Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 30 Okt 2020, 14:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 292 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: David Nielsen
InnleggSkrevet: 16 Sep 2014, 08:15 
Avlogget

ArneSvingen skrev:
Superteale skrev:
Det er mye som kan forklares ut fra skader og spillere som har forsvunnet. Det jeg reagerer på er at David har gitt inntrykk av at han skulle videreutvikle spillestilen vår. Så langt har utviklingen gått feil vei. Spørsmålet er om det er på grunn av eller på tross av Davids inntreden....

Du tror ikke det første punktet ditt har noe med at den planen ikke har fungert? Det tror jeg. :)

Joda, det kan absolutt hende at årsaken finnes der. Jeg tenker likevel at en trener må ta hensyn til det laget han har tilgjengelig og gjøre det beste ut av det. Det kan være ekstra vanskelig å justere spillestilen når mange av de beste er borte, så kanskje han ikke skal være så utålmodig med å sette sitt preg på laget......

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2014, 13:41 
Avlogget

thomzi skrev:
Det som gjør meg forbanna er at spillerne ser ut til å ha gitt opp før de i det hele tatt begynner, og kollapser så fort litt motgang kommer.Når det kladder, KRIG!

Bare liten komentar sjøl om det egentlig er feil tråd, men siden vi er så godt i gang her :wink:

Vi mangler/savner ledere/krigere

Viskekaptein Stefan som kunne bruke kjeften og sette tempo i en kamp - Abu ikke i nærheten

3.kaptein Horn på banen i hva? to kamper? har en kjeft som går i 1000

Den defensive tryggheten med KAM/Horn som nesten ikke slapp til mål vært borte i år

Vilsvik vært skadet og spillt på 80%

Nana og Ovenstad som er en krigere og gjerne tar et kort for laget eller sette standarden skadet og skadet

Poenget, vi har mistet for mange ledere og defensiv trygghet og spillere som tar en smell for laget med spillersalg og skader

Når jeg ser på hva vi har av ledertyper utenom Adam som kaptein av de som er friske er det Høibråten som har vist baller i år. En spiller som hadde 10 TL kamper før i år

Marvin skal også nevnes med bra jobbing og at han presser og løper på mye

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 21:00 
Avlogget

[Jeg har ikke tid til å pusse mer på følgende innlegg]

Jeg har lenge sett med stor velvilje på David Nielsen som trener. Nå har jeg kommet i tvil.

Jeg reagerte ikke negativt som enkelte andre da det i fjor tilsynelatende kunne se ut til at David Nielsen var mer ballbesittelsesorientert enn selv Ronny Deila. Langt på vei setter jeg pris på balbesittende fotball selv om jeg anså at Ronny Deila desto bedre gikk klar av noen svakheter som kan følge av en noe for ensidig ballbesittende spillemåte. [Parantes lagt til etterpå: Jeg fant det også fullstendig i orden at David Nielsen, trolig noe kontroversielt overfor enkeltspillere, midlertidig tilpasset spillemåte og lag, slik at utvikling av et så eksepsjonelt talent som Martin Ødegaard ble både fremmet og framvist for fotballverdenen.]

Men under forsesongen leste jeg noe jeg ikke syntes om , både i seg selv og som dessuten vitnet om ustadighet.
http://www.dt.no/N__skal_Nielsen_opp_ti ... 35825.html

Med følgende utdrag gjengitt:

SITAT Inspirert av Mourinho
Nå blir han ekstra engasjert igjen. Det er nettopp dette temaet han tar for seg i sin prolisensoppgave: Hvordan dominere en kamp uten å ha ballen.
- I det siste har vi sett en trend med veldig gode lag som ikke nødvendigvis spiller Barcelona-fotball. Atletico Madrid. Borussia Dortmund. Chelsea under Jose Mourinho. Motstanderen føler de har ballen mye, men samtidig er de sjanseløse.

Det er blitt en etablert sannhet at David Nielsen ønsker å spille som Barcelona. Det er feil. Riktignok er han inspirert av elementer fra den katalanske fotballskolen, men det er andre som inspirerer mer.
– Hele min grunntanke kommer fra Mourinhos 4-2-3-1 fra da han var i Real Madrid. Det er ryggmargen i mitt system, sier han.

Strømsgodset opplevde et utfordrende fjorår. Trenerbytte. Til dels store endringer i spillerstallen. Misnøye blant enkelte. Det var uvanlig mye støy til å være Godset.
SITAT SLUTT.

Så meget i forskjellige retninger som David Nielsen har ytret og ytrer, har jeg vært like fullt litt uviss på hva han la i dette. Jeg unnlot å skrive om dette. Til og med Ronny Deila uttrykte jo, uforståelig nok, en fascinasjon for denne trener. Som fotballinteressert menigmann vil jeg selv si at Mourinho er noe av det jeg liker aller minst i fotball. Jeg kommer ikke på noe jeg synes verre om. At en Egil Drillo Olsen kunne utvikle sin kyniske fotballstil for et underdog-landslag som det norske er jo atskillig mer forståelig. Jeg likte det aldri, men kunne akseptert det som en «realpolitikk» en periode før en senere snuoperasjon, så lenge jeg ikke hadde hørt Drillo framheve sin kyniske fotballtenkning som forbildelig selv for Brasil.

For en Mourinho som trener tidligere for Real Madrid med deres ressurser og stilhistorie provoserte det meg derimot som lite annet i fotball. Jeg fant det direkte foraktelig av Real å velge en slik fotballtenkning. For en klubb som vår som nylig fulgte Ronny Deilas stilidealer, er det dypt nedslående at Ronnys etterfølger har referanser som i sitatet. Et annet aspekt er at denne kynisme er lite utviklingsorientert overfor unge spillere.

Aktuelt står Strømsgodset langt fra å ha noen første-11-er. Det hadde vært helt OK. Men da måtte forutsetningen være at man gikk inn for å spille en utviklingsorientert fotball. Det ville dessuten være ønskelig at man fortsatte å gjøre dette både hjemme og borte. Fra tribune og på disse nettsider støttet jeg i sin tid opp under Ronnys bestrebelser på å få sitt lag til å knekke bortekoden og spille på samme måte borte som hjemme. Det var en periode, der mange Strømsgodset-tilhengere etter hvert skrev og talte for å innføre innslag av kynisme etter at dette tok sin tid og for en del ikke så farbart ut. Men Ronny vant fram både med stil og så med resultater.

Da var det helt OK i mine øyne at David Nielsen etter å ha overtatt som trener innførte noen spilldetaljer som modifiserte Ronny Deilas anvisninger. Også om de ikke var fullt så potente som Ronny Deilas spillemåte. Det hørte hjemme i mine øyne at David Nielsen som fagmann måtte gjøre dette dersom han stort sett sto for tilsvarende fotballidealer. Imperfekte resultater i en utviklingsprosess hadde vært fullstendig akseptabelt i mine øyne. Det ville være noe helt annet enn Mourinhos kynisme.

Så serverte David Nielssen det tidligere intervjuet. Uvisst var det om det hadde noen betydning for oss.
Men så gjorde Strømsgodset en slett 1. omgang mot VIF borte i seriepremieren 2015. Det kunne se ut som at man ikke fikk i gang eget offensive spill i det hele tatt. Det var en dyp skuffelse, men til å bære. 2. omgang ga bud om annet,. Imidlertid viser det seg så av et intervju at det faktisk til dels var meningen å spille slik som i 1. omgang.

http://www.vg.no/sport/fotball/vaaleren ... /23429503/

SITAT
Godset ville at VIF skulle ha ballen
Strømsgodset-trener David Nielsen forteller at planen var å gi initiativet til Vålerenga.
- Vi kommer dårlig i gang fordi vi ikke får satt noen baller over dem. Vi kommer ikke ut når vi vinner ballen. For vi ville jo ha dette kampbildet, og la Vålerenga ha ballen, sier Nielsen til VG.
SITAT SLUTT

Da må jeg bare si at jeg har kommet i meget alvorlig tvil om David Nielsen som trener for Strømsgodset når slike intensjoner næres. Den slags Mourinho-filosofi er jeg mot. Desto mer etter nettopp å ha hatt en trener som ikke stod for noe slikt. Ikke er det utviklingsorientert overfor yngre spillere. Og den slags «smartness» vil bare forlenge den tiden det tar før versjoner av en første-11-er innimellom finner fram til et offensivt spill i andre kamper, når man ikke hele tiden går inn for å spille med samme innretning og utvikle r relasjoner om et slikt spill.

Når det påpekte var masterplanen, er jeg faktisk glad at resultatet ble nederlag, slik at bestrebelsen ble avslørt i all sin tristesse. Nederlaget for vår klubbs lag var i så måte da i mine øyne et gunstig nederlag for Mourinho-fotballen!

Min framtidsoptimisme for Strømsgodset er brutt dersom slike ideer skal blandes inn! Det sies til og med å være (iallfall å tilhøre) ryggmargen i David Nielsens system. Jeg er nå meget fotballfrustrert.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2015, 16:28 
Avlogget

Independiente skrev:

Når det påpekte var masterplanen, er jeg faktisk glad at resultatet ble nederlag, slik at bestrebelsen ble avslørt i all sin tristesse. Nederlaget for vår klubbs lag var i så måte da i mine øyne et gunstig nederlag for Mourinho-fotballen!

Min framtidsoptimisme for Strømsgodset er brutt dersom slike ideer skal blandes inn! Det sies til og med å være (iallfall å tilhøre) ryggmargen i David Nielsens system. Jeg er nå meget fotballfrustrert.

Velger bare å med siste del av et meget godt innlegg, blir faktisk imponert hver eneste gang du skriver Independiente!

Bare for å forsterke litt rundt bilde tar jeg med et par egne observasjoner
1. Rett etter David tok over for Deila, registrerte jeg at antall pasninger økte. Som en person som er glad i tall og statistikk, mener jeg antall pasninger per kamp økte med ca 100. Dette hevdet David var et bevisst valg i innføringen av sitt spillsystem, da var basisen at Godset skulle dominere kampene gjennom å holde ballen i laget
2. I løpet av de tre kampene jeg har sett til nå, har jeg registrert at vi stadig gjennom Abu søker gjennombrudd i bakrom. Dette aspektet synes jeg bryter med deler av det som da ble hevdet med økt antall pasninger. Når gjennombruddene forsøkes er det for sjelden spillere som går på disse løpene. Unntak med Fossum i treningskampen mot Enga. David er klar på at han ønsker å spille med Marvin, men han er vel en av de minst gjennombruddshissige spissene jeg vet om

Går vi da tilbake til Davids filosofi i samsvar med Mourhino, så viser han en klar og tydelig filosofi uavhengig av motsander. Denne baserer seg på et sterkt forsvar og raske kontringer. Det jeg tror er litt av problemet nå er at David ikke er helt enig med seg selv i hva han ønsker. Mange raske pasninger, med innlegg fra kant eller fokus på forsvar med raske kontringer. Å det tror jeg er en del av utfordringen for spillerne også, de ser ikke et klart system i spillet. Det fremheves i stedet at spillerne skal ha en individuell frihet til kreativitet i spillet

Skal en slik spillestil innføres (skrekk og gru) må det velges spillere i henhold til den valgte taktikken. Da var i tilfelle lag uttaket til Enga kampen veldig rart.

Tilslutt: Håper inderlig vi får se et offensivt og friskt Godset mot 3050 lørdag!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2015, 18:47 
Avlogget

Skiftet mellom dine punkter 1 og 2, Bromfe, skulle godt illustrere en nokså vinglete trenerinnretning. Alt av den endringen kan neppe springe ut av om David Nielsen ville være (i fjor) med eller ( heretter) uten Martin Ødegaard som spiller.

Bromfe skrev:
.........................................
Går vi da tilbake til Davids filosofi i samsvar med Mourhino, så viser han en klar og tydelig filosofi uavhengig av motsander.

Kamper der David vil praktisere en spillstrategi som mot VIF i 1. omgang sist, kan muligens sies som ide å være uavhengig av motstanders spill. Tydeligvis ikke bare mot den rene overmakten, men helt ned til lag som man skulle kunne være jevngode mot. Men selve den konkrete iverkesettelsen av den spillstrategien vil jeg nok gå ut fra at likevel nettopp vil måtte innrette seg på hva slags offensivt spill som motstanderen har.

Har man først begynt på den galeien mot selv en antatt jevngod motstander, som VIF borte skulle kunne være, vil Strømsgodset snart få behov å gjøre tilsvarende i flere og flere bortekamper. Noe annet vil framstå hasardiøst. Ikke usannsynlig dermed også mot de aller beste lagene hjemme. Da får det nok følger for hva slags spillere man ønsker å utvikle eller rekruttere utenfra. Samt som man klarer å utvikle. i den grad man da greier å utvikle dem. Og skulle man famle i å finne fram til sitt offensive spill i sesongen, slik vi iallfall delvis har gjort i år, vil man lettere begynne å gripe til den slags kynisme fra da av at en tilsynelatende noe mer vinner fram ved en kynisk innretning. :roll:

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2015, 19:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Indie. Du er Kongen!

Vanvittig bra skrevet, og du presterer å si det så konsist, og bruker i tillegg mange nok ord til at det er en sann fornøysels å lese.
Håper David selv får lest innlegget ditt.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2015, 22:10 
Avlogget

Dette er neppe et godt tidspunkt å skrive et innlegg på men gjør det allikevel. Er rimelig frustrert akkurat nå, etter en grusom kamp

Er det en spill plan? På Gamle gress skald da Godset bruke ballen i dag er vi nede på 364 pasninger. Selvfølgelig vi har ballen mest men hva brukes den til?

Hvilke styrker har Marvin, og hvordan utnyttes dette? Han står ved innlegg alene i boksen, uten mulighet for noe. Hva med å gå lenger inn før innlegg kommer? Hvorfor kommer ikke flere inn i boksen? Hvorfor spille gjennombrudd på Marvin som ikke klarer å løpe fra noen? Tror kanskje Iver er sterkere der, hvordan skape gjennombrudd med rett spiller? Marvin har et godt skudd, hvor mange skudd avfyrte han i dag? Registrerte ingen. Om planen er å spille ala det vi gjør i dag må Marvin fungere som en feil vendt spiss, som flikker gjennom andre spiller. Selvfølgelig da må de andre bruke han og gå på der rette løpene. David: hva er planen din?

Hva driver spillerne med på defensive dødball? Alt gir jo sjanser og fullstendig kaos. Hvorfor holdes ingen igjen på topp? Sett igjen Gustav og Iver f.eks, så må motstanderen forholde seg til en rask teknisk Gustav og en spillbar Iver. Da kan en jo kontre med effektivitet. Det er unntak, som gir kontringer og mål når alle ligger igjen, pluss at da kan motstanderen få maks antall spillere med på dødball. David: Hva tenker du?

I første omgang var det tydelig at alle Giodset spillerne behandlet ballen raskere enn motstanderen. Det tilsier at da må en bruke ballen enda mer effektiv. Hvorfor brukes da ikke ballen, kombinert med bevegelser? Kan gjerne mene at spissen skal skåre målene, kan gjerne mene at langskudd er feil, men finn da en taktikk og spillstil som forsterker denne tanken da. David: Hva er denne skjulte læringen din? Hva er tanken med den individuelle kreative friheten?

Tilslutt den som skremmer meg mest: Så i dag en Ovenstad, som virkelig virket tent og ivrig, men relasjoner/samarbeid manglet Så en Abu som hadde den samme arrogansen og stilen som når han var konge tidligere, men relasjoner/samarbeid manglet. Så en Vilsvik som løp og løp, jobbet og jobbet men ikke kom ut med det han kan. Ja relasjoner/samarbeid manglet Så en Iver som var god, men ingen samhandling med de rundt seg. Så en Kastrati som jobbet og løp, men heller ikke fant relasjoner</samarbeid. Så en Gustav som til og med jobbet defenivt og vant dueller, men maglet relasjoner/samarbeid. David: Hva er denne skjulte læringen din? Hva er tanken med den individuelle kreative friheten?

Skal nå grave meg ned en uke og håpe at jeg overlever mobbing fra omgivelsene på jobb. Med dette opplegget og taktikken vet vi jo alle hva som skjer i Trondheim. Legge oss ned i forsvar, med et forsvar som ikke er optimalt. Gruer meg allerede til neste lørdag og lidelsen
PS! Ta høyde for tidspunkt og frustrasjonsgrad ved lesning

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2015, 23:24 
Avlogget

Godt innlegg. Også fordi det oppsummerer myr av det som vil frata oss supportere nattesøvn i dagene framover.

Har egentlig aldri fått tak i hva David vil. Mønstre som kjennetegnet Godset var f.eks at vi prøvde å få til overtall på kantene (ved back, kant og en midtbanespiller).
Og etter balltap: sterkt kollektivt press for å oppnå gjenvinning. Dette er ting som vi så mindre og mindre av utover i 2014 sesongen, og nå er det helt borte, uten at det er mulig å se
hva det nye mønstret er. En ting er at det er utydelig fra tribunen, det er verre at det tydeligvis er utydelig for spillerne også. Dette har det vært lagt et lokk over en stund, men det er nok ikke lenger før det kommer til overflaten.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2015, 23:29 
Avlogget

Leste først nå Indies lange og velkomponerte innlegg ovnfo,r og ble sjokkert. Har vi virkelig, med åpne øyne, lagt vårt Strømsgodset i hendene på en mann med en slik "grunntanke" (som han sier). "Dominere kamper uten ball"! Ikke rart at vi ser fra VIF kampen og dagens mot MIF, at Godsetfotballen er død. Hvordan kan dette ha gått under radaren til Jostein, at David står for en anti-Godsetfotballfilosofi?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 17:17 
Avlogget

Nå med ledig tid, men kun klosset på en smartphone; i morgen med PC, men lite ledig tid. Så det må bli nå og kun forenklet nå.

Her del 1 for ikke plutselig å miste alt skrevet. Men kan komme til å henge dårlig sammen.En del 2 før eller senere:

I nyhetstråden har Bromfe postet link til Nettavisen. Jeg får ikke brakt link. Der har neppe Marvin noe utspill. Det er snarere et frustrert hjertesukk til henvendende journalist.

I oppslaget uttrykker Marvin fravær av et offensivt opplegg; jeg husker ikke Marvins nøyaktige formulering. David Nielsen sier seg overrasket.

Min egen kommentar er at slike utsagn muntlig gjerne blir absolutter som at glasset er fullt eller tomt. Det vi mer presist vil mene, er at det er halvt, kvart eller trekvart tomt eller fullt. Eller mer betingede utsagn. La uansett ikke Marvin bli møtt med ubehageligheter for sitt synspunkt i frustrasjon.

Jeg anser nok at Marvin, etter en innledende periode hvor han i kraft av hans fortids demonstrerte nivå sportslig riktig ble prøvd ut og forsøkt innpasset, for meget har fortrengt andre spisser. Riktignok en tid fordi han som spiss sto mer til Martin Ødegaard. Jeg forstår at det kan ha vært vrient å si, det fordi det var til dels kontroversielt at videreutvikling av Martin Ødegaard som spiller innenfor et lag fikk så høy prioritet overfor hva som generelt fremmer et lag. Følgen for Marvin i et lengre perspektiv av å ha blitt foretrukket på slike forgjengelige premisser kan ha blitt mer motstridende for ham selv. Men ellers underveis i hans tid i klubben har nok Marvin blitt noe forrådt i sitt forsøk på å redde sin karriere ved å bli valgt som beste førsteforsvarer i en periode da laget hadde søkt å legge bak seg gjentatte episoder forut da det ble kontret i hjel, grunnet visse lagsvakheter. Men en spiss blir før eller senere bedømt som målbidragende. Av en god del utelukkende som målgjører.

Som avsluttende spiss har nok ikke Marvin levert tilstrekkelig. Men han har lidd av en helt eller delvist uteblitt offensiv forløsning av laget. Heller ikke et avslutningsorientert spill spesialisert omkring spisstype,ser ut til å ha blitt til. Dvs. det er slik det virke som for en som ikke kjenner kartet, men må bedømme på aksjonene som blir til, hva slags karttegning som benyttes. På toppen av det hele foregår det bestrebelser på helt forskjellige måter å spille på før en enkelt er brakt til å fungere.

Av denne grunn er et Marvin-orientert punkt lagt i denne tråden. Det handler i ganske stor grad om trener.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 18:52 
Avlogget

Del 2:

Underveis i sin utviklingsprosess for et lag ble Ronny Deila kritisert for bare å ha en plan A. Ikke å ha en plan B når plan A ennå ikke fungerte tilfredsstillende. Men omsider fikk Ronny til sitt store delmål. Det var en plan A som fungerte hjemme og borte. Kritikerne stilnet. Fra det nå ville de ha plan A uten reservasjoner. Da var imidlertid Ronny klar for å utarbeide en plan B. For også Ronny ønsket å kunne ha en alternativ plan. Men han visste at uten å beherske plan A først, iallfall hans plan A, ville heller ikke en plan B etter hans ambisiøse kriterier være noe verdt. Det ville ha ledet til at verken plan A eller plan B ville fungere. Men da Ronny tok fatt, kostet denne bestrebelsen på å iverksette en plan B i en kamp, det gjaldt vel å spille 4-4-2, poeng i kamp mot en da enklere motstander. Kritikken haglet på nytt fra noen hold. Hvorfor søke en plan B når plan A fungerte så godt? Det ble en kortere reformpause. Men senere ble slikt utviklet. I sesongen da seriemesterskapet ble vunnet, var det enkelte ganger at en alternativ plan kunne være løsende.

Vel å merke, hva angikk en alternativ plan, det var en nokså beslektet plan, ikke en totalt endret innretning.En plan innrettet på å spille samme type fotball. Å stå for en offensiv stilfull fotball som et formål i seg selv. Forstått dessuten som den beste type fotball å introdusere unge spillere under.

Der bør nok trener David Nielsen stille seg et spørsmål. Ble han valgt for å endevende den spillemåte og de ideer som Ronny Deila hadde grunnlagt? Eller ble han valgt for å videreføre hovedintensjonene, men med adgang til å farge iverksettelsen med det han selv fant forsvarlig? Det bør han spørre personer i klubbens ledelse og blant eierne om. Som outsider vet forsåvidt ikke jeg hva de vil svare.

Men enten de svarer det eller det annet, antar jeg at tilblivelsesmåten for Ronny Deilas planer A og B vil være relevant erfaring. David Nielsens versjon av Ronny Deilas spillemåte trenger til en offensiv forløsning. Det henger også sammen med den store solide spillerstallen med de mange spillerne som kan aspirere til en første-11-er. Det er et privilegium, men også problemfylt. For David Nielsen kan meget vel ulike sett med formasjonstall inngå i denne måten å spille på.

Dersom David får fritt spillerom for sine valg ved rådspørring, kan det være at det er spillemåten for Mourinho's kynisme han først vil få på plass.

Men antatt at det er den mer eller mindre arvede spillemåten som kommer først, så trenger den etter alt å dømme til en offensiv forløsning.

På sett og vis, i den halve sesongen som David Nielsen fikk sammen med Ronny Deila, fikk han kun oppleve en forenklet grovere versjon av denne spillemåten. For det spill med midlertidige overtall i deler av banen som var en vesentlig bestanddel av spillemåten, hadde sitt motstykke i midlertidige undertall andre steder. Eller defensiv strekk som følge av offensiv aksjon. Det har vært spillere som har gjort det mulig å fungere med dette og gjort at forholdet har blitt forhindret i å komme til utslag på. Det var Abu i sin tidligere periode i Strømsgodset, der han hadde en nærmest magisk evne til defensivt å absorbere rom fra motstander i brudd. Det var gullsesongen 2013 kombinasjonen av Madsen (stikkord: tempofylt aksjon) og Horn ( stikkord: koordinering og sammenbinding). Sesongen 2014 var de to midtstopperne fraværende, og Abu tilbake måtte overvinne følger av skade og gjenfinne seg selv. Min tolkning er at Ronny Deila i starten av sesongen 2014 valgte å holde laget mer samlet og være mindre ambisiøs i utnyttelsen av offensive overtall med tilhørende bevegelser. Under de forutsetningene kunne de opptredende forsvarerne fungere med bravur. Denne sesongperioden er delvis misforstått som at det ble prestert svakt da. Men det var spillertyper som var savnet. De som spilte, gjorde meget bra ut fra sine fysiske egenskaper og ferdigheter. I mine øyne var dette et trenermessig mesterstykke å kamuflere sine savn av spillertyper slik. Imidlertid som spillemåte ble det det ikke Ronny Deilas spillideer fullt til å lære av som modell. Det ble Ronny Deila "light". Det som en kunne lære av det, måtte være Ronnys pragmatisme når det var nødvendig, og Ronnys problemløsningsevne. Men muligens, og verdt å tenke over når man er villig til å søke andre flagg og faner ( les, idealer), det kunne muligens forlede når det gjaldt hva jeg på avstand har opplevd som sterk prinsippfullhet ved Ronny Deila. Skrevet av en som støttet hans engang temmelig kontroversielle ytring: "Jeg rykker heller ned enn å spille rævafotball".

Del 3 før eller siden.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 20:26 
Avlogget

Del 3:

Hva skulle denne offensive forløsning bestå i? Jeg får ta risikoen å skrive "det alle vet".

Jeg kan bare gi et svar på et generelt plan. For jeg har aldri sett karttegningene som det være seg Ronny Deila eller David Nielsen orienterer ut fra og nytegner eller reviderer. Jeg ser bare 11 egne spillere mot 11 fremmede under kamper som lett begynner å leve sitt eget liv.

Men jeg tror at et nøkkelbegrep er av Ronny Deilas støpning. Mange trenere har talt om defensiv struktur. Men Ronny introduserte 'offensiv struktur'. Jeg i min overforenklede forståelse, uten noen konkretisering, kan ikke strengt definere det. Men jeg forbinder visse systematiske konstellasjoner mellom spillere, innbyrdes koordinerte spillerbevegelser med det. Herunder overtall på kanter, backer til flanker, kantspisser bevegende seg som "innover-fra-kant"-spisser, ellers spillere løpende i splittede retninger. Alt sammen timet slik at spillet oppnår en rytme. Hele veien beredt på den taktiske beslutning ved balltap: Returløp, forsinkelse av motstanders spillvending ved ball over sidelinje eller påtvunget forsinket oppspill. Aller helst ved gjenerobring, noe som har det tilleggsfortrinn å påføre motstander et mindre organisasjonssammenbrudd. Alt jeg omtaler her, kan sikkert gis mer presise framføringer av andre. Det vesentlige var vel dette som en forberedt systematisk offensiv samhandling, og at det regelmessig stadig igjen innarbeides som det.

Da var det under Ronny Deilas fullt utviklede lag som at bevegelsene var slik avpasset mellom spillerne at spillerne framsto enda bedre enn de var, samtidig som spillerne utviklet seg til å bli bedre av å utøve dette.

Forskjellen til David Nielsens lag vil sikkert jeg og andre iakttagere, samt spillere selv i et frustrert øyeblikk, lett overdrive. Jeg kan ikke dokumentere det. Men en visuell opplevelse er for meg at det offensive spillet i atskillig mindre grad er en strukturert samhandling. Istedet framstår dette spillet knyttet til enkeltspilleres variable intuisjon og til relasjoner mellom enkeltspillere. Ikke bare negativt, jeg forstår at man vil ha tenkende spillere. Men spesielt hos oss med nokså vedvarende haltende offensivt spill, der spisser har scoret noe knapt, synes dette å rope på en viss overordnet strukturering, på offensiv struktur. For som det nå er, synes det å bli noe færre samtidige aksjoner, handlingene blir tilsynelatende litt forsinket, og dessuten ser det ut som tempoet på ballen blir langsommere.

For mine øyne har det tidvis framstått litt at offensive spilleraksjoner, enten fordi det avslutningsorienterte spillet har mindre grad av offensiv struktur, eller fordi spillemønstrene er endret, er mer individuelt krevende enn før. Der hadde jo Ronny Deilas offensive spill, i tillegg til innlegg til midtspiss og utnyttelse av "innover-fra-kant"-spissbevegelser, en særlig annen ingrediens. Det var pasninger rett fram som kunne forsere flere pressledd.

Så terping på offensiv struktur som aktivt bevisst begrep, flere samtidige spillerbevegelser, og økt balltempo knyttet til det, det er det som jeg tror kan være med på å gi en offensiv forløsning. Og har jeg til kjedsomhet bare sagt noe trivielt, så la disse trivialiteter slippe å bli belemret med distraherende kynisme a la Mourinho. For det spill jeg har sett i to treningskamper og to seriekamper tyder ikke på at det eventuelt trivielle har trengt helt gjennom.

Endringene: Tilføyelse av ordet "enn" som hadde falt ut et sted.

Sist endret av Independiente den 13 Apr 2015, 18:18, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 20:30 
Avlogget

Bromfe skrev:
Dette er neppe et godt tidspunkt å skrive et innlegg på men gjør det allikevel. Er rimelig frustrert akkurat nå, etter en grusom kamp

Er det en spill plan? På Gamle gress skald da Godset bruke ballen i dag er vi nede på 364 pasninger. Selvfølgelig vi har ballen mest men hva brukes den til?

Hvilke styrker har Marvin, og hvordan utnyttes dette? Han står ved innlegg alene i boksen, uten mulighet for noe. Hva med å gå lenger inn før innlegg kommer? Hvorfor kommer ikke flere inn i boksen? Hvorfor spille gjennombrudd på Marvin som ikke klarer å løpe fra noen? Tror kanskje Iver er sterkere der, hvordan skape gjennombrudd med rett spiller? Marvin har et godt skudd, hvor mange skudd avfyrte han i dag? Registrerte ingen. Om planen er å spille ala det vi gjør i dag må Marvin fungere som en feil vendt spiss, som flikker gjennom andre spiller. Selvfølgelig da må de andre bruke han og gå på der rette løpene. David: hva er planen din?

Hva driver spillerne med på defensive dødball? Alt gir jo sjanser og fullstendig kaos. Hvorfor holdes ingen igjen på topp? Sett igjen Gustav og Iver f.eks, så må motstanderen forholde seg til en rask teknisk Gustav og en spillbar Iver. Da kan en jo kontre med effektivitet. Det er unntak, som gir kontringer og mål når alle ligger igjen, pluss at da kan motstanderen få maks antall spillere med på dødball. David: Hva tenker du?

I første omgang var det tydelig at alle Giodset spillerne behandlet ballen raskere enn motstanderen. Det tilsier at da må en bruke ballen enda mer effektiv. Hvorfor brukes da ikke ballen, kombinert med bevegelser? Kan gjerne mene at spissen skal skåre målene, kan gjerne mene at langskudd er feil, men finn da en taktikk og spillstil som forsterker denne tanken da. David: Hva er denne skjulte læringen din? Hva er tanken med den individuelle kreative friheten?

Tilslutt den som skremmer meg mest: Så i dag en Ovenstad, som virkelig virket tent og ivrig, men relasjoner/samarbeid manglet Så en Abu som hadde den samme arrogansen og stilen som når han var konge tidligere, men relasjoner/samarbeid manglet. Så en Vilsvik som løp og løp, jobbet og jobbet men ikke kom ut med det han kan. Ja relasjoner/samarbeid manglet Så en Iver som var god, men ingen samhandling med de rundt seg. Så en Kastrati som jobbet og løp, men heller ikke fant relasjoner</samarbeid. Så en Gustav som til og med jobbet defenivt og vant dueller, men maglet relasjoner/samarbeid. David: Hva er denne skjulte læringen din? Hva er tanken med den individuelle kreative friheten?

Skal nå grave meg ned en uke og håpe at jeg overlever mobbing fra omgivelsene på jobb. Med dette opplegget og taktikken vet vi jo alle hva som skjer i Trondheim. Legge oss ned i forsvar, med et forsvar som ikke er optimalt. Gruer meg allerede til neste lørdag og lidelsen
PS! Ta høyde for tidspunkt og frustrasjonsgrad ved lesning

Ja, fint innlegg!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2015, 15:19 
Avlogget

Etter år som passiv deltaker på dette forumet er tiden inne for å selv ta bladet fra munnen. Jeg savner virkelig de gode debattene her inne, og synes det er trist at aktiviteten i stor grad har flytta seg til langt mer useriøse vgd. Så gratispassasjerer (jeg vet vi er mange) og vgd-konvertitter: La oss ta forumdebatten tilbake! Dette er iallfall mitt ydmyke forsøk på å bidra til debatten:

Vi er åpenbart inne i en frustrerende periode som godsetsupportere, med buinga mot David etter kampen på lørdag som et foreløpig bunnpunkt (den spontane jubelen på Marvin/Peter-byttet er en sterk konkurrent!). Inntil videre tilhører jeg imidlertid den tilsynelatende krympende gruppen som fortsatt stiller seg bak vår sjef. Kanskje jeg er naiv, kanskje jeg fortsatt lider av metthet etter novemberkvelden i 2013 – kanskje jeg rett og slett ikke har peiling.

Ja, jeg er også bekymra over det jeg opplever som vinglete utsagn fra David. Dette begynte egentlig allerede helt fra tiltredelsen, da han først snakket om «kun kosmetiske endringer», for så noen uker senere si at vi hadde gått «all in med å implementere radikale endringer». Men det er forskjell på å være uklar i media og å være uklar overfor spillerne. Hvis vi ser bort fra Nettavisen-intervjuet med Marvin, har vi noen indikasjoner på at spillerne ser på David som vinglete? Jeg ser de ikke (men jeg har heller ikke tilgang til særlig med innsideinfo). Tolker heller forlengelsene til spillere som Madsen, Horn og Vilsvik som klare indikasjoner på at lederne i dagens tropp har trua på «prosjekt-David».

I fjor gikk mye av kritikken mot David på at spillet ble for omstendig og at ballbesittelse nærmest virka som et mål i seg selv, og ikke et virkemiddel. Som vi husker kostet dette oss noen svært ubehagelig borteopplevelser. At David har lært noe av dette ser jeg faktisk på som positivt (når det er sagt er jeg langt fra enig med tilnærminga til Engakampen!). En annen ting jeg irriterte meg over i fjor var den manglende evnen til å endre kampbilder. Som Indie så godt formulerte det over, var dette noe Ronny også brukte tid på å innarbeide. Jeg kjøper argumentet med at man må lære plan A før man kan forvente at plan B vil fungere. Likevel ble jeg glad for å se at David var villig til å spille de siste 10-15 minuttene mot Enga med to spisser (gjorde han egentlig et slikt skift en eneste gang i fjor høst?).

I mine øyne er dette to små endringer i en mer pragmatisk retning, som jeg faktisk ser på som positive. Jeg tror det vil gi oss ekstra poeng, og jeg ser ikke at det trenger å gå utover utviklingen til laget. Det er klart, hvis taktikken fra 1. omgangen mot Enga blir en ny mal på hvordan vi skal opptre borte er jeg bekymra. Men jeg skjønner bare ikke hvordan man etter EN omgang kan trekke slutningen om at det er slik David ønsker å opptre? Jeg har sett så og si alle treningskampene før årets sesong, og jeg syns det er fair å si at Godset etter beste evne har forsøkt å dominere alle disse kampene (om de har klart det er en annen sak). Og da mener jeg dominere MED ball (hvis dere leser litt mer i pre-season intervjuet med David sier han: «Det handler ikke bare om å dominere med ball. Også uten.» Dette betyr selvfølgelig ikke at filosofien til David er å dominere uten ball – vi skal dominere med OG uten ball!) Kampen mot 3050 var svak syns jeg, men her finner jeg iallfall ingen indikasjonen på at vi ikke lenger ønsker å dominere med ball. Vi forsøkte, men fikk aldri opp pasningstempoet/kvaliteten til å spille ut et hardkjempende lag.

Sitat:
Bromfe skrev:
1. Rett etter David tok over for Deila, registrerte jeg at antall pasninger økte. Som en person som er glad i tall og statistikk, mener jeg antall pasninger per kamp økte med ca 100. Dette hevdet David var et bevisst valg i innføringen av sitt spillsystem, da var basisen at Godset skulle dominere kampene gjennom å holde ballen i laget
2. I løpet av de tre kampene jeg har sett til nå, har jeg registrert at vi stadig gjennom Abu søker gjennombrudd i bakrom. Dette aspektet synes jeg bryter med deler av det som da ble hevdet med økt antall pasninger.

Dette er et godt poeng. Det kan ha en sammenheng med et ønske om en mer direkte spillestil. Kan det også ha noe med at Abu spilte fjorårssesongen med svært lav selvtillit? Jeg tror aldri det var meninga at vi skulle forlate krosspasningen i fjor (som jo Abu først introduserte oss for, og som Stefan videreførte og perfeksjonerte). Tror rett og slett dette skyldtes at Abu ikke maktet/turte å benytte seg av dette virkemiddelet i fjor, og heller spilte sikrere og kortere pasninger (her skjedde det vel heller ikke store endringer mellom våren til Ronny og høsten til David, og jeg tror ikke Ronny frivillig la bort et av våre farligste våpen fra gullsesongen).

Oppsummert: Jeg er også usikker, nervøs og spent på hvordan vi vil fremstå i år. Kanskje lurer jeg meg selv til å tenke positivt. Men alt dette «alt-var-bedre-under-Deila»-snakket begynner, etter min mening, å minne mistenkelig om en supportergruppe lenger nord, som iallfall ikke jeg vil assosieres med.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2015, 21:24 
Avlogget

Razak skrev:

Sitat:
Bromfe skrev:
2. I løpet av de tre kampene jeg har sett til nå, har jeg registrert at vi stadig gjennom Abu søker gjennombrudd i bakrom. Dette aspektet synes jeg bryter med deler av det som da ble hevdet med økt antall pasninger.

Dette er et godt poeng. Det kan ha en sammenheng med et ønske om en mer direkte spillestil. Kan det også ha noe med at Abu spilte fjorårssesongen med svært lav selvtillit? Jeg tror aldri det var meninga at vi skulle forlate krosspasningen i fjor (som jo Abu først introduserte oss for, og som Stefan videreførte og perfeksjonerte). Tror rett og slett dette skyldtes at Abu ikke maktet/turte å benytte seg av dette virkemiddelet i fjor, og heller spilte sikrere og kortere pasninger (her skjedde det vel heller ikke store endringer mellom våren til Ronny og høsten til David, og jeg tror ikke Ronny frivillig la bort et av våre farligste våpen fra gullsesongen).

Oppsummert: Jeg er også usikker, nervøs og spent på hvordan vi vil fremstå i år. Kanskje lurer jeg meg selv til å tenke positivt. Men alt dette «alt-var-bedre-under-Deila»-snakket begynner, etter min mening, å minne mistenkelig om en supportergruppe lenger nord, som iallfall ikke jeg vil assosieres med.

Takk Razak for et velfortjent spark på leggen, det vekte meg! Å, nei jeg vil heller ikke assosieres med den gruppen du henviser til.

Det er et godt poeng du har med at Vilsvik og Madsen forlenget, så det ligger nok ting her jeg i hvertfall ikke har tenkt over i frustrasjonen. Håper så absolutt at David skal få ut det beste av Godset sine spillere og finne frem til det som er hans filosofi. Må allikevel innrømme at jeg fortsatt er veldig usikker på hva den innebærer, og er skeptisk til 4-2-3-1 formasjonen. Grunnen til dette er at jeg oppfatter at den innehar en del utfordringer i forhold til det offensive spillet. Tror det krever mye systematisk arbeid med det kollektive angrepsspillet, for at den skal utnyttes fullt ut. Håper dette er en prosess det jobbes kontinuerlig med, og at tegn på bedring kommer i de kommende kampene.

I forhold til Abu og hans vridning av spillet, er vel dette et av elementene jeg savner. Per nå opplever jeg at disse pasningene i større grad sentreres mot gjennombrudd i midten, enn for vridning av spillet. Dette sammen med andre spilleres fokus, gjør at spillet i for stor grad foregår sentralt i banen. Det forenkler forsvarspillet for motstanderen, og gir vanskeligere arbeidsforhold for Godsets offensive spillere. Om dette f.eks kan løses ved å bruke Storflor vet jeg ikke, men tror hans kreative egenskaper kan bidra til delvis løsning av utfordringene. Valg av spiss tror jeg ikke er avgjørende, da tror jeg fokus på støtte rundt spissen er viktigere. Per i dag har den enslige spissen ekstremt vanskelige arbeidsforhold, og jeg tror for Marvins del dette gjør at han binder seg og velger underlige bevegelser for å få litt ballkontakt. Han trenger å oppleve mestring i likhet med alle andre spillere, for å igjen kunne vise sitt potensialet

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 292 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Topp

GodsetUnionen © 2006-20 | Webpublisering og webdesign i Drammen