Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 21 Aug 2017, 21:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: [Gjenopptatt trenertråd] BP
InnleggSkrevet: 25 Sep 2016, 02:34 
Avlogget

En av trådene som ble ødelagt under en prosess av endringer av dette forumet, ikke alle like vellykte, var en tråd omkring BP som trener. Jeg husker ikke hva som gikk tapt, ikke engang av egne innlegg. Men en slik tråd trenges. Så jeg gjenoppretter en slik tråd.

Aktuelt opp henimot ganske sen september 2016 later nok enkelte til å mene (jeg får ikke sitert på mobil) at det har vært et behov for at BP mer har skullet framstå som sjef. Jeg anser imidlertid at BP mer passende nettopp har gitt og gir mer nyanserte svar. Det går til dels på hva BP har trengt å intervenere på, riktig fortolket, til dels på hvilke løsningstyper han har sett som mulige eller nødvendige. Fryktkomponenter eller prestasjonsstress trenger sine særegne svar. Derfra resulterende misnøye eller konflikter mestres ikke nødvendigvis best via utøvelse av autoritet alene. Trenges fotballmessige løsninger på problemer, er det malplassert å utøve autoritet. Men har slike fotballmessige løsninger veltruffet blitt funnet, og har konflikter en annen kilde enn resultatstress, så kan det omsider være aktuelt også med myndighet.

For egen del synes jeg slike nyanserte svar og anvendelse av myndighet og autoritet først når andre løsninger har vært forsøkt, og først når gode fotballmessige svar er blitt utviklet på det som er fotballmessige problemer, er en av BPs svært, svært gode sider.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2016, 21:19 
Avlogget

Independiente skrev:
For egen del synes jeg slike nyanserte svar og anvendelse av myndighet og autoritet først når andre løsninger har vært forsøkt, og først når gode fotballmessige svar er blitt utviklet på det som er fotballmessige problemer, er en av BPs svært, svært gode sider.

Vet at jeg er en av de som har brukt ordet autoritet i flere sammenhenger, og ser utfordringen ved bruk av det. Samtidig finnes det flere former for å utvise autoritet, og viktig at en skiller mellom autoritet og å være autoritær. Det jeg tenker er at BP i perioder blir for snill og bruker bamsekosene sine i for stor grad, samtidig skal en vite tidspunkt for andre løsninger. Å være tydelig i kommunikasjonen krever at en faktisk treffer målgruppen, og at de føler det er rettferdig harme, alt annet gir bare negative effekter. Så er det klart det er usikkerhet i tilknytning til gruppe dynamikk og muligheter for bruk av de forskjellige metodene ut fra situasjonene, og der kan ikke jeg gi noe klart svar. Til det kjenner jeg for lite til reaksjoner og de enkelte spilleres reaksjoner.

Det jeg fortsatt er usikker på er om løsningen med kun de avkoblende løsningene var riktig overtid i situasjonen som var. Det skal ikke brukes pisk eller smil feil når en har en utfordrende situasjon, begge krever at en finner rett tidspunkt for å bruke den valgte løsningen. Uansett håper jeg laget, trener teamet og BP har lært gjennom prosessen, og at en ved neste anledning raskere kommer ut av utfordringene

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2016, 23:19 
Avlogget

Det var en situasjon som i etterpåklokskap trengte til fotballmessige løsninger. Den var ikke gitt, det trengtes et fotballanalytisk arbeid for å komme fram dit. Spesielt når også en slik løsning skulle iverksettes. Fram til da spilte man med en spillemåte som, gitt spillertyper i spillerstall, hadde gitt årets lag noen utfordringer. Da ga det mentale utslag som fryktkomponenten bak de svakere kampavslutninger, samt resultatstress vis a vis sesongmålsettinger, uttalte eller uuttalte. Det virker sannsynlig i mine øyne at noe av konfliktmaterialet skrev seg også fra dette.

Da å basere seg på stor grad av utøvelse av myndighet og auroritet, kunne ha gitt en lydig spillergruppe. Men meget vel også en fotballmessig forsagt gruppe.

Jeg gjentar min tilfredshet med hvordan BP har løst dette. Han som selv kan være skyldfri i noen av problemene, knyttet til stall, men hovedansvarlig for det som i etterpåklokskap ikke synes å ha vært klokt, men som på forhånd kunne ha vist seg å være det fra en rendyrket resultatorientering, nemlig den kyniske fotballtenkning. Den som kom til å undergrave kontinuiteten i hjemme å gjenskape prestasjoner.

Imidlertid maktet BP (meget vel med innspill fra TAØ), i motsetning til David Nielsen, å ta seg ut av de problemer han sto oppe i. Påstått av meg selv om dette så vidt har startet på annen del. 1. skritt: Bruddet med den kyniske fotballtenkning . 2. skritt: Introduksjonen av det kompakte lag på defensiven. Det skrittet er ikke fullført. Jeg tror det ikke alltid er rett fram uproblematisk, men at det vil kunne kreve tilpasninger. Det antok jeg alt etter VIF borte. Men trodde ikke AAFK ville bringe gjennomføringen til regelrett å sprekke, men snarere et lag som Bodø/ Glimt. Nettopp dem.

Men samlet: Jeg er ytterst tilfreds med at BP har nyansert tilnærmelse til problemer og konflikter, noe jeg tillegger også hans team. Må være litt provoserende, beklager, selv om ikke alt gjelder deg, Bromfe: Jeg forbløffes ofte over den kullsviertro på myndighet og autoritet og på fysisk hard trening som tilhengere ofte anbefaler i vriene situasjoner for et lag.

[Da har jeg brukt opp poenger som ville ha vært mitt hovedpunkt 3 i en viss annen tråd.]

Endringen: Rettelse av et par språklige feil.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Sist endret av Independiente den 27 Sep 2016, 16:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2016, 16:29 
Avlogget

Bromfe skrev:
Imidlertid maktet BP (meget vel med innspill fra TAØ), i motsetning til David Nielsen, å ta seg ut av de problemer han sto oppe i. Påstått av meg selv om dette så vidt har startet på annen del. 1. skritt: Bruddet med den kyniske fotballtenkning . 2. skritt: Introduksjonen av det kompakte lag på defensiven. Det skrittet er ikke fullført. Jeg tror det ikke alltid er rett fram uproblematisk, men at det vil kunne kreve tilpasninger. Det antok jeg alt etter VIF borte. Men trodde ikke AAFK ville bringe gjennomføringen til regelrett å sprekke, men snarere et lag som Bodø/ Glimt. Nettopp dem.

Men samlet: Jeg er ytterst tilfreds med at BP har nyansert tilnærmelse til problemer og konflikter, noe jeg tillegger også hans team. Må være litt provoserende, beklager, selv om ikke alt gjelder deg, Bromfe: Jeg forbløffes ofte over den kullsviertro på myndighet og autoritet og på fysisk hard trening som tilhengere ofte anbefaler i vriene situasjoner for et lag.

Er ikke uenig med deg at BP og teamet her har klart å løse problemet, noe som naturligvis er meget bra og viktig. Det har ledet til at en igjen har funnet tilbake til fundamentet i BP's Godset med god defensiv organisering og et tydelig kollektiv som står sammen som lag. Den forhåpentligvis endelige endringen kom akkurat på rett tidspunkt med kampen mot Enga, slik at en nå er sikret semifinale i cupen og mulighet for finale. Det å klare å bryte negative mønstre og utfordringer er viktig og det er krevende for en hver leder. At de da i tillegg klarte å løse det og få en direkte virkning i den neste kampen, viser at en i dette tilfellet fant de rette knappene og trykket på de når det var riktig. Løsningen som det endte med er etter hva jeg forstår med elementer av tydelig kommunikasjon, da også mulig å anse som bruk av sin autoritet i gruppa for å kunne starte en prosess. Det var lite tvil om at det var en meget amper BP etter AAFK kampen, så en kan vel anta at han har brukt et annet middel enn bamsekosene og den snille varianten av BP. I mine øyne viser det at det i denne situasjonen var nødvendig å starte noe hos spillerne for å kunne løse utfordringen, dette krevde da at en kommuniserte gjennom tydelige ord i en situasjon. Om en ønsker å kalle det autoritet eller noe annet er et spørsmål om hvordan ordet brukes, min forståelse er da at en bruker sin autoritet for å kunne starte den ønskede prosessen. Det jeg da har stilt spørsmål ved og delvis fortsatt gjør er om en kunne startet denne prosessen tidligere ved å bruke lignende metode på et tidligere tidspunkt. Men det blir et vanskelig spørsmål å besvare da en ikke kjenner de indre forhold i gruppen, og derfor ikke vet om den rette stemningen har vært tilstede for at den har kunnet starte. Totalt sett bra det er løst og godt jobbet av BP og teamet, og igjen håper de har lært når og hvordan en skal bruke ros og ris for å starte prosesser

I forhold til trening kjenner jeg også at jeg har stilt spørsmål ved dette i denne perioden, det som er vanskelig å vurdere i motgangsperioder er om laget ikke har stor nok kapasitet eller om det er utfordringene i forhold til spillet som gjør at de går tom for energi. Da kombinert med at det oppstår uheldige situasjoner ved at en oftere er på etterskudd og må bruke energi på å rette opp dette. Det er naturligvis et godt utgangspunkt at Godet har trent etter samme system siden 13 og mye tyder på at dette gir en god basis fysisk sett for gode prestasjoner. Samtidig er det ikke gitt at en ikke kan gjøre grep for å forbedere modellen, da gjennom hardere trening i perioder eller endret trening i perioder. Antar selvfølgelig at dette vurderes og at en justerer ut fra den kunnskapen en besitter og eventuell ny kunnskap en får. Men i forhold til diskusjonen om en skulle lette treningsmengden eller ikke i motgangsperioden, ja der er vi igjen tilbake til spørsmålet med hvilke grep en skal bruke når. Og jeg klarer ikke å se et klart bilde av hva som totalt sett innebar beste løsning innenfor denne perioden

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2016, 18:26 
Avlogget

Bromfe skrev:
Independiente skrev:

Er ikke uenig med deg at BP og teamet her har klart å løse problemet, noe som naturligvis er meget bra og viktig. Det har ledet til at en igjen har funnet tilbake til fundamentet i BP's Godset med god defensiv organisering og et tydelig kollektiv som står sammen som lag. Den forhåpentligvis endelige endringen kom akkurat på rett tidspunkt med kampen mot Enga, slik at en nå er sikret semifinale i cupen og mulighet for finale. Det å klare å bryte negative mønstre og utfordringer er viktig og det er krevende for en hver leder. At de da i tillegg klarte å løse det og få en direkte virkning i den neste kampen, viser at en i dette tilfellet fant de rette knappene og trykket på de når det var riktig. Løsningen som det endte med er etter hva jeg forstår med elementer av tydelig kommunikasjon, da også mulig å anse som bruk av sin autoritet i gruppa for å kunne starte en prosess. Det var lite tvil om at det var en meget amper BP etter AAFK kampen, så en kan vel anta at han har brukt et annet middel enn bamsekosene og den snille varianten av BP. I mine øyne viser det at det i denne situasjonen var nødvendig å starte noe hos spillerne for å kunne løse utfordringen, dette krevde da at en kommuniserte gjennom tydelige ord i en situasjon. Om en ønsker å kalle det autoritet eller noe annet er et spørsmål om hvordan ordet brukes, min forståelse er da at en bruker sin autoritet for å kunne starte den ønskede prosessen. Det jeg da har stilt spørsmål ved og delvis fortsatt gjør er om en kunne startet denne prosessen tidligere ved å bruke lignende metode på et tidligere tidspunkt. Men det blir et vanskelig spørsmål å besvare da en ikke kjenner de indre forhold i gruppen, og derfor ikke vet om den rette stemningen har vært tilstede for at den har kunnet starte. Totalt sett bra det er løst og godt jobbet av BP og teamet, og igjen håper de har lært når og hvordan en skal bruke ros og ris for å starte prosesser

I forhold til trening kjenner jeg også at jeg har stilt spørsmål ved dette i denne perioden, det som er vanskelig å vurdere i motgangsperioder er om laget ikke har stor nok kapasitet eller om det er utfordringene i forhold til spillet som gjør at de går tom for energi. Da kombinert med at det oppstår uheldige situasjoner ved at en oftere er på etterskudd og må bruke energi på å rette opp dette. Det er naturligvis et godt utgangspunkt at Godet har trent etter samme system siden 13 og mye tyder på at dette gir en god basis fysisk sett for gode prestasjoner. Samtidig er det ikke gitt at en ikke kan gjøre grep for å forbedere modellen, da gjennom hardere trening i perioder eller endret trening i perioder. Antar selvfølgelig at dette vurderes og at en justerer ut fra den kunnskapen en besitter og eventuell ny kunnskap en får. Men i forhold til diskusjonen om en skulle lette treningsmengden eller ikke i motgangsperioden, ja der er vi igjen tilbake til spørsmålet med hvilke grep en skal bruke når. Og jeg klarer ikke å se et klart bilde av hva som totalt sett innebar beste løsning innenfor denne perioden

Til ditt første avsnitt: En lignende prosess startet tidligere ved bruk av autoritet som metode, hva skulle det bestå i? Det primære etter mitt syn er at gamle sportslige løsninger som fungerte med fjorårets spillerstall, ikke fungerte nå. Til dels ut fra representerte spillertyper da delvis fraværende i år, delvis sent ankommende fra eller bortfallende til skader. Til dels undergravd av trenerne selv, ikke nødvendigvis til enkelt å vite på forhånd, (selv om jeg som utenforstående sikkert kunne ha påstått det i all lettvinthet, også fordi jeg var mot det), gjennom å introdusere en kynisme på bortebane som både ikke var så resultatmessig velfungerende der, men mer vesentlig ville avbryte kontinuiteten i det å gjenskape prestasjoner hjemme. (Forresten et perspektiv a la Godset-Deila som jeg i sin tid var opptatt av ) Prestasjoner som også i forhold til spillertyper i årets spillerstall uansett dessuten kunne ha vært mer vriene å få til.

Rimeligvis vil min framstilling være slik som sportslige ansvarlige kan rive seg i håret overfor selv om de meget vel kan være enige i andre punkter, men altså: Følgelig er det den nye sportslige løsning som er primær, ikke benyttelse av autoritet og myndighet "som metode". Uten denne sportslige løsning som måtte utvikles som sportslig snuoperasjon etter å ha sett og vurdert innvirkningen av kynisme, ville en ikke ha hatt et sportslig fullverdig program å iverksette. Da ville utøvelse av myndighet ha vært løsrevet fra et sportslig innhold. Den sportslige løsningen var åpenbart ikke klar ennå. Det er ikke "ros og ris" (rene atferdsterapien med positive og negative forsterkninger) som igangsatte noen prosess. Oppvaskmøte var i stedet noe som oppsto som et korrektiv overfor manglende oppfølging av et endret sportslig innhold som BP i spissen for sitt team, er jeg overbevist om, følte seg sikker på ville gi lenge etterlengtet løsning på reelle sportslige problemer som trenerteamet i lang tid hadde gitt foreløpig annen håndtering av i et svinnende håp om at det fortsatt kunne fungere med tidligere sportslige løsninger. Hadde det ikke oppstått et behov for et korrektiv til mangelfull oppfølging, hadde det ikke vært behov for noen utøvelse av autoritet. [Bortsett fra det har jeg hatt og framsatt en hypotese: Den slette oppfølging av ny kampplan borte mot AAFK var dessuten potensielt (også) knyttet til ikke godt nok perfeksjonerte detaljer omkring det kollektivt å foreta variasjon i presshøyde.] Så slik myndighetsorientert pedagogikk har ikke uten videre noe egenverdi her med mindre man har ledelsesfilosofi a la Rekdal som referanse for ledelse av en prestasjonsgruppe..

Ellers: Jeg anser at BP har angitt en kurs hvor man innledende har gitt en løsning på problemet. Men det er ikke uten videre slik at det nødvendigvis er løst en gang for alle eller overfor alle motstandere (gitt ulike typer motstandere eller motstandere på høyere nivå). Innimellom vil det kunne være nødvendig å betrakte tilfeller, der endrede detaljer eller tilpasninger må til.

Til ditt andre avsnitt: Dager som har gått til andre aktiviteter tidligere enn trening, var neppe ment som endret trening eller lettere trening som sådan. De handlet formodentlig rett og slett om å sette til side ellers ønskelig trening for å løse mentale knuter knyttet til det ikke å få tingene til å stemme. Tilsynelatende svekket energi er gjerne, hevder jeg, ikke en effekt av mindre trening, men en følge av at et lag ikke får spillet til å fungere overfor motstandere. Det i sin tur sprang i vårt tilfelle etter alt å dømme ut av noe av det jeg alt har framsatt. Trolig er det mer trenere for et lag i harmoni med seg selv og sine utfordringer som slipper å tilsidesette ønskelig trening.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2016, 21:58 
Avlogget

Bromfe skrev:
. Det jeg da har stilt spørsmål ved og delvis fortsatt gjør er om en kunne startet denne prosessen tidligere ved å bruke lignende metode på et tidligere tidspunkt.

Independiente skrev:
Til ditt første avsnitt: En lignende prosess startet tidligere ved bruk av autoritet som metode, hva skulle det bestå i? Det primære etter mitt syn er at gamle sportslige løsninger som fungerte med fjorårets spillerstall, ikke fungerte nå. Til dels ut fra representerte spillertyper da delvis fraværende i år, delvis sent ankommende fra eller bortfallende til skader. Til dels undergravd av trenerne selv, ikke nødvendigvis til enkelt å vite på forhånd, (selv om jeg som utenforstående sikkert kunne ha påstått det i all lettvinthet, også fordi jeg var mot det), gjennom å introdusere en kynisme på bortebane som både ikke var så resultatmessig velfungerende der, men mer vesentlig ville avbryte kontinuiteten i det å gjenskape prestasjoner hjemme. (Forresten et perspektiv a la Godset-Deila som jeg i sin tid var opptatt av ) Prestasjoner som også i forhold til spillertyper i årets spillerstall uansett dessuten kunne ha vært mer vriene å få til.

Tror først det er behov for å rydde litt i ord bruk, jeg bruker i denne sammenhengen å bruke sin autoritet i betydningen av en tydelig kommunikasjon, da muligens med en form av frustrasjon eller skuffelse som uttrykkes gjennom irritasjon. Mener da at en velger å gi klare meldinger om at en er sjef, og at sjefens ordre skal følges, om ikke annet avtales med sjefen underveis. Grunnen til at jeg da mener en bruker autoritet er at en gjennom sin rolle stiller krav og er tydelig, da kan dette koste noe ovenfor gruppen i form av at en mister goodwill. Om det skjer eller i hvilken grad avhenger av timing på bruk av det.

Om en da går tilbake til en kamp jeg henviste til i en tidligere diskusjon Odd kampen borte så er en der også inne i noe av det samme problemet som ble tatt etter AAFK kampen. Da riktig nok ikke gjennom hele kampen, men etter en perfekt gjennomført 1 omgang startet en i 2 omgang med en endret taktikk hvor spillerne valgte å være mer offensive og en fikk uønskede brudd imot. Uten at jeg nå klarer å finne kilder, så er jeg sikker på at BP i etterkant av kampen kommenterte at det i 2 omgang ble brutt med kampplanen. Dette ledet da indirekte til muligheten for at Junior kunne havne i situasjonen som førte til rødt kort i kampen.

Det som er vanskelig med å være leder og da spesielt i prestasjonsgrupper hvor relasjoner og indre faktorer er avgjørende, er samtidig å vurdere og vite når en skal ta grep og hvilke grep en skal ta. Jeg vet inderlig godt at dette er et felt jeg ikke er ekspert i, om jeg hadde vært det hadde jeg vært rik. Men om en da ser på at det har vært gryende indre konflikter i laget over tid, kombinert med dårlig kommunikasjon på banen. Så er det et spørsmål om når en skal ta tak i utfordringene og hvordan en skal ta tak i de. Det er naturlig å anta at det har blitt jobbet med dette gjennom sesongen, og at denne prosessen da muligens har stoppet når BP ble syk. Og at en istedet for en løsning endte med at den ble forsterket da, forskjellige personer må bruke forskjellige løsninger for å løse det samme problemet. En har da ikke hatt de samme nøklene for løsning tilgjengelig og en har endt med en dårligere situasjon.Om det har vært en situasjon fra BP kom tilbake og frem til han valgte å kommunisere tydelig, hvor denne løsningen kunne vært brukt er jeg usikker på. Men f.eks etter S08 kampen var det tydelig at det var mye frustrasjon blant annet gjennom Marcus sin handling i slutten av kampen og kommunikasjon underveis i kampen, kan muligens ha vært et annet tidspunkt hvor en kunne bruke muligheter til å endre holdning og kommunikasjon i troppen

Når alt kommer til alt er jeg også enig i løsningen som er valgt med at en bygger videre på fundamentet som eksisterer og ikke endrer retning på hvordan en utvikler klubb, spillere og spillestil. Så ja jeg er fornøyd med resultatene, da med tanke på de spillmessige faktorene, så får en se hvordan resten av sesongen utvikler seg og håpe at en i sesong pausen klarer å sette sammen et enda mer balansert lag med ønskede ferdigheter og egenskaper

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2016, 03:12 
Avlogget

Et temmelig utflytende svar i en nattetime. Ikke så lett å redigere svartekst på mobil.

Aj, aj, Bromfe, du synes bortimot gjennomgående å tenke i en horisont av (autoritativ) lederkommunikasjon som et nivå i seg selv, uansett underliggende sportslig ide, og som viktig felt for metode. Herunder nærmest på irritasjon (som etter AAFK-kamp) som et kontrollert kommunikativt virkemiddel. (Eller er det tendensiøs gjengivelse?) I den grad jeg over hodet tar inn sånt, er det i tilfelle underordnet sportslig innhold som kommuniseres. Nå tror jeg at BPs irritasjon etter kampen mot AAFK ikke var så "metodisk" styrt som kommunikativt virkemiddel, men snarere spontant "forbanna"når jeg oppfatter BP som ikke-"metodisk" forbannet over å få forkludret et langt om lenge uttenkt og utviklet nytt problemløsende sportslig innhold. Nemlig et innhold, der sportslige problemer istedenfor å bli håndtert gjennom kommunikative virkemidler eller mentale virkemidler, omsider ble intervenert overfor på sitt eget nivå gjennom sportslige virkemidler. Da er det til og med mulig ( min dristige spekulasjon, men kfr en omtalt påfølgende selvkritikk fra BP som senere har havnet i bakgrunnen) at BP litt kan ha tapt av syne i sin ikke-"metodiske" irritasjon at manglende spilleroppfølging grensende til sabotasje kan ha hatt vesentlig sportslig utspring i form av mulige problemer med kollektivt å styre skifte av presshøyder. Da har jeg vanskelig for å se et spontant sinne som en overveid metode som før kunne ha vært systematisk grepet til. BPs synspunkter etter Odd-kampen borte oppfatter jeg der mer som hans trenerfaglige vurdering enn som autoritativt kommunikativt virkemiddel. Kanskje er det ditt poeng at det burde det ha vært. Det er jeg i grunnen ikke tilhenger av. Det ville ha bidratt til en mer ovenfra styrt spillergruppe som ville være mindre inkludert som selvstendig deltager. Uten at jeg på noen måte vet hva BP mente det som da, eller hvordan stiller seg til min generelle holdning nettopp uttrykt.

Jeg har som annet sted nevnt problemer med BPs sportslige ideer overfor Odd-kampen og blir inhabil. Det jeg etter vellykket 1. omgang opplever som sterile anvisninger til 2. omgang i etter-kommentarer kom dermed til å rette seg mot det jeg syntes var noe av det positive (bortsett fra at også jeg er enig i at ikke alle burde gå høyt opp ved en offensiv dødball, om jeg husker rett). Så her er jeg, må jeg innrømme, på linje med spillernes ikke-intensjonale, spontane brudd (ut fra tilbøyelighet) med mer sterilt sportslig innhold. Et slikt brudd måtte jo ikke ha Juniors røde kort som konsekvens.

Marcus Pedersens rødt kort-resulterende frustrasjon mot S08 var etter alt å dømme utspringende av hans isolerte arbeidssituasjon, der laget ikke hang videre godt sammen. Sånt råder nettopp den fornyede sportslige innretning bot på. Jeg betviler at (autoratitivt) kommunikative virkemidler i forhold til den tidligere sportslige spillideen hadde bærekraftig kunnet løse Marcus' fortvilende isolerte arbeidssituasjon. Der trengte sportslige problemer til sportslige virkemidler.

(Kommende jobbseminar vanskeliggjør fortsatte innlegg.)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2016, 21:00 
Avlogget

Independiente skrev:
Aj, aj, Bromfe, du synes bortimot gjennomgående å tenke i en horisont av (autoritativ) lederkommunikasjon som et nivå i seg selv, uansett underliggende sportslig ide, og som viktig felt for metode. Herunder nærmest på irritasjon (som etter AAFK-kamp) som et kontrollert kommunikativt virkemiddel. (Eller er det tendensiøs gjengivelse?)

Bra du setter ting litt på spissen, da får en lettere frem poengene i en diskusjon :D Men nei jeg mener ikke at det er det som eneste, i dette tilfellet mener jeg det er ikke er brukt bevist. Det kom som en følge av reell frustrasjon, eller skuffelse som har blitt tydelig uttalt. Naturligvis var prosessen starter i forkant av dette, og naturligvis må gruppen være med å føle at de påvirker og er med i prosessen. En prosess kun eid av ledere er ikke en prosess som leder til noe positivt, verken i i et kort eller langt tidsperspektiv. Grunnen til at jeg tror dette utbruddet var den endelige løsningen, er at en ikke har klart å ta tak i det grunnleggende kommunikasjonsproblemet i prosessen tidligere. En har da jobbet med det fotballfaglige, roller og spillmessige løsninger. I denne prosessem har en ikke klart å få tak i det underliggende problemet med kommunikasjonen, dette kom først frem etter BP's reaksjon i tilknytning til AAFk kampen.

Så kan en vel egentlig ikke konkludere klart om utfordringene kunne vært løst tidligere, da med tanke på de spilltaktiske delene og kommunikasjons utfordringene om en hadde endt i en lignende situasjon tidligere med reell frustrasjon. Det er vanskelig å lede en gruppe av sammensatte personligheter og spesielt en prestasjons gruppe med mye vinner instinkt, men det er da ekstra viktig å være var og oppmerksom med tanke på de indre relasjoner i gruppa og hvilke mekanismer som påvirker prestasjonene. I dette tilfellet ser det ut til at en har mått lete litt utenfor den vanlige boksen, og dette har da gjort prosessen enda vanskeligere

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2016, 18:36 
Avlogget

Jeg skrev på PC på et svar som jeg en stund ikke forhåndsviste underveis. Plutselig kom opp et varsel om at siden var utløpt . En god del av det skrevne forsvant. Bare en liten bit jeg kan ha forhåndsvist, ble tilbake. Det er frustrerende. Jeg vet ikke om jeg orker å gjenoppta svaret. Nå har jeg ikke tid til å fortsette heller på min jobb-PC. Og på mobiltelefon vil jeg ikke ha den teksten jeg skrev på PC. (Beklager, Bromfe!)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2016, 18:44 
Avlogget

Independiente skrev:
Jeg skrev på PC på et svar som jeg en stund ikke forhåndsviste underveis. Plutselig kom opp et varsel om at siden var utløpt . En god del av det skrevne forsvant. Bare en liten bit jeg kan ha forhåndsvist, ble tilbake. Det er frustrerende. Jeg vet ikke om jeg orker å gjenoppta svaret. Nå har jeg ikke tid til å fortsette heller på min jobb-PC. Og på mobiltelefon vil jeg ikke ha den teksten jeg skrev på PC. (Beklager, Bromfe!)

Sånt skjer, har opplevd det selv og det er utrolig irriterende. Og en ender ofte om en skriver igjen, med å skrive et annet svar enn hva en egentlig tenkte

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2016, 00:32 
Avlogget

BP er frustrert etter tapet i nord (fra 0-2 til 4-2...)

BP sier i intervju at: "Vi mangler en leder"... eller mener han at vi har en leder som ikke fungerer?

Det er trenerteamet med hovedtrener i spissen som velger ut ledere! Dersom ikke lederen fungerer tilfredsstillende er dette en oppgave for ledelsen å ordne opp i!

Spesielt i motgang er lederens rolle viktig for å styre/lede laget optimalt! Når vi ser sviktende tendenser i kamp etter kamp burde det for lengst runge en bjelle :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2016, 01:11 
Avlogget

MrBlue2 skrev:
Spesielt i motgang er lederens rolle viktig for å styre/lede laget optimalt! Når vi ser sviktende tendenser i kamp etter kamp burde det for lengst runge en bjelle

Er det noen leder i laget? Vilsvik er ikke enleder, han viste tegn sist og viste humør før kamp i dag. Men han er ingen leder i laget nei. Så hvem er leder i laget er jo et viktig spørsmål. I årets sesong har det ekstistert tre ledere i laget, ingen av de er kaptein. Da har trener teamet gjort noe galt, og det på et viktig punkt

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 13:24 
Avlogget

http://www.godset.no/news/article/jjpfr ... ovedtrener

DET VAR SÅRT!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 13:34 
Avlogget

Det er trist at BP må gi seg som hovedtrener, men vi kommer uansett til å ha gleden av hans kunnskap i mange år fremover i en annen rolle, sier Jostein Flo.

Takk for innsatsen så langt BP!

Håper du blir 100% frisk igjen (at medisinene doseres optimalt..) og at du snart er å se i en aktiv rolle i Godset!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 17:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Uff og uff og dobbelt uff, dette var trist. Men god bedring BP og håper du kommer tilbake i en sentral posisjon i godset fra nyåret. :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: