Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 16 Jul 2019, 08:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sesongen 2019
InnleggSkrevet: 01 Sep 2018, 01:12 
Avlogget

Kjenner at blikket allerede beveger seg mot den kommende sesongen, da forhåpningen til inneværende sesong er begrenset per nå. Per nå anser jeg at de nye signeringene innehar et potensiale som er spennende, og anser at det er en spennende miks med tanke på alder i laget. Så er det et åpent spørsmål om hvilke spillere som eventuelt beveger seg videre til nye muligheter i løpet av vinteren

- Bugge antar jeg legger opp etter sesongen, så om en ikke per nå anser Heigre som god no bør en vurdere enda en keeper inn

- Anser det som klart at en trenger en stopper inn, i mine øyne en med fart og gode leder egenskaper

- Balansen i midtbanen er per i dag ikke ideel, men er usikker på hva som utgjør utfordringen der. Min opplevelse er at Hauger nærmer seg over toppen og en bør tenke en ny spiller inn der. I tillegg bør indreløperne inneha sterkere defensive egenskaper enn hva som er tilfelle i dag. Tokki/Ulland har sin styrke offensivt. Stengel ser ikke helt ut til å finne sin posisjon og Junior blir for varierende

- I angrep ønsker jeg en sterk utfordrer til Tokstad på høyre kant, med større evne til ¨å utfordre motstandere. Opplever at Tokki og Ulland som muligheter gir gode muligheter på venstre kant. Beholder en da MP og lar lillebror Pedersen få muligheten er kanskej sentral angrepet sterkt nok

Topp

Innleggets emne: Re: Sesongen 2019
InnleggSkrevet: 01 Sep 2018, 19:20 
Avlogget

Jeg må si at utsiktene for neste sesong for meg nå er blitt fjerne. Sesongavslutningen av 2018 har nå nemlig antatt en påtrengende interesse. Så jeg makter ikke å forholde meg til 2019 på lenge.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2018, 14:16 
Avlogget

Etter en relativt "silly season" er vi nå over i silly season....

Hvem skal ut og hvem skal bli?

Bugge, Junior og Madsen er historie...

Hvem skal erstattes i trenerteamet? Keepertrener og Foyston er ute... flere?

Kan 2019 bli året da Godset krabber seg oppover til en medalje?

Fotball handler i stor grad av følelser og synsinger samt analyser gjort i etterkant av kampene... Vi som supportere har fasitsvarene... men det finnes alltid flere "riktige" svar :twisted:

Er BP den rette til å trekke dette laget opp av "hullet"?

Uansett godt å vite at EL plassen 2019 er i boks og 2.plass i NM.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2018, 17:22 
Avlogget

Jeg får fordele det som jeg ikke har fullt gjennomtenkt, på flere enn et innlegg.

Del 1: Trenerspørsmålet.

Mitt utgangspunkt er tilbakevenden til en klubbmodell med iallfall to hovedmålsettinger. Den førstnevnte legger føringer for hvordan den annen kan nås, innenfor det jeg annetsteds har navngitt som en organisk modell. Tankene er ikke i ett og alt mine, men har først og fremst funnet næring i synspunktene til en annen her omtalt person. Man vil skjønne at disse målsettinger er en spiller-utviklings-og -videreutviklings-målsetting og en plasserings-målsetting. Tilknyttet vil jeg tilregne også en spillutvikling. Hele modellen bør ha sterke innslag av kontinuitet.

Det vil synes opplagt at jeg ikke kan se for meg noen annen hovedtrener enn BP. Hvilke andre trenere er over hodet tilgjengelige for den skisserte klubbmodell? I tilfelle, noen som er bedre for et lag som bør spille en attraktiv pasningsorientert fotball? Noen som om de likevel skulle finnes, vil ønske å være i klubben lenger enn det BP vil?

Vil det si at jeg er uten kritiske punkter til BP? Svaret er så langt dessverre nei. Jeg er svært skeptisk til hans linje for forsvarsspill på en fordelaktig målstilling. Da har BP en tilbøyelighet til å legge laget i etablert defensiv stilling, til tider med relativt lav presshøyde. Ikke bare misliker jeg slik fotball. Det har heldigvis vist seg ikke å passe i Strømsgodset så langt. ( En ikke av meg foretatt bedømmelse av sesongen 2018 ville faktisk ha dette ikke som sitt første punkt, men dog et punkt med en viss innvirkning i kamper som bidro til å definere den lange sesongavslutningen etter et par første lovende kamper etter BPs gjeninntredelse.) Men for meg utgjør slike elementer som jeg har sett trekk av både i hans trenersesong nr 2, da som tanke om kynisk fotball på bortebane, og nå om laget i etablert forsvar i denne sesong nr 3, en ugunstig bestanddel. Jeg vil si det så sterkt at det utgjør en regelrett begrensning ved BP som trener i mine øyne. Jeg beklager å måtte si dette.Jeg kan utmerket godt forstå at vårt lag ikke i 90 minutter kan spille en fotball med fullstendig risikotagning. Da vil jeg imidlertid etterlyse nå som tidligere spillideer for en passende kampperiode for et spill som holder ballen borte fra vårt mål og sårbare soner. Det vil være tjenlig som indirekte forsvarsmiddel ved å gi en viss kampstyring, og det kunne, avhengig av hvordan utarbeidet, meget vel være en god basis for at vårt lag kan omstille seg til et angrepsspill ved oppdaget mulighet.

Så vil jeg påpeke at det foregående kritiske avsnittet ikke er hovedpunktet i dette innlegget. Forstår man ikke det, så bør en lese det om igjen .

Jeg tilføyer svært gjerne: På sin måte er i mine øyne BP den ideelle hovedtrener for Strømsgodset!

Lar del 1 stoppe der.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2018, 19:23 
Avlogget

Del 2: Settet med formasjonstall.

Til tross for et opprinnelig valg av 4-3-3 ved BPs gjeninntreden ble det endringer underveis.

Alt omkring valg av spillere inn og ut, samt anvendelse av spillere må relatere seg til et reflektert valg av sett av formasjonstall, er min påstand. En bør begynne med å tenke over det. Det er uvisst for meg om 4-3-3 er det BP ensidig foretrekker som sådan. Eller om han bortimot like meget ville kunne velge 4-2-3-1. Dessuten er det et spørsmål om BP skal og vil ha ett sett med formasjonstall. Det for at laget iallfall skal makte et sett ordentlig. Eller om BP kan operere med to sett til samme tid og velge pragmatisk mellom dem. I neste omgang om spillerne vil mestre å bli gjenstand for vandring mellom begge.

For egen del har jeg ikke en preferanse til det ene eller det andre. Det viktige for meg er hva slags fotball man spiller.

Jeg selv vil først innledende tro at med de spillerne som er i stallen minst inntil videre, så nærmest bør begge sett benyttes. For ellers må minst en av to bestemte spillere bli gjort tilgjengelige for salg; vedkommende vil neppe godta å bli benket.

For situasjonen i spillerstallens typesammensetning er ellers kun til å forandre over noen tid. Bortsett fra ut fra preferanser, vil valget være influert av at typesammensetning i spillerstall er delvis låst på kort sikt.

De to spissene Marcus og Mos trenger hvert sitt sett med formasjonstall av de to nevnte for best mestring som avsluttende spiss. Jeg vet ikke i hvilket sett med formasjonstall som Tokmac er offensivt farligst. Imidlertid iallfall som indreløper og ikke kantspiss (i 4-3-3), så vil vel Tokmac ha et større press på seg i retning av å levere mer av defensive innsatser enn han vil ha som hengende spiss i 4-2-3-1. Et inntrykk jeg fikk i sesongavslutningen, var at Herman Stengel har tilegnet seg det å spille offensiv BP-fotball fra en bakre 2-er i 4-2-3-1, forutsatt en partner som Henning Hauger som type, usagt av meg hvor mange sesonger sistnevntes kropp tåler videre på ES-nivå. Jeg er mer usikker på om Herman Stengel kan være et anker alene i 4-3-3, gitt defensive oppgaver også.

Jeg ser nok straks flere momenter som taler for 4-2-3-1 enn for 4-3-3 per nå, men innser at det kan være enda mer jeg er uvitende om enn hva jeg ser. De spissene som spillerstallen byr på, så lenge intet skjer med det, peker i retning av at det kan være gunstig å benytte både 4-3-3 og 4-2-3-1.

Imidlertid kan dog et motsatt moment være at Strømsgodset per nå må gjenvinne sin sikre slagstyrke i divisjonen fra et plassiffer nedenfra. Det er ikke gitt med overvinnelse av en bunnstrid at, ute av den, vil neste års lag med ett gjøre det massivt og selvfølgelig bedre neste år. Bedre, ja, men trolig gradvis, vil jeg anta. Man skal etablere et kollektivt spill via en fornyet spillergruppe. Jeg tror man må erobre sitt styrkenivå som lag i praksis, ikke bare erklære det. Med et slikt påført utgangspunkt, da iallfall kan det være slik at en inntil videre vil bli tvunget til å velge et sett med formasjonstall.

Så det kan bli en avveining mellom det på den ene side at en slik sikker gjenvinnelse av en slagkraft i divisjonen kan forutsette alene ett sett med formasjonstall i en lengre innledning for å bli kollektivt mestret og på den annen side det ønskelige å benytte både Marcus Pedersen og Mos i ulike kampperioder mer eller mindre like mye. Jeg vet ikke svarene. Jeg legger kun fram en slik problemstilling.

Edit: Fjerning et sted av en meningforstyrrende bokstav som via feiltouch hadde kommet inn, slik at det nå står "enda", ikke "henda" på det punktet.

Sist endret av Independiente den 30 Des 2018, 11:20, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2018, 12:11 
Avlogget

Det trengs tid for å fordøye denne sesongen, men jeg har en nøktern målsetning for neste sesong:

1. Ikke ligge i nedrykkstrid på noe tidspunkt
2. Igjen bli en utviklingsklubb med satsing på unge talenter som blir salgsobjekter over tid
3. Rydde kraftig i spillerstallen
4. Få orden på økonomien

I mitt hode henger disse punktene sammen. For utvikle nye spillere er det ugunstig å ligge i bunnen med kniven på strupen. Samtidig kan vi ikke forvente medaljekamp dersom fokuset blir på utvikling.
Rydding av spillerstall med færre etablerte spillere gir rom for talenter med lavere lønnskostnader, men igjen muligens på bekostning av resultater fram til talentene er modne.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2018, 12:33 
Avlogget

Oppkjøring til 2019:

Fredag 1/2: LSK-hallen. Motstander ikke klar.

Fredag 8/2: HamKam i LSK-hallen

Fredag 15/2: Bodø/Glimt i LSK-hallen

Torsdag 22/2: Marbella (Spania). Motstander ikke klar.

Tirsdag 26/2: Marbella (Spania). Motstander ikke klar

Fredag 8/3: Sarpsborg 08 på Sarpsborg stadion.

Fredag 15/3: Vålerenga på Intility.

Lørdag 23/3: Start på Marienlyst. Senere på kvelden arrangeres det kick off på Union Scene.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2018, 23:32 
Avlogget

Superteale skrev:
Det trengs tid for å fordøye denne sesongen, men jeg har en nøktern målsetning for neste sesong:

1. Ikke ligge i nedrykkstrid på noe tidspunkt
2. Igjen bli en utviklingsklubb med satsing på unge talenter som blir salgsobjekter over tid
3. Rydde kraftig i spillerstallen
4. Få orden på økonomien

I mitt hode henger disse punktene sammen. For utvikle nye spillere er det ugunstig å ligge i bunnen med kniven på strupen. Samtidig kan vi ikke forvente medaljekamp dersom fokuset blir på utvikling.
Rydding av spillerstall med færre etablerte spillere gir rom for talenter med lavere lønnskostnader, men igjen muligens på bekostning av resultater fram til talentene er modne.

Der har du, Superteale, levert et innlegg som rommer mye jeg kunne ha hatt i en senere del.

Jeg er i hovedsak enig i alle dine punkter og deres innbyrdes sammenheng.

Først ad punkt 3: Ikke en uenighet, men en kompliserende omstendighet. Ulike gjenværende løpetider på kontrakter forårsaker trolig at det vil kunne bli tidsutstrakt en slik omkalfatring av spillerstallen.

Deretter ad punkt 3 også: Kanskje kan en nyanseforskjell i oppfatning i tillegg være at sånt muligens bør skje litt gradvis (med mindre klubben direkte må foreta det straks.) Må ha noe erfaring.

[Står noe slikt likt mellom flere voksne spillere, hvem som får bli og hvem ikke, har jeg den holdningen at en "adelskalender"-spiller som Vilsvik bør kunne få bli i kraft av det. Dette selv om utviklingshensyn kan komme til å tilsi at Vilsvik bør dele sin plass med en yngre spiller og selv ikke spille alle kamper fullt ut.]

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2018, 12:15 
Avlogget

Terminliste for 2019:

1. runde: Strømsgodset-FK Haugesund. Søndag 31/3 kl 18. ES 2

2. runde: Brann-Strømsgodset. Søndag 7/4 kl. 20. Eurosport Norge

3. runde: Strømsgodset-Mjøndalen. Mandag 15/4 kl. 19. MAX

4. runde: Rosenborg-Strømsgodset. Mandag 22/4 kl. 18. MAX

5. runde: Strømsgodset-Kristiansund. Søndag 28/4 kl. 18. ES 3

6. runde: Odd-Strømsgodset. Søndag 5/5 kl. 18. ES 3

7. runde: Strømsgodset-Viking. Mandag 13/5 kl. 18. MAX

8. runde: Vålerenga-Strømsgodset. Torsdag 16/5 kl. 20. Eurosport Norge

9. runde: Strømsgodset-Tromsø. Søndag 19/5 kl. 18. ES 4

10. runde: Ranheim-Strømsgodset. Søndag 26/5 kl. 18. ES 3

11. runde: Bodø/Glimt-Strømsgodset. Søndag 16/6 kl. 18. ES 3

12. runde: Strømsgodset-Molde. Lørdag 22/6 kl. 18. Eurosport Norge

13. runde: Sarpsborg 08-Strømsgodset. Mandag 1/7 kl. 19. MAX

14. runde: Strømsgodset-Stabæk. Fredag 5/7 kl. 19. ES 5

15. runde: Lillestrøm-Strømsgodset. Søndag 14/7 kl. 18. ES 3

Her er resten av spilleplanen. Datoene og TV-kampene fordeles senere

16. runde (3-5.aug): Strømsgodset-Bodø/Glimt

17. runde (10-12.aug): Strømsgodset-Vålerenga

18. runde (17-19.aug): Viking-Strømsgodset

19. runde (24-26.aug): Strømsgodset-Sarpsborg 08

20. runde (31.aug.2.sep): Stabæk-Strømsgodset

21. runde (14-16.sep): Strømsgodset-Ranheim

22. runde (21-23.sep): Tromsø-Strømsgodset

23. runde (28-30.sep): Strømsgodset-Odd

24. runde (5-7.okt): Mjøndalen-Strømsgodset

25. runde (19-21.ok): Strømsgodset-Lillestrøm

26. runde (26-28.okt): FK Haugesund-Strømsgodset

27. runde (2-4.nov): Strømsgodset-Rosenborg

28. runde (9-11.nov): Molde-Strømsgodset

29. runde (24.nov): Strømsgodset-Brann

30. runde (1.des): Kristiansund-Strømsgodset

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2018, 13:55 
Avlogget

Del 4:
Her står jeg i gjeld til skribenter på VGD. For jeg har passivt registrert, men egentlig oversett en artikkel på godset.no "Når kampene er over", til tross for at jeg derimot har lyttet til en oppsummerende podcast med BP (og to samtalepartnere som sistnevnte to opptok vel mye plass om det er tillatt å si det). [ En årets siste "Godset live" i halvannen time på toppen av podcasten har jeg ikke engang orket. Bildet var i grunnen nok til å frata meg enhver lyst til det, beklager.]

For artikkelen på godset.no vitner om en horisont, tilsvarende "enhver kamp lever sitt eget liv", overført på sesonger. En essensiell sannhet er det også i det, men vel så meget er det systematiske elementer som gjør seg gjeldende. Intet slikt er imidlertid forsøkt reflektert over. Istedet å fokusere på en riddelig tapt cupfinale som forsonlig moment og sminkende perspektiv på sesongen, forsterker dette et inntrykk av null lærdom trukket av sesongen. For cupturneringen bød primært på en god semifinale hjemme. Borte kvartfinale mot Haugesund later det til å ha vært heroisk keeperspill, en enkelt storartet spissaksjon og pur kollektiv forsvarsinnsats, koplet med sjeldne marginer imot for hjemmelaget. Bare en slik margin omsnudd en eneste gang ville vendt kampen opp ned, og det ville kun ha vært oppdagelsen av en keeper i egne rekker i toppkamp som ville ha vært eneste utfall av cupen 2018. Da er det altfor store veksler å treffe på cupeventyret slik det blir gjort på godset.no.

Dersom man ikke vil lære noe av sesongen 2018, så taler det meste for at sportslig ledelse har oppgitt å forsøke å styre virksomheten. Alt lesses over på at trener BP skal begå undere i 2019. Vesentlige bidrag kan da også BP gi. Men i så fall bør søkelys rettes mot hva det kan bestå i. Men intet slikt heller presenteres. Da er det faktisk størst grunn til å tro på nedrykksstrid i 2019.

For gjennom klubbutviklingsavviket ble det plasseringsnivået Strømsgodset normalt ville nå ved å dyrke en kontinuitet under en mer ugunstig sesong sterkt forringet fra tidligere. Sesongen 2018 ble et resultat av bl.a et avvik til en alternativ klubbmodell klubben behersket dårligere, typesammensetning i spillerstall fra forskjellige sportslige ideer videreført og en snuoperasjon som delvis ble mistet kontroll over gjennomføringen av. På den ene side til tider sikkert marginer imot, på den annen side to spisser, en av gangen, som maktet å score mer i avgjørende situasjoner enn man kan påregne i en fortsettelse.

Som antydet i del 2 må Strømsgodset gjenerobre sitt minimumsnivå nedenfra. Da trenges en bevissthet om hvordan. Det synes som en velvalgt videre endring i spillerstallen vil kunne være et bidrag. Samtidig risikeres tap av viktige spillere. En viktig poengvinner oppe i media i øyeblikket. En temmelig blind og utelukkende trassig flo'sk revansjelyst gir neppe noe mer enn et tidligere forsøk på å beholde en trener som selv hadde innsett at han ikke kom noen vei. Det trenges mer av fortidig kvalitet utøvd i en samlet sportslig ledelse som forstår mer enn oppsummeringen på godset.no tilkjennega.

For egen del anser jeg som før antydet at bakre del av midtbanen er en akilleshæl. Det gjelder i kombinasjonen av offensive og defensive funksjoner og balanseoppgaver. Før denne siste sesongen bidro dessuten Junior fra sin posisjon med viktig å fordele baller som noen av dem ga tidlig ankomst i enkelte angrep, samtidig som han defensivt dekket opp forbausende mye rom. Den nevnte bakre del av midtbanen og Juniors tidligere bidrag trenges å tenkes sammen under ett for å erstatte nåværende sårbarhet med endringer som kan introdusere lagstyrke.

Der en tidligere toppklubb som LSK nesten lovstridig har klart å bite seg fast mens de famler etter nye ideer, og de meget vel kan klare det i flere sesonger, tiltror jeg Strømsgodset lite av en slik type motstandskraft. Skal Strømsgodset dermed unngå et verre utfall enn LSK i fortsettelsen, så er det kun ved å være bedre på å finne ( for vår del gjenfinne) sportslige ideer og så følge dem med kvalitet. Men da må forutsetningen være å innse mer av bakgrunnen for 2018 (egentlig ovenpå 2017). Om man ønsker å unnlate offentlig selvpisking, så bør man iallfall internt ( og enkelte enda mer enn andre) innse mer av hva som ble gjort galt. Å kaste blår i folks øyne bør iallfall uansett unnlates.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2019, 14:25 
Avlogget

I siste avsnitt av en presentasjon av ny keepertrener på godset.no står det i siste avsnitt om noe annet.

SITAT: De siste dagene har trenerteamet og støtteapparatet til Strømsgodset vært samlet på hytta til hovedtreneren på Haglebu, der de har lagt planene for den nye sesongen. Her har de gått gjennom alt fra spillestildokument til handlingsplan. SITAT SLUTT,

"Spillestildokument"! Det ser særdeles interessant ut at man har drøftet planer om sånt.

Det spørsmålet som melder seg for denne leser, er: Er det tale om a) en notatmessig nedfelling av det som ble forsøkt praktisert i 2019, b) en oppdatering av det samme til de spillere, og herunder spillertyper, som vil være tilgjengelig i 2019, c) en vending mot en intensjon for 2018 som av taktiske hensyn og resultatorientering eventuelt tidvis ble fraveket, d) en videreutvikling for 2019 av en intensjon og/eller en praksis fra 2018, e) eventuelt en viss på enkelte punkter endring av spillestil i 2019, sammenlignet med intensjon og/eller praksis for 2018?

Det får vise seg om noe av dette før sesongen 2019 vil bli verbalisert av trener BP i intervjuer som alle kan lese. Eller om vi vil være henvist til over kamper i begynnelsen av kommende sesong å bedrive en mer eller mindre vellykket fortolkning av inntrykk fra kampene i lys av f.eks spørsmålene ovenfor.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2019, 20:50 
Avlogget

Tapet av Eirik Ulland Andersen fra Strømsgodsets stall betyr i mine øyne først og fremst et tap av en jokerspiller, og det er ikke til å komme fra at det er et følelig tap både for løpende resultater og som attraksjon. Hans evne til å servere mål, der et visst overtak i spillet ikke fikk en forløsning i spillemål, innebærer et slikt tap som vi vanskelig kan erstatte. I lagspillet var han en viljesterk spiller og for all del en god spiller, men en som i så måte i større grad likevel kan erstattes. Vel så godt eller kanskje ikke straks like godt, dog brukbart. Men jokerspilleren og den viljesterke og entusiastiske spilleren mener jeg at vi vil savne.

Så er det vel et uttrykk for klubbens tilbakegang som omkostning ved avviket fra klubbmodell at Strømsgodset nå må selge til en bedre ES-klubb istedenfor til utland. Det er ikke engang lenger til en rival. Således er det vel å merke ikke snakk om en faneflukt i forhold til tidligere uttalelser. For Strømsgodset er ikke lenger blant de beste klubbene. For å kunne ha en slik policy for egne beste og/eller særlig lovende spillere må Strømsgodset i praksis gjenvinne den posisjonen som klubben hadde inntil man ikke ville godta en forbigående mindre tilbakegang ut fra klubbens modell. I stedet gikk man da inn på et avvik som nok kunne ha ledet til resultatframgang, men ikke gjorde det, og som uansett førte til svekkelse, ja avvikling av utvikling og videreutvikling av unge spillere som sideordnet målsetting. Tilnærmet dobbeltdekning på de fleste plasser som forsøkt iverksatt ambisjon og skjevt sammensatt stall har ledet til lite handlingsrom. Varighet av kontrakter leder også til at fullførelse av en påbegynt snuoperasjon tar tid. Dessuten til at spillere med anledning til å nære ambisjoner vil frustreres som nå i dette tilfellet.

Det har vel kommet signal om at spillere inn forutsetter spillere ut. Så later det riktignok til at at denne overgangen mer er etter Ullands ønske enn Strømsgodsets. Når vi nå mister Ulland tross alt for et gunstig salgsbeløp, kommer alt an på om klubbens sportslige ledelse er i stand til det de især i fortid har vært, være smart i det å rekruttere spillere som man har behov for. Da vil eventuelt slike sammen med de løfterike spillerne som i fjor ble hentet inn, kunne bli føyd inn i en oppdatert versjon av BP's metode for å utvikle spillemåte og konstruere lag. Kunne da også BP være mer villig til å la hans lag forsøke å score flere mål heller enn å forsvare en knapt inntatt ledelse, så kan nok laget tape noen kamper på den bestrebelsen, men også makte å vinne et par flere enn sist sesong.

I så fall kan årets lag stabilisere kontrakten med ES, jeg vil tro på nedre halvdel, men med et lag med potensielt spennende nykommere som kan bli attraktivt å følge utviklingen for, og som gjør at laget gradvis over et par sesonger kan vokse i tabellmessig sluttresultat.

Så er vel en slik mulig prognose avhengig av at klubben ikke straks mister både Jakob Glesnes og Tokmac Nguen. I tilfelle dette likevel skulle inntreffe, så vil det være livsviktig avgjørende at sportslig ledelse direkte oppviser gammel magi, for at ikke sesongen 2019 skal bli lidelsesfull og ende med forferdelse.

Vi kan i den ene eller den andre betydning si: Det er nye tider! Men ikke nødvendigvis ensidig med dystre toner. Dog sårbart avhengig av hva som også skjer nå. Målsettingen må være gradvis å komme fram dit at en gjenvinner mye av den gamle utfordrerposisjonen. Den fra hvilken som klubben med trygg økonomi innimellom kunne ta steget fram i enkelte årganger og utfordre i kampen om seriemedaljer. Der er slett ikke klubben umiddelbart nå etter en påbegynt snuoperasjon. Men Strømsgodset kan komme dit igjen i kraft av restaurert klubbmodell selv om det tilbakelagte avviket vil ha enkelte etterslep et par sesonger.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2019, 13:27 
Avlogget

Spillestilsdokument....? :shock:
Skulle likt å vite hvordan BP ser for seg at vi skal framstå i 2019.
Vi har mange utfordringer med nåværende stall, blant annet hvordan vi skal få ut potensialet til både MOS og MP. SKal vi spille med en eller to balansespillere på midten etc....?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2019, 12:49 
Avlogget

Superteale skrev:
Spillestilsdokument....? :shock:
Skulle likt å vite hvordan BP ser for seg at vi skal framstå i 2019.
Vi har mange utfordringer med nåværende stall, blant annet hvordan vi skal få ut potensialet til både MOS og MP. SKal vi spille med en eller to balansespillere på midten etc....?

Dersom du motsatt meg skulle være på Facebook, sto det å lese på godset.no at den første treningen for sesongen ble dekket der, inklusive intervjuer. Jeg tror meg et sted å ha lest at dette med spillestil skulle handle mer om hvordan spille enn alt dette omkring sett av formasjonstall.

Like fullt, selv om også jeg anser at hvordan man innholdsmessig spiller er viktigere enn settet med formasjonstall, så har det betydning, spesielt gitt våre spillertyper ( som omtalt også av meg ovenfor).

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2019, 13:57 
Avlogget

I anledning av et innlegg på DT+ som jeg har fått lese, så framgår det at Strømsgodset er i ferd med å forhandle overganger for Tokmac Nguen og Jakob Glesnes til nasjonale storklubber i ligaer i europeisk middelklasse. Gitt tidspunkter for utløp av kontrakter vil sistnevnte etter alt å dømme bli mer innbringende.

Nå anser jeg at det å treffe godt med rekruttering av erstattere er ikke det man uten videre kan forvente som en selvfølgelig normal foreteelse. En kan treffe brukbart, men det å treffe godt anser jeg er en prestasjon av en sportslig ledelse.

Dersom vi for tankegangens skyld antar at vår sportslig ledelse skulle treffe ikke bare brukbart, men godt for de salgssummene som skulle oppnås, så er det like fullt noen problemer / utfordringer. En erstatter skal først være like god og deretter innvokst i et lag. Det vil være utfordringen med en erstatter for Glesnes. For et gitt salgsbeløp oppnås ikke en spiller som straks er like god innenfor laget som den spiller som selges. Formodentlig vil ikke Strømsgodsets sportslige ledelse benytte hele salgssummen for Glesnes på ny midtstopper. For Tokmac vil ventelig kunne bli solgt for et lavere beløp. Men Tokmac er en særegen spiller. En som alene er i stand til innimellom alene å skape ubalanse hos en motstander på norsk ES-nivå. En slik spiller vil ikke kunne erstattes direkte annet enn for svært høye beløp. I beste fall kan en over tid få utviklet en spiller til å utvikle seg mer eller mindre slik. M.a.o Tokmac kan ikke av Strømsgodset erstattes direkte ved en annen spiller, men kan kun indirekte bli det ved å rekruttere spillere som samlet og på annen måte tilfører laget like meget. Til det må trolig også benyttes en del av salgssummen for Glesnes.

Etter da å ha solgt en jokerspiller i Eirik Ulland Andersen med hans mange målpoeng og ved nå etter alt å dømme å selge lagkaptein og i vår målestokk solide midtstopper Glesnes og den riktignok noe variable, men derimot regelrette kunstspilleren Tokmac, som dermed også fritar medspillere for noe oppmerksomhet fra motstander, får sportslig ledelse mye å erstatte. For to av disse på andre måter. For den resterende for formodentlig et lavere beløp enn det han er solgt for.

Det er samlet et helt sett av vriene utfordringer for sportslig ledelse. At Gustav Valsvik ble snappet av Rosenborg, kan ha fungert som en smell overfor planene. Det skal godt gjøres sportslig å lykkes med slike planer enda om en sågar lykkes med å få tak i dem en vil. Skulle sportslig ledelse likevel få det godt til, vil det bli en stor utfordring i neste fase å konstruere et lag som skal spille ettter fornyede karttegninger som i en eller annen versjon vil representere en fornyelse innenfor BPs fotballtenkning. Det vil etter alt å dømme altså bli et på punkter noe annerledes Strømsgodset enn hva vi nylig har sett som kommer ut av dette I tillegg har vi unge talentfulle nyrekrutteringer som skal integreres i det laget som utvikler seg.

Med hensyn til utfall er det egentlig litt åpne perspektiver som melder seg. Det kan samlet bli et lag som vil fungere bedre enn, like godt som, men annerledes enn eller svakere enn laget som spilte 2018. Det laget og den omliggende spillerstallen led av noen mangler. Rundt førstelaget var det spillere som ikke passet helt inn. Den fornyede spillerstallen som blir til, vil kunne ha i seg muligheten av et forandret hierarki i forhold til en ny kjerne i det laget som blir til, for de spillerne som nå har befunnet seg rundt kjernen i det laget som nylig har utløpt å være vårt lag.

Avhengig av hvor vellykket eller ikke rekrutteringer vil finne sted, og av hvor godt spillertyper, når det kommer til praksis, til forskjell fra et tegnebrett, står til BPs spillemåtekonsept ( spillestilsdokumentet), synes det temmelig åpent hvor sterkt et nytt Strømsgodset i sesong1 etter de store endringer kan bli. Sett fra det mørke til det lyse, utsikten kan bli et nedrykkslag, et lag som kjemper for å overleve nedrykksstrid ( som i fjor) eller et lag på nedre halvdel med hovedsaklig distanse til nedrykksstrid. Hvis sistnevnte skulle bli tilfelle, så kan det være som et lag med potensiale for videreutvikling til senere å bli noe mer.

Midt opp i dette kan jeg på en måte se et oppdrag for en noe uventet kontraktstildeling til Martin Rønning Ovenstad. Det er å være en formidler av Strømsgodset-identitet og - kontinuitet inn i en endret spillerstall, ellers representert av Vilsvik og Hamoud.

Edit: NB!
Et viktig ord hadde falt ut. et sted. Nemlig "hele".
Jeg mente ikke å hevde: " Formodentlig vil ikke Strømsgodsets sportslige ledelse benytte salgssummen for Glesnes på ny midtstopper". Men i stedet: Formodentlig vil ikke Strømsgodsets sportslige ledelse benytte hele salgssummen for Glesnes på ny midtstopper.

Ellers er foretatt et par språklige tydeliggjøringer.

( Det er ikke bare bare å skrive lengre innlegg på mobil. Til og med en mobil som prøver å rette det jeg skriver, ikke sjelden fra riktig til galt.)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen