Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 19 Sep 2019, 02:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Sesongen 2019
InnleggSkrevet: 14 Mar 2019, 14:03 
Avlogget

Vet at man ikke helt klart vet hvordan det skal spilles, men jeg blir uansett sittende med spørsmål om sammensetning av troppen. Den virker for meg per i dag ubalansert, tenker da spesielt på antall på midten og backer, kontra antall stoppere. Samtidig er det uttalt et mål om å satse på yngre spillere, klarer ikke helt å se hvordan en med dagens tropp klarer å oppnå dette. Noen som har tanker eller meninger eller har hørt noe rykter?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2019, 16:28 
Avlogget

Det eneste håpet jeg har er at vi klarer å selge noen spillere før overgangsvinduet stenger.
Hauger eksempelvis tror jeg vi klarer oss fint uten nå som vi har MRO, Sylla, Stengel osv....

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2019, 10:11 
Avlogget

Fullstendig eller delvis en korreksjon fra min side:

Bromfe skrev:
Superteale skrev:

Independiente skrev:

…………………………………………………... I denne sammenheng blir relasjonene mellom de to spissene og 10'er rollen viktig...………………………...

Bromfe skrev:
Independiente skrev:
I forhold til ditt innlegg rett foran, Bromfe ( som jeg ikke får sitert kun et lite utdrag på mobil) :

Jeg lurer riktignok om ikke 10'er-rollen vil bli utøvd av den ene spissen, heller enn av den framskutte midtbanespilleren i en mulig diamant ('diamant' omtalt av Superteale som en variant, eller av meg , der jeg da i så måte selv uvitende henviste til et innlegg på vgd som fortalte om synspunkter fra en antatt meget mer velinformert leder i GU enn de fleste av oss andre der eller her).

Kan i tilfelle ikke påstå at jeg umiddelbart opplever at jeg blir kjempe positiv til det. Opplever ikke at noen av spissene har de egenskapene jeg anser som naturlig i den rollen. Så håper kilden tar feil, men det vil vel den kommende perioden vise, når de nye blir tilgjengelig og MP igjen er klar

Her bør jeg korrigere eller iallfall nyansere min påstand. Jeg kan nok trolig ha sett treneruttalelser a la det jeg nevnte på et eller annet tidligere tidspunkt. Men dessuten i en DT + artikkel som jeg ble begunstiget med å se, trolig fra 15. eller 16 februar, het det fra BP på det tidspunkt:
"Trener Bjørn Petter Ingebretsen har uttalt at de er på jakt etter minst én midtbanespiller som kan operere i tierrollen. Samtidig ønsker SIF å bygge et forsvar bestående av mer muskler."

Hvor vidt det de senere har oppnådd, også oppfyller det uthevede i tillegg til andre fortrinn, vet riktignok ikke jeg så langt.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2019, 20:15 
Avlogget

Independiente skrev:
Fullstendig eller delvis en korreksjon fra min side:

Her bør jeg korrigere eller iallfall nyansere min påstand. Jeg kan nok trolig ha sett treneruttalelser a la det jeg nevnte på et eller annet tidligere tidspunkt. Men dessuten i en DT + artikkel som jeg ble begunstiget med å se, trolig fra 15. eller 16 februar, het det fra BP på det tidspunkt:
"Trener Bjørn Petter Ingebretsen har uttalt at de er på jakt etter minst én midtbanespiller som kan operere i tierrollen. Samtidig ønsker SIF å bygge et forsvar bestående av mer muskler."

Hvor vidt det de senere har oppnådd, også oppfyller det uthevede i tillegg til andre fortrinn, vet riktignok ikke jeg så langt.

I forhold til tier rollen aner det meg at Spelman kan være den tiltenkte personen i rollen, uten at jeg per nå kjenner spilleren. Er bare en følelse jeg sitter med, så kan jeg sikkert si mer etter kick off, da det gir meg mulighet til litt annen type informasjon

I forhold til stopper så har vel Østigård vært ryktet inn, uten at jeg vet hva status er der. I omtale virker det positivt

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2019, 08:11 
Avlogget

....og vg-lupen tipper Godset på topp 9?....

Ingen ting er umulig, som ho sa bruda :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2019, 12:17 
Avlogget

kan du gi noen utdrag av hva de baserer tipset på?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2019, 13:56 
Avlogget

Kommer tilbake med detaljer når Godset er plassert på "tabellen".

Pr i dag vet vi at VG-lupen tipper:

10: Haugesund
11: Tromsø
12: Stabæk
13: Ranheim
14: Viking
15: Bodø/Glimt
16: Mjøndalen

....blir nok ikke mange dager før Godset har fått tildelt plass.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2019, 14:19 
Avlogget

Godset er tippet på en 9. plass på VG-lupen:

Keeper 4/10

Forsvar 4/10

Midtbane 7/10

Angrep 7/10

Trener 5/10

Klubben 6/10

Totalt 33 av 60

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2019, 17:59 
Avlogget

MrBlue2 skrev:
Godset er tippet på en 9. plass på VG-lupen:

Keeper 4/10

Forsvar 4/10

Midtbane 7/10

Angrep 7/10

Trener 5/10

Klubben 6/10

Totalt 33 av 60

Siden det var klubbens ansvarlige (les: eierne) som sto bak avviket fra en velfungerende klubbmodell, så ville jeg heller ha gitt klubb 4 (dvs endring med -2), isolert sett. Evnen likevel til å vende tilbake til klubbmodell vil jeg dog honorere med ekstra 1. Samlet -1 som endring.. Mens trener er minst iallfall lett undervurdert i forhold, om enn det per nå er uvisst hva endringsprosesser for spillemåte vil kunne lede til, (og selv om enkelte aspekter ved forrige høstsesong nesten må trekke litt ned.) Derfor et foreløpig forbehold for hvor meget økt karakter.

Med bundet anknytning til lupens total, tross alt følgende forbedring på et par innbyrdes punkter av fordeling av en gitt totalsum.

Trener 6/10

Klubben 5/10.

For egen del, med minimal aktuell kunnskap om andre klubber, og begrenset kunnskap (kun lesning, intet selvsyn) om endringer for egen klubb, antar jeg, sett fra nå, sannsynlig plassering i 2019 som på intervallet [15 , 11]. I så måte vil jeg for min del være meget tilfreds med en 11 eller 12. plass i sesongen 2019 som første år etter en ny begynnelse etter påført kostnad for avviket fra klubbmodell.

Så krevende anser jeg sannelig utgangspunktet for å være.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2019, 21:56 
Avlogget

Independiente skrev:
Så krevende anser jeg sannelig utgangspunktet for å være.

Sitter med en følelse av at det kan stemme, men det kan også være feil det du tenker.
Riktig: Om midtbanen ikke klarer å ta av for kontringer og massivt press mot forsvar blir det en lang brutal sesong. Sannsynligvis kan den da sammenlignes med den forrige sesongen, med mulig nedrykk som utfall. Her kan selvfølgelig i en overprestering av spisser/Keeper/forsvar gjøre underverker. Utfordringen er at det mest sannsynlig ikke blir vedvarende

Feil: Om Sylla innehar egenskapene jeg per nå har en følelse av, så vil han bidra til at forsvaret og dets svakheter beskyttes. Det kan føre til at en slipper de verste overgangene mot, og en kan oppnå gunstige brudd for. Om dette stemmer kan en faktisk ende i en mer positiv situasjon og komme høyere enn hva som fryktes

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2019, 04:00 
Avlogget

Det er dog et intervall av plasser. Men vi starter med den svakere del av intervallet. Jeg tror vi fort kan være der at vi først vil ligge over de tre nederste plassene etter f.eks seks sju serierunder. Jeg vil gjerne fremme et bilde av et slikt innledende sesongforløp som en normal progresjon av sesongen.

Kfr hvem vi møter. Møter det kan være gunstig å ha mens også de motstanderne begynner å skape sin sesong, men der de like fullt et par ytterst skarpe lag er favoritter. Mens vi selv når vi antas å skulle vinne, vi vil være noe uferdige. Vi kommer inn i et innledende sesongforløp som vi skal klare å leve med, men uten å tenke for mye på tabell mens omgivelsene lett vil gjøre nettopp det.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2019, 19:30 
Avlogget

Basert på hva jeg forstår av å lese på VGD, så ser det vel ut til at det ikke kommer noen flere spillere inn før vinduet stenger. Kjenner en grad av skepsis med tanke på midtforsvar, med tanke på antall spillere og farten disse innehar

Så håper jeg at det når ting har gått seg mer til er tilstrekkelig kreativitet i laget til at en klarer å bryte ned motstanderens forsvar

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2019, 09:26 
Avlogget

Det er veldig skuffende og neste uforståelig at det ikke har vært rom for/ mulig å rekruttere en ny stopper i løpet av de tre (4?) siste overgangsvinduene. Når vi i tillegg vet at det er utfordrende å finne gode stoppere i skandinavia til en fornuftig pris er det også vanskelig å forstå at vi lot Høibråten gå.

Jeg klarer heller ikke å se logikken bak det antallet midtbanespillere vi har i troppen nå.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2019, 10:48 
Avlogget

Den totalt sett manglende balansen av spillere i forskjellige posisjoner i troppen, er vel en følge av at det over tid har vært flere bytter av trener. Følgen av dette er at en ikke oppnår å legge en langsiktig plan, noe f.eks antall midtbanespiller kontra stoppere viser. Det som jeg egentlig opplever som problematisk med dette er at det tyder på en manglende plan fra ledelsen sin side. Dersom en hadde vært tro mot en plan, ville en hentet spillere basert på gitte kriterier og ikke havnet i en slik situasjon

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2019, 11:57 
Avlogget

Bromfe skrev:
Den totalt sett manglende balansen av spillere i forskjellige posisjoner i troppen, er vel en følge av at det over tid har vært flere bytter av trener. Følgen av dette er at en ikke oppnår å legge en langsiktig plan, noe f.eks antall midtbanespiller kontra stoppere viser. Det som jeg egentlig opplever som problematisk med dette er at det tyder på en manglende plan fra ledelsen sin side. Dersom en hadde vært tro mot en plan, ville en hentet spillere basert på gitte kriterier og ikke havnet i en slik situasjon

Før Skullerud vil jeg si at det var en plan. Valget av David Nielsen var etter en plan. Da må en innrømme denne den nyanseforskjell å spille med en "10-er". At en etter at det ble problemer i sesongen etter Martin Ødegaard, og at en da valgte å la David trekke seg, var en mulig handling innenfor en kontinuitet. Valget av BP (mot eiernes ønske?) var en tilbakevending til videreførbare ideer fra Godset-Deila ( herunder bort fra bruk av en "10-er") som løste problemer David Nielsen kom opp i (offensiv strekks defensive konsekvenser når David ville spille med 'offensiv struktur, i og med at en ikke hadde en uskadet Jørgen Horn med assistanse av en uskadet Kim André Madsen som tidligere maktet å spille med en slik offensiv strekk). Til å begynne med BP introduserende kortvarige angrep, der han i denne fasen dermed frafalt de mer langvarige angrepene med 'offensiv struktur'.

Det store avviket både fra plan og fra en hel klubbmodell var eiernes ønske om Skullerud med alt det det førte med seg. Endrede spillideer, tilstrebet dobbeltdekning på mange plasser av voksne spillere som til dels ble squadspillere.

Deretter innebar det at Skullerud trakk seg, et nytt brudd som imidlertid medførte en intensjon om en tidsutstrakt tilbakevending til tidligere klubbmodell, samt forsøkt tilbakevending til BPs tidligere spillideer. Det ga en så vidt berget kontrakt etter oppståtte problemer med så store endringer på kort tid og oppsamlet skjev stall.

Så foretok tydeligvis BP en revurdering av elementene i sin fotballtenking etter forrige sesong. Angivelig var det ikke primært p. gr. a typesammensetningen i spillerstall. Det innebærer forsåvidt en ny endring, men later til å tilsikte å videreføre trekk av BPs tidligere fotballstil med et angripende lag, men med opphør av tidligere delstrategi i perioder å ligge organisert dypt i lav presshøyde. Forsåvidt synes det å være noe overlappende med Skulleruds spill, imidlertid introdusert for et angripende lag under BP, ser det så langt ut til, i markert kontrast fra Skulleruds stasjonære lagmaskin vår og sommer 2017 og 2018.

Man kan, om en vil, si at det er et nytt brudd fra en ellers gjeninnført "plan". Jeg synes dog at det snarere er justering innenfor den store snuoperasjonen fra klubbmodellavviket forbundet med Skullerud.

Så i motsetning til synspunkter både her og der vil jeg si at det primært er et eneste stort brudd med "en plan ". Derimot har også rimelige nyanseringer ( f.eks med og uten "10er") også fått følger for spillerstall, samt at det har også salg av spillere hatt, dette som en har hatt som del av en utviklingsmålsetting for spillere om enn ikke alltid da har kontroll over når og hvor meget salg av gangen.

Til helhetsbildet hører nok også at inntekter av spillersalg ikke har vært fullt disponible for sportslig ledelse til kjøp av spillere, men i ikke beskjeden grad har blitt tilbakeført til de eiere som har søkt å få tilbake den kapital som de i sin tid satset i et større omfang enn de etter alt å dømme opprinnelig hadde tenkt seg. Det får da nødvendigvis noen følger for spillerstall, både overfor spillere som vi ikke har, og som vi har.

Edits: En del foretatte endringer har vært språklige tydeliggjøringer.

Sist endret av Independiente den 14 Apr 2019, 12:28, endret 4 ganger.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen