Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 26 Okt 2020, 09:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Jan 2015, 10:26 
Avlogget

Det har i mindre grad passet for meg å skrive i senere tid. Forumet har også slitt. Følgende innleggs første del har jeg hatt liggende ubenyttet.

Jeg er en som har gitt uttrykk for at Strømsgodset kanskje ikke bør vente seg å tjene så meget i form av en overgangssum på Martin Ødegaard. At det klubben tjener, fortrinnsvis vil være på annen måte. Betinget i stor grad også av at Martin i stor grad har vært først sitt eget produkt og deretter familiens produkt.

Imidlertid har dette på den ene side tatt voldsomt av. Strømsgodset har derfor vært et meget godt springbrett for Martin. Det gjelder også om det er han selv som har tatt spranget. Strømsgodset har gitt et godt underlag, sammenlignet med den mer tidkrevende veien om Martin skulle ha valgt et akademi i en storklubb ute og således måtte kjempe seg fram i et mulig hardt og fremmedartet mentalt klima. For på den annen side har Martins evne til å benytte Strømsgodset som springbrett nok ha vært noe klubben har kunnet profittere på kort sikt. Men det har også vært noe som Strømsgodset har satset på. Det kan til dels ha gått på bekostning av andre løsninger eller spillere som mindre gunstig enn andre samspiller med Martin. Dermed har klubben også gjort seg avhengig av Martin på en slik måte som gjør at hans avgang til en internasjonal storklubb før eller senere vil etterlate et massivt tomrom som ikke noen annen vil kunne fylle på samme måte. Det som med Martin kan være sportslig svært bærekraftig, risikerer å bli sterilt uten ham. Samtidig er det spørsmål om alternative løsninger i tillegg, med sikte på den dagen at Martin vil være gått, i tilstrekkelig grad vil være utviklet. Den beredsvillige satsingen på Martin Ødegaard som det vel å merke har vært riktig for Strømsgodset å ta del i, har indirekte en mulig sportslig kostnad på mellomlang sikt og kan gjøre klubben sportslig sårbar i den fasen.

Dette forholdet, midlertidig til gjensidig fordel spiller – klubb, har altså en mulig, kanskje sannsynlig asymmetri på bare litt lengre sikt. Det kan bety den helt store internasjonale spillerkarrieren for Martin. Men klubben som bidro til det, risikerer å tape på det på litt mellomlang sikt (tilføyd: et tidspunkt som ankomme tidlig). Jeg får litt assosiasjoner til tredjesesongen til Solskjærs Molde. Da kunne selv en så sterk spillergruppe etter avgang til et par ikke-erstattede spillere komme så ille ut som skjedde. Da bidro kjøpte spillere i et sommervindu til å bringe den klubben ut av en sportslig knipe. Det er ikke like sikkert at Strømsgodset vil kunne gripe til samme medisin i knipetak.

Dobbeltheten av Martins nytte av Strømsgodset som springbrett og Strømsgodsets sportslige omkostninger fra og sårbarhet ved å knytte seg så opp til denne springbrettrollen, gjør at jeg finner det meget mer rimelig enn tidligere at Strømsgodset bør direkte tjene noe økonomisk som klubb på dette.

Da var det jeg like før jul leste:
http://www.dt.no/Da_telefonen_ikke_ring ... -9371.html
Der finner pappa Hans Erik Ødegaard i mine øyne temmelig forbausende grunn til å uttale i følgende punkt i avisens samtale med ham:

SITAT fra oppslaget:
Da David Nielsen overtok jobben som hovedtrener i Strømsgodset i sommer, fortsatte han å satse mye på unggutten. Hans Erik Ødegaard sier det imidlertid ikke er Nielsen som skal ha æren for at sønnen hans er der han er i dag.

– Nei, David Nielsen har vært treneren hans i seks måneder, det er en kort tid av utviklingen hans, forteller han. SITAT SLUTT

Som alt nevnt: Til det vil jeg si at ingen vil betvile at Martin Ødegaards kvalitet først og fremst er hans eget og så familiens produkt. På den annen side: Uten Strømsgodset og først Ronny Deila kan det betviles at Martin nå ville ha kunnet så fritt velge storklubb.

Deretter overspringes glatt det helt spesielle bidraget David Nielsen især har kommet med. Det var punktet der David Nielsen trakk på en gammel kontakt, litt paradoksalt i disse dager, i Barcelona. Nemlig hvordan man der hadde funnet en plass for en ung Messi som delvis hadde beskyttet denne mot fysisk spillende motstandere. Ut av den impulsen kunne David Nielsen utforme en rolle for Martin som man eventuelt kan kalle en slags kantlibero. Utøvelsen av den rollen fremmet ytterligere først Martins utfoldelse av sin begavelse i Strømsgodset. Vesentlig er det å være seg bevisst at en debut på A-landslag så tidlig som det skjedde, med stor sannsynlighet nok da ville ha ventet en del lengre på seg, uten å være forbundet med denne frie rollen med utgangspunkt på kant for Martin . Uten denne rekordtidlige debut kan man iallfall undres på om plass direkte i A-staller i diverse storklubber straks ville ha vært en tilgjengelig mulighet.

Det undres meg derfor at Hans Erik Ødegaard fullstendig ignorerer et slikt perspektiv og slik reduserer at David Nielsen i denne henseende har hatt noen betydning for Martins valgmuligheter. Jeg foretrekker å avstå fra her å spørre hvorfor. Det var sågar en plass på laget som i første fase gikk på bekostning av lagets kreative arkitekt Øivind Storflor. Man kan undres også på hvordan Hans Erik Ødegaard vil at disse aspektene av denne innledende framveksten av Martin som mulig internasjonal storspiller skal bli husket i Drammen, i lys av en slik aktiv nedtoning av at Strømsgodset og dets trenere har hatt en innvirkning på prosessens forutsetninger.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2015, 16:23 
Avlogget
Brukerens avatar

En sann glede å lese et slikt gjennomtenkt og godt oppbygget innlegg indie!! Klapp på skuldra til deg.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2015, 19:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg håper Strømsgodset får så mye ut av denne salgs/klubbskifteprosessen som overhodet mulig, og deretter ønsker jeg Ødegaard jr. all hell og lykke.

Stusset også over uttalelsen fra Hansi...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2015, 21:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Fantastisk takketale av Martin Ødegaard når han vant årets gjenombruddspris på idrettsgalaen. Han takket i Strømsgodsets trenere, spiller og ledere på en slik måte at selv faren ble stolt, og må ha fått med seg at klubben har betydd me for gutten.

Gratulerer Martin, og takk for innkluderingen av klubben i mitt hjerte.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2015, 02:37 
Avlogget

eple skrev:
Fantastisk takketale av Martin Ødegaard når han vant årets gjenombruddspris på idrettsgalaen. Han takket i Strømsgodsets trenere, spiller og ledere på en slik måte at selv faren ble stolt, og må ha fått med seg at klubben har betydd me for gutten.

Gratulerer Martin, og takk for innkluderingen av klubben i mitt hjerte.

Så hjertens enig!
Virkelig imponerende å høre på var det.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 00:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Real Madrid!! Verdens største klubb har handlet en spiller direkte fra STRØMSGODSET!!

Så vanvittig surrealistisk, ikke gjennom salg til annen klubb som så selger han til Madrid, men direkte fra vår klubb til RM!!

For en overgang!! Gratulerer Jostein, gratulerer godset, og sist men ikke minst, gratulerer Martin!!!!

Og ikke minst, når pokker skal dette forumet våkne til liv når det ikke er postet en skit her inne fra før om norgeshistoriens største overgang gjennom tidene? Solskjær til manu var vanvittig, og han beviste, men dette er real Madrid folkens, våkn opp og ta forumet i bruk på en dag som denne!! Det må da finnes flere der ute som ønsker å poste om dette på vårt helt egne GU forum?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 10:40 
Avlogget

Hjemme-PC i uorden og januarabonnenement for smartphone oppbrukt, så først online på jobb, der det primært skal jobbes.

Men altså i all hast og litt i korthet : Da kan også jeg gratulere alle parter, men især Martin Ødegaard selv med kontrakt i selveste Real Madrid. Og later det til, takk og lov, og honnør for det, Strømsgodset oppnår et verdig beløp umiddelbart og kan oppnå mer ved suksess for Martin I Real. Ved at økt godtgjørelse for Strømsgodset er forbundet, ikke ved overgangspenger i forbindelse med salg, men ved suksess i Real selv, så har vi dermed alle fått incentivet, i form av egennytte for Strømsgodset, til å ønske at Martin gjør det best mulig i Real. Hele Drammen vil derfor stille seg positivt bak Martins videre karriere og spent følge med på den.

Det er ytterst vrient å komme gjennom til å bli A-lagsspiller i Real Madrid opplagt. Men Martin har sin egen metode som har vært viktig for hvor langt han alt har nådd, hans berømte egentreninger. Da kan vi tenke: Martin kommer ikke til Real kun for å bli trent av framtredende trenerkrefter sammen noen av de aller beste medspillere. Det er bare en del, om enn svært betydelig del av pakken. Martin vil sikkert fortsatt bedrive litt egenutvikling. Ved å gjøre dette, i forhold til de nye impulser han mottar, vil Martin kunne oppnå en fordel overfor de konkurrenter som nøyer seg med å bli trent. Og skulle dessuten presset rundt og konkurransen under kamper og de kollektive treningene innimellom vokse uhorvelig og følbart sterkt, vil Martin sikkert finne roen og bevare gleden over fotball ved sine egentreninger.

Dette er bare inngangen. Det er nå det begynner.

Så vil det vel likevel være slik at det som vil være det viktigste for en del av oss, det er hvordan det går med Strømsgodset. Men vi følger delvis samtidig spent på hvordan det går med «våre» ute i fotballverdenen. Der vil Martin høyst berettiget opptre i helt særegen belysning,

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2015, 12:42 
Avlogget

Da er det med stor glede å kunne konstatere at dette endte godt for alle parter. Martin får sin drømmekontrakt og sin livs sjanse, SIF får en rettferdig kompensasjon for å gi fra seg sitt supertalent. De nærmeste årene ser nå lys ut for SIF og jeg håper inderlig de fortsetter på den samme nøkterne veien og er tro mot sine egne prinsipper. Regner med at en del av disse pengene investeres i ytterligere kvalitetsheving av det fine talentutviklingsarbeidet som er påbegynt i klubben. Da er det bare å takke Martin for en fantastisk flott innsats for klubben på og utenfor banen og ønske deg og Hans Erik lykke til i Madrid. Det blir veldig spennende å følge med på det som skal skje videre, gleder meg til fortsettelsen, både i Madrid og i Drammen. LYKKE TIL!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: