Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 16 Jul 2019, 08:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1534 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 99, 100, 101, 102, 103  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ronny Deila
InnleggSkrevet: 09 Jun 2014, 01:34 
Avlogget

[Når (bl.a) du tar en ekstraomgang på dette, så må jeg kunne det også:
Ronny Deila var jo den ene som det virkelig brant under beina på mens minuttene gikk. Han kunne neppe vite med sikkerhet at Strømsgodsets forhandlere ville slippe det krevede beløpet tidsnok til at ikke motparten ville avblåse ansettelsen, og det har en annen betydningsnyanse enn kun å stole på egen klubbledelse. Nøkkelordene er dessuten "kunne neppe vite med sikkerhet", og når det gjaldt det eventyrlige som hadde og har så stor viktighet og opplevelsesverdi for ham. Det risikerte ingen andre på norsk side. Er det ikke mulig å innleve seg i hans situasjon der og da med et slikt perspektiv? Da finner jeg, motsatt både deg og for den sakens skyld motsatt Rune Marthinsen i en hittil lite påaktet og ellers glimrende artikkel på godset.no , Ronnys handlemåte høyst forståelig. (Jeg klarer ikke å gi link til nevnte oppslag skrivende på et mobiltastatur.)

Så undres jeg i ettertankens belysning på om ikke Celtic hadde en viten om denne klausulen som det er snakk om dersom jeg har oppfattet rett. Den informasjonen kan Celtic ha fått på et litt tidligere tidspunkt, uten, antar jeg, å være forbundet med noen baktanke på det tidspunktet, og uten at jeg på noen måte tror at det var fra Ronny. Det kan ha gjort det mulig for Celtic med et slikt venteopplegg.]

Jeg imøteser også med forventning en storartet og følelsesladet avskjed med Ronny Deila!

Ja, for all del også med Keita. Men denne dagen, motsatt de fleste andre, drukner den avskjeden litt for meg, unnskyld, Keita!

Avskjed med Ronny Deila kan for meg med en fotballideologisk holdning til fotballstil kun sammenlignes med at Steinar Pettersen la opp som spiller, og mine røtter som en som følger SIF, lå i det stilmessige som kanskje framfor noe og iallfall mer enn noen Steinar P. tilførte den tidens Strømsgodset-lag. Ronny Deila har vært den som realiserte den mesterlige sanglinjen som så lenge kun hadde vært en vemodig og trassig utopi:"Og minnene om Rødgata er drømmen som aldri dør". Utlagt : Prestasjoner OG stil! Prestasjoner med stil! Prestasjoner i kraft av stil (dvs gjennom stilfull fotball i kraft av en fotballfaglig fundering på en realitetsbasis)! I tillegg noe nytt: En samtidig systematisk (videre)utvikling av unge spillere!

Jostein banet veien for dette gjennom å velge Ronny Deila som hovedtrener, holde fast ved Ronny Deila da ikke så mange ville ha gjort det, og ved gjennom sitt virke som sportssjef å bygge opp under Ronny Deila.

Kittelsen-gruppen brukte mange flere millioner enn tenkt i en periode (tillegg 10.06: startet i tiltro til Jostein Flo som essensiell utøver av en sportslig garanti for fornuftig finansiell ressursanvendelse.) Men via Ronny Deila fikk de og vi alle meget mer igjen enn trodd: en gullalder nr 2! Og en mulig framtid post-Deila! Den begynner mandag!

Et tillegg: Fokus for hyllest på det som vil være den aller siste dagen av et ni år gammelt langt nå bør i mine øyne likevel uten tvil være Ronny Deila. Hvem og hva ellers! Klubben hyller vi alle dager ellers, og det vil være mange anledninger for å støtte og hylle de som vil føre klubben videre. Men i dag går grunnleggelsefasen ut for det sportslige regimet som Jostein lot Ronny Deila etablere. Om videreføringsfasen starter i dag, så er det til dens bærere nå kun anledning for å uttrykke vår fortsatte støtte. Så kan små og store hyllester følge senere. Dagens store hyllest tilhører den eksepsjonelle grunnleggeren. Aller siste muligheten for å hylle Ronny Deila mens han en siste gang tilhører vårt NÅ, før han siden vemodig vil tilhøre en spesielt kjær del av vår fortid. Nå imidlertid det dypfølte store farvel med Ronny som nåtid!

(En ytterligere endring i datert parantes.)

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Sist endret av Independiente den 10 Jun 2014, 16:40, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2014, 11:33 
Avlogget

Jeg kan likevel ikke, selv ikke på denne avskjedsdagen, på den annen side da til større mulighet for oppmerksomhet omkring det på rette hold, avholde meg fra å si følgende, egentlig for annen gang:

Jeg har så lenge jeg har vært meg sånt bevisst, alltid vært skeptisk, til dels direkte kritisk når en trener eller manager raider sin gamle klubb for spillere. Det blir for meg et minus i etterkant ved deres omdømme i forhold tidligere klubb, med mindre det sørges for at det betales tydelig mer enn markedet ellers vil, eller det gis prosenter til forrige klubb ved videresalg, der den neste selgende klubb håver inn.

Bakgrunnen for innlegget er Celtic-orienterte kilder, der det riktignok ikke er sikkert hvem det er som taler.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2014, 22:04 
Avlogget

sport.stv.tv/football/clubs/celtic/278526-new-celtic-manager-bids-farewell-to-stromsgodset-fans/

Jeg har trolig ikke ikke helt lykkes med å taste inn linken tegn for tegn. Dette er slik det vil bli sett av lesere i Glasgow. Se videoen!

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2014, 22:17 
Avlogget

Independiente skrev:
sport.stv.tv/football/clubs/celtic/278526-new-celtic-manager-bids-farewell-to-stromsgodset-fans/

Jeg har trolig ikke ikke helt lykkes med å taste inn linken tegn for tegn. Dette er slik det vil bli sett av lesere i Glasgow. Se videoen!

http://sport.stv.tv/football/clubs/celt ... dset-fans/

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2014, 10:56 
Avlogget

Besservisser skrev:
At RD forsvinner tror jeg ikke er noen stor krise, så lenge vi får på plass DN, evt en annen trener som driver etter de samme prinsippene som RD. I mitt hode er ikke RD en stor taktikker, mer en strålende pedagog, med en god formidlingsevne.

Jeg tror RD kommer til å slite i en klubb hvor de pedagogiske egenskapene ikke er like viktige. Han kommer til å møte langt tøffere motstand fra spillergruppen (sterkere personligheter), og han kommer til å ha problemer med å formidle sine tanker like presist som han gjør i dag (Norsk vs. Engelsk).

Mitt tips: RD får selvsagt jobben, men er ikke manager i Celtic neste sommer.

Stiller spørsmålet igjen: Hva tenker folk om Ronny Deilas taktiske egenskaper? Troppen er kanskje ikke god nok i Celtic i dag, men jeg mener bestemt at de kampene han har spilt i CL viser mangel på taktisk skolering. En strålende pedagog, men er det nok?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2014, 14:09 
Avlogget

Besservisser skrev:
Stiller spørsmålet igjen: Hva tenker folk om Ronny Deilas taktiske egenskaper? Troppen er kanskje ikke god nok i Celtic i dag, men jeg mener bestemt at de kampene han har spilt i CL viser mangel på taktisk skolering. En strålende pedagog, men er det nok?

Godt spørsmål

Nå som Celtic misser X antall mill så ryker vel 1,2,3 av de beste spillerene.

Men supporterene ser ut å rette misnøye med styret

Sitat:
Celtic-fansen, som etter tirsdagens kamp samlet seg utenfor stadion for å protestere. Rasende supportere krevde styreleder Peter Lawwells hode på et fat. Supporterne er misfornøyde med at klubbens ledere ikke har forsterket stallen før sesongen.

«Spark styret» og «hvor er pengene blitt av» var de taktfaste ropene som runget utenfor Celtic Park. 200 sinte fans ville ha svar.

http://www.tv2.no/2014/08/27/sport/celt ... ga/5947475

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2014, 17:23 
Avlogget

Besservisser skrev:

Det kommer delvis an på hva du mener med "taktiske egenskaper". Dersom svaret er ensbetydende med kynisme, så står ikke Ronny Deila for det. Ønsker man det, så har Celtic ansatt feil manager. Det er vel mer avisenes tilnærmelse i tapets øyeblikk enn klubbledelsens. Men hvis det handler om i visse situasjoner å foreta tilpasninger med sikte på å realisere noe av et lags offensive kvaliteter, samtidig som hans lag forsvarer seg mens det må, så tilkjenner jeg ham det. Strømsgodsets kamp borte mot Atletico Madrid var en demonstrasjon av det.Taktiske egenskaper behøver dessuten ikke kun å handle om defensiv. Det kan også handle om evne til å foreta små eller store endringer som bringer et lag til å overvinne problemer underveis og ta over en kamp spillemessig og i målprotokollen.

En annen sak er at de som etterlyser kynisme, (sett bort fra hensynet til lagutvikling), taler som kynisme alltid vinner den enkelte kamp. Men det er ikke nødvendigvis riktig. Parkering av den berømmelige bussen kan også feile. Og hva er mer ynkelig enn å ha gått for en slik tilnærmelse og så likevel å falle?

De som forresten tenker noe av det samme om David Nielsen, har ikke fått med seg hvor spillemessig sterk bortekampen mot Steua var. Nokså sjansefattig, men en spilltilnærmelse slagkraftig nok til å ha tilstrekkelig periodevis initiativ til at enkelte hjemmepublikummere pep noe i starten av 2. omgang. Det var et seriøst opplegg til reelt å kunne vinne borte dersom sjanser kunne bli omsatt i mål. En periodes delvise vansker med å score mål, egentlig fra før trenerbyttet, ble fellende. (Om jeg ikke har TV-sett noen av Celtics kamper, så fulgte jeg bortekampen mot Steua fra tribunen.)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Apr 2016, 11:57 
Avlogget

Ronny Deila avslutter som Celtic-manager ved sesongslutt
http://www.celticfc.net/news/10367#_ga= ... 1461145156

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2016, 12:09 
Avlogget

Jeg skal ikke si noe spesifikt om hvor Ronny Deila bør søke å påta seg treneroppdrag, hva kan vel jeg vite om det. Han har selv ikke utelukket norske klubber ved denne anledning, litt i kontrast til tidligere uttalelser. Den kontrasten skal jeg ikke her og nå mene noe om.

Men mer generelt: Ønsker Ronny seg ut til utenlandske ligaer på et visst nivå, og det ikke skulle finne sted på grunnlag av hans nåværende merittliste, da tror jeg at Ronny i så fall blir avhengig av å få til noe i en annen liga enn den norske, om nivået i den ligaen ikke behøver å være særlig annerledes enn i den norske. For ellers er det sannsynlig at for Ronny ønskelige klubbledelser vil si at hans meritter har vært knyttet til hans mestring av de særegne norske betingelser, uten å være overførbar til andre ligaer. Mens de vil tilskrive Celtic-titlene den klubbens relative overvekt i ressurser.

M.a.o. tror jeg at Ronny Deila med fordel bør vente en stund på ganske fordelaktige tilbud. Skulle de imidlertid utebli tilstrekkelig lenge, bedømmer jeg det slik at han bør gå til f. eks. en noe mindre klubb, bl.a i andre nordiske ligaer, men nettopp ikke den norske.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jul 2016, 16:38 
Avlogget

Jeg har hatt en hengivenhet til Ronny Deila uten forbehold.

Til tross for tidligere utsagn om at han ikke ville trene noen annen norsk klubb enn Strømsgodset, velger Ronny Deila å ta treneroppdrag for VIF fra nyttår. Ett er at det er å skyve utenlandskarrieren ut i en uviss framtid. Et annet er at det bryter med gamle utsagn. De utsagnene burde han nok da ha avholdt seg fra når han ikke vil etterfølge dem. For de henger ved ham. Jeg ville nok likevel ikke ha reagert så sterkt på faneflukten dersom det hadde vært en klubb som f.eks Viking. Men så er det min hatklubb VIF. Selv om jeg ikke til daglig dyrker fotballhatet, så er det for min del stramt at Ronny Deila lar sin faneflukt gjelde VIF av alle mulige klubber

Jeg kommer imidlertid alltid til å skatte de årene Ronny Deila ga Strømsgodset og Drammen. Og det vil også fortsette å kaste et lys fram til i dag og videre framover gjennom den mangesidige sportslige arv Ronny etterlot seg i Strømsgodset. Det vil jeg alltid være takknemlig for.

Men jeg får smertelig nok et behov for å lage skiller i min hengivenhet til Ronny. Den vil ikke lenger være udelt. Jeg får et behov for å historisere Ronny Deila. Det vil være et dengang og et nå. Det vil riktignok også skinne et lys fra dengang til mitt og vårt nå, til forskjell fra deres nå.

På sett og vis er dette dermed en fornyet takk til Ronny Deila, en varig takk også for fortsettelsen, men nå også omsider et farvel til ham!

Jeg har ingen positive ønsker for hans virke i VIF. Jeg vil kun avholde meg fra å uttrykke noen negative. Ellers: Om Ronny Deila lykkes i VIF, så kanskje han kan få et nytt utenlandsk treneroppdrag siden, f. eks i Glasgow Rangers! ( Da ville jeg ønske ham lykke til, til tross for at jeg i tilfelle foretrekker Rangers' rivaler.) Det treneroppdraget Ronny Deila nå påtar seg, kan jo fungere som en forberedelse på en slik type mulig fortsettelse.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2016, 18:40 
Avlogget

Suksesstrenere som raider en tidligere trent klubb for ressurser som de kan ha vært medvirkende til å bringe fram, er noe av det aller verste jeg vet i fotball. I fortsettelsen velger du hva du vil gå for, Ronny Deila! Så spiss er jeg rett og slett nødt til å være, beklager.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2016, 09:56 
Avlogget

Hva Ronny Deila framfoerer her overfor hvilken del av kritikk som har kommet, vet ikke jeg som ikke har DT pluss.
http://www.dt.no/nyhet/sport/fotball/de ... -57-398848

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2016, 10:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Oppsummert forklarer han at da han sa han aldri skulle gå te en anna norsk klubb mente han direkte fra Godset. Siden han har vært i utlandet blir dette en helt annet sak. Veldig takknemlig for alt Godset har gjort, og mener vi er i de beste hender med BP. Vil ha forståelse for at det er hans liv og hans valg, og at VIF for han høres ut som et spennende prosjekt til riktig tid. "Jeg vil skape en stabil toppklubb".

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2016, 10:59 
Avlogget

Grompen skrev:
Oppsummert forklarer han at da han sa han aldri skulle gå te en anna norsk klubb mente han direkte fra Godset. Siden han har vært i utlandet blir dette en helt annet sak. Veldig takknemlig for alt Godset har gjort, og mener vi er i de beste hender med BP. Vil ha forståelse for at det er hans liv og hans valg, og at VIF for han høres ut som et spennende prosjekt til riktig tid. "Jeg vil skape en stabil toppklubb".

Jeg tror dog at i beste fall var utsagnet ved minst en anledning nokså diffust overfor hans nå nevnte distinksjon. Det får så være.

Da vil jeg imidlertid gjenta og utdype et annet punkt med en nødvendig utfordrende innretning. Ronny Deila gir gjerne uttrykk for at han som trener ynder å bygge klubb. Det har vært et av hans betydeligste trenerfortrinn og har framstått som et reneste adelsmerke. I så fall å begynne å raide en tidligere klubb for ressurser vil være å rive ned av det tidligere byggverket som han ideskapende bidro til at flere personer ble del i å skape etter hans arkitekttegninger. Så der må Ronny Deila faktisk velge om han vil vise seg å være en trener som bygger klubber som han er i, eller primært bygger egen trenerkarriere. Det er altså valget mellom adelsmerke eller kun som metode for egen statusbygging.

Senere tilføyelse: Det føles litt tungt og er meget mulig personlig smålig å formulere et så stramt innhold overfor en trener som jeg meget langt på vei har idealisert. Så får man eventuelt spørre seg selv hvilke motiver jeg kan ha for å gå inn på det.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2016, 14:03 
Avlogget

Jeg behøver ikke å føye noe til det jeg har sagt før, annet enn for en gangs skyld å gi en link til DT+.
http://www.dt.no/sport/godset/drammen/g ... -57-452983

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1534 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 99, 100, 101, 102, 103  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-19 | Webpublisering og webdesign i Drammen