Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 19 Sep 2019, 02:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Aug 2019, 10:50 
Avlogget

Jeg har intet her og nå å komme med om laguttak eller sett av formasjonstall.

Jeg vil, til tross for denne mengden av ord, i grunnen kun framføre et enkelt poeng med siste fire kamper som fokus ovenpå de forutgående kampene som bakgrunn: Hjemme har det sterkt fornyede laget fra da av straks kommet opp på et konkurransenivå, hvor det kan kjempe om seier, om enn foreløpig noe trengt, mot motstanderlag av middels kvalitet, dvs i disse lagenes framtredelse for dagen som dette. Overfor et sterkere motstanderlag kunne vi også utfordre selv dette ganske langt, men ikke helt ha evne å få marginene med. Vårt lag kan også sies å være inne i en positiv utvikling for sin konkurranseevne i hjemmekampene, men er foreløpig stadig sårbart med hensyn på noe knappe marginer på Marienlyst.

For bortekampene har vi få holdepunkter for det fornyede lagets konkurransevne. Vårt lag falt i gjennom borte mot Viking. Særlig 2. omgang der tydet på at vårt lag vil søke å agere nokså likt hjemme og borte. En forskjell kan være at motstanderlagene opptrer med større trygghet og med tilhørende kampstrategier på sine hjemmebaner og således blir en større og til dels en annerledes sportslig utfordring der enn som bortelag på Marienlyst. Før vi har sett annet, må vi kunne lure på vårt lags evne til å gjenskape vår opptreden i bortekamper. Det er mentale momenter innebygd, men muligens også evne til sportslig å iverksette en spillemåte i den forskjellige kontekst som motstander på sin hjemmebane gir opphav til. Har vårt lag kommet så langt at vi makter dette, samtidig som hver eneste kamp , dermed også denne, lever sitt eget liv ut fra kampens kjente og ukjente særegne forutsetninger og de forløp som en kamp kan komme inn i før noen eventuelt vender forløpene?

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2019, 22:54 
Avlogget

Jeg vet ikke riktig. Men etter et OK initiativ fra start virker det litt lett å komme til avslutningsmulighet for Stabæk på deres ledermål. Så vet jeg ikke om det å gjenskape spill fra hjemmekamper er det som melder seg som problem, eller om rett og slett det er kampånden som er skjør og ikke tåler en baklengs. For den 1. omgangen er det famlende forsøk på offensivt spill fra vår side mens det som vises, kommer fra Stabæk. Og relativt lite er det å se til vårt presspill vel?

I 2. omgang er det tilsynelatende slik at vårt offensive spill hevet seg noe midtveis. Men det kan også ha vært Stabæk som begynner å sikre noe. Uansett, kreditt til Salvesen for nok en scoring. Men da er den store skuffelsen hvor lite autoritet det er i vårt lags spill etter å ha utlignet. Enten vi hadde gått for å sikre det poenget vi et øyeblikk hadde inne, eller hadde satset på tre, at vi hadde gjort det med autoritet . For det er istedet Stabæk som straks overtar initiativet og også scorer. Og for all del, til en (såkalt) fortjent seier til Stabæk.

Alt i alt en ganske meget svakere kampprestasjon i mine øyne enn 2. omgangen borte mot Viking, til tross for sprekk i målprotokollen i enden av kampen. l den avsluttende omgangen da, at vårt lag lenge viste meget karakter i den fasen. Denne kampen nå var mer dvask fra ende til annen.

Jeg leser om formasjonsendring i en kamp som jeg ikke oppdaget, det er vel etter Keitas skade. Jeg tenkte endog på om det ville bli, men ble nok for "ballwatching" og klarte ikke å konsentrere meg om spørsmålet (Å ja, det er ikke ved spillerbyttet, men ved start 2. omgang at formasjonsendringen finner sted.) Jeg må nok si at jeg er litt spørrende til HPs formasjonsendringer i kampene. Nemlig hvor vidt det endrer fastlåste forløp, på en måte som ikke istedet har omkostninger i mestring for et ferskt lag som alt famler i angrepsspill, og der relasjoner mellom spillere kan ta skade. Dvs formasjonsendringer handler for HP kanskje især om å fungere i forhold til ulike spillervalg til laget . Det å skifte mellom sett med formasjonstall, det forekommer det nok meg å være noe først og fremst et lag med en første godt innarbeidet spillemåte under et innledende sett av formasjonstall kan begynne å gjøre. Mye mindre et ferskt lag som vårt. På en måte synes jeg ellers muligens rent spillemessig at laget spilte sin beste kamp i tapet mot denne sesongens høytflyvende Bodø / Glimt.

Jeg må nok si at jeg ble skuffet, og det gjorde meg svært betenkt.

Tillegg: Om det å ha blitt betenkt. Jeg har skrevet ut fra en horisont om hva som måtte til for at dette skulle kunne gå på premisser som ligger innenfor det realistisk mulige. Hva jeg selv først og fremst har trodd og tror, er mindre viktig. Men borteprestasjonene begrenser omfanget for det realistisk mulige. Enten må det til et omslag i evne borte og det straks, eller så blir laget avhengig av å erobre også hva som må betraktes som sensasjonspoeng hjemme.

Det hele gjør det mer vrient å skrive konstruktivt. Det blir i tilfelle heretter å fokusere på utvikling i kamp av lag og spill og ignorere tabell.

Edit meget senere: Noen små språklige justeringer.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Sist endret av Independiente den 12 Sep 2019, 07:49, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2019, 12:12 
Avlogget

Har ikke sett kampen, så intet grunnlag for å uttale meg om den. Basert på tabell situasjon og varierende prestasjoner, virker det riktig å se etter utvikling i den kommende perioden

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: