Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 16 Des 2017, 18:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 219 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sesongen 17
InnleggSkrevet: 30 Sep 2016, 21:21 
Avlogget

Fra kamptråden Glimt
Sortrose skrev:
Er ikke annet å si enn at vi er latterlig ræva om dagen. Grep må tas inn mot neste sesong. Jeg er ikke rett mann til å si hvilke grep, men noe må gjøres...

I nok et forsøk på "kickstarte" forumet igjen

Da kan vi jo smått begynne om noen har noen tanker sjøl om det er enda noen kamper igjen og sesongen kan "reddes" om vi tar cupen.

Jeg sier samme som i kamptråden: Vi sliter big time på midten slik jeg ser det. Balltap, manglende tempo, manglende duellkraft, for lite målpoeng, klarer ikke finne rett press

Blir ikke overasket om det er tre nye på midten fra 2017. Abu pga gamilie, Nana på lån, Ovenstad utgående, PVM som er kronisk skadet, Junior ikke i nærheten av 2014 nivået, Gjerstrøm rookie og Ahlander ikke debutert.

Topp

Innleggets emne: Re: Sesongen 17
InnleggSkrevet: 30 Sep 2016, 21:34 
Avlogget

Det er fælt å si det, men den midtbanen vi har i år er den svakeste på mange, mange år, og et vesentlig bidrag til alle baklengsmålene, gitt hvor enkelt det er å spille seg tvers igjennom de.

Jeg hører BP si etter kampen i dag at dette sitter mellom øra på gutta.

Mye mulig at det er en medvirkende årsak, men fra tribuneplass virker det som det er andre og mer tungtveiende grunner til at det svikter på midten i år enn det rent mentale.

For en midtbane med Abu - Nana - Junior, den er et skolebokeksempel i "vondfot-teori", hvor komplementære ferdigheter er fullstendig fraværende.
Og vi har INGEN spillere bak de som er gode nok til å ta plass på et lag på øvre halvdel heller.
PVM kunne vært det før alle skadene tok ham, men ikke som indreløper.
Ovenstad er på vei bort, og har heller aldri tatt nivået her.
Gjerstrøm satt på benken for Kongsvinger i våres, og har helt åpenbart et godt stykke igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2016, 23:03 
Avlogget

Vi har 0 spillere som er blant de beste i Tippeligaen for første gang på noen år.
Vi har heller ikke ledertyper overhodet, lite typer som trykker til i duellene.

Svært svake lag som Glimt og Aalesund spiller oss ut med en helt annen innsats.

Det svakeste Godset-laget på mange år. Uforståelig med to vidt forskjellige sesonghalvdeler, men nå er det bare å bygge et helt nytt lag. Rens i rekkene, flere nye spillere inn. De vi hentet i pausen er blant de få som ikke har skjemt seg ut fullstendig.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2016, 00:03 
Avlogget

1980 skrev:
Det er fælt å si det, men den midtbanen vi har i år er den svakeste på mange, mange år, og et vesentlig bidrag til alle baklengsmålene, gitt hvor enkelt det er å spille seg tvers igjennom de

Er problemet at det er enkelt eller at en ikke klarer å sette ei linje? Om laget ligger høyt så eksisterer det ingen linjen bakover, en presis pasning og det er uendelig rom på kanten til Vilsvik. Hele linja er et trekkspill bakover hvor ingen har definert hvor en står. Abu må ha en sjef, Nana har mistet seg selv i år, og er ingenting, han gjør enkelte fantastiske involveringer. Men helheten er svaker enn hva han var øfr . Junior løper rundt og har ingen mål med sine løp, eller sitt defensive arbeid.

Realiteten er vel uansett at en står uten midtbane før den kommende sesongen. Da må en ha en plan for å hente inn den nye midtbanen, og det fungerer ikke å overta fra City. Abu har ikke vært den samme som tidligere, han hadde glød før nå har han innsett at han ikke blir en topp spiller. Nana skjer det samme med, en trenger en plan og ide som setter et system.Det må handles for å ha de rette spillerne i midtbane leddet

I forsvar opplever jeg at en trenger en ny back for Vilsvik, han er mer kant enn back nå. Han er en fantastisk kant, men må da akseptere det selv. Muligens en bedre kant enn Tokstad, avhengig av kamp bildet. kontringspiller er Tokstad bedre men andre deler av spillet er Vilsvik best. Vilsvik er ikke lenger en back, han etterlater for mye rom og dekker det ikke selv. Mot Odd sto Storflor igjen som back, men da er det noe galt uansett. Vilsvik må bestemme seg, eller noen må definere han

Angrep mot etablert har en bare Marcus, ellers er det ingenting. Jo da Høiland skåret to i dag, men totalt sett har han ikke vært en suksess denne sesongen. Han kan kontringer og enkelte heldige prestasjoner, men er ikke den spissen Godset trenger. En trenger type spillere og det er det som kan vinne dueller og kjempe i alle faser av banen, der er ikke Tommy

Men når alt kommer til alt sitter jeg med spørsmålet hvordan ønsker BP å spille. Jeg ser ikke strukturen i laget, jeg ser ikke den offensive strukturen, jeg ser ikke den defensive strukturen. Følelsen fra forrige sesong er en tilnærmet Drillo fotball med sterk defensiv struktur og kontringer, men uten spillertyper bryter det sammen. Nå må BP bestemme spille stil og definere den klart, jeg ønsker ikke Drillo fotball, men vis vei og stil please

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2016, 10:48 
Avlogget

Jeg må si meg enig i at, utspringende av ulike årsaker, framstår et svakere midtbaneledd enn på flere sesonger. Samtidig tror jeg den relative svakheten overfor andre årganger vil, om ikke oppheves som den neppe vil, så reduseres dersom laget har kollektivt mot til å praktisere BPs tilpasninger med hensyn på en mer kompakt midtbane.

Et lag som fungerer som tiltenkt , vil dermed kunne være noe svakere enn vi har hatt, men til å leve med inntil det over litt tid melder seg nykommere (istedenfor ved en sportslig risikofylt brå omkalfatring).

Men de familiemessige belastninger på Abu gjør det vrient med sportslig rettferdighet å sammenligne ham med tidligere. Meget sannsynlig må han også erstattes. Mulig må hele midtbaneleddet da omtenkes ut fra den resulterende helheten.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2016, 15:01 
Avlogget

Vilsvik, Bromfe, vurderer ikke jeg for min del som vesentlig endret i innretning fra tidligere. Hvis det er utpregede defensive svakheter ved hans rolle nå, så må det være lagets evne til å spille med en slik (moderne, sier man ofte) back. En slik evne til å dekke opp for eller nøytralisere for Vilsviks tidvise fravær hadde vi spesielt med Jørgen Horns dirigentevne, aller best da Kim Andre Madsen var meget godt innkjørt makker.

Og skulle vi gå bort fra en slik type back, ville vi miste enda en offensiv spillingrediens som tar vårt spill forbi motstanderes pressledd. Mens ett er for Vilsvik å komme bakfra som en ekstra mann, ofte med fart, noe annet er å være passet på i utgangspunktet som kantspiss/ ving.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2016, 08:48 
Avlogget

Independiente skrev:
Vilsvik, Bromfe, vurderer ikke jeg for min del som vesentlig endret i innretning fra tidligere. Hvis det er utpregede defensive svakheter ved hans rolle nå, så må det være lagets evne til å spille med en slik (moderne, sier man ofte) back. En slik evne til å dekke opp for eller nøytralisere for Vilsviks tidvise fravær hadde vi spesielt med Jørgen Horns dirigentevne, aller best da Kim Andre Madsen var meget godt innkjørt makker.

Og skulle vi gå bort fra en slik type back, ville vi miste enda en offensiv spillingrediens som tar vårt spill forbi motstanderes pressledd. Mens ett er for Vilsvik å komme bakfra som en ekstra mann, ofte med fart, noe annet er å være passet på i utgangspunktet som kantspiss/ ving.

Jeg ser absolutt poenget ditt, og er egentlig enig i at en trenger egenskapene Vilsvik innehar offensivt. Det som gjorde at jeg ble så enormt frustrert er at det blir for svak kontra dekning, med dagens defensive organisering. Her handler det selvfølgelig om hvilke rom de forskjellige spillerne skal dekke, og om en klarer å dekke de. Kombinasjonen Abu, Glesnes og Madsen ser ikke ut til å ha satt seg slik at en dekker rommene godt nok. Så får en håpe dette kommer på plass nå rimelig raskt

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2016, 11:19 
Avlogget

Bromfe skrev:
Independiente skrev:

Jeg ser absolutt poenget ditt, og er egentlig enig i at en trenger egenskapene Vilsvik innehar offensivt. Det som gjorde at jeg ble så enormt frustrert er at det blir for svak kontra dekning, med dagens defensive organisering. Her handler det selvfølgelig om hvilke rom de forskjellige spillerne skal dekke, og om en klarer å dekke de. Kombinasjonen Abu, Glesnes og Madsen ser ikke ut til å ha satt seg slik at en dekker rommene godt nok. Så får en håpe dette kommer på plass nå rimelig raskt

Nettopp det er noe jeg forestiller meg lett kan ta tid.

For hvordan STYRTE Jørgen Horn det (og andre defensive utfordringer i tillegg)? Til dels gjennom følsom tilpasning av presshøyde overfor det detaljerte kampforløp, til dels - på det aller beste - ved å la Kim Andre Madsen forlate posisjon og intervenere og ved å koordinere sistnevntes tilbakevenden til posisjon i forsvar etter denne å ha avverget eller forsinket motstanders for oss kritiske ballbesittelse.

Det å håndtere innimellom oppstående defensive følger av det ønskelige fravær av Vilsvik som offensivspiller må nå løses på annen måte. Men hvordan? Det vet jeg rett og slett ikke om raskt kan finnes virkemidler med hensyn på.

Om dette med Vilsvik som offensivspiller mer enn noe annet skulle være en kilde til defensiv svakhet, vet jeg heller ikke videre noe om, men tviler litt på. Jeg har ellers et litt vagt inntrykk (for jeg har ikke tenkt på det) av at det er noe varierende hvilke kampperioder som Vilsvik er såpass offensiv (men kan ta feil i det.)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2016, 14:25 
Avlogget

Independiente skrev:
Om dette med Vilsvik som offensivspiller mer enn noe annet skulle være en kilde til defensiv svakhet, vet jeg heller ikke videre noe om, men tviler litt på. Jeg har ellers et litt vagt inntrykk (for jeg har ikke tenkt på det) av at det er noe varierende hvilke kampperioder som Vilsvik er såpass offensiv (men kan ta feil i det.)

Det som gir meg en følelse av at det er en utfordring, er at jeg opplever at motstander oftere ønsker å kontre på høyre side enn venstre side. Det gir meg en følelse av at det er større rom å kontre i der, og da som en følge en større utfordring.

Uten å kunne si det bastant har jeg følelse av at han oftere forlater kanten helt, og dermed har lenger vei tilbake enn hva som er tilfelle med f.eks Parr. Hamoud har hurtighet som gjør at han raskere kommer tilbake i posisjon

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2016, 15:11 
Avlogget

Bromfe skrev:
Independiente skrev:

Det som gir meg en følelse av at det er en utfordring, er at jeg opplever at motstander oftere ønsker å kontre på høyre side enn venstre side. Det gir meg en følelse av at det er større rom å kontre i der, og da som en følge en større utfordring.

Uten å kunne si det bastant har jeg følelse av at han oftere forlater kanten helt, og dermed har lenger vei tilbake enn hva som er tilfelle med f.eks Parr. Hamoud har hurtighet som gjør at han raskere kommer tilbake i posisjon

Det uuttalte underliggende spørsmål er i så fall (jeg har ingen slik arbeidshypotese) om det skulle være slik at det er noen nyanser for mye av at eller på gale tidspunkter, taktisk sett, at Vilsvik forlater sin(e) defensive ansvarssone(r). Det ville i så fall være et spørsmål som mer bør være innrettet på BP enn Vilsvik selv.

Min fornemmelse er snarere at f.eks etter formanende pausesnakk fra BP kommer Vilsvik i større grad fram som følge av det. Altså at det er noe Vilsvik blir oppfordret til. Men jeg vet altså på ingen måte det. Imidlertid dermed at dette er en type risiko som vi innimellom skal ta, og at laget er sammen om å dele forholdsregler mot mulige ugunstige effekter av det. (Men det er altså et inntrykk og en tolkning mer enn noe som jeg skulle ha bastante synspunkter på.)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2016, 12:10 
Avlogget

Uten mulighet til å lese artikkelen da jeg ikke har DT+, så registrerer jeg at Flo i dag uttaler at ny trener kan gi gullkjøp. Det store spørsmålet er jo da hvilke spennende spillere han har i tankene, og hvilke endringer som blir i troppen før neste sesong. Per nå vet en vel:

Ut:
Martin Rønning Ovenstad
Nana
Abu

Vet ikke om det er flere som med sikkerhet forsvinner, uansett er det viktig å finne den rette kombinasjonen av midtbanespillere. I tillegg må en vel ha tanker om spillere som kan stå frem som klare ledere i laget. Så spørsmålet er vel hvem skal inn og hvem går ut i vinter?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2016, 21:10 
Avlogget

Noen, har jeg minst et sted lest, er kritisk avvisende både til Abus utøvelse av rollen knyttet til hans plass og til rollen som sådan, kall den Winsnes / Abu-rollen. ( Hvorfor ikke også Stefan Johansen-rollen i Strømsgodset-sammenheng. ) Jeg er i utgangspunktet ingen av delene. Jeg anser at Abu også nå spiller gode eller ganske gode kamper. Likevel ligger Abu under sin kapasitet og sitt potensiale, det første som før vist. Det skriver seg fra hans fortvilte familieatskillelse.

Abus klasse, slik den ennå framstår i blant, anser jeg viste seg med fjorårets gode lag mot europeisk motstand særlig på bortebane mot især Hajduk Split da vi utenom Abu i sekvenser hadde tungt for å få i stand ballbesittelse i det hele tatt, men via Abu ble det noe likevel (om jeg husker rett mellom europeiske bortekamper sett fra tribunen.)

Dersom det intet positivt kan gjøres med den atskillelsen, så kan det være en mulighet å selge Abu, alternativt å la situasjonen forbli uløst, på bekostning av Abu og av hans større mulige nivå. Hvis uløst fortsatt, trenges nok da noe gjort med mulige spillere til midtbaneleddet. Ikke vet jeg hva. Enda mindre uten å kjenne en ny trener Toros tenkemåte.

Selges Abu ,så må han i 4-3-3 erstattes, skulle jeg tro. Min forestilling er nok at ingen nåværende spillere per nå kan erstatte Abu. Det ville være for risikofylt å la noen av dem alene prøve å stå som en erstatter, etter mitt syn. Da er også nå Abu så viktig for et Strømsgodset spillende i 4-3-3 at alle andre spillere i midtbaneleddet må nytenkes, nåværende eller nytilkomne i forhold til hans eventuelle avgang. Trolig også i forhold til en spiller med kapasitet stor nok til å erstatte Abu. Da vil jeg verken utelukke eller gå ut fra at nåværende spillere i et midtbaneledd kan tenkes i forhold til en spiller markant nok til å kunne være Abus erstatter.

Så betydelig og så viktig er i mine øyne en svekket Abu.

Det er alt jeg er i stand til å reflektere nå.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2016, 23:56 
Avlogget

Abu har i løpet av de to siste seongene fått mye ufortjent kritikk ja, han gjør en god jobb. Samtidig vet alle at han kan være genial, og da oppstår kritikken når en mener han presterer under sitt maksimale nivå. Dette henger sammen med mange faktorer hvor trivsel er en av de, men også spillerne han har rundt seg og relasjoner er en faktor her. Det er vanskeligere å være kjempe god i et lag som sliter enn et som fungerer godt. Jeg skulle gjerne sett Abu tilbake til sitt maksimale nivå, men tror han forsvinner i vinter.

Abu/Winsnes/Stefan rollen kan fylles på forskjellige vis, noe disse tre spillerne viser. Et viktig kriterie er de defensive egenskapene samtidig som en skal kunne videre formidle ballen fornuftig. Hva som er de beste egenskapene synes jeg er vanskelig å si og gi et eksakt bilde av, men om en her kan hente inn spennende unge spillere så er jeg meget positiv til det også. Ser ikke per nå emd de spillerne jeg kjenner til at en har potensielle spillere i troppen, men ingen av oss så vel at Stefan skulle ta rollen etter Abu

Viktigste er vel at Toro klarer å sette sammen et velkomponert og alansert lag, så blir det spennende å se hvilke formasjon han ønsker og hvordan han tenker frem mot neste sesong. Gleder meg nesten litt til treningskampene i begynnelsen av neste sesong i håp om å se bilder av fremtiden, men håper at en ikke forlater grunn elementene i Godset spillet

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2016, 04:20 
Avlogget

Også jeg lurte i sin tid på hvordan Stefan skulle kunne makte ta over plassen til Abu. Tilsynelatende var Stefan attpåtil i stand til å gjøre det som en mer offensivt skapende spiller selv om man under en slik betraktning delvis undervurderer Abus korte, middelslange eller lengre diagonale pasninger. (Stefan hadde imidlertid innimellom disse dype, nærmest direkte sjanseoppsettende pasninger rett fram som kunne passere motstanders såkalte pressledd, svensk kommentatorvirksomhets "djupleddspass(ningar)").

Imidlertid hadde, som vi husker, Stefan en plattform som de øvrige ikke hadde, til tross for Alexander Aas' nærvær. Det var i kraft av Jørgen Horns særegne evne - spesielt assistert av Kim Andre Madsens tempofylte aksjoner utenfor deres midtstopperpar - til i stor grad følsomt å variere presshøyde overfor motstanders tidvise offensive trussel . Det var jo når vårt lag spilte med sin villede offensive strekk som kunne få utløst sin iboende defensive konsekvens (nemlig når balltap kunne oppstå mot oss ved midlertidige overtall framover under utøvelse av offensiv struktur og opprettholdte angrep.) Abu under sin første periode hos oss mestret å absorbere defensivt så mye rom nokså alene. Men Stefan hadde altså andre noe mer privilegerte forutsetninger.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2016, 22:52 
Avlogget

Du har selvfølgelig rett i at det er ekstra perspektiver som gjorde at nettopp Stefan fungerte i den rollen, da med Horn og Madsen kombinasjonen som en av de. I tillegg fungerte det utrolig godt med Abdi og Nana som balanserende i midtbanen. Dette gjorde at en hadde offensiv og defensiv styrke på alle spillere i midtbaneleddet i tillegg.

I mine øyne har en potensiale i forsvaret ved Glesnes og Madsen til å få en god kombinasjon, da trenger en midtbane spillere som utfyller hverandre med komplimentære ferdigheter. Samtidig må de inneha offensive og defensive egenskaper, som gir det nødvendige trykket i alle faser av spillet. Med noe usikkerhet rundt spiss plass og Tommy mener jeg at en der er svært nær en sammensetning som kan bli spennende. Vingene har en variasjonsmuligheter og komplementære ferdigheter i Tolkstad, Ulland Andersen og Toki, mulig en skal tenke en til inn der

Uansett har i år midtbanen vært svakeste ledd og den trenger klart grep. Junior har potensiale, men han må slipes på mange nivåer. Utenom han ser det tynt ut åer nå for den kommende sesongen, med mitt kunnskapsnivå

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 219 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-17 | Webpublisering og webdesign i Drammen