Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 19 Okt 2017, 00:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ny trener etter BP
InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 19:39 
Avlogget

Virkelig synd at BP ikke kan fortsette, forrige sesong viste sannsynligvis hva han kan oppnå på sitt beste.

Nå må det uansett inn en ny trener og da er jo spørsmålet: hvem?
- Første mål må være at det er en trener som kan bygge videre på eksisterende filosofi med fokus på pasningsspill og aktiv bruk av kantene
- Andre kriterie må være at det er en trener som har fokus på utvikling av spillere og tørr bruke unge spillere
- Tredje må være at en det er en trener som ikke krevre å handle seg til suksess, men kan se potensiale i tilgjengelige spillere for en rimelig penge

Jeg kan ikke si jeg ser mange mulige norske trenere som oppfyller disse kriteriene. Av de som er ledige så håper jeg ikke en tenker på Skullerud eller Perry. Har ikke tro på at noen av evner å løfte Godset og bygge videre på det som er. En som jeg ikke aner status rundt, men som kunne vært spennende er Brian Deane, opplevde at han virkelig utviklet S08 mens han var der

Topp

Innleggets emne: Re: Ny trener etter BP
InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 20:21 
Avlogget

Bromfe skrev:
Virkelig synd at BP ikke kan fortsette, forrige sesong viste sannsynligvis hva han kan oppnå på sitt beste.

Nå må det uansett inn en ny trener og da er jo spørsmålet: hvem?
- Første mål må være at det er en trener som kan bygge videre på eksisterende filosofi med fokus på pasningsspill og aktiv bruk av kantene
- Andre kriterie må være at det er en trener som har fokus på utvikling av spillere og tørr bruke unge spillere
- Tredje må være at en det er en trener som ikke krevre å handle seg til suksess, men kan se potensiale i tilgjengelige spillere for en rimelig penge

Jeg kan ikke si jeg ser mange mulige norske trenere som oppfyller disse kriteriene. Av de som er ledige så håper jeg ikke en tenker på Skullerud eller Perry. Har ikke tro på at noen av evner å løfte Godset og bygge videre på det som er. En som jeg ikke aner status rundt, men som kunne vært spennende er Brian Deane, opplevde at han virkelig utviklet S08 mens han var der

Sendt før jeg hadde fått gjennomtenkt et potensielt tilleggspunkt, men tiden blir for knapp:

Jeg synes godt om dine tre kriterier, Bromfe. De knytter treneren til klubbens utviklingsmodell.

Jeg kunne tenke meg et kriterium til. Der mange i slike sammenhenger vektlegger at trenere må ha erfaring fra toppfotball, kunne jeg tenke meg som viktigere i forlengelsen av dine punkter at en trener har et godt fotballanalytisk hode. En trener som i likhet med BP kunne komme opp med en løsning på hva David Nielsen satt fast i av problemer, eller som kunne introdusere tanker og løsninger a la det BP gjorde første gang i tilknytning til seriekampen borte mot VIF. En som ser hvilke justeringer som kan overkomme en svakhet, enten alt til en ny omgang eller til en påfølgende kamp. Heller en trener med et fotballanalytisk hode, men som kan trenge noe erfaring, enn en med masse slik erfaring uten videre av et slikt hode. Om nødvendig: Gi en ønskelig trener uten så mye erfaring en god mentor. Kan hende vil BP sågar kunne være en god mentor.

Jeg ser fortrinnsvis at vedkommende har et rikere perspektiv enn kun kontringsfotball på den fotball som skal spilles f.eks på bortebane.

Skulle en trener allerede være i klubben og kunne være en trener som ville ønske å være her ganske lenge, så er jeg svært svak for det. En trener som raskt ønsker å gå, vil jo kun bli en overgangsfigur.

Jeg tror og håper ellers mer på at den nye treneren skal komme med problemløsende bidrag i forhold til en nedarvet horisonts utfordringer, gitt sånt som f.eks typesammensetrning i spillerstall til enhver tid, enn å skulle introdusere helt nye og annerledes spillimpulser.

[Jeg har egentlig vært svak for TAØ som nå synes å være uaktuell. Denne har blitt belastet med slikt som kan ha vært negativt eller svaketer, men ikke blitt kredittert med positive bidrag, er mitt inntrykk. Dersom TAØ i så fall nå også skulle forsvinne ut, så¨håper jeg det i tilfelle er for å opparbeide den erfaring som kan gjøre ham aktuell som hovedtrener senere, eventuelt med mindre nærhet til spillere på det tidspunktet , dersom det i øyeblikket skulle være noe problem; jeg aner intet. ]

[På VGD trakk en innsender fram Lunov. Dersom han også har den fotballanalytiske skarpheten og perspektivet som jeg nevnte, så synes jeg i tilfelle han kunne være en spennende kandidat. Om ønskelig og nødvendig, gi ham en mentor.]

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 20:31 
Avlogget

Må det på død og liv være en Nordmann da? Navn spiller heller liten rolle for meg, viktigste er at ny mann står for "Godset fotball" så om ny trener heter Ping Pong Ball og er fra Kinga gir jeg beng i framfor at vi resirkulerer TL trenere som Skullerud o.l.

Personlig er jeg særdeles lite begeistret for Skullerud som det virker som mange vil ha. Har vært vel maks to år på et sted som trener.
Prestasjonen med U21 var bra men skal huske at det var Perry som faktisk gjorde alt "drittarbeidet" og Skullerud kom til dekket bord (kanskje overkant hardt?) og i Molde hadde han gullkortet til Røkke han kunne handle med og det var Erling Moe som snudde skuta i TL og i EL før Solskjær tok over.

En som ikke har allverden med suksess siste årene men har hatt suksess i utlandet er jo Trond Sollied. Han står vel også uten klubb så vidt jeg kan lese meg fram til.Hadde jo descent suksess med 433 i Belgia som kan funke her som vi skal komme mye rundt og slå innlegg.

Men i neste uke så er enten kortsiktig eller en permanent løsning på plass i følge DT. Får se om det kommer noe nytt i dagene framover.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 20:54 
Avlogget

VB87 skrev:
En som ikke har allverden med suksess siste årene men har hatt suksess i utlandet er jo Trond Sollied. Han står vel også uten klubb så vidt jeg kan lese meg fram til.Hadde jo descent suksess med 433 i Belgia som kan funke her som vi skal komme mye rundt og slå innlegg

Egentlig en veldig god trener, men har vel værsert rykter om at han er litt for hard på flaska, og at det er forkalringen på at han de senere år har hatt svært korte opphold i de klubbene han har vært

Er ellers helt enig i at en ikke trenger å lete i Norge, men kan se mulige trenere andre steder. Jeg er egentlig overbevist om at bnorsk fotball over tid vil tjene på nye impulser

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 21:07 
Avlogget

Independiente skrev:
Der mange i slike sammenhenger vektlegger at trenere må ha erfaring fra toppfotball, kunne jeg tenke meg som viktigere i forlengelsen av dine punkter at en trener har et godt fotballanalytisk hode. En trener som i likhet med BP kunne komme opp med en løsning på hva David Nielsen satt fast i av problemer, eller som kunne introdusere tanker og løsninger a la det BP gjorde første gang i tilknytning til seriekampen borte mot VIF. En som ser hvilke justeringer som kan overkomme en svakhet, enten alt til en ny omgang eller til en påfølgende kamp. Heller en trener med et fotballanalytisk hode, men som kan trenge noe erfaring, enn en med masse slik erfaring uten videre av et slikt hode. Om nødvendig: Gi en ønskelig trener uten så mye erfaring en god mentor. Kan hende vil BP sågar kunne være en god mentor.

Dette er et godt poeng, det å være god analytisk er viktig, det er mye å hente på evnen til å gjøre grep underveis i kampene. Deila hadde litt av den evnen, mens jeg ikke føler BP har hatt det samme. David vet jeg ikke hva jeg skal si om der.

Etr annet kriterie som ikke er nevnt er evnen til å hente ut det beste av spillere gjennom sine personlige egenskaper og evne til å bygge de gode relasjonene til spillerne

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 21:11 
Avlogget

Jeg har ikke vektlagt norske trenere som sådan, men har en sans for å forfremme innenfra. Da kan de være norske eller portugisiske for meg dersom de viderefører versjoner av en fotballtenkning som råder hos oss, og så sant som de er fotballanalytisk sterke. Men jeg er ikke så interessert i en korttids utenlandsk (eller norsk) trener som vil bryte med Godsetfotballen , og som ønsker seg kun et korttidsopphold hos oss.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 21:22 
Avlogget

BP har mine øyne hatt evne til å justere i pause i forhold til vriene 1. omganger. De svake kampavslutningene, påfølgende gode 1. omganger, har vært en litt annen skål, men har hatt en annen karakter. (Kanskje løste BP mer eller mindre dette til sist for hjemmekampene forresten.)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 22:03 
Avlogget

Independiente skrev:
Jeg har ikke vektlagt norske trenere som sådan, men har en sans for å forfremme innenfra. Da kan de være norske eller portugisiske for meg dersom de viderefører versjoner av en fotballtenkning som råder hos oss, og så sant som de er fotballanalytisk sterke. Men jeg er ikke så interessert i en korttids utenlandsk (eller norsk) trener som vil bryte med Godsetfotballen , og som ønsker seg kun et korttidsopphold hos oss.

Intern rekruttering er en god løsning om en er sikker på at en har tilstrekkelig støtte rundt treneren, og en plan for hvordan en skal jobbe for utvikling av alle parter. Tenker da på hvordan Deila kunne bruke BP som støtte spiller, med dagens situasjon tror jeg det er sunt for BP og ny trener at BP en periode har klart definert rolle med f.eks kun utvikling av spillere. Det handler da blant annet om at den ny treneren klart skal få definere sin stil og sin rolle, uten at tidligere relasoner innvirker for mye. I nåværende situasjon er det vel også et spørsmål hva som skjer med Ødegaard etter denne sesongen, han kan umulig sitte med en god følelse nå. Og det kan da være at han beveger seg videre eller i en ny rolle- I tilfelle er dette et hull jeg heller foretrekker tettes av interne krefter enn hovedtrener.

På generell basis er interne løsninger bra inntil et vist punkt, for mye av det kan over tid være skadelig da en mister de nye tankene og ideene. Det må derfor vurderes sterkt hva som er til klubbens beste ved slike løsninger, og da også over tid. Men en person jeg ikke har helt kontroll på emd tanke på dagens rolle, men som har vist gode evner på utvikling er Stian Lund. Hvor er han nå?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 22:16 
Avlogget

Bromfe skrev:
På generell basis er interne løsninger bra inntil et vist punkt, for mye av det kan over tid være skadelig da en mister de nye tankene og ideene. Det må derfor vurderes sterkt hva som er til klubbens beste ved slike løsninger, og da også over tid. Men en person jeg ikke har helt kontroll på emd tanke på dagens rolle, men som har vist gode evner på utvikling er Stian Lund. Hvor er han nå?

Anbefaler siste chivadze podcasten til Josimar der Tor Kristian Karlsen toucher innom det med interne løsninger. Stian Lund er forøverig lærer på Drammen VGS. Og ble styreleder i Notodden FK i år.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 22:32 
Avlogget

VB87 skrev:
Bromfe skrev:
Stian Lund er forøverig lærer på Drammen VGS. Og ble styreleder i Notodden FK i år.

Er han på noe nivå en kandidat? Har truffet han ved et par anledninger utenfor Godset og han har da gitt et meget godt inntrykk som person og med tanke på refleksjonsnivå. Det at han da har ped anser jeg som en fordel, at han også har kontakt emd andre fotball miljøer er heller ikke skadelig. Styreformann antyder jo gode elder egenskaper, men her er jeg bare ute å tenker

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 23:18 
Avlogget

Kunne det bli Vitor Gazimba?

Jo mer / mindre skeptisk, jo mer/ mindre han er Mourinho-påvirket med hensyn til stil og kynisme.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 23:37 
Avlogget

Independiente skrev:
Kunne det bli Vitor Gazimba?

Jo mer / mindre skeptisk, jo mer/ mindre han er Mourinho-påvirket med hensyn til stil og kynisme.

Om en ønsker en intern løsning, så ville jeg trodd at det var den en løftet frem nå, da med antagelse om at dette har vært en kjent situasjon tidligere enn i dag. Om Vitor innehar de ønskede egenskapene er ikke han da mer naturlig som assistent trener nå, for å kunne overta senere? Men Wibe Lund innehar jo også erfaring som hovedtrener, så er han tiltenkt den fremtidige rollen, da Ødegaard ikke fikk ting til å fungere som ønsket i sommer?
http://www.dt.no/godset/fotball/drammen/den-bla-junioren-har-vendt-hjem/s/5-57-161649

Men heller fortsatt mot at en nå bør velge eksternt for å da med fordel en som er tydelig og klar. Nå har det vært rot rundt trenere og laget et par år, det er mye uavklart med tanke på stallen neste år. Da føler jeg det er viktig at noen som kommuniserer tydelig i alle ledd kommer inn. Det er mye nytt i klubben nå, da trenger kommunikasjons linjer og stil å sette seg. Tror da erfaring kan bidra i denne prosessen, men da ikke gjentar ikke og tydelig gjentar ikke Skullerud eller Perry

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2016, 08:38 
Avlogget

jeg ønsker med en trener utenfra denne gangen. Jeg er redd for at innavl ikke skaper nok utvikling.

Høyest på ønskelista mi nå står Tom Nordlie og Ola Bye Riise.
Begge står for en offensiv fotballfilosofi som passer Godset.

Det er noen i troppen som kunne trengt en hårføner etter årets sesong og RBK-stilen på sitt beste tror jeg også passer oss. Riise har dessuten erfaring fra landslaget også.....

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2016, 09:23 
Avlogget

Superteale skrev:
jeg ønsker med en trener utenfra denne gangen. Jeg er redd for at innavl ikke skaper nok utvikling.

Høyest på ønskelista mi nå står Tom Nordlie og Ola Bye Riise.
Begge står for en offensiv fotballfilosofi som passer Godset.

Det er noen i troppen som kunne trengt en hårføner etter årets sesong og RBK-stilen på sitt beste tror jeg også passer oss. Riise har dessuten erfaring fra landslaget også.....

Gitt hvor attraktiv og god Godsetfotballen har vært de senere årene, ønsker jeg en kontinuitet i forhold til dette. Klubbens sportslige ledelse har dessuten bidratt til utvikling av noe av et kollektivt trenerteam. Da anser jeg det som sterkt ønskelig at en trenerløsning ikke forliser dette, men viderefører et slikt trenerregime som modell. Følgelig forestiller jeg meg at innhenting av nye ideimpulser bør skje ved at dette kollektive trenerteamet er nysgjerringe på fotballtenkning annet steds og sammen til tider bearbeider sånt i "ideverksted", ikke med sikte på å gå over til noe annet, men å innhente slike ideer som gunstig kan la seg integrere i den rådende fotballtenkningen i klubben. [Ikke vet jeg om det ville være for tidlig for ham. Men det er noe spennende (som alt antydet) ï at Strømsgodset besitter en portugisisk trener med bakgrunn fra portugisisk fotball som samtidig er integrert i det kollektive trenerteamet og i den rådende tenkningen i vår klubb. Fra det tidspunktet han måtte være klar for en større oppgave enn hittil, så forener Vitor Gazimba i sin person dermed både det Godset-typiske som han deltar i, samtidig som han har bakgrunn langt utenfra og eventuelt kan bidra med nye impulser. Riktignok vet jeg ikke om han har det av bl.a meg ønskede analytiske fotballhodet, eller mer baserer seg på intuitive eller andre perspektiver.]

Tom Nordlies fotballtenkning skal jeg ikke nødvendigvis innvende noe mot, men hans lederstil synes å slite ut nesten alle klubber han er i. Ola By Rise foreslo jeg engang for flere år siden i en helt annen situasjon, (jeg husker i farten ikke helt når). For meg framstår han ikke så aktuell i forhold til nåværende klubbmodell og med det aktuelle kollektive trenerteam.

Edit: Hadde kommet i skade for å kalle en viss Tom for Tim. :lol:

Sist endret av Independiente den 14 Okt 2016, 15:23, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2016, 12:05 
Avlogget

jeg ønsker meg en trener utenfra som beholder dagens støtteapparat. Når tiden er moden ønsker jeg at en fra dagens støtteapparat blir den neste hovedtreneren....

Jeg ser ikke noen åpenbare kandidater internt akkurat nå.....

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: