Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 16 Jul 2019, 07:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Sesongen 18
InnleggSkrevet: 30 Mai 2018, 21:56 
Avlogget

Independiente skrev:
Tenkt overfor Bromfes svar rett foran:

Til dels, ja, men bare til dels.

Det sportslige forblir viktigst, anser jeg like fullt. Men da kan så dette få økt effekt av de øvrige ingrediensene.

Selvfølgelig er det i alle sammenhenger det sportslige som er den viktigste faktoren, og denne må ikke på noe nivå glemmes. Der er jeg helt enig med deg, så er vel uenigheten mer innenfor hvordan en anser sammenhenger og hva som påvirker hva. Når jeg vektlegger humor og smil, så er det med utgangspunkt i å ufarlig gjøre ting. Den kommer selvfølgelig etter at en klart og tydelig har formidlet sitt budskap om hvordan en ønsker å spille fotball og hva som vektlegges innen dette feltet. I neste omgang kommer metode for å oppnå hva en ønsker, dette gjennom valgte øvelser og fokus i øvelsene for å underbygge hvordan en ønsker at en skal fremstå på banen. I denne sammenheng er naturligvis repetisjon av øvelser og forsterkning av hva en ønsker. Så er vel min forståelse at humor som et av flere elementer for forsterkning kan bidra til en ønsket effekt med at en får skuldrene ned. Det å ufarlig gjøre feil i en treningssituasjon, for å forsterke hva en ønsker skal gjøres gir en atmosfære som en enklere lærer i. Ikke snakk om at noen skal være klovn, eller at alt skal være morsomt, men du kan hente ut mer av ditt maskimale potensiale om du har et smil rundt munnen. Og det tror jeg faktisk at trenere er viktige bidragsytere i forhold til. Derfor mener jeg at en skal inneh et fokus på det, uten at det skal være dominerende over det som er det viktige. Så bygger jeg dette på min egen erfaring som lærer, uten at det direkte kan settes inn i fotballens verden tror jeg at en del av tilnærmingene til hvordan en etablerer et fellesskap som sammen presterer er overførbare

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2018, 22:16 
Avlogget

Kjenner at jeg er glad det nå er en pause i seriespillet, hvor en kan slikke sår og jobbe for å forbedre egne prestasjoner. Så håper jeg inderlig at det ikke blir en pause fra trening, med avslapning. Akkurat nå trenger en faktisk å legge ned en real innsats for å sikre at dette ikke ender i nedrykk. Hva, hvordan og ikke minst fokus vet jeg ikke hva som er rett, men en må i et fellesskap finne veien og igjen prestasjoner. Viktigste er å berge plassen, så kan cupen komme som en bonus, uten at jeg per nå har den store troen. Under kan skje og det siste en kan fjerne er håpet ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2018, 13:42 
Avlogget

I kraft av manglende tid og grunnet kun en mobil å skrive på (som jeg mestrer dårlig), her kun løsrevne momenter til at laget ser ut til å ha nådd et foreløpig bunnpunkt i kampen mot TIL.

1) Det jeg vil laste spillerne for: Det er en noe laber "passion" til å gripe fatt når lagspillet med og uten ball ikke fungerer. Jeg forstår det er vanskelig for hver og en alene, men man bør søke å gå foran og rive med seg medspillere.

2) Det jeg vil tilskrive den nære historie med skifte av trener og fotballtenkning, og dermed sammensetning av spillertyper i spillerstall (ferske unge nykommere ikke med i vurderingen), samt uten kritisk brodd, trener BP: Som en følge av endringer er det vel spillertyper som savnes (bl.a mer utpregede indreløpere på midtbanen, dessuten en alternativ spiss med, min hypotese som tiltrengt, trykk i sitt spill), samtidig som det synes å være spillere som ikke uten videre er "naturlige" 4-3-3 spillere, sett i forhold til den spillemåte BP forfekter. Det siste kan samtidig være spillere som uavhengig av dette, individuelt skulle være gode nok til å spille. Da er det rimelig at BP søker å integrere slike spillere i laget i kampsituasjoner. Spørsmålet er om slike bestrebelser har begynt å komme galt ut, gitt nylige prestasjoner og knapp poenghøst i det siste.

3) Et punkt med en viss brodd mot trener BP: Her er jeg delvis inhabil fordi jeg er skeptisk til momentet. Men gitt at man ønsker det, så tror jeg noe av iverksettelsen er problematisk i en spillertropp som Strømsgodsets. Det gjelder synspunktet at det er gunstig å la motstander ha ballen i perioder mens man selv bedriver lav presshøyde i forsvar. To bemerkninger: a) Hvis man ikke har spillere som har en force i dette, så tror jeg det er en vanlig erfaring at det avventende i lav, til forskjell fra framskutt (altså høy) presshøyde i forsvar, disponerer for at man i lengden mister en del av intensiteten i det presset som en defensivt utøver. b) Jeg vet ikke, men forestiller meg at det avventende preget kan ha smitteeffekt på forsvarsspill utenfor etablert forsvarsspill.

4) Påvirkning fra ugunstige trenerdisposjoner fra andre kamper som preger forløpet av kamper som man er inne i: a) Den anvendte ri-på-ledelsen spill i den langvarige avslutningen mot LSK borte, avløst i kamp mot Kristiansund hjemme av "all out" angrep med tidvis blotting av mellomrom mellom midtbaneledd og forsvarsledd. Skiftingen i tilnærmelser til kampene gir redusert evne til å utøve eget banespill med ball, slik det burde være.

Så er det ikke punktene 1- 4 alene som er mitt eventuelle poeng. Man kunne mot hvert av dem hevde at dette må en kunne klare å leve med. Det er istedet kombinssjonen mellom disse punktene som har gitt det slette utfallet som mot Tromsø hjemme.

Botemidler:
Selv om man ikke kan bære situasjonens trykk i hvert eneste øyeblikk, så tror jeg man også i perioden fram mot nye kamper innimellom må konfrontere seg med dette tunge trykket i treningssituasjoner. Beskytter man seg hele tiden mot det, så vil det komme som et sjokk når kampøyeblikket kommer.

Jeg tror man må vende tilbake til basics i en viss forstand. Med tanke på hjemmekamper benytte de spillerne som særlig har maktet BPs spillemåte mot etablert forsvar. Utenom Henning Haugers defensivt og offensivt balanserende klokskap må en så langt råd er, dvs overvinnelse av eventuelle skader og fysisk slitasje, inntil videre benytte Francisco Juniors igangsettende offensive spill. Herman Stengel som ellers skulle aspirere til et førstelag, bør imidlertid studere Juniors pasningsspill og de valgene han tar, samt hvor raskt, komplettert med oppofrende defensiv innsats overfor å få laget til å henge sammen. Poenget er ikke å single ut Herman Stengel for kritikk, kun si at Juniors tidligere utøvelse av sin rolle (med Haugers balansering som kompletterende) er et så sårbart punkt i organisasjonen (dvs så langt jeg skjønner den). Via den har man innimellom bl.a oppnådd noen av de særegent tidlige ankomstene i angrep.

Kanskje vil det være fordelaktig, også inntil videre, å redusere hyppigheten av det å tilstrebe i perioder av kamper å ligge i etablert forsvar med relativt lav presshøyde mens laget ligger utsatt til på tabellen.

Angående bortekamper er jeg mer vag. Det trenges imidlertid mer av en fandenivoldsk vilje til å motstå et trykk som Odd kom med innledningsvis. Likeledes til å overta hegemoniet i kampen som i Skien i 2. omgang.

Siden jeg ikke får lagret det skrevne, får jeg ikke tenkt over om dette noe jeg burde ha endret formulering av, sløyfet eller tilføyd. Jeg er ikke skråsikker, men tenker prøvende i retning av en helhet av det her skrevne.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2018, 13:54 
Avlogget

Jeg kan forestille meg at man vil påpeke at alternativet til innimellom å ligge i etablert forsvar med lavt press ikke kan være å gå til angrep hele tiden. For det vil kunne være å ta for meget spillemessig risiko. At derfor er det etablerte lavt press forsvaret det som bør gjøres. (Det kan også lokke motstander fram på banen, slik at man i tillegg kan kontre på dem med mulig lav risiko. ) Bortsett fra at jeg er skeptisk til det, så er det dessuten som allerede nevnt et spørsmål om Strømsgodset har typene i lavt press til å makte å opprettholde intensiteten mens man spiller avventende i forsvar inntil man bryter deres ballbesittelse, og uten smitteeffekt til øvrig forsvarsspill.

Et alternativ kunne finnes som kan hende ikke gir så gunstige utgangspunkter til å kontraangripe på. Men som kunne bringe motstander til å blotte seg noe mindre utpreget. Og som ikke har faren ved det avventende preget overfor forsvarsspill ved seg. Kanskje være noe som passer vårt lags spillertyper mer. Iallfall i en situasjon som har blitt spent, og der man ikke lykkes med gjennomførelsen.

Enkelt tenkt, som kun er det jeg her kan: Det ville være en passende form for ganske rolig ballbesittelse ute på banen, eventuelt på flankene eller annet, som søker å ta farten ut av kampen i en periode, slik at farten i kampen ikke går over i favør av motstander etter at vårt lag har kjørt kampen. Ved slikt spill i de sonene kunne man enten faktisk lykkes å ta farten ut av kampen en periode eller bringe motstander i noen grad til å blotte seg i forsøk på å erobre ballen. Dersom de skulle lykkes å erobre ballen, skulle en kunne gjenerobre ballen ganske høyt oppe eller bringe den ut av spill, slik at en selv kunne rekke å gjenfinne egen organisasjon. Har man spillere i laget med blikk, kunne de også under denne rolige ballbesittelsen få øye på eventuelle muligheter til gjenoppta måltruende angrepsspill.

Hva slags ballbesittelse? Hvilke konkrete trekk det skulle kunne innebære, det kan ikke jeg besvare. Det måtte en analytisk trenerhjerne utforme. Men det går i en annen retning enn det etablerte forsvar i lavt press som ingrediens som det later til at laget i denne sesongperioden trøbler med. Meget mulig under dette alternativ da altså ikke oppnående alt det samme som ideen bak det lave press. Men potensielt med mindre risikoer og potensielt noe som kunne passe klubbens spillerstall bedre. Så desto mer i en periode som nå da det er i ferd med å bli meget turbulens rundt lag og klubb.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2018, 16:18 
Avlogget

Med horisont ut sesongen 2018 virker det i den oppståtte brått forverrede sesongsituasjonen etter lukket overgangsvindu å kunne være gunstig - tenkelig, men uvisst endog svært gunstig - å benytte Martin Rønning Ovenstad, det må være som indreløper. Det som det er slik mangel på av spillertyper utenom Francisco Junior. Jeg vil håpe som en som kan finne fram til f.eks noe av det spillemessige Martin tilførte en sesongperiode under våren 2014 før kyssesyken så sørgelig avbrøt hans sesong, egentlig hele hans oppmarsj som Strømsgodset-spiller.

Så må jeg si at utover sesongen 2018 vil heller ikke jeg tenke. Men der bør ingen uten videre (dvs uten oppvist nærmest ekstraordinært godt prestasjonsnivå) komme i veien i spillerstallen annet som et åpenbart selvfølgelig førstevalg, sett ut fra BP's antydende sammenligning som spillertype i retning av Iver Fossum, for Johan Hove.

Tillegg: Jeg leser så i DT på nett at Hasan Hüseyin Duman omtales på tilsvarende måte og forsterker et slikt perspektiv om å unngå å blokkere spillerutvikling for egne yngre spillere med mindre det skulle dreie seg om ekstraordinært godt prestasjonsnivå på en eldre tidligere Strømsgodset-spiller som skulle komme tilbake. (Og når jeg kan lese dette synspunktet ivaretatt, skjønner jeg dermed at hele denne ytringen var relativt overflødig.)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2018, 11:11 
Avlogget

Det er lagt ut følgende blogg
http://www.godset.no/nyheter/kraften-i-drammen

Det slår meg især at her føler man seg uvel overfor uenighet.

SITAT i utdrag: "Men jeg tillater meg å påpeke at vi har en del dedikerte og flinke folk i sentrale posisjoner her i Strømsgodset, både administrativt og på sport, som vil det beste for klubben. Mennesker som kjenner klubben godt, som vet hva Strømsgodset være, hvordan vi skal fremstå, som er samlet om strategi og retning. Mennesker som går på jobb hver dag og spør hva de kan gjøre for klubben – og ikke motsatt. Slik er det er ikke overalt. Tro meg. Er det noe denne bransjen har lært meg så er det at det er nok av de med personlige agendaer. "
SITAT SLUTT

Men uansett hvor dyktige folk man måtte ha, så er det påfallende at ytringen ikke vil åpent vedkjenne seg at klubben er inne i en snuoperasjon for sin arbeidsmodell. Det kan godt være at det er enhetlighet om dette nå og om endret strategi. Det virker for så vidt sånn. De selvsamme dyktige personer har imidlertid helt til ganske nylig fulgt en annen kurs. Men å starte på en snuoperasjon .involverer valg. Åpenbart vil de som har hatt ønsket om og sett nødvendigheten av en endret kurs, ha hatt hva man gjerne kan kalle en agenda om dette. Jeg ser ikke dette som odiøst, slik ytringen gjør ved å klebe merkelappen "personlig" til, men tvert imot noe som springer ut av en omtenksomhet for klubb. Det kan selvsagt også de ha hatt som før stod for den tidligere kursen, en kurs som det like fullt vil være mulig å rette kritikk mot, slik noen gjorde, bl.a gjennom ytringer. Sågar også personer som ikke selv er egentlige aktører, men er opptatt av klubb.

Spesielt på punktet om agendaer framstår ytringens problematiske forhold til å ha og leve med uenighet og finne forholdsmåter til å takle denne.

SITAT i utdrag " Det siste året har blitt kritisert for å miste identiteten vår. Rett eller galt – jeg er glad spørsmålet reises." SITAT SLUTT

Fra et bestemt ståsted tenkt, er det ikke her snakk uavklart om "rett eller galt". Snuoperasjonen involverer jo en overlagt bevegelse henimot visjon og strategidokument som klubben en tid hadde beveget seg i avstand fra.

Kfr
http://www.godset.no/om-klubben/vare-ve ... g-visjoner

Herunder bl.a følgende utdrag fra Strategi under Overordnet målsetting"
◾Vi skal være best på trenings- og prestasjonskultur.
Vi skal ha aldersbestemte landslagsspillere på alle trinn fra G15. Vi skal utvikle 1-2 spillere som hvert år er gode nok til å bli tatt opp i A-stallen for å videreutvikles der.
◾Vi skal rekruttere spillere i Norden med stort utviklingspotensial i alderen 18-24 år.
◾Vi skal til enhver tid ha etablerte ledestjerner i stallen som viser vei og legger lista for unge spillere

Forresten hva sistnevnte mulige lederstjerner gjelder, må det være vesentlig at de, uten å navngi noe eksempel her og nå, representerer en kultur som gjør dem egnet til å fungere som slike lederstjerner (Meget senere tillagt: ) og ikke representerer det motsatte.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2018, 06:12 
Avlogget

Fint å lese på godset.no at spillerne borte mot Ranheim var gode på det som vil svare til punkt 1 i et innlegg jeg hadde søndag 2. september.

[Angitt mange tilstedeværende tilhengere betyr at mange har funnet alternativ transport. Andre Trondheim-tur på rad uten oppsatt buss som går ved tilstrekkelig mange reisende. Jeg som har ventet med en ekstra ferie til en periode uten kamp. Slike hensyn får jeg slutte med å ta. Selv har jeg bare nerver til å se en kamp live. Avstår derfor fra TV-overføring. Så intet jeg for min del kan skrive om kampen mot Ranheim. Med ellers bare 1 annen innsender og i dette øyeblikk 0, andre ganger er det jeg som er 0, kan man vel nedlegge dette forumet. Det er så godt som nedlagt. Vel forumet kan brukes til å uttrykke lite lest kritikk rettet mot noen, enten det er av klubbens aktører, eller det er mot andre kritikere som leverer skjev eller lettvint kritikk av klubbens aktører. Det er nok det eneste jeg vil benytte forumet til heretter. Innrømmet noen ganger for øvrig uoppmerksom på egen blindhet.]

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2018, 17:06 
Avlogget

Det gjenstår nå 5 seriekamper, så tilsier vel historien at laget på disse kampene må ta minst 6 poeng for å være sikre på å beholde plassen i Tippeligaen. I øyeblikket ser det ut til at disse poengene primært må hentes i bortekampene, siste hjemmeprestasjoner gir ikke den store optimismen. Ønsker gjerne her at jeg tar feil, og at denne følelsen endres. Det jeg tror når alt kommer til alt blir avgjørende er at en klarer å få laget som en helhet til å kjempe sammen og bidra til fellesskapet slik at de gode prestasjonene kommer. Sier så absolutt ikke at dette er enkelt ut fra dagens situasjon, men tror det er viktig. En del av veien dit er å igjen finne tilbake til innsatsen som ble lagt ned i kampene mot Haugesund (Cup-kampen) og mot S08

Det blir uansett en meget spennende periode som kommer nå, håper og tror at en ved sesongslutt kan se tilbake på en sesong som har vært lang og tøff men at en fortsatt er i Tippeligaen. Så må klubben som en helhet se hvilken læring en kan hente ut av det som har skjedd denne sesongen, og de siste sesongene for å sikre at en ikke gjør de samme feilene i fremtiden

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2018, 09:58 
Avlogget

Serien er viktigst og det må jobbes steinhardt i 4 uker til. MEN, gratulerer med plass i Cupfinalen 2018, meget hyggelig og meget godt jobbet! :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen