Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 16 Nov 2019, 03:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 77 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Sesongen 2019
InnleggSkrevet: 21 Jan 2019, 18:38 
Avlogget

Et av meg ikke oppdaget eneste bortfalt ord fordreier innholdet av forrige innlegg på en slik måte at andre setninger som dekkende formidler mine tanker, muligens ikke vil bli oppfattet. Det står å lese rett foran på forrige side av tråden under Edit-

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2019, 11:07 
Avlogget

Jeg er ikke så opptatt av formasjonstall, men et grunnleggende oppsett kan bidra til å forstå i hvilken grad laget innehar eller mangler de spillertyper som kreves for å oppfylle den ønskede spillestilen.

Dersom planen er å spille med to balansespillere og en offensiv midtbanespiller er stallen mer rustet for det enn klassisk 433/451 med indreløpere. Akkurat nå ser jeg ingen klassiske indreløpere i stallen, men det uroer meg ikke dersom den rollen ikke skal fylles i BP`s visjon for spillestil i 2019.

Vi har derimot et lass av sidebacker, og jeg lurer på hva planen er her.....?

Parr er den beste (og dyreste?) venstrebacken, men på utgående kontrakt.
Ringstad har lenger kontrakt, men stiller bak Parr.
Mickelson er talentet som vi må satse på over tid, men er han god nok til å fylle rollen i 2019....?

På høyresiden har vi legenden Vilsvik på langtidskontrakt og talentet Lindquist som trenger spilletid.
Med mindre noen av de kan omskoleres til ving, så må noen ut.

Apropos ving, her er det tynt i rekkene etter at EUA og Tokki er borte. Jeg ser ikke at Pelle, Tokstad og Stenevik kan erstatte de som forsvinner, og gode kantspillere har vært Godsets varemerke i lang tid. De er helt avgjørende for at Marcus skal score.

Mange spørsmål og få svar, men jeg har trua og gleder meg til på se treningskampene.....

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2019, 11:42 
Avlogget

Superteale skrev:
Jeg er ikke så opptatt av formasjonstall, men et grunnleggende oppsett kan bidra til å forstå i hvilken grad laget innehar eller mangler de spillertyper som kreves for å oppfylle den ønskede spillestilen.

Dersom planen er å spille med to balansespillere og en offensiv midtbanespiller er stallen mer rustet for det enn klassisk 433/451 med indreløpere. Akkurat nå ser jeg ingen klassiske indreløpere i stallen, men det uroer meg ikke dersom den rollen ikke skal fylles i BP`s visjon for spillestil i 2019.

Vi har derimot et lass av sidebacker, og jeg lurer på hva planen er her.....?

Parr er den beste (og dyreste?) venstrebacken, men på utgående kontrakt.
Ringstad har lenger kontrakt, men stiller bak Parr.
Mickelson er talentet som vi må satse på over tid, men er han god nok til å fylle rollen i 2019....?

På høyresiden har vi legenden Vilsvik på langtidskontrakt og talentet Lindquist som trenger spilletid.
Med mindre noen av de kan omskoleres til ving, så må noen ut.

Apropos ving, her er det tynt i rekkene etter at EUA og Tokki er borte. Jeg ser ikke at Pelle, Tokstad og Stenevik kan erstatte de som forsvinner, og gode kantspillere har vært Godsets varemerke i lang tid. De er helt avgjørende for at Marcus skal score.

Mange spørsmål og få svar, men jeg har trua og gleder meg til på se treningskampene.....

Ja, blir uansett godt å komme i gang! Dersom Glesnes blir solgt genererer det 15-20 mill?. 2-3 nye skal inn (tenker da at Tokki klarer å bestemme seg...)

Ringstad foran Parr på venstre siden? Der R går inn når Parr går oppover....?

Time will showwe :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2019, 13:31 
Avlogget

Jeg er veldig delt mtp å beholde Glesnes eller ikke.

Hvis vi får gode penger for ham er det bra, men klarer vi å finne to stoppere som kan fylle tomrommet...? Akkurat synes jeg det ser ut som om gode stoppere er mangelvare i hele nord-europa og jeg er skeptisk til import fra karibien, afrika og den del andre land der kultur-, språk og klima- overgang er stor....

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2019, 16:31 
Avlogget

Superteale skrev:
Jeg er veldig delt mtp å beholde Glesnes eller ikke.

Hvis vi får gode penger for ham er det bra, men klarer vi å finne to stoppere som kan fylle tomrommet...? Akkurat synes jeg det ser ut som om gode stoppere er mangelvare i hele nord-europa og jeg er skeptisk til import fra karibien, afrika og den del andre land der kultur-, språk og klima- overgang er stor....

Hva med en svenske da? :D

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2019, 13:07 
Avlogget

Jeg vet intet om kandidater til å kunne komme inn dersom forhåndsomtalte salg føyer seg til det alt foretatte salg.

Jeg er derimot lett foruroliget av en situasjon som jeg aner kan oppstå, og som jeg tror meg eventuelt å kunne ha sett før. Det involverte i tilfelle en beryktet høy pris på en enkeltspiller som har blitt lagt en leder og dennes bedømmelsesevne til last. Forutsetningen er forståelig at spillere ut er en forutsetning for spillere inn. Totalen av spillere ut og bestående av hvilke enkeltspillere, kan være bestemmende for hvilken "pakke" av spillere inn som totalt skal erstatte spillere som forsvinner ut, og ikke erstatter dem en mot en, men samlet.

Med flere spillere ut for et sist sesong svakt plassert lag, kan enkeltspillere, påtenkt som del av en pakke inn, være skeptisk til å forplikte seg på klubb før de ser at de øvrige også gjør det samme. Da kan sågar selgende klubber spekulativt , men forståelig også øke sin pris. Strømsgodset risikerer å måtte betale ekstra for en spiller. Kan hende dermed ikke ha råd til alle førstevalg av erstattere. Men likevel bli nødt til å betale mye for et første ja for å få de øvrige påtenkte til å selv å si et forpliktende ja. Prisen blir delvis en pris på den første spilleren, delvis en priskomponent for å signalisere at klubben virkelig kjøper og er villig til utlegget.

Det å advare mot å komme i en slik tvangssituasjon, bringer meg til det ellers uønskede å omtale slike eventualiteter.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2019, 06:18 
Avlogget

Siterer eget tidligere innlegg for å kunne skrive kortere.

Independiente skrev:
I anledning av et innlegg på DT+ som jeg har fått lese, så framgår det at Strømsgodset er i ferd med å forhandle overganger for Tokmac Nguen og Jakob Glesnes til nasjonale storklubber i ligaer i europeisk middelklasse. Gitt tidspunkter for utløp av kontrakter vil sistnevnte etter alt å dømme bli mer innbringende.

Nå anser jeg at det å treffe godt med rekruttering av erstattere er ikke det man uten videre kan forvente som en selvfølgelig normal foreteelse. En kan treffe brukbart, men det å treffe godt anser jeg er en prestasjon av en sportslig ledelse.

Dersom vi for tankegangens skyld antar at vår sportslig ledelse skulle treffe ikke bare brukbart, men godt for de salgssummene som skulle oppnås, så er det like fullt noen problemer / utfordringer. En erstatter skal først være like god og deretter innvokst i et lag. Det vil være utfordringen med en erstatter for Glesnes. For et gitt salgsbeløp oppnås ikke en spiller som straks er like god innenfor laget som den spiller som selges. Formodentlig vil ikke Strømsgodsets sportslige ledelse benytte hele salgssummen for Glesnes på ny midtstopper. For Tokmac vil ventelig kunne bli solgt for et lavere beløp. Men Tokmac er en særegen spiller. En som alene er i stand til innimellom alene å skape ubalanse hos en motstander på norsk ES-nivå. En slik spiller vil ikke kunne erstattes direkte annet enn for svært høye beløp. I beste fall kan en over tid få utviklet en spiller til å utvikle seg mer eller mindre slik. M.a.o Tokmac kan ikke av Strømsgodset erstattes direkte ved en annen spiller, men kan kun indirekte bli det ved å rekruttere spillere som samlet og på annen måte tilfører laget like meget. Til det må trolig også benyttes en del av salgssummen for Glesnes.

Etter da å ha solgt en jokerspiller i Eirik Ulland Andersen med hans mange målpoeng og ved nå etter alt å dømme å selge lagkaptein og i vår målestokk solide midtstopper Glesnes og den riktignok noe variable, men derimot regelrette kunstspilleren Tokmac, som dermed også fritar medspillere for noe oppmerksomhet fra motstander, får sportslig ledelse mye å erstatte. For to av disse på andre måter. For den resterende for formodentlig et lavere beløp enn det han er solgt for.

Det er samlet et helt sett av vriene utfordringer for sportslig ledelse. At Gustav Valsvik ble snappet av Rosenborg, kan ha fungert som en smell overfor planene. Det skal godt gjøres sportslig å lykkes med slike planer enda om en sågar lykkes med å få tak i dem en vil. Skulle sportslig ledelse likevel få det godt til, vil det bli en stor utfordring i neste fase å konstruere et lag som skal spille ettter fornyede karttegninger som i en eller annen versjon vil representere en fornyelse innenfor BPs fotballtenkning. Det vil etter alt å dømme altså bli et på punkter noe annerledes Strømsgodset enn hva vi nylig har sett som kommer ut av dette I tillegg har vi unge talentfulle nyrekrutteringer som skal integreres i det laget som utvikler seg.

Med hensyn til utfall er det egentlig litt åpne perspektiver som melder seg. Det kan samlet bli et lag som vil fungere bedre enn, like godt som, men annerledes enn eller svakere enn laget som spilte 2018. Det laget og den omliggende spillerstallen led av noen mangler. Rundt førstelaget var det spillere som ikke passet helt inn. Den fornyede spillerstallen som blir til, vil kunne ha i seg muligheten av et forandret hierarki i forhold til en ny kjerne i det laget som blir til, for de spillerne som nå har befunnet seg rundt kjernen i det laget som nylig har utløpt å være vårt lag.

Avhengig av hvor vellykket eller ikke rekrutteringer vil finne sted, og av hvor godt spillertyper, når det kommer til praksis, til forskjell fra et tegnebrett, står til BPs spillemåtekonsept (spillestilsdokumentet), synes det temmelig åpent hvor sterkt et nytt Strømsgodset i sesong1 etter de store endringer kan bli. Sett fra det mørke til det lyse, utsikten kan bli et nedrykkslag, et lag som kjemper for å overleve nedrykksstrid ( som i fjor) eller et lag på nedre halvdel med hovedsaklig distanse til nedrykksstrid. Hvis sistnevnte skulle bli tilfelle, så kan det være som et lag med potensiale for videreutvikling til senere å bli noe mer.

Midt opp i dette kan jeg på en måte se et oppdrag for en noe uventet kontraktstildeling til Martin Rønning Ovenstad. Det er å være en formidler av Strømsgodset-identitet og - kontinuitet inn i en endret spillerstall, ellers representert av Vilsvik og Hamoud.

To av tre spillersalg har funnet sted. Det synes, dersom mulig, å være behov for snarlig å avklare om det tredje omtalte vil følge eller ikke, det som i tilfelle vil innbringe høyest salgssum til å erstatte spillere, men i såfall lede til ytterligere også defensiv sårbarhet. For alt nå er laget ribbet for en betraktelig del av sin evne til å erobre målpoeng. Heller ikke kan man automatisk stole på at lagets to hovedspisser som i sine to perioder av 2018 scoret så meget, uten videre vil kunne evne samme uttelling.

Så kan muligens BPs spillestildokument innebære et lagspill som "bærer" bedre, men det vet en ikke på forhånd om det blir i stand til. Det virker sannsynlig at en redusert tilbøyelighet til å ri på knappe ledelser kan lede til et par flere nederlag i forsøket på å score flere mål isolert sett, men også å lykkes i noen slike forsøk, samlet mest av det sistnevnte. Det er dessuten tenkelig at unge nykommere kan være i stand til å bidra mer til et slikt lagspill enn man straks ville forvente. Ellers kan det også være tenkelig, men temmelig uvisst da, at spillere som allerede er i klubben , er i stand til å fylle plassene til de solgte spillerne på adekvat måte, om enn ikke uten videre på deres nivå.

Da henger mye på om sportslig ledelse mestrer det krevende å rekruttere spillere til andre plasser som samlet fører til at en modifisert spillemåte blir i stand til å bidra til et banespill som er mindre sårbart enn i 2018. Enkelt å få til er det ikke, en bør utenfra ha respekt for den utfordringen. Men i så fall kan laget av 2019 med en slik forbedret pålitelighet i lagspillet og med forbedret kollektivt angrepsspill i noen, men ukjent grad dekke opp for tapet av individuell kreativitet og offensiv dødballevne.

Imidlertid uten en eller et par rekrutteringer som på indirekte og ganske annen måte veltruffet erstatter avgitt kvalitet , synes 2019's lag, selv med nevnte mulige øvrige forbedringer, å stå overfor sitatets mer forbeholdne versjoner av prognose for sesongen.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2019, 03:38 
Avlogget

Etter treningskampen mot Grorud het det i en DT-artikkel jeg fikk lese, at de to påfølgende kampene ( den første mot Hamkam) at de kampene ville kampplanen gå ut på "fremoverrettet fotball og rask gjenvinning av ball". M.a.o dette var spillmomenter som en tok sikte på først å innarbeide i et fornyet lag som en primær referanse. Men også m.a.o., da er det tydeligvis andre spillmomenter som vil bli innarbeidet i kommende kamper. I en annen DT-artikkel litt tidligere ble det henvist til at "Strømsgodset ønsker å utvikle spillestilen sin i år" idet det ble nevnt at det vil BP fortelle mer om senere. På godset.no har det litt lengre tilbake vært henvist til et spillestildokument.

De hittil fokuserte spillmomentene i treningskamper har jo vært med i en helhet også tidligere selv om vektleggingen av fysisk trening nærmere opp til spillernes tålegrense kan tyde på en atskillig sterkere aksentuering enn tidligere kanskje særlig av det med gjenvinning av ball. Kapasitet til raske returløp forekommer meg også å ha vært trukket fram.

Imidlertid synes det å være øvrige spillmomenter som, hva de måtte gå ut på, vil bli dyrket i treningskamper etter kamp nr. 3 som eventuelt vil fortelle om lagets spillemåte vesentlig vil være noe modifisert vis a vis det fjorårets lag skulle stå for. Herunder er det spørsmålet om delstrategien fra BPs del av forrige sesong om i kampperioder å ligge relativt dypt i etablert forsvar med lav presshøyde vil bli videreført i noen versjon eller istedet vil bli erstattet av andre strategielementer. I sistnevnte tilfelle av hva annet. Avklaringen av det spørsmålet er et potensiekt svært spennende punkt i tiden framover, noe som kan fargesette 2019s spillemåte i stor grad. Det er jeg særdeles nysgjerrig på.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2019, 00:20 
Avlogget

Litt forsinket: Den statusgjennomgangen som BP har på godset.no, om den nå er revidert eller ikke, skal visst være det, etter at jeg så det intervjuet, synes virkelig å peke i retning av at BPs fotballtenkning vil bli videreført i en annerledes innretning enn i hans (del-)sesong 3 og forsåvidt også påbegynte sesong 2 tidligere.

Det virker av intervjuet som at Strømsgodset 2019 sannelig vil sikte mot å være et lag som primært forsøker å utøve angrepsspill. Borte synes å være bestrebelser på tilsiktet i perioder å ligge kontrollert i forsvar med lav presshøyde. Personlig hilser jeg en slik endring sterkt velkommen!

Så får det være at klubben med kontringsekspertise, Bodø/Glimt (om det nå var det som kom til uttrykk, jeg har ikke sett kampen) ga en plagsom belæring i den aktuelle problemstillingen for et lag med angrepsfotball og gjenvinning av tapte baller om også å behøve å henge sammen som lag. Det blir kollektivt å forstå når gjenvinning, når returløp og når forsinket oppspill for motstander er gunstige aksjoner. Da får man bruke enkelte slike påførte karameller som erfaringsbakgrunn for læring.

I en slik strategihorisont vil sikkert også handlingsvalgene for angrepsfotball og offensivt spill stå overfor hensynet til om (eller når) angrepsspillet i de forskjellige situasjoner skal være avslutningsorientert eller tilsiktet kampstyring. Det ser jeg fram mot å se utvikle seg.

Så leser jeg på vgd det ikke jeg har fått med meg som GU's leder skal ha presentert i DT eller annetsteds. Det dreier seg om en diamantformasjon for laget. Der har vgd's innsendere spinnet videre på det idet de later til å tenke seg en diamant, der backene vil stå for offensivt kantspill. ( Uten sammenligning for øvrig, det var det jeg, om enn helt forfeilet, lurte på om Skullerud tilstrebet før sin første hele trenersesong. Istedet var det opprinnelig 4-4-2 med forferdelige smale ytterkanter på den midtre fireren. ).

Jeg håper jo på en forsterkning eller to, gitt hittil to mistede spillere. Uansett ser jeg med forventning fram mot å se det så langt fornyede og foryngede lagets nye spillemåte. Selv om laget kan trenge et par voksne spillere med erfaring som er i stand til straks inngå i en førstelagsoppstilling og ikke kun er squadspillere som utgangspunkt, så vil det trolig være lettere for flere spillere å ta en lederrolle med den kommende sesongens offensive spillideer enn under fjorårets avventende forsvarsspill med lav presshøyde som strategielement.

Det er jo ellers et paradoks at en klubb med litt vel mange voksne squadspillere skal lete etter voksne spillere med erfaring. Det som gjør det til et paradoks og ikke en selvmotsigelse, er jo at man søker selvsagte førstelagsspillere med erfaring, ikke voksne squadspillere. Det er jo det sistnevnte det er en målsetting å bygge ned antallet av. (Vel å merke ad det med voksne squadspillere: Der vet vi jo at Mounir Hamoud er i stand til å gjøre betegnelsen squadspiller til en æresbetegnelse, slik han hver gang han kommer i førsteoppstillingen, straks er klar og spiller som om han hele tiden har vært der. Dypt forbildelig!)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2019, 18:15 
Avlogget

https://www.godset.no/nyheter/kapteinen ... kontrakten

https://www.godset.no/nyheter/parr-signerte-ut-2022

Nå bare kort:
Svært viktige tillitsgivende kontraktsforlengelser!

- Med tanke på eventuelle nykommere som kan ha tittet litt tvilende på hverandre og til om Strømsgodset ville være en klubb med et lag i begynnende sportslig oppløsning!

- I forhold til offentligheten rundt laget i byen og distriktet som kan ha hatt tilsvarende tanker og tatt til å reservere seg noe overfor klubb og lag!

Svært viktig for årets lag å beholde noen av sine voksne og erfarne førstelagsspillere!

Da kan trenere og sportslig ledelse sikte videre i retning av å bygge et fornyet lag og føre ut i livet en endret spillemåte i annet enn desperasjon! Utfordrende og krevende vil det inntil videre fortsatt bli, men da er noe av et fundament av erfaring stadig der sammen med de spennende unge spillerne!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2019, 18:10 
Avlogget

Gledelig, jgs, å se igjen gamle debattanter på forumet ( t.o.m med Tromsø som adresse i øyeblikket).

Siden jeg har vært en av meget få her i det siste og utenfor jobbkontor for tiden skriver på mobil,, tok jeg meg den frihet å kommentere sammen med nyheten i Nyhetstråden. ( En synd her i forumets glansdager.) Foretrekker å gi et tilsvar her.

Jeg er enige i at forutsetningene for 2019 er annerledes enn 2018 ble. Annerledes også enn forutsetningene for 2018 så ut på forhånd. Da var jeg skeptisk til manges forestilling at seiersrekken fra høst 2017 kunne antas forlenget. Men heller ikke jeg så for meg å komme i bunnstrid.

Nå er det ikke bare en endret spillerstall. Det er ny trener siden sesongstart 2018 som nå vil være i stand til å påvirke begynnelsen av et sesongforløp, i kontrast til hva han var i fjor. Det er også nye spillideer siden hans treneravslutning 2018, som vi bare har begynt å ane. Det tilhører også de endrede forutsetningene for 2019. Da angir hele den endringen en delvis ny begynnelse. Det gjør også tilbakevendingen til den tidligere klubbmodellen med utvikling av yngre spillere som en hovedmålsetting, en idé som reelt ble frafalt under foregående trener.

I og med at det er så mange endringer, anser jeg at det er vrient å bedømme hvor godt en endret spillerstall og en ny spillemåte vil fungere til å begynne med. Det må trolig gå seg til, og det krever noe tid. Bevisstheten om å få inn noen durkdrevne spillere med kapasitet, har iallfall blitt levd opp til av sportslig ledelse i og med dette selv om det ikke er så lett å vite i hvilken grad det slår til etter hvert, sportslig betraktet. Slik får vi først se hvor godt det vil fungere i starten. Lengre fram vil jeg ikke la horisonten gå foreløpig.

Edit lenge etterpå: Har fjernet et malplassert komma som forstyrret min egen lesning

Sist endret av Independiente den 05 Mar 2019, 11:59, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2019, 23:17 
Avlogget

Bestemte meg engang i høst for å bli stille, med utgangspunkt i at alt bare ble frustrasjon. Og med et ekstremt RBK hat grunnet familiære forhold, så ble alt stille etter cupfinalen. Så har jeg fryktet den kommende sesongen, med de forutsetningene som har vært. Og har vel ikke hatt lyst til å være svart med tankene. Så med to gode signeringen kan jeg våkne ti liv igjen (Ikke tolk dette til medgangssupporter)

I mine øyne står en nå sterkere på keeper plassen, midtbanen er forsterket og en har gode midtspisser. Så trenger en en forsterkning i midtforsvaret før en virkelig er der en ønsker. Det som jeg virkelig er spent på er formasjon og hvordan det ser ut på banen. Tradisjonelt er BP en meget klar 4-3-3 mann, men ingenting tilsier at dette blir formasjonen en bruker den kommende sesongen. Han har to klare grunnleggende elementer i sin filosofi og det er gjennombrudd og innlegg fra kant. Hva blir hovedfokus nå som formasjon endres? En kan bli ekstremt sårbare defensivt om en baserer seg på innlegg via backer, da rommet bak blir stort. Kan Sylla dekke dette som engang Stefan gjorde?

Klarer en å spille inn og få de nye i form til sesong start? Spennende tider, men føler nå en kan håpe og tro at det ikke blir en neglbitende sesong i bunnen. Om det blir midten elle høyere tror jeg sesong utviklingen må vise. Jeg er usikker, men per nå forsiktig optimist

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2019, 14:45 
Avlogget

Spesielt gledelig å se brukernavnet Bromfe lyse ved ankomst forumet.

Jeg leser ikke din forklaring på fravær nylig og input nå som noen effekt av medgangstilhengerholdning. Istedet som utspringende av et ønske om å unngå å være en innsender av negative tanker.

På en måte kan en identifisere idealtypiske elementer i BPs fotballfaglige verktøykasse, som du gjør. Det kan være slikt BP ville foretrekke. Men desto mer har jo BP en fotballanalytisk hjerne. Der synes BP , etter alt å dømme i refleksjon over spillertyper Strømsgodset har (og har mistet) i sin spillerstall, og sin bearbeidelse av svakheter ved spillemåten i 2018 for en spillerstall som Strømsgodsets da, nå å gripe ut over et antatt fast repertoar for BPs tenkning.

Med forbehold for at jeg har tilegnet meg tankegangen dekkende: Således tyder en indreløperrolle som Ringstad hintet til i et DT-intervju som jeg ble begunstiget med å lese, at den involverer bevegelser i mellom- og bakrom. Mens det i stor grad synes å være backene som vil involvere seg på kant. Det vil være med en slepende angriper, 10'er, i tillegg til spiss. Avgjørende for at det blir tilstrekkelig dynamikk i backenes offensive rolle, herunder deres mulighet til å slå innlegg, må være at det skjer tilstrekkelig offensivt og angrepsmessig på innsiden av dem. Samt at laget som sådan benyttes til angrepsspill istedenfor å stå banen og la angrepet være begrenset til få spillere ( kfr du kan tenke deg hva). Det hele også forbundet i atskillig større grad enn tidligere med gjenerobring ved tapt egen ballbesittelse mens delstrategien med i perioder å ligge dypt i etablert forsvar ser ut til å være frafalt. Da vil det vel i mindre grad være motstanders tap av ballbesittelse høyt i banen som gir opphav til de store gjennombruddsforsøkene, og mer deres balltap hvor som helst etter vårt lags gjenerobring som gir opphav til ubalanser hos dem som vi kan profittere på. Men til alt dette og til bedre å stå imot motstanderlag større offensiver er at vårt lag nå har trengt litt fysisk sterke spillere som dessuten i stor utstrekning vil befinne seg mer sentralt i banen. Slik forstår jeg fra det vesle som jeg har lest, BPs tenkning for Strømsgodset per nå. (Indreløpernes bevegelser i ulike rom er jeg foreløpig helt blank på.)

Jeg er foreløpig litt usikker på om det blir nok dynamikk i forhold til backenes rolle. Eller, som jeg så vidt har tenkt på i det siste, om det ville kunne være gunstig for en eller to indreløpere inne i banen i blant å bevege seg seg ut i vifteform mot back(er) når eller hvis disse nærmer seg angrepsposisjon. Eventuelt med posisjonsbytter dem imellom.

Alt i alt framstår det som at antatt idealtypiske elementer i BPs fotballtenkning fra tidligere stadig vil være der, men, lurer jeg på, til dels mindre aksentuert og ikke minst i en nokså annerledes setting. M.a.o. at det finnes mange "rom" i BPs fotballtenkning.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2019, 12:00 
Avlogget

Vi har nå fått signert tre midtbanespillere på en uke (Sylla, Spelman og Ovenstad) og jeg må si at jeg aner konturene av noe spennende. Men det er fortsatt uvisst om og når BP klarer å får det nye systemet til å sitte. Jeg tror vi trenger første halvdel av sesongen før vi er der vi skal være, men det spørs om det er nok tålmodighet i Drammen etter fjorårets sesong til å gi BP arbeidsro til å bygge laget for framtida.

Akkurat nå er stallen litt stor, men jeg håper at vi ser noen spillere forsvinne før overgangsvinduet stenger. Jeg tipper at Hauger, Ringstad, Tokstad og/eller Gjerstrøm fort kan forsvinne.

Når det gjelder BP`s vingeløse system er jeg spent på hvordan det vil fungere med de nye spillerne og om vi skal spille med diamant på midten eller med en flat treer og offensiv midt. Detter kanskje kun en teoretisk tall øvelse, men jeg håper at laget kommer til å se slik ut ved seriestart. (håper fortsatt på en ny stopper)

----------------- Sætra --------------
Vilsvik - Glesnes - Sætra - Parr
--- Sylla --- Stengel --- Hove ---
------------- Spelman --------------
--------- MOS --- Marcus ----------

eller kanskje slik:

----------------- Sætra --------------
Vilsvik - Glesnes - Sætra - Parr
-- Spelman -- Sylla -- Ovenstad --
------------------ Hove --------------
--------- MOS --- Marcus ----------

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2019, 12:47 
Avlogget

Herlig å se at forumet livner til før sesongstart om en knapp måned :D

Det er ikke dumt å bruke forumet til "interne" diskusjoner. Vet at noen utenfra besøker/leser her men for klubben er det faktisk viktig å ha et eget forum som er aktivt/oppegående.

------------------------

De store spørsmålene blir:

- Hvor god form har de 2 siste signeringene? Event hvor lagt fra kampformen?

- Klarer Godset v/BP å øke balltempo og bevegelser rundt ballfører iht det disse 2 kan bidra med?
(Eller blir det å fortsette med rolig trilling bakover/sideveis slik som til nå?)

Så håper jeg vi får inn Østigård.... time will shovve...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 77 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen