Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 21 Jul 2019, 14:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Mai 2019, 14:06 
Avlogget

Superteale skrev:
Indy: det stemmer at det falt ut et "ikke" i avslutningen min.
Når det gjelder øvrige ting så er jeg ikke ut etter "accountability" for å stille krave til treneren, men heller at det må være samsvar mellom de ressursene som stilles til rådighet og det sportslige resulatet en forventer å få. Styret kan ikke "vedta" at vi skal kjempe om medaljer hvert år om de ikke kan stille nødvendige ressurser til rådighet for å oppnå målet.

Når det gjelder å bygge laget rundt enkeltspillere så er jeg uenig med deg slik jeg forstår deg. Ja, vi kan i noe grad tilpasse oss eksisterende spillermateriell, men å gjøre seg avhengig av enkeltspillere er risikabelt. Hva står vi igjen med dersom denne spilleren forsvinner som følge av overgang, skade eller formsvikt. Da må vi kanskje begynne å bygge på nytt og det kan være et langsiktig prosjekt.....

Nå taler jeg ikke for at en generelt og typisk skal bygge lag omkring enkeltspillere. Det dreier seg unntaksvis om at dersom en selv skulle komme til å utvikle en spiller med ekstraordinær kvalitet av atypisk innretning i forhold til valgt spillemåte, da vil jeg ikke at man uten videre skal si, "du må nok dessverre bare gå, vi kan beklageligvis ikke bruke deg". Jeg vil ha en åpning for at vi kan benytte en potensielt stor spiller, slik han stråler mest. Det samme dersom en slik spiller skulle vende tilbake til sin moderklubb fra den store karrieren i utland. La oss si at en slik hypotetisk spiller skulle være aller best som en "10" -er, og vi skulle ha vedtatt å spille uten "10"-er. Da ville jeg at vi likevel skulle ta imot ham og unnlate å si at du får heller gå til RBK, Molde eller VIF.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2019, 08:10 
Avlogget

Jeg ser logikken i argumentasjonen, samtidig ser jeg også faren med at det kan gjøre en spiller til større enn klubben. Ut fra lekkasjene fra RBK-brakka, kan det virke som om dette har skjedd med Bendtner. For mange hensyn er tatt til ham på bekostning av samholdet i spillerstallen og hensynet til lagets spillemessige utvikling.

Samtidig hadde jeg ikke noe i mot Davids tilpasning til Martin Ødegård for å få mest mulig ut av ham, så jeg møter meg selv litt i døra her... :D

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2019, 21:33 
Avlogget

Her tenker jeg egentlig at en god trener evner å kunne se hva som gavner laget innenfor flere perspektiver, som prestasjoner, ønskede målsetninger, laget som helhet, kortsiktige gevinster og langsiktige gevinster. Basert på dette kan en dyktig trener diskutere med klubben og gjøre gode prioriteringer basert på de tidligere nevnte perspektiver. Dette er hva jeg mener en har mistet den senere tiden ved å si at målet er utvikling av ungespillere, men i praksis handle inn spillere i det voksne alderssegmentet. Så med forutsetning at klubben er tro med sine visjoner, så vil en kunne løse en slik utfordring innenfor klubbensrammer til alles beste

Viktigste er at en har en trener og en ledelse som faktisk setter visjonene som noe en følger, og der har klubben de siste årene sviktet fundamentalt. Dette må en virkelig ta tak i den kommende, perioden for å igjen bli en klubb som utvikler spillere og trenere som er et par av visjonene.

Personlig må jeg innrømme at disse bruddene, irriterer meg mer enn de svake sportslige prestasjonene. Så blir det selvfølgelig enda mer forsterket ved at de svake prestasjonene kommer som en følge av bruddene. Så håper inderlig at klubben nå kan finne seg selv igjen, og luke ut årsakene til de tidligere bruddene med visjonene. Og der tror jeg en sterk trenerpersonlighet kan bidra til denne prosessen, er derfor skeptisk til en eventuell intern løsning. Ikke med tanke på Wibe-Lund som person, men med tanke på at han er en del av dagens kultur. Nye øyne kan betrakte klubbens kultur med nye øyne og peke på viktige ting

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2019, 23:56 
Avlogget

Den aller siste tiden, Bromfe, vil jeg nok si at klubben har hentet inn unge spillere. Våre to voksne utenlandske rekrutteringer har nok istedet vært innrettet på å forsøke å redde laget fra nedrykk. Så ser det ut til at Ovenstad har kommet med som en ur-SIFer som vender tilbake. Den statusen mener jeg Keita har diskvalifisert seg fra og ikke tilsvarende burde ha vært der.

Som jeg har skrevet i et av mine svar til Superteale, skal nok ikke utvikling av unge spillere forstås som at det aldeles utelukkende er det som hentes. Slik var det før også da målsettingen gjaldt.

Et rykte om trenernavn er nevnt på VGD. Det hadde etter alt å dømme vært en fabelaktig kandidat. Jeg tør ikke så mye som nevne navnet på denne.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2019, 09:30 
Avlogget

Jeg tror vi trenger en ny trener som kommer utenfra nå. Jeg ser ikke at HWL kan komme opp med noe nytt som ikke allerede har vært forsøkt.

Ny trenere fører som regel til inndragelse av alle "klippekort" og det kan bety at alle spillerne i stallen må prestere sitt ytterste for å bevise at de fortjener en plass på laget. Denne ekstra innsatsen kan ha betydning for tabellplassering.....

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2019, 10:52 
Avlogget

Superteale skrev:
Jeg tror vi trenger en ny trener som kommer utenfra nå. Jeg ser ikke at HWL kan komme opp med noe nytt som ikke allerede har vært forsøkt.

Ny trenere fører som regel til inndragelse av alle "klippekort" og det kan bety at alle spillerne i stallen må prestere sitt ytterste for å bevise at de fortjener en plass på laget. Denne ekstra innsatsen kan ha betydning for tabellplassering.....

Skrevet i all hast, så kan hende noen detaljer jeg ville ha foretrukket å pusse mer på:

Jeg skal ikke nødvendigvis avvise at klippekortmentalitet har noe å si selv om jeg med respekt å melde ikke tror det. Jeg anser imidlertid at andre momenter er langt, langt viktigere.

Det er især det om en spillemåte gir opphav til et fungerende grunnspill og et avslutningsorientert spill ovenpå det og samtidig en tilhørende evne til å nøytralisere motstanders avslutningsorienterte spill.

Vårt problem i så måte er hvordan typesammensetningen av spillerstallen har innvirket hemmende på vårt lags evne til å iverksette en spillemåte , det være seg om det har gjeldt BP’s tidligere spillideer, BP’s spillideer av året og en nåsituasjon, der det synes noe diffust hvilke spillideer som gjelder.

I forhold til BP’s spillideer av dette året er problemet at 1) vi har uforholdsmessig mange «sittende» midtbanespillere, altså slike som balanserer og slår pasninger, relativt få som med egenbevegelse angriper motstanders målfelt. Så har den spilleren som endelig fikk ideer som passet ham, som før hadde vært gal spillertype hos oss, Tokstad, blitt og vært skadet. Ovenstad er på vei til å kunne spille slik, kan det tyde på. Så er 2) i utgangspunktet Mos, i egenskap av en benådet god avslutter, like fullt en gal spisstype i denne klubb med mindre man sørger for at han får oppspill annet enn innlegg fra kanter , og som passer ham. Men da trenger Mos som han nylig har gitt utrykk for, ifølge en avisoverskrift, å bli mindre alene i angrep og/eller altså få egnede oppspill.

Hvor vidt BP’s ideer av året kunne ha blitt iverksatt etter hvert på slagkraftig måte, er uavklart. Men det er det også om de tidligere idene hadde blitt fortsatt..

Kort fortalt: Forestillingen om opphevelse av «klippekort», anser jeg er fullstendig underordnet spørsmålet om iverksettelsen av spillideer (og i så fall hvilke?), samt tillempningen for denne iverksettelsen mens man ennå har en uoptimal spillerstall, samt skader på spillere som kunne ha vært viktige. Dvs Marcus Pedersen som kan utøve trykk og forvalte innlegg fra kanter. I forhold til BP’s ideer av dette året: Tokstad som kan løpe på dypet i mellom- og bakrom, og som trenger å erfare mer enn så langt hvordan han kan gjøre det målfarlig.

Men en ny trener, gjerne utenfra, med ny kreativ input av spillideer, som bidrar til et lag som tilstrekkelig henger sammen, til et velfungerende grunnspill og et angreps- og forsvarsspill som bærer, er etter mitt syn avgjørende. På kort sikt, noenlunde, men tilstrekkelig fungerende med den skjeve spillerstallen, bedre etter hvert med en bedre sammensatt spillerstall av spillertyper, og som kan ha spillideer som er fordelaktige for utvikling av unge spillere, dette er det essensielle ved en ny hovedtrener.

I situasjonen etter en treneransettelse kan det som teller, være noe helt annet enn å få bukt med en antatt klippekortmentalitet (som jeg ikke selv har registrert noe av), nemlig det å føle en kollektiv trygghet overfor å få det til under trykk fra tabellen når spillerne skal etterfølge nye spillideer og en ny spillplan selv om ideene og planen er fortrinnlige.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2019, 15:37 
Avlogget

Dersom trenere skulle si nei som vi spesielt skulle ønske oss og ingen slik stå tilbake, kan hende trenere til og med fristet av klubb, men som ikke tiltales av forsøk på først å redde en ES-kontrakt med skjev spillerstall midt i sesongen i tabellutsatt posisjon og risikere å starte med et sesongnederlag, uansett tilsagn om å få fortsette, fordi vedkommende selv som "en ny giv" vil føle den nye given overfor spillere og publikum som dermed oppbrukt på en innledende fiasko, kan det være at midlertidig alternativ allikevel er løsningen. Da tror jeg egentlig ikke noe på "sterk trener"-alternativet. Det lykkes ikke nødvendigvis. Ikke vil fortsettelse være aktuelt. Til dels involveres lite utviklende spillideer. Til dels vil unge spillere kunne komme til å bli tilsidesatt. Til dels vil det bli dyrt (selv om nedrykk også er svært kostbart).

Hvis en av de særlig ønskede trenerne kan bli aktuell senere, tror jeg man like godt kan benytte Wibe Lund ut sesongen. Men uttrykkelig med sikte på en trener utenfra, kan hende en av dem som i øyeblikket kanskje ikke er villig, men som vil kunne være det dersom vedkommende kan få starte på en ny sekvens som en ny sesong er. Enkelte vil kan hende akseptere det også fra nivå 2 som et nytt prosjekt som de vil få starte. Aller best og med flest kandidater interessert som ES-lag åpenbart.

Av nevnte kandidater er nok også jeg skeptisk til Paco om han fortsatt er aktuell. Jeg leste en innsender på VGD skrive, litt omtrentlig gjengitt, at bakgrunn fra et landslag (om aldri så mye aldersbestemt) er ikke typen virksomhet som er relevant for virksomheten i en klubb, sågar en med vekt på utvikling av unge spillere. Det synspunktet vil jeg si meg enig i. Jeg fulgte ikke med på den turneringen, men har ikke fått inntrykk av at det laget representerte utpreget interessante spillideer.

Edit: Fjernelse av "at" et sted som jeg ikke fulgte opp under min skriving på mobiltastatur.

Sist endret av Independiente den 04 Jun 2019, 19:53, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2019, 09:39 
Avlogget

Svakheten til de som i hovedsak har erfaring fra landslag er at de ikke har erfaring med viktige elementer fra klubbdrift som økonomi, overganger, spillerutvikling, skader og skadeforebygging, fysisk trening/sesongoppkjøring, utvikling av samhold i spillergruppa over tid etc.

Som rene kampledere/ motivatorer er de sikkert gode, men det er så mye annet som også må være på plass......

Forøvrig lanserte jeg Eirik Bakke på VGD. Han har vært lenge i Sogndal, har erfaring i lykkes med begrensede ressurser og jeg tror han er tøff nok til å lykkes med den stallen vi har nå.

Dessuten snakker han og Jossebass samme språk :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2019, 11:31 
Avlogget

Superteale skrev:
Svakheten til de som i hovedsak har erfaring fra landslag er at de ikke har erfaring med viktige elementer fra klubbdrift som økonomi, overganger, spillerutvikling, skader og skadeforebygging, fysisk trening/sesongoppkjøring, utvikling av samhold i spillergruppa over tid etc.

Som rene kampledere/ motivatorer er de sikkert gode, men det er så mye annet som også må være på plass......

Forøvrig lanserte jeg Eirik Bakke på VGD. Han har vært lenge i Sogndal, har erfaring i lykkes med begrensede ressurser og jeg tror han er tøff nok til å lykkes med den stallen vi har nå.

Dessuten snakker han og Jossebass samme språk :lol:

Jeg vil helst ikke ha spillideer som anvendes av trenere som har et fortrinn med små finansielle ressurser, spesielt ikke dersom vedkommende er litt utilbøyelig til å anvende unge spillere. Det må ikke bli slik, men da blir lett utfallet en knuslete trener med kynisme i spillideene. Den tøffheten du viser til, er nettopp ikke ønskverdig i mine øyne. Det er i stedet trenere med spillideer og en tilhørende god personbehandling som er egnet til å fremme unge spilleres utvikling som teller, uavhengig av hvor store ressursene er. For det er det som gir en alternativ frambringelse av spillere til det å kjøpe dem, og det er det som via disse spillernes karrierevei , hvor vi får nyte godt av dem underveis fram til da, gjennom et eventuelt senere salg også i så fall skaper finansielle ressurser. Det er jo dette som skal være Strømsgodsets tilbakevendte klubbmodell.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2019, 17:10 
Avlogget

https://www.dt.no/sport/fotball/godset/ ... 57-1159213

På den ene side: Ville klubben i tilfelle virkelig ha hatt råd til dette dersom dette hadde vært mulig?

På den annen side: Kunne det ha noe å bety for trenerkandidater som måtte telle på knappene om de kunne tenke seg et slikt treneroppdrag? For det dreier seg om en midtbanespiller som virkelig er i stand til å utspenne banerom, som har fysikk OG teknikk, og som kan score mål! Og som har en tiltrekningskraft på et publikum, vil jeg tro, et publikum som ser med vemod tilbake på hvordan Nana preget prestasjonene!

Senere tillegg: Der Strømsgodset nå har flere "sittende" midtbanespillere, altså balanserende som eventuelt offensivt er pasningsspillere, så er Nana det vi har langt færre av, en angripende midtbanespiller. En som kan fungere som indreløper. Dertil som sagt med en særlig kombinasjon av teknikk og fysikk, der de få øvrige angripende midtbanespillerne som vi har, sammenligningsvis, mer utmerker seg på løpsstyrke.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2019, 17:40 
Avlogget

Det har kommet opp et dansk trenernavn, nevnt i en DT+ artikkel som jeg har fått mulighet til å lese. Inntil videre vil jeg ikke si noe for eller mot.

En link forteller eventuelt noe om vedkommende treners profil, slik det for noen framsto i en fase.
https://www.bt.dk/fodbold/ukendt-dansk- ... mponerende

Om profil og muligens gjennomslagskraft. Ut fra det positive som også sies:
https://www.bt.dk/fodbold/dansk-traener ... e-maaneder

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2019, 14:36 
Avlogget

Nå ble det helt stille igjen rundt den danske kandidaten, uten at jeg vet hva som skjer der. Kan vel ikke utfra hva jeg har funnet av informasjon hevde at jeg anså kandidaten som veldig sterk. Så håper en leter innenfor litt andre grupper også enn bare denne kandidaten

I forbindelse med denne prosessen må jeg innrømme at jeg synes det er underlig at klubben ikke takker ja til hjelp fra sterke personer som Alexander Aas. Det kan i noen sammenhenger være sunt med litt blikk utenfra som kan gi nye tanker

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2019, 09:01 
Avlogget

Det som kan være positivt ved lenge å ha en arbeidsgruppe som fokuserer på å ansette en ny hovedtrener inn i strategiplanen, måtte være å gjøre en strategiplan som en kunne mistenke at noen kunne være uenig i eller ikke ha noe videre forhold til, til alles konsoliderte kriterium for ansettelse av ny hovedtrener. Men den samme langvarighet ved prosessen er også det på den annen side som truer med å trette ut arbeidsgruppen som av ren utmattelse i stedet kan komme til å ansette bortimot hvem som helst. Spesielt dersom den umiddelbare situasjonen er blitt mer prekær både sportslig og økonomisk. Da kan det kortsiktige i mer prinsippløs utgave med ett for noen begynne å overskygge den slags høyst spesifikke forening av det lange og det korte perspektiv som er inneholdt i strategiplanen.

Har man benyttet så lang tid uten å komme til noe resultat, men iallfall utvendig er konsolidert på strategiplanen, så er tiden for lengst kommet til å delegere ansettelsen til den kompetente person som har tilbudt seg. Forutsetningen må kun og vel å merke være at Alexander Aas får kommunisert hva slags trener arbeidsgruppen vil ha, nemlig en som passer kriteriet til å bli ansatt inn i strategiplanen.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2019, 13:35 
Avlogget

https://www.vg.no/sport/fotball/i/mRV1r ... som-trener

Javel!?!

Som en publikummer som skriver på disse sidene, intet annet enn det, foretrekker jeg noe annet som hovedtrener for den klubben som jeg følger!

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2019, 22:51 
Avlogget

Independiente skrev:
Det har kommet opp et dansk trenernavn, nevnt i en DT+ artikkel som jeg har fått mulighet til å lese. Inntil videre vil jeg ikke si noe for eller mot.

En link forteller eventuelt noe om vedkommende treners profil, slik det for noen framsto i en fase.
https://www.bt.dk/fodbold/ukendt-dansk- ... mponerende

Om profil og muligens gjennomslagskraft. Ut fra det positive som også sies:
https://www.bt.dk/fodbold/dansk-traener ... e-maaneder

Jeg får ikke gitt linker med mobilen.

Allerede linkene i dette sitatet syntes jeg at var lovende. Eneste foreløpige innvending jeg så, var om dette ville være en hovedtrener som ville være personlig kraftfull nok.

Artikkelen på Eurosport.no som bl.a siterer Gustav Valsvik, synes å antyde at den påtenkte innvendingen ikke har noe særlig for seg. - Senere innlagt link
https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml

Ansatt inn i strategiplanen, vil jeg håpe er valgt formulering i en avtale. Tilsvarende med flere målsettinger for et trenervirke!

Snart blir vi etter alt å dømme ledet til å lese og skrive om "gegenpress"-fotball. Kanskje finne ut av om det finnes flere versjoner av dette (noe for en sportsjournalist å spørre om i intervju), og hvor er opprinnelsen til dette? Finner litt ved å Google.

Like fullt: Før dette, hvis virkelig dette nå blir til, så håper jeg at en ny Strømsgodset-trener først vil fremme et kollektivt angrepsspill som jeg så sterkt savner.

(Så hadde det vært spennende om Jostein Flo kunne gjenoppfinne seg selv overfor en ny hovedtrener som den Jostein som var med- og motspiller til en tidligere hovedtrener i årene som startet noe før forrige tiårsskifte.)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen