcus er blant spillerne som trenegr sjefen, som gir meldinger og sier fra for at de skal prestere sitt beste. Abu i fjor med og uten Horn var to forskjellige spillere, virker som han trenger sjefen bak for å holde posisjonen

Men når en snakker om å under prestere er vel også Nana en spiller som bør nevnes, synes ikke han har vært i nærheten av sin beste versjon gjennom sesongen. Da mer offensivt enn defensivt, savner virkelig løpene og målene hans. Og klarer ikke å se hva som gjør at han ikke kommer inn i boksen lenger

Parr tror jeg har lidd under at han ikke får satt hvilken rolle han skal ha, er han ving eller back? Han er kart best som back, men må da ha en spiller på vingen som ønsker å spille med han. Tror skaden til Toki påvirket mye av hans prestasjoner denne sesongen

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2016, 11:52 
Avlogget

Via forumet har jeg forstått det slik at det har vært en del uro i troppen i år.
Noen som kan utbrodere litt hva dette dreier seg om?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2016, 16:00 
Avlogget

Superteale skrev:
Via forumet har jeg forstått det slik at det har vært en del uro i troppen i år.
Noen som kan utbrodere litt hva dette dreier seg om?

Starta vel med Bugge og Valsvik som åpentlyst krangla i EL kampen i Sønderjyske. At Valsvik endte opp med å bli solgt etterpå så gjør man seg jo sine tanker. Er velkjent taktikk om du vil bort å lage litt "faenskap" for å tvinge fram et salg.

Så hadde du Keita som spilte for seg sjøl på slutten og en tydelig oppgitt Marcus i sommer som kjefta på og pisket egne spillere. Er jo ikke noe revolusjonerende nytt at spillere kan gå hverandre på nervene med det jeg nevner. Samtidig hadde vi jo en BP med en ufrivillig ekstra sommerferie oppe i dette.Når sportslig suksess uteblir på toppen så er det ikke rart det blir uro.

Ryktene (nå er jeg på via via) sier at ordtaket "Når katten er ute danser musene på bordet" under første periode BP var borte. Ikke veit jeg om det stemmer men så mistenkelig slik ut på holdningene/kroppsspråket til flere. Således bra vi har fått inn 3 stk i sommer som virker å være "hel ved"

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2016, 00:36 
Avlogget

Jeg blir sittende å lure på flere ting etter gårsdagens kamp. I sesong innledningen snakket en mye om at en ikke kunne forvente det store grunnet store utskiftninger i laget. Hva gjør at en av årets beste kamper kommer etter at en har byttet ut 4 spillere? Skulle hårføneren fra BP kommet tidligere i sesongen for å sette en standard? Opplever at spesielt spillere som Nana og Abu viser en annen side av seg selv enn hva jeg synes de har vist tidligere i sesongen. Ja, de har periodevis vært gode, men ikke så tydelig som hva som var tilfelle i går. Eller er det andre forklaringer på dette?

Uroen som har vært i troppen har vel mer enn en forklaring, men er nok riktig at den først ble tydelig med Valsvik Bugge krangelen. Men tror vel det også har sammenheng med det andre punktet ditt VB87, med at når katten er ute danser musene på bordet. Om sjefen ikke er på plass kommer enklere enkelt individenes frem og viser sine svakheter. Da på flere nivåer og en ender med at det totalt sett blir en belastning i gruppen. Uroen har vært der overtid og har ikke blitt løst før BP hadde en utblåsning, det jeg da undrer over er at det tok så lang tid før den kom. Alle som har ledet i noen grad vet at en kan gjenta en løsning x ganger, men om den ikke fungerer må en ty til en annen løsning. Opplever at en her har valgt snillisme mange ganger, kanskje for mange før en valgte en annen løsning. Og synes signalene har vært tydelige på at det snillismen ikke fungerte, da blant annet gjennom kort og andre handlinger som er destruktive for en gruppe

Nå blir det spennende å se om gårsdagens prestasjon kan utløse den positive energien en trenger for å få en god sesong avslutning. Og da klatre litt på tabellen og muligens få en super avslutning med cupfinale, hvor alt kan skje :D Et spørsmål der: hvilken regel gjelder nå med tanke på EL plass, med antagelse om at det blir RBK som blir motstander i finalen. Gir tap mot seriemester EL?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2016, 02:41 
Avlogget

Bromfe skrev:
Et spørsmål der: hvilken regel gjelder nå med tanke på EL plass, med antagelse om at det blir RBK som blir motstander i finalen. Gir tap mot seriemester EL?

PS! dette betyr ikke at jeg på noe nivå tror det eller ønsker det, det er min verste frykt at det skjer. 50% av min familie er RBK fans, to av mine barn er det, og min eks svigerfamilie er det inkludert ekst kone. Så mitt verste mareritt er vel riktig beskrivelse :evil:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2016, 03:24 
Avlogget

Tapende cupfinalist får ikke EL. Går evt til 4.plass i TL slik vi fikk i 2014.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2016, 00:28 
Avlogget

Dette synes jeg er trist lesning
Independiente skrev:
Jeg leser på VGD at angivelig kan trenerspørsmålet stå på dagsorden blant klubbens eiere ( eller blant enkelte av dem)

Årsakene til at dette har vært en stang ut sesong er mange, og det startet vel med Marcus sin skade i oppkjøringen. Noe som ga en relativt dårlig starte på sesongen, før en hanglet med seg poeng i en periode og kom i en god posisjon i en dårlig liga. BP's sykdom ledet igjen til at ting ble feil, og en har hatt en lang dårlig periode. Selvfølgelig kan en mene at mye av dette er hovedtreners problem, men det er en enkelt forklaring i mine øyne. Samtidig skal det sies at jeg mener at BP kunne løst enkelte av utfordringene gjennom sesongen bedre og tidligere. Tenker da på tidspunkt for utblåsning og stiller spørsmål ved hvorfor et lag med mange nye kan prestere nå, men ikke kunne det tidlig i sesongen. Sitter med en følelse av at BP må bli mer sjef i perioder og kan tjene på det over tid. Og samtidig bidra til eller jobbe for at resten av teamet har tilstrekkelig autoritet i gruppen. Ikke at han kan gi andre autoritet, men bidra til

Om en nå deler ting i i deler tenker jeg som så:
- Første utfordring er at en startet sesongen med en manglende homogenitet i gruppen, da med tanke på spillernes nivå. Det er en klar forskjell på nivået til Marcus kontra Høiland. Det varn en klar forskjell på Toki kontra Keita i innledningen av sesongen. Høyland har av en eller annen grunn ikke hatt noen god sesong i midtforsvaret, og blir da et steg ned fra Madsen. Når klare første valg underpresterer har en ikke klare alternativer å sette inn. Ser en på midtbanen er Abu klart beste ankeret, og jeg opplever ikke at Ovenstad kan ta den rollen. Nana og Junior har ingen som truer deres posisjoner, med unntak av Ovenstad. Min forståelse av denne utfordringen er at det over tid er gjort dårlige overgangs vinduer, da både med spiller ut og inn. En har ikke evnet å rydde ut spiller, som er for mye skadet eller ikke innehar nivået og en har ikke hentet inn nye spillere som innehar nivået/egenskapene en ønsker

-Andre utfordring: Denne handler mer om teamet som en helhet, en kan ikke ha en situasjon hvor alt er avhengig av en enkelts autoritet. Her må en jobbe for å etablere teamet som en helhet med autoritet og kunnskap. Det er viktig generelt at teamet er selvstendige individer med nødvendig autoritet for å heve laget som helhet

- tredje utfordring: Lagets interne dynamikk da med tanke på støy og ledere. Det har gjennom sesongen vært misnøye blant spillere og det har vært spiller spiller som sliter med egne utfordringer og dermed ikke har prestert maksimalt. Når en skal sette sammen en tropp er det viktig at en har klare ledere og sjefer i troppen, det ser for meg ikke ut til å være tilfelle. En har satt Vilsvik som kaptein, men han virker ikke som en kapteins type. En mangler spiller ala Iver som går foran og setter eksempelet, en mangler spiller ala Horn som kjefter igang laget. Dette er ikke noe en trener enkelt skaper, men det er egenskaper som en kan fremme hos spiller med potensiale for det. Manglende ledertyper har ledet til at det oppstår uheldige interne relasjoner og situasjoner som blir en utfordring.

Min totale forståelse: Det er behov for at trener teamet definerer et totalt lederskap som respekteres i troppen. Dette kan henge sammen med at en mangler klare ledere i troppen. Heldig vis ser det ut til at en har hentet inn nye potensielle ledere i troppen nå, og da er det vel en stopper som er det klare leder evnet. Samtidig som de to andre ser ut til å kunne starte eksempler ut av egne ferdigheter og da trekke med seg flere. En trenger en sjef på midtbanen, denne rollen tar ikke Abu, Nana kan ta den men tar den ikke. Ser ikke at andre i laget evner å være de rette lederne der. BP ,mente han ville ha dritsekker i laget og har det, da må han også ha ledere i laget. Det er nå viktig at en gjør et godt overgangsvindu med tanke på mer enn rent fotball relaterte egenskaper,en må også se på den enkelte persons rolle i laget og sist men ikke minst sikre at laget som helhet innehar de ønskede egenskapene

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2016, 00:18 
Avlogget

Noen tanker jeg sitter med etter at frustrasjons nivået nå har kommet ned fra ti til et vesentlig lavere nivå, og da hodet igjen klarer å tenke. Gjør et forsøk på å beskrive mine tanker rundt sesongen og utfordringene. Det blir her en miks av flere ting jeg tar, så skal forsøke å holde en struktur som blir fornuftig
Legger ved en lenke til avskjedsintvervjuet med Storflor: http://www.godset.no/news/article/fcp5uvc0hq28134is5cvazwi6/title/avskjedsintervju-med-storflor

Om en ser på perioden fra EL kampen og utover har det lugget mye for laget, men jeg opplever da at det er mer i det offensive spillet primært enn det defensive. De defensive utfordringen kommer som en følge av den manglende samhandlingen offensivt. Ikke at laget fungerte perfekt i perioden før heller, men da klarte en å rote med seg poeng i mange kamper. Da ofte ved enkelt manns prestasjoner av Toki kanskje spesielt, men også selvfølgelig andre spillere. Bare at det vel er spesielt Toki som peker seg tydeligst ut i denne perioden.

Så er det jo et spørsmål om en har bygget opp under den rette kulturen gjennom året, med utsagn om at de mange utskiftningene gjorde at en trengte tid før en igjen kunne prestere. Viser da til Storflor sitt intervjue hvor han sier at vinner kulturen i klubben nå er svakere. Bygger dette opp under den rette vinnerkulturen? Hva er årsakene og hva er grepene en skal gjøre?

Om en da starter med det som er enklest å se, så velger jeg å starte med innlegg fra backer og kanter. Tidlig i sesongen traff innlegg og var enkelte ganger geniale, slik at de førte til målene en trengte. Presisjonen i innleggene er nå borte og kommer i stedet inn med det jeg kaller snø på (høye polere med for liten kraft og presisjon). Når dette da er et generelt problem i laget, hvorfor gjør en ikke grep og slå en masse innlegg på trening for å øke presisjonen? Godset spiller jo med innlegg som et vesentlig element i sitt angrepsspill. At det da i perioder har blitt brukt spillere som absolutt ikke innehar egenskapene en forventer av en Godset ving spesielt, forsterker selvfølgelig denne situasjonen. Velger igjen å sitere til Storflor sitt intervju, hvor han sier at selv om et innlegg ikke gir mål engang så slår han samme innlegg igjen for å oppdra spissen. Hvor har den enkeltes spillers tanker vært denne sesongen? Hvor er de virkelig fotballsmarte personene blant spillerne?

Beveger seg en nå til spissene, som er vanskelig men fortsatt mulig å si noe om. Så tenker jeg at første utfordring her er at en har to veldig forskjellige spillere som i hovedsak har innehatt rollen. Det er ingen sammenheng i hvordan de ønsker å bevege seg og hvor de ønsker ballen, det jeg da samtidig sliter med å forstå er at en ikke kan endre deres bevegelsesmønster til å samsvare med hva en ønsker? Velger igjen å sitere til Storflor sitt intervju, hvor han sier at selv om et innlegg ikke gir mål engang så slår han samme innlegg igjen for å oppdra spissen. Hvorfor klarer en da ikke å etablere et angrepsmønster uavhengig av spiss? Nå velger en isteden å slå alle innlegg på samme vis og en ender opp med totalt manglende relasjoner og struktur.

Tokstad-Høyland har tydeligvis litt av samme angrepstanker, noe en så i BG kampen. Men da må det etableres som en plan i kontringer, at det spilles det mønsteret. Kontringer eksisterer nesten ikke i år, da en mangler systemer og mønstre eller spillere av en type. Toki hadde potensialet til å ta Wikheim sin kontringsrolle, men en kan ikke basere seg bare på typer. Hvorfor en ikke setter igjen spillere på topp på cornere aner jeg ikke. Det kan gi kontringer, men en velger å ikke gi muligheten, da en i stedet satser på en spiller ala Wikheim. Men han er ikke der nå, da blir det feil taktisk sett. Mulig Tokstad kan ha den rollen, men da må han løpe rett frem uten motstandere (stygt sagt)

Så til det virkelig vanskelige midtbanen, men da må en se en helhet i det offensive spillet. Om jeg her bruker navn er det ikke for å henge ut spillere, men for å gi bilder av hva jeg tenker og mener. Midtbanen består av tre roller, det er ankeret og de to indreløperne. Ankeret slår periodevis pasningene ut på kan, som gir åpninger og muligheter for de gode overtalls situasjonene. Opplever ikke at dette gjennomføres systematisk, men det skjer. Situasjonene det skjer i er når kanten har trekt inn mot midt, og back kommer opp og er alene. Backen står da med tre muligheter ideelt sett, innnlegg/samspill med kant/samspill med indreløper. Og her begynner problemene å oppstå, på den ene kanten fungerer det delvis da venstre. Da med tanke på at kant trekker inn og det åpnes rom for back, og da en overtalls situasjon. Så oppstår utfordringen ved at indreløper velger andre løp eller løsninger enn hva back/ving/spiss forventer. Det er ikke en enighet om hvordan en skal samspille, da f.eks at målet er at en kommer ned til dødlinja og slår 45 grader ut. En overlater den delen mer til tilfeldighetene, hvor det er enkelt spilleres smartness som blir avgjørende. Og der mangler en egenskapene i de spillerne som spiller på venstre kant nå. Går en over til høyre side er det et mer komplekst bilde, der det har manglet relasjoner gjennom sesongen eller form for spilleren som naturlig innehar det. Nå situasjonen er at vingen står helt ute på linja, venter på ball i rom. Back venter på løp/bevegelse med hans egen påfølgende bevegelse. Ingenting skjer da de ikke forstår hverandre, isteden ender back med å trekke inn mot midten. Da stenger han rommet som indreløperen egentlig skal gå i, ergo hindres han i å gjennomføre sitt forventede mønster og relasjonene stopper. Det ender da opp med masse upresise pasninger som ikke skaper noe positivt. Hvorfor endres ikke mønsteret, det er synlig om en leter.

Min konklusjon er per nå at det ikke handler om enkelt spillere, men at en ikke har klart å etablere en klar plan og et klart mønster i angrepsspillet denne sesongen. Kan fortsatt forklare det med at en har store endringer ja, men hvorfor kommer ingen tegn på endring? Toro har ikke hatt lang tid, så han skal nesten fritas der, men det øvrige teamet må tenke nå. Så er det et siste spørsmål, og det er om en egentlig ønsker å spille etter dette mønsteret? BP viste at han hadde en miks mellom dette og kontringer forrige sesong, mens hva Toro står for aner jeg ikke. Uansett er mitt slutt poeng at en må sikre at det eksisterer en plan og at en har spiller som kan gjennomføre planen.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2016, 01:42 
Avlogget

Nesten uttømt mobilabonnement for oktober. Kan derfor ikke se på intervju med Storflor nå.

Jeg vet ikke hva han mener med vinnerkultur. Som kun ordinær publikummer anser jeg at det er andre saksforhold som i en problemliste kommer foran hva som måtte skjule seg bak "vinnerkultur" som mindre nærværende. Denne kunne være et moment som også den delvis er et resultat av meget i en prosessuelt utviklet prestasjonsevne , men som så virker forsterkende tilbake på "prosessen".

Jeg har nesten bare skrevet om offensiv samhandling i innlegg jeg har skrevet siden igår.
Firkantet kort kommentert overfor løsrevne punkter, til dels samme poenger som i andre innlegg, gjentatt i ny sammenheng. Beklager litt arrogant: Før mot individualiserende betraktning, nå mot samme perspektiv på kontrasterende spillkontekster. Tre roller på midten gir ikke nødvendigvis uttømmende beskrivelse av hva rolleinnehaverne gjør. Tenk på Godset-Deila med, utover hans hyperraske angrep, tidsutstrakte angrep, 'offensiv struktur' og "innside-fra-kant-bevegende" spiss i bredt spill (som du delvis knytter an til) , Godset-David Nielsen med smalere banespill og endret Storflor-rolle fra hovmester til avslutter som primært og post-David Nielsen problemløsende BP tilbake til bredere spill, men i løsningsfasen fundamentalistisk kortvarige angrep. BP trolig noe mindre fundamentalist der senere.dog. Så BPs løsning på egen utskeielse med bortebanekynisme funnet som mer kompakt og vel kortere lag. Det blir vel noe ulikt hvordan samme type pasninger faller ut da i disse tilfellene. Dessuten kanskje noe ulike pasninger også? Tidvis slår vel f.eks Vilsvik tidligere halvveis diagonale pasninger mot midten, meget vel høyere, der han til tider både nå, men særlig før kunne slå pasninger langt oppe i banen langs med målet eller skrått litt ut.

Wikheims angrep kunne være kontringspreget, men essensielt være bevegelser forbi de såkalte pressledd. Der Godset-Deila frambrakte ubalanse hos motstander ved midlertidige overtall, lot BP til å foretrekke å la særegne spillertyper som Wikheim og i år Tokmac gjøre dette så å si alene.

Tokmac bidro gjennom sine aksjoner likevel til at laget fikk til bedre angrepsspill. Spilleren som framfor noen bidro til poeng i bortimot isolasjon, men på kompliserende måte for lagets spill, var jo Keita.

Tilføyelse: De mindre endingene som en kunne tro at lagkollektivet skulle kunne absorbere, kan likevel ha blitt så mange at de har begynt å oppløse lagidentiteten. Så er det dessuten mange spillere som har avløst hverandre i kollektivet. DET som problem skulle jeg gjerne ha hørt Storflor som også en tenkende spiller reflektere over.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2016, 11:37 
Avlogget

Independiente skrev:
Nesten uttømt mobilabonnement for oktober. Kan derfor ikke se på intervju med Storflor nå.

Jeg vet ikke hva han mener med vinnerkultur. Som kun ordinær publikummer anser jeg at det er andre saksforhold som i en problemliste kommer foran hva som måtte skjule seg bak "vinnerkultur" som mindre nærværende. Denne kunne være et moment som også den delvis er et resultat av meget i en prosessuelt utviklet prestasjonsevne , men som så virker forsterkende tilbake på "prosessen".

Det jeg forstår med vinnerkultur er at det eksisterer en tro og følelse i laget og lagets omgivelser til at en kommer til å vinne. Denne følelsen da ikke bare basert på siste prestasjoner, men som en mer bastant følelse som eksisterer over tid. Isteden for at en da stresser om ting ikke sklir, har en roen som gjør at fortsetter og har stor tro på at dette snur vi. I tillegg unngår en at en ender opp med høye skuldre om en spiller en viktig kamp

Independiente skrev:
Jeg har nesten bare skrevet om offensiv samhandling i innlegg jeg har skrevet siden igår.
Firkantet kort kommentert overfor løsrevne punkter, til dels samme poenger som i andre innlegg, gjentatt i ny sammenheng. Beklager litt arrogant: Før mot individualiserende betraktning, nå mot samme perspektiv på kontrasterende spillkontekster.

Ja jeg vet du kun har skrevet om offensiv samhandlig, og ja jeg vet at du i ekstrem stor grad evner å alltid holde dette fokuset. Det er heller ikke vanskelig å se at jeg nå oppleves som ekstremt negativ og tildels destruktiv evd å gå på enkelt spillere, og på laget som helhet i det forrige innlegget. Og ja mine kommentarer eller tanker kan sees som løsrevne punkter uten underbygning, og med et manglende helhets perspektiv. Så håper jeg samtidig at en husker at jeg primært ønsker å se et godt kollektivt angrepsspill av Godset, hvor det er samhandlingsmønstre og klare ideer som er det bærende. Da gjerne med strålende enkelt mannsprestasjoner som krydderet

Independiente skrev:
Tre roller på midten gir ikke nødvendigvis uttømmende beskrivelse av hva rolleinnehaverne gjør. Tenk på Godset-Deila med, utover hans hyperraske angrep, tidsutstrakte angrep, 'offensiv struktur' og "innside-fra-kant-bevegende" spiss i bredt spill (som du delvis knytter an til) , Godset-David Nielsen med smalere banespill og endret Storflor-rolle fra hovmester til avslutter som primært og post-David Nielsen problemløsende BP tilbake til bredere spill, men i løsningsfasen fundamentalistisk kortvarige angrep. BP trolig noe mindre fundamentalist der senere.dog. Så BPs løsning på egen utskeielse med bortebanekynisme funnet som mer kompakt og vel kortere lag. Det blir vel noe ulikt hvordan samme type pasninger faller ut da i disse tilfellene. Dessuten kanskje noe ulike pasninger også? Tidvis slår vel f.eks Vilsvik tidligere halvveis diagonale pasninger mot midten, meget vel høyere, der han til tider både nå, men særlig før kunne slå pasninger langt oppe i banen langs med målet eller skrått litt ut.

Selvfølgelig gir ikke den enkle beskrivelsen med tre roller på midten et godt nok bilde, og disse rollene bekles av forskjellige spillere med forskjellige egenskaper over tid. Det innebærer at rollene også vil endres etter hvilke spiller, som bekler rollen og dens relasjoner til andre spillere.

I tillegg kommer faktorene med forskjellige trenere med forskjellige spillideer inn i formasjonen, og hvordan rollene da er ønsket utført med individenes egenart som en påvirkende faktor. Og ja det er store forskjeller fra Deila, til David, videre til BP og nå til Skullerud. Hvor jeg enda ikke har klare bilder av hva Skullerud ønsker. Og det er da heller ikke vanskelig å se hvorfor det ender opp i en situasjon med manglende struktur i det offensive spillet. Om det ikke formidles det samme enkle og tydelige budskapet over tid, men en endrer litt fra gang til gang og med forskjellige personer inn som formidler budskapet så gir dette utfordringer. Samtidig hadde jeg nok trodd at i bunnen lå en tydeligere forståelse og erkjennelse av hva ønsket spillmønster er, slik at det er enklere å gjenkjenne det og ta tak i det, enn hva som ser ut til å være tilfelle. Noe som du da er innepå med variasjon i BP's taktiske vurderinger hjemme og borte kan ha svekket denne gjenkjennelsen av mønster

Ja Vilsvik har tidligere, og delvis slår han fortsatt innlegg fra høyt i banen, det som nå ikke stemmer er at innleggene kommer med for liten kraft og spissens bevegelser er ikke samkjørt med innleggets tanker. Det gjør at effekten av disse innleggene reduseres sterkt.

Independiente skrev:
Wikheims angrep kunne være kontringspreget, men essensielt være bevegelser forbi de såkalte pressledd. Der Godset-Deila frambrakte ubalanse hos motstander ved midlertidige overtall, lot BP til å foretrekke å la særegne spillertyper som Wikheim og i år Tokmac gjøre dette så å si alene.

Tokmac bidro gjennom sine aksjoner likevel til at laget fikk til bedre angrepsspill. Spilleren som framfor noen bidro til poeng i bortimot isolasjon, men på kompliserende måte for lagets spill, var jo Keita.

Tilføyelse: De mindre endingene som en kunne tro at lagkollektivet skulle kunne absorbere, kan likevel ha blitt så mange at de har begynt å oppløse lagidentiteten. Så er det dessuten mange spillere som har avløst hverandre i kollektivet. DET som problem skulle jeg gjerne ha hørt Storflor som også en tenkende spiller reflektere over.

Jeg er helt enig med deg i påstandene rundt Deila kontra BP med tanke på mønster og dine videre refleksjoner rundt de enkelte spillerne. Så til din tilføyelsen: Ja dette kunne vært spennende å hørt Storflor si noe mer om og rundt. Så er jo spørsmålet om ikke mangelen på klart etablert spillmønster i alle kamper, har ført til at endringer i troppen gir enda større utfordringen enn hva en har forutsett?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2016, 14:50 
Avlogget

Beklager sterkt, Bromfe, et løsrevet uttrykk i mitt forrige innlegg, skrevet mens jeg fryktet at utløpt oktoberabonnement hvert øyeblikk skulle umuliggjøre et litt langt innlegg! Langt iallfall å miste.

Etter noen endringer av formuleringer kom det det dessverre til å stå tilbake:
"Firkantet kort kommentert overfor løsrevne punkter, til dels samme poenger som i andre innlegg, gjentatt i ny sammenheng."
Da burde jeg også ha endret fra "overfor" til "i". For det var min egen framstilling som i motsetning til din sammenhengende, ville inneholde løsrevne punkter, "De samme poenger" ville dermed også sikte til meg selv. Først deretter skulle komme en litt arrogant setning som jeg ønsket å ta brodden av ved å beklage.

Da er det at jeg riktignok også overfor deg mener at spillere som før har vist bedre, nok skal kunne få det omhandlet. Men jeg anser at normalt er en spillers nivå bestående av en individuell komponent og en lagkomponent. Da er det slik at jeg gjerne insisterer på at spillervurderinger tar med seg begge. Så desto mer når lagkomponenten preges av lagproblemer og samhandlings- og samspillsdefekter. Det har vært en og er av mine kjepphester.

Så ønsket jeg i tillegg at spillerroller tenkes kontekstuelt innenfor treneres forskjellige versjoner av felles ideer når vi har blitt kjent med de versjonene, ikke bare i lys av det som er felles. Problematiserende samlet effekt av akkumulasjon av til dels kryssende små slike endringer i versjoner, der de spillerne som har vært med på mange av disse, også skal forholde seg til nye medspillere når andre spillere har forlatt oss.

Du ga en spesifikk og og velformulert definisjon på "vinnerkultur". Jeg anga nesten ingen ting. Men jeg gikk inn på perspektivet i forrige avsnitt. Spesielt at vinnerkultur springer ut av foregående mestring og er resultat av denne. Da blir vinnerkultur en ekstra kilde til vinnerevne. Selv når man ikke er på sin beste kapasitet, så kan det ofte holde at et lag viser mer "middels" kapasitet og noen øyeblikk av kvalitet. Og man stresses ikke av kampen underveis på sitt mer "middels" nivå, for man vet hva man i enkeltøyeblikk kan få til av kampavgjørende aksjoner.

Problemet er når et lag har samhandlings- og lagproblemer. Da fjerner det seg fra det som vinnerkultur kan hanskes med, er min påstand. Der aner jeg at Strømsgodset har havnet i årets sesong. BP har to ganger angitt løsninger på slike problemer: Første gang etter David Nielsen fungerte løsningen raskt og ble vedvarende. Andre gang i år har en tilsynelatende god løsning blitt brakt inn. Men laget maktet ikke helt å innarbeide den varig, bl.a grunnet, later det til, og slik kan et BP-utsagn også tolkes, noen uovervunnede mentale problemer. Kanskje trengte også løsningen til en løpende spesialisering overfor ulike motstanderes egenart over en mer tidsutstrakt periode. Da nærmer man seg en situasjon, der påpekning av redusert vinnerkultur alene som forklaring på Strømsgodsets aktuelle temmelig dype fall i nivå nå kan bidra til at man overser underliggende problemer som trenger til løsning.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: