Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 22 Sep 2020, 23:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Sep 2019, 12:47 
Avlogget

Hva nå?

Hvis veien er det operasjonelle målet og sesongresultatet kun får bli hva som kommer ut av en slik prosess, så bør etter min oppfatning denne kampen handle om at et faktisk oppnådd sprang i gjennomføring av hjemmekampene videreføres i form av en sikrere slik mestring.

Den uttalte viljen til sterk tilstedeværelse er viktig. Bare det ikke tipper over i krampaktighet. Fotballmessig smarthet må ikke bli borte i en slik tilspisset tilstedeværelse.

Skrevet på intuisjon mer enn viten: Nå later det til at Ranheim kan ha en kollektiv smarthet som gjør at de kan erobre overraskende poeng. De kan bli en vrien utfordring dersom vi ikke også er tilstrekkelig smarte. (Derfor forrige avsnitt.)

Skulle det hende at vårt lag måtte ha eller komme i ledelse i en sluttfase av kampen, så må vi ha evnen til noe annet enn å ri på en ledelse i mer eller (lett) mindre behersket etablert forsvar. Ikke kun spille vekk ballen, for da kommer den ubønnhørlig igjen. Ikke minst da trenges den uttalte tilstedeværelsen, men assistert av smarthet.

Usikker om valg av sett av formasjonstall blir underlagt hvilke spillere som vi har på. Det synes meg til tider å ha vært noe slikt. Med tilhørende endringer av sett av formasjonstall. Selv vet jeg lite eller intet om slike endringer styrker oss mer eller mindre enn endringene indirekte svekker oss gjennom eventuell litt svakere kollektiv beherskelse. Lar det temaet være uomtalt utover å være nevnt.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2019, 21:26 
Avlogget

For de ytterst få som leser her, kun nå dette:

Vel ingen kamp med det direkte flotte fotballspill. Mer av dette i et par tidligere hjemmekamper forut for den forrige. Men et hjemmelag med tilstedeværelse og med sikrere kampavslutning enn i forrige hjemmekamp.

Med to typeriktige og påskrudde spisser og herunder Moses Mawa med fin situasjonsfornemmelse på scoringen. Begge keepere med hver sin viktige redning, Hansen med fotparade og Viljar Myhra utmerket redning nede til høyre. En del kontrollert innbyrdes pasningsspill oppe i banen på høyre side med Vilsvik tilbake i lagoppstillingen med ham som mottaker av lengre pasninger høyt oppe og påfølgende utvekslinger mellom ham, Tokstad og Stengel som selv om det vel ikke ledet til vesentlige målfarligheter, var et moment i en viss kampstyring i 1. omgang. Samt noe som etter hvert kan utvikle seg til et systematisk sjanseskapende spillelement. Bl.a Jack (vel?) med enkelte mellomlange flate pasninger oppover i banen til medspillere

Først mot Odd hjemme får vi en prøve på om vårt lag har utviklet en stabil evne til å gjennomføre hjemmekamper. Avholder meg fra andre spekulasjoner og nyter kvelden i dens korte øyeblikkshorisont.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2019, 08:55 
Avlogget

Et spørsmål blir sittende fast hos meg etter kampen, og det er indreløperne sin rolle i det nye systemet. Det er da i forhold til offensive bidrag jeg tenker, for jeg sliter virkelig med å forstå hvordan de skal fungere. De skal klart ikke være aktive i ballfordeling, men samtidig opplever jeg ikke at de i stor grad går på løp for å skape rom. Så sliter virkelig med å se hvordan det er ønsket at de skal opptre

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2019, 04:40 
Avlogget

Bromfe skrev:
Et spørsmål blir sittende fast hos meg etter kampen, og det er indreløperne sin rolle i det nye systemet. Det er da i forhold til offensive bidrag jeg tenker, for jeg sliter virkelig med å forstå hvordan de skal fungere. De skal klart ikke være aktive i ballfordeling, men samtidig opplever jeg ikke at de i stor grad går på løp for å skape rom. Så sliter virkelig med å se hvordan det er ønsket at de skal opptre

Jeg har ikke noe sikkert svar. Sier jeg noe, er jeg straks på tynn is. For ikke vet jeg noe videre uten å ha blitt fortalt. Men jeg mistenker som foreløpige inntrykk at indreløpernes øvrige oppgaver er betinget av at de først og fremst makter å gjøre seg tilgjengelige for kombinasjonen av kollektivt motpress ( når motstander har tatt over ballen) og trykk ( når vi selv har den). For det synes å være primære biter for dem av et lagets grunnspill. At uten å ha bidratt eller straks kunne omstille seg til å bidra til slikt, skal de ikke bedrive slike løp "på dypet" for å skape rom når det ikke finnes et trykk og et potensielt motpress ved tapt ball. For det skal ikke i så måte oppstå offensiv strekk i laget. Men når det derimot som del av at de bidrar til motpress og /eller trykk, og det da som en følge av dette eventuelt oppstår rom, kan de fylle og utnytte de rommene. Ellers kan det også se ut til at de kan engasjere seg i sikre pasningsutvekslinger oppe i banen som bidrar til elementer av kampstyrende ballbesittelse. Under hvilke forutsetninger og hvordan at indreløpere kan være med på at sånt går over i avslutningsorientert spill, må jeg fortsatt vente med å spekulere over.

Litt uviss på hva av dette som jeg kan få behov for å dementere.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2019, 17:08 
Avlogget

Independiente skrev:
Bromfe skrev:

Jeg har ikke noe sikkert svar. Sier jeg noe, er jeg straks på tynn is. For ikke vet jeg noe videre uten å ha blitt fortalt. Men jeg mistenker som foreløpige inntrykk at indreløpernes øvrige oppgaver er betinget av at de først og fremst makter å gjøre seg tilgjengelige for kombinasjonen av kollektivt motpress ( når motstander har tatt over ballen) og trykk ( når vi selv har den). For det synes å være primære biter for dem av et lagets grunnspill. At uten å ha bidratt eller straks kunne omstille seg til å bidra til slikt, skal de ikke bedrive slike løp "på dypet" for å skape rom når det ikke finnes et trykk og et potensielt motpress ved tapt ball. For det skal ikke i så måte oppstå offensiv strekk i laget. Men når det derimot som del av at de bidrar til motpress og /eller trykk, og det da som en følge av dette eventuelt oppstår rom, kan de fylle og utnytte de rommene. Ellers kan det også se ut til at de kan engasjere seg i sikre pasningsutvekslinger oppe i banen som bidrar til elementer av kampstyrende ballbesittelse. Under hvilke forutsetninger og hvordan at indreløpere kan være med på at sånt går over i avslutningsorientert spill, må jeg fortsatt vente med å spekulere over.

Litt uviss på hva av dette som jeg kan få behov for å dementere.

Du skal fra min side slippe å dementere, da vel ingen av oss har noe svar. Så får vi bare håpe at vi blir klokere med tiden, og etablerer en klarere forståelse. Takk for godt svar :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: