Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 17 Okt 2019, 15:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvem blir den nye treneren?
InnleggSkrevet: 15 Mai 2019, 12:04 
Avlogget

Enda engang skal ny trener ansettes, håper en finner en god løsning og en langsiktig løsning denne gangen. Så er vel spørsmålet om en skal ha en midlertidig løsning for å skaffe seg tid til å legge den gode langsiktige planen. Jeg har ingen klare ideer om hvem jeg ønsker inn, men har noen navn jeg ikke ønsker. Det blir en spennende tid fremover

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2019, 13:33 
Avlogget

For meg er det fullstendig avgjørende en hovedtrener som vil videreføre den tilbakevending til den klubbmodellen av tidligere som BP har vært hovedeksponent for. Kjente og sikkert svært gode navn som jeg gjerne respekterer høyt, men som ikke står for dette, er helt uakseptable i mine øyne. For meg er de gode, men gale trenere, slik som en viss annen vi har hatt.

Den klubbmodellen involverer en utvikling av unge spillere som en del av dem gjerne selges til karrierer i utland, som en sideordnet hovedmålsetting for klubben. De salgene som forarger noen som erklærer at de vil bygge mer varige lag, er imidlertid det som gir en rekruttering av talentfulle spillere som Strømsgodset ellers ikke vil få tilgang på, uten dyre kjøp og høy avlønning, hvor vi vil komme til kort. Det var modellen som ga suksessen under Strømsgodsets annen gullalder, eventuelt, avhengig av hva en nå gjør, den andre gullalderens første del.

I utgangspunktet (sett bort fra tilpasninger på bortebane i år) har BP stått for en offensiv angrepsfotball. Det er også hva jeg ønsker som et kriterium for en ny hovedtrener.

Kort sagt: "Spillerutvikling, fotballideer og analytisk hode" trumfer "resultater og erfaring" som søkekriterier i mitt perspektiv.

Jeg har ingen umiddelbare kandidater (til det følger jeg for lite med), men ønsker bare at et par navn iallfall er påtenkt: Hvor vidt Andre Bergdølmo kunne mestre dette, om enn utgangspunktet med spillerstall er vrient, vet jeg ikke. Likeledes er Gazimba for meg et interessant navn om enn ikke straks tilgjengelig. Eventuelt innledningsvis i tospann med noen, hvor en av disse to ivaretar fotballideenes iverksettelse.

Eventuelt en ikke så kjent trener som altså har de gode spillideene og bra personbehandling og kombinerer det med et analytisk blikk på spillertyper og kampbilder.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2019, 18:48 
Avlogget

Independiente skrev:
Den klubbmodellen involverer en utvikling av unge spillere som en del av dem gjerne selges til karrierer i utland, som en sideordnet hovedmålsetting for klubben. De salgene som forarger noen som erklærer at de vil bygge mer varige lag, er imidlertid det som gir en rekruttering av talentfulle spillere som Strømsgodset ellers ikke vil få tilgang på, uten dyre kjøp og høy avlønning, hvor vi vil komme til kort. Det var modellen som ga suksessen under Strømsgodsets annen gullalder, eventuelt, avhengig av hva en nå gjør, den andre gullalderens første del.

Håper de leter innenfor dette, men frykten for andre valg er sterkt til stedet. Og lesning i aviser bekrefter bare denne frykten med fronting av kandidater som er mitt verste mareritt. Og frykten for at klubben kan ha en følelse av hastverk, gjør ikke at jeg er mindre skeptisk til hvilke valg som gjøres. Dette er virkelig et kritisk valg for klubben og fremtiden, håpe håpe håpe at det brukes tid og fornuft

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2019, 13:49 
Avlogget

Jeg valgte straks ikke å svare, Bromfe. Men det svaret var at jeg er bekymret for om eierne alene blir besluttende instans, og i neste moment hva eierne i så fall vil gjøre. Nå er attpåtil den eneste som kun eventuelt har en viss påvirkningskraft på eierne, innlagt på sykehus

Den nevnte bekymringen er ikke blitt neddempet av å lese VGD’s Strømsgodset-tråd, bl.a om hvem som er observert i Drammen.

HVEM vil altså være besluttende i sportslige spørsmål nå og ut fra hvilke perspektiver og holdepunkter? Vil strategiplanen igjen bli omgjort til et stykke uforpliktende papir?

Iallfall min egen interesse overfor å følge med på fortsettelsen vil henge essensielt sammen med hva som skjer nå, og hvordan.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2019, 12:49 
Avlogget

Det jeg frykter er at eierne faktisk bestemmer dette valget, og om det er tilfelle tror jeg navn er viktigere enn andre ting. Så vil valg av den personen som skal være observert være et totalt brudd med alt klubben sier de skal stå for. Håper så inderlig at dette bare er rykter og virkelig ikke blir noe av

Uansett hvilket valg som tas må den nye treneren gis tid for å få alt på plass og oppnå resultater igjen. Det er behov for å gjøre betydelige grep, men om det finnes en vei til disse endringene vet jeg ikke. Virker som de økonomiske utfordringen er en stor hindring for å kunne oppnå at en igjen kan satse på ungene spillere og bygge for fremtiden.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2019, 11:06 
Avlogget

Det forundrer meg litt at en må definere hva en ser etter hos en trener nå. Tross alt er det ikke lenge siden sist en var ute etter en trener, og en må vel kunne forvente at en da også definerte det. I tillegg setter vel klubbens langsiktige mål og visjoner klare kriterier for hva som forventes. Så behovet for å nå gjøre den jobber gir meg mer et inntrykk av at en ikke helt har kontroll, enn at det gir et inntrykk av at det sikrer en god prosess

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2019, 14:42 
Avlogget

Bromfe skrev:
Det forundrer meg litt at en må definere hva en ser etter hos en trener nå. Tross alt er det ikke lenge siden sist en var ute etter en trener, og en må vel kunne forvente at en da også definerte det. I tillegg setter vel klubbens langsiktige mål og visjoner klare kriterier for hva som forventes. Så behovet for å nå gjøre den jobber gir meg mer et inntrykk av at en ikke helt har kontroll, enn at det gir et inntrykk av at det sikrer en god prosess

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml

Jeg ser i grunnen henvisningen til kriteriene som en bestrebelse på å forplikte klubben og alle dens aktører via en slik prosess for ansettelse av hovedtrener på dem, der en nok kan tenke seg noen aktører tilbøyelige til å ville se bort fra kriteriene. Således en bestrebelse på å normalisere det å ansette en trener som å foreta det inn i strategiplanen.

Så har dette kommet til å bli bakt inn i noen heller sedate formuleringer som VGD-eriet, forsåvidt forståelig, men like fullt høyst sekundært, har festet seg ved.

Men der forestiller jeg meg at Dag Lindseth Andersen potensielt kan spille en viktig rolle. I forhold til en slik eventualitet vil jeg for sikkerhets skyld gjerne gi ham min desiderte støtte så langt det gjelder en slik tolkning.

Det er nå det kan gjelde å støtte det å følge en plan. Dette som er den gjeninnførte plan som litt mer ad hoc stadig ble fulgt etter Ronny Deila, men frafalt da BP ble syk første gangen. Den innførte strategiplanen representerte det å nedfelle en uformalisert handlemåte i en formulert plan. Nå må klubben velge å følge planen.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2019, 20:50 
Avlogget

Independiente skrev:
Det er nå det kan gjelde å støtte det å følge en plan. Dette som er den gjeninnførte plan som litt mer ad hoc stadig ble fulgt etter Ronny Deila, men frafalt da BP ble syk første gangen. Den innførte strategiplanen representerte det å nedfelle en uformalisert handlemåte i en formulert plan. Nå må klubben velge å følge planen.

Jeg er helt enig med deg i dette, og håper de klarer å gjennomføre det. Om det gjennomføres så skal dette også tilsi at en ikke søker etter de mest meritterte trenerne, men faktisk ser etter noen som har mindre erfaring men rett filosofi. Så er det klart at dette kan medføre kommende perioder som er utfordrende, før en igjen kan oppnå suksess ved at spillere og trener har utviklet seg

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2019, 09:33 
Avlogget

Når det gjelder ansettelse av ny trener, så håper jeg de bruker den tiden som må til for å få til en langsiktig plan. Dersom det medfører at vi trenger en midlertidig trener ut sesongen , så gjerne for meg. I et slikt tilfelle kan eksempelvis Reka være en kandidat som får oss trygt gjennom sesongen.

I prosessen med ansettelse av ny trener mener jeg at klubben må ta noen tydelig valg som vi må holde oss til over tid, eksempelvis på spillestil, forventet sportslig resultat, spillerutvikling, sportslig ledelsesmodell (manager vs trener) etc. Dette vil igjen gjøre det enklere å lykkes med ansettelse av ny trener og på overgangsmarkedet.

Mitt ønske er at vi definerer oss som en klubb som skal spille 4-3-3/4-5-1, vi skal utvikle spillere framfor å kjøpe ferdige produkter og vi skal ha en trener med pedagogiske ferdigheter/bakgrunn.

Ved å ta noen tydelig standpunkt vil det være enklere for oss videre dersom vi holder oss til planen. Det innebærer å ikke hente en trener som ikke har lykkes med vår primære formasjon eller som krever å endre formasjon(ref Toro), ikke å hente spillere som ikke passer inn i vår spillestil uansett hvor gode de er i en annen formasjon (ref Tokstad og Mos) etc.

Spillestil og og spillerstall bør ikke styres av en trener med kortsiktig horisont, men av en sportssjef som tar høyde for langsiktig sportslig og økonomisk utvikling. Slik at vi henter spillere med utviklingspotensial framfor spillere som kan gi et resultatløft her og nå (ref kortsiktig perspektiv) og at ved et trenerskifte så har vi en spillerstall som kan overtas av ny trener uten at vi trenger 2-3 sesonger med ombygging av stallen for å tilpasse oss ny formasjon.

Ved å ha en tydelig plan på hva slags spillertyper vi trenger til "Godset - fotball", bør det være enkle for Flo å gjøre en GAP-analyse og finne ut hva vi til enhver tid mangler nå og i kommende overgangsvindu basert på kontraktsstatus på eksisterende spillerstall. Eksempelvis; hvis vi har definert at vi skal ha en "driblekant" i stallen må Flo se langt nok fram i tid til at vi henter et talent som kan ta over når den tid kommer. Da må vi kanskje hente to talenter 2 år før vi forventer å få bruk for de, framfor å stresse på deadline day før sesongen med å hente noen vi kanskje egentlig ikke vil ha (ref Keita).

Spennende blir det uansett med ny trener, men vi har råd til nok et trenerskifte på de neste 3 sesongene i mine øyne, nå trenger vi stabilitet og langsiktighet.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2019, 22:55 
Avlogget

Følgende innlegg har fått en del tillegg i forhold til hva jeg skrev i går som jeg heller ville innarbeide her enn skrive i et nytt innlegg.

Jeg tror det har falt ut et "ikke" i din avsluttende setning, Superteale.

Spillestil / spillemåte er dog noe meget mer enn settet med formasjonstall alene og er etter min oppfatning det primære. Men settet med formasjonstall har eller kan ha betydning for valget av spillertyper. For noen trenere er riktignok settet med formasjonstall en vesentlig formbestemmelse ved hvordan de vil at deres lag skal spille, men ikke for enkelte andre trenere. Og jeg for min del ville nok ikke innvende noe til at to påfølgende kandidater over tid som temmelig nært beslektede trenere vil spille henholdsvis den ene med en 10'er og den andre uten, uansett at det får enkelte følger for spillertyper i spillerstallen. Eller en tredje trener både med og uten mens han veksler mellom 4-3-3 og 4-2-3-1 for å kunne få hull på en motstander. Det bør ikke bli for stramt en selvpålagt regel med et eneste sett med formasjonstall. (Ronny Deila i Strømsgodset kunne, når laget omsider behersket hans primære sett med formasjonstall, faktisk også spille 4-4-2.) Samt at jeg anser forskjellen i innretning mellom Ronny Deila og David Nielsen som innenfor det akseptable for påfølgende trenere. Bortsett fra at David Nielsen hadde vært assistent så kort tid at han muligens ikke forsto hvor vesentlig Jørgen Horn var som organisasjonsspiller for å kunne spille slik Deila hadde latt sitt lag gjøre under eksempelvis gullsesongen. Det jeg har kalt å spille med "offensiv strekk", for å kunne ha tidsutstrakt angrep med "offensiv struktur". Det å gjøre sånt uten en Jørgen Horn eller en Abu (i hans første periode i Strømsgodset), ble ikke lenger like greitt, slik David Nielsen kom til å merke. Så det med fast spillemåte (eller ett sett med formasjonstall) bør nok ikke praktiseres for strengt, etter mitt syn.

Jeg antar nok at det ikke er mulig eller sågar ønskelig helt fullstendig å fastlegge regler i enhver detalj som løser ethvert tilpasningsproblem. Og skulle Strømsgodset selv frambringe en "genial" spiller som ikke passet innenfor det eller de foreskrevne sett med formasjonstall, så ville jeg nok ønske at en trener tilpasset spillemåte og sett med formasjonstall, slik at man klarte å bygge et lag rundt ham.

Jeg er ellers svak for at man skaper et trenerkollektiv rundt en hovedtrener, slik at man om ønskelig iallfallhar en mulighet til å forfremme noen innenfra til å bli en etterfølgende hovedtrener.

I den tidligere Strømsgodset-modellen var det for øvrig rom for enkelte eldre spillere innimellom de unge som skulle utvikles, bare så det er sagt. Det tror jeg kan være gunstig. Vel å merke, enkelte.

Dette med "forventet sportslig resultat" gir meg en smak av "accountability" som er så yndet på VGD. Det er jeg skeptisk til. I og med at sesonger kan ha skjulte eller lite synlige forutsetninger som påvirker sesongutfall, så er jeg er mot å trekke drastiske konklusjoner og forholdsregler på et uforstått grunnlag etter på forhånd definerte kriterier. Det vil kunne være til betydelig skade. Nettopp en satsing på unge spillere vil kunne ha svingende sesongutfall, svarende til hvor i sin utviklingssyklus dominerende unge spillere i et lag er før de blir solgt på litt uoverskuelige tidspunkter og i ditto omfang. Det er et slags "organisk" aspekt ved klubbmodellen som gjør at det kan komme sesonger med relativ framgang og relativ tilbakegang.

Du sier, Superteale, heller ikke så meget til spørsmålet om å selge enkelte unge spillere til utland, versus det å bygge mer varige lag som en del er opptatt av. Men det spørsmålet har følger for hvilke talenter utenfra som en får tilgang til på hvilken pris og til hvilken avlønning. Neppe kan alle unge spillere utvikles fra yngste alder med lokalt utspring; enkelte vil komme fra andre regioner og bli videreutviklet. Da er viljen til å selge spillere til utland noe av grunnen til at spesielt gode unge spillere vil kunne velge Strømsgodset. Slike problemstillinger er også en del av den klubbmodell som en ansetter trenere i forhold til.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2019, 13:00 
Avlogget

Skulle jeg spille inn et kriterium i tillegg utover hva jeg selv direkte har formulert, så må det være uttrykkelig i favør av den trenerkandidat som er orientert i retning av å basere seg på et kollektivt lagspill med ball (en viss ballbesittelse) og fremme individuelle ferdigheter, og som har et utviklingsperspektiv på sin spillemåte. En trener som dermed løpende jobber med detaljer av dette på treningsbanen.

Bortsett fra i mine øyne å ha en attraktivitet i seg selv, det vil gjøre et lag mindre fådimensjonalt enn under alternativet. Det vil også bidra til å tiltrekke unge talentfulle spillere med utpregede ferdigheter som ser etter klubb å utvikle seg videre i.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2019, 10:42 
Avlogget

Independiente skrev:
Bortsett fra i mine øyne å ha en attraktivitet i seg selv, det vil gjøre et lag mindre fådimensjonalt enn under alternativet. Det vil også bidra til å tiltrekke unge talentfulle spillere med utpregede ferdigheter som ser etter klubb å utvikle seg videre i.

Jeg opplever at dette har blitt enda viktigere nå, som det er kjent at eierne trekker seg ut. Det betyr at klubben må generere inntekter selv, og at det må genereres inntekter utover de vanlige i form av sponsorer og publikum. Det forutsetter at en har spillere som kan selges, og som er attraktive for andre klubber. Utviklingen av unge spillere er da det som har størst potensiale, og som en tidligere har hatt suksess med

Uten å ha mulighet til å lese det registrerte jeg i går at spillerne og klubben er enig om hvem som er ønsket som den nye treneren. Det kan for meg se ut til at dette har vært en rask prosess i tilfelle, og kan gi en følelse av at det må være en for spillerne kjent person. Håper om dette er tilfelle at en ikke bare har sett internt, men også virkelig vurdert eksterne trenere. Dette er et veldig kritisk valg, og en må for all del unngå at en ender med et nytt bytte av trener innen kort tid. Nå er det viktig at en klarer å få stabilitet på trenersiden over tid

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2019, 16:41 
Avlogget

Bromfe, jeg har fått anledning til å lese den DT+ artiklen.

Det skal være klubbledelsen som via spillernes ledergruppe har oppfordret spillerne til å uttrykke hva slags type trener de ønsker (egenskaper, kompetanse), og hvordan treningshverdagen bør se ut. Visstnok gir ikke spillerne noe navn. Det følgende er noe de visstnok ikke forteller selv, men det skal være noe DT likevel har kunnet komme fram til.

De ønsker en trener som har sterk tilstedeværelse på treningsfeltet og i garderoben, og som er en relasjonsbygger som i så måte er i stand til å se mennesket bak spilleren. Navneforslag kom de angivelig ikke med. Spillerne kjenner, står det, ikke klubbens liste.

Det opplyses ellers det interessante at spillere og klubbledelse skulle være svært samstemte. Klubben skal ellers ønske at en trener har stor arbeidskapasitet.

Det virker jo svært lovende. Enkelte navn er i så fall med en gang uaktuelle. Men også ellers.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2019, 08:53 
Avlogget

Så i etterkant av mitt forrige innlegg, at jeg hadde lest litt feil på overskriften på DT+ saken. Ser at det er spesifisert at det ikke er nevnt navn, men kun diskutert hvilke kriterier som skal vektlegges

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2019, 09:50 
Avlogget

Indy: det stemmer at det falt ut et "ikke" i avslutningen min.
Når det gjelder øvrige ting så er jeg ikke ut etter "accountability" for å stille krave til treneren, men heller at det må være samsvar mellom de ressursene som stilles til rådighet og det sportslige resulatet en forventer å få. Styret kan ikke "vedta" at vi skal kjempe om medaljer hvert år om de ikke kan stille nødvendige ressurser til rådighet for å oppnå målet.

Når det gjelder å bygge laget rundt enkeltspillere så er jeg uenig med deg slik jeg forstår deg. Ja, vi kan i noe grad tilpasse oss eksisterende spillermateriell, men å gjøre seg avhengig av enkeltspillere er risikabelt. Hva står vi igjen med dersom denne spilleren forsvinner som følge av overgang, skade eller formsvikt. Da må vi kanskje begynne å bygge på nytt og det kan være et langsiktig prosjekt.....

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: