Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 11:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sesongen 18
InnleggSkrevet: 19 Des 2017, 17:32 
Avlogget

Terminlisten for 2018 klar:
http://www.godset.no/nyheter/apner-hjemme-mot-stabaek
Hjemmekamp i serieåpningen 11.Mars mot Stabæk, Molde borte 16.Mai, RBK borte(!) under ælvefestivalen og avslutter borte mot Stabæk siste runde. Ikk mye å rope hurra for spør du meg.

Topp

Innleggets emne: Re: Sesongen 18
InnleggSkrevet: 08 Jan 2018, 19:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Da forsvant Agouda. Skjønner godt at'n dro, med tanke på antall sjanser han har fått på A-laget.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2018, 21:26 
Avlogget

Omsider begynner følelsen av at en ny sesong nærmer seg å komme. Spennende å se hva laget kan prestere den kommende sesongen, kjenner jeg er veldig usikker på hva en kan forvente. Per nå er stallen noe forsterket, skjer det mer fremover? Om det er behov for noe, så er det vel eventuelt en spiss til, helst som erstatning for Engblom. Utover det er vel det meste OK i stallen

La oss håpe en god sesong fra start til slutt, og oppnå minst 3 plass med EL 2019 (potimisten i meg snakker)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2018, 13:25 
Avlogget

Leser i DT i dag at Torro tenker i retning av 4-4-2, men en kan vel ikke hevde det var en suksess forrige sesong. Kjenner jeg blir skeptisk til om en får denne formasjonen til å fungere nå. Det er to nøkkelfaktorer: 1. Klarer Mos og Marcus å finne et fungerende samarbeid? 2. Klarer en av de to å dekke nok rom defensivt, og samtidig bidra offensivt? Jradi fungerte utmerket i 10'er rollen, hvor er han nå tenkt i systemet? Eller er han reelt sett solgt?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2018, 18:57 
Avlogget

Bromfe skrev:
Leser i DT i dag at Torro tenker i retning av 4-4-2, men en kan vel ikke hevde det var en suksess forrige sesong. Kjenner jeg blir skeptisk til om en får denne formasjonen til å fungere nå. Det er to nøkkelfaktorer: 1. Klarer Mos og Marcus å finne et fungerende samarbeid? 2. Klarer en av de to å dekke nok rom defensivt, og samtidig bidra offensivt? Jradi fungerte utmerket i 10'er rollen, hvor er han nå tenkt i systemet? Eller er han reelt sett solgt?

Som en som ikke selv lenger diskuterer fotball på nett, men leser både her og der for å motta informasjon omkring det laget jeg fortsatt stadig følger, helst fra tribune:
Bare et spørsmål: Siktes det fortsatt til 4-4-2 nødvendigvis med smale midtbanekanter som i 2017? Eller ikke nødvendigvis til dette siste?

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2018, 13:09 
Avlogget

Independiente skrev:

Som en som ikke selv lenger diskuterer fotball på nett, men leser både her og der for å motta informasjon omkring det laget jeg fortsatt stadig følger, helst fra tribune:
Bare et spørsmål: Siktes det fortsatt til 4-4-2 nødvendigvis med smale midtbanekanter som i 2017? Eller ikke nødvendigvis til dette siste?

Savner dine reflekterte innlegg her, så håper du med tiden endrer mening og igjen blir aktiv i diskusjoner.

Så til spørsmålet ditt: Nei, det er ikke sagt noe om innoverkanter, så med tanke på det offensive kan en 4-4-2 fungere. Der jeg er mer usikker er med tanke på det defensive, og da spesielt om en klarer å dekke nok rom sentralt på midtbanen. Jradi bidro med en fantastisk innsats i sin rolle, og en oppnådde med det en bedre balanse i laget. Om en da får Marcus eller Mos til å dekke det samme rommet, er jeg mer usikker på og frykter da en situasjon hvor en blir for lett overspilt på midtbanen. Har sett for lite av Stengel til at jeg har et klart bilde av hans defensive egenskaper, og hvordan han eventuelt fungerer sammen med Hauger eller Junior. Kombinasjonen Hauger og Junior sentralt, opplever jeg dekker akkurat litt for lite rom

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2018, 12:23 
Avlogget

Sesongen er godt i gang, men en kan vel ikke hevde at det er en drømme start. Jeg må innrømme at jeg er veldig forvirret per nå, med tanke på hvordan laget fungerer og hva som er planen. Jeg klarer ikke å se hva som er den spillmessige planen, og jeg klarer ikke å se hva som gjør at ting ikke fungerer. Registrer at en stadig bytter på den sentrale midtbanen, uten a jeg helt forstår hvorfor dette gjøres. Spesielt at en spiller med f.eks EUA sentralt, forvirrer meg. Han kommer vesentlig mer til sin rett på kant enn sentralt.

Opplevelsen min per nå er i mye i samsvar med hva som var tilfelle på samme tid for et årsiden, og det opplever jeg som skremmende. Hva er årsakene til at en for andre år på rad går i den samme fellen, og havner i en situasjon hvor laget ikke fungerer. Nå har en i motsetning til i fjor en spiss som fungerer. Hvorfor kommer det da ikke innlegg?

Håper en tenker litt mer komplekst enn hva som kommer frem i media, hvor det poengteres hardt arbeid og innsats. Humøret og den manglende selvtilliten hos enkelt spillere løses ikke ved hjelp av innsats eller hardt arbeid, det er andre grep som må gjøres da...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2018, 22:00 
Avlogget

Ikke for å diskutere, kun å framføre synspunkter underbygd av noen heller vage fornemmelser. Litt ufullstendig blir det nok.

[Ikke sett dagens kamp på TV. Det gikk jo ingen buss. Mine nerver tåler kun å se kamper til stede live. Da kan jeg utligne trykket ved å heie og synge. Skjønt nå har jo Godsetunionen begynt med tromme, så da går ikke det heller.]

Siden jeg ble brakt til å slutte å skrive her, har jeg brent inne med et synspunkt, om aldri så vagt fundert. Det har stått for meg også under nåværende sesong. Innimellom har det verket i meg. Nå stiger intensiteten i det igjen. Jeg må ha det ut.

For hva skyldtes den gigantiske snuoperasjonen i 2017? Det var trolig mer enn en faktor. Men i den grad trener Skullerud selv nevner et enkelt moment, så har jeg forstått det som han anser formasjonsendringen fra 4-4-2 til det som eventuelt kan angis som 4-4-1-1, som en slik enkeltårsak innenfor et sett av momenter.

Det medvirket nok. Der det etter mitt syn ikke var 4-4-2 som sådan som hadde vært hemskoen, men 4-4-2 med smale midtbanefirere. Enten disse var defensivt eller offensivt innrettet. Det virket jo som de også var offensivt begrunnet. Denne versjonen av 4-4-2 fungerte høyst sterilt og blottet for dynamikk.

Men så vendte altså laget hele sesongforløpet. Der VET jeg ikke det som jeg imidlertid aner. At det var en person med en viktig input. I så fall var ikke denne input'en kun mental prepping av spillere. Jeg tror det må ha handlet om en innvirkning på spillemåtens iverksettelse. Jeg forestiller meg at det kan ha handlet om frispilling fra forsvarsleddet og de påfølgende pasningene deretter. Noe som ga utspillingen bakfra en slags rytme og gjorde at laget i etablert angrepsspill kom så tidlig fram i banen som en ellers forbinder kun med overgangsspill etter framprovosert sammenbrudd i motstanders ballbesittelse. Deretter kunne variere med et kontringsspill ved mulig oppnådd målovervekt underveis.

Iallfall en leser vil kunne ha en mistanke om hva som følger, hvis det ikke har gått for lang tid siden sist med sånt:

Min fornemmelse var altså at etter den forutgående sterile fotballen tidligere i sesongen 2017, ga laget seg etter hvert til å spille hva jeg tenkte på som BP-fotball, men tilpasset Tor Ole Skulleruds modifiserte sett med formasjonstall. Det var et kollektivt innrettet offensivt samspill. Ovenpå dette erobret Eirik Ulland Andersen svært mange målpoeng. Og Bassel Jradi gjorde en formidabel jobb som hengende spiss på offensiven med fysikk og teknikk og øyeblikk av kunst. Kombinerte dette med defensiv jobb langt på utsiden av hengespissens typiske opptreden.

2018-sesong så. Rapporter fra før sesong om eksperimentering med annet sett av formasjonstall. Introduksjon av nye spillere i varierende grad i pakt eller ikke med 2017-sesongens etter hvert velfungerende sett med formasjonstall.

Men inntrykket i sesong var at rytmen i spillet bakfra og det tidlige ankommende etablerte angrepsspillet ikke var blitt tatt vare på. Dessuten at det som hadde vært et kollektivt innrettet offensivt samspill, mer var gått over til å bli en mer stasjonær lagmaskin. Der nesten all dynamikk er lastet på en enkelt spiller, Tokmac, som noen kamper kan lykkes, men i andre kan tas ut fra motstander fordi det skjer for lite rundt ham av kollektiv bevegelse og kollektivt samspill. Der man har en mye skarpere avsluttende spiss i Marcus Pedersen i 2018-utgave enn i 2017, men ikke er i stand til å servere ham regelmessig . Der fjorårets offensive spillergigant Jradi famler etter å finne sin rolle i en spillemåte bortenfor fjorårets kollektive offensive spill.

Så har det riktignok vært kamper i perioder hvor spillerne har gått massivt til angrep. Men laget har ikke den koordinering det syntes å ha i den lange 2017-høsten.

I bortekamper jeg har sett (det er et svakt punkt her), har som regel (med unntak av det særegne for en kamp) laget hatt lite å by på av offensivt farlig samspill. Dermed har det også vært færre muligheter til å oppnå en ledelse i målprotokollen som på den ene side ville gi muligheten til å dyrke et kontringsspill i kampfaser, samtidig som motstanderlag obs på en offensiv evne ville ha måttet reservere seg litt fra så uhemmet å angripe som de i år mer har kunnet mot Strømsgodset.

Forteller jeg kun rendyrket eventyr? Eller treffer jeg noe i mine fortolkninger selv om jeg eventuelt overforenkler og eventuelt overdriver? I sistnevnte tilfelle bør fotballanalytikeren BP bringes i aksjon. Deretter også iverksetter BP. Andre synspunkter på anvisninger står ikke til meg å hevde i øyeblikket.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2018, 10:19 
Avlogget

Independiente skrev:
Forteller jeg kun rendyrket eventyr? Eller treffer jeg noe i mine fortolkninger selv om jeg eventuelt overforenkler og eventuelt overdriver? I sistnevnte tilfelle bør fotballanalytikeren BP bringes i aksjon. Deretter også iverksetter BP. Andre synspunkter på anvisninger står ikke til meg å hevde i øyeblikket

Jeg tror du har helt rett i det du skriver her, kan forklare mer rundt det i kveld. Så akkurat nå bare dette korte svaret. Så sier min magefølelse at den samme endringen kommer i løpet av den kommende uken, da det ikke finnes noen annen vei ut av uføre en har havnet i

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2018, 15:02 
Avlogget

Bromfe skrev:
I bortekamper jeg har sett (det er et svakt punkt her), har som regel (med unntak av det særegne for en kamp) laget hatt lite å by på av offensivt farlig samspill. Dermed har det også vært færre muligheter til å oppnå en ledelse i målprotokollen som på den ene side ville gi muligheten til å dyrke et kontringsspill i kampfaser, samtidig som motstanderlag obs på en offensiv evne ville ha måttet reservere seg litt fra så uhemmet å angripe som de i år mer har kunnet mot Strømsgodset.

Forteller jeg kun rendyrket eventyr? Eller treffer jeg noe i mine fortolkninger selv om jeg eventuelt overforenkler og eventuelt overdriver? I sistnevnte tilfelle bør fotballanalytikeren BP bringes i aksjon. Deretter også iverksetter BP. Andre synspunkter på anvisninger står ikke til meg å hevde i øyeblikket

I samsvar med hva jeg skrev tidligere, er det ikke fantasi du kommer med. Etter hvilke informasjon jeg har klart å fange opp via noen kilder og ved hjelp av egne observasjoner. Det kom etter borte kampen mot LSK en tydelig endring i spillestil og rytme, hvor en tydeligere gikk tilbake til mer klassisk Godset fotball. Og endringen viste tydelige tegn på noen av de grepene jeg anser som klassisk BP grep. Inkludert tydelige overlapping på kant, og skifte av posisjoner. I tillegg en tydelig plan for hvordan en skal gjennomføre kontringer. Utover spillestilen kunne en også registrere en mer aktiv BP i tilknytning til spillerne. Han var aktiv med å snakke med spillerne og tidvis deltager i enkelte av oppvarmingsøvelsene. Før endringen kom var han ikke synlig i miljøet som jeg registrerte

Dette siste avsnittet er med noe usikkerhet på egen hukommelse, men det forekommer meg at det de siste kampene av sesongen, igjen var et tilbakefall mot tidligere tendenser. Tenker da blant annet på mindre struktur i forsvar, og at en ga bort billigere må. Dette sammenfallende med den tiden BP var i Fredrikstad.

Jeg har kun sett kamper på TV, så langt denne sesongen. Så er jeg enig i at en ser mindre tegn til systematisk angrepsspill og forsvarsspill. Det ser ut som 11 enkelt individer som spiller på et lag uten en plan. I bortekamper legger forsvaret seg på egen 16m, ballen poles desperat ut, men siden MP står på midtbanen og ingen befinner seg mellom der og MP. Så ender det hele med at motstanderen igjen vinner ballen og fritt kan komme på angrep. På hjemmebane mangler rytmen i angrepsspillet, og det oppstår derfor for mange brudd imot og en klarer ikke å skape gode nok sjanser. Det siste kan nok med fordel nyanser, men den siste perioden er dette en opplevelse jeg sitter med. Der S08 kampen igjen et unntak

Nhar jeg en følelse av at en igjen kan oppleve en endring denne uken, da jeg har en magefølelse som sier at BP igjen blir en aktiv bidragsyter. Så får en se i den kommende perioden om antagelsen er rett eller gal. Om dette grepet igjen gjøres, håper jeg en etablerer det som en permanent løsning uavhengig av om alle ønsker det eller ikke

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2018, 15:16 
Avlogget

Takker for framstillingen av dine observasjoner og inntrykk, Bromfe! Da er vi to med samme oppfatning om hovedsynspunktet!

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2018, 17:13 
Avlogget

Independiente skrev:
Takker for framstillingen av dine observasjoner og inntrykk, Bromfe! Da er vi to med samme oppfatning om hovedsynspunktet!

Takk for ditt innlegg, og ja det er godt å være flere med samme forståelse. Så savner jeg fortsatt dine innlegg, og håper at en ser en endring hos klubben nå med tanke på åpenhet

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2018, 19:43 
Avlogget

Da Jostein Flo med sitt synspunkt i VG om feiginger anonymt foran sitt tastatur brakte meg til å slutte å skrive i fjor, så drepte han i stor grad også gleden min ved å skrive innlegg om fotball. Det hadde en effekt som i noen grad varer. Jeg er fortsatt provosert.

Jeg skal ikke utelukke at jeg skriver noe i blant heretter. Men neppe noe videre med "positive" innlegg. I stedet i tilfelle eventuelt innlegg som er mer kritiske enn før.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2018, 20:23 
Avlogget

Independiente skrev:
Da Jostein Flo med sitt synspunkt i VG om feiginger anonymt foran sitt tastatur brakte meg til å slutte å skrive i fjor, så drepte han i stor grad også gleden min ved å skrive innlegg om fotball. Det hadde en effekt som i noen grad varer. Jeg er fortsatt provosert.

Jeg skal ikke utelukke at jeg skriver noe i blant heretter. Men neppe noe videre med "positive" innlegg. I stedet i tilfelle eventuelt innlegg som er mer kritiske enn før.

Jeg har stor forståelse for, hvorfor du har tatt en pause fra skriving. Den store endringen som skjedde i åpenhet og ønske om kommunikasjon fra Skullerud ankom var enorm og er enorm. At en da i tillegg tydelig mener at det ikke skal diskuteres hva som skjer eller hvorfor det skjer blir feil. Det er virkelig et problematisk utgangspunkt for noen som er i underholdningsbransjen, som tross alt fotball er

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2018, 20:29 
Avlogget

Tidlig i dag kjente jeg en optimisme med tro på at det skulle skje klare endringer, følelsen min tilsa at nå måtte en igjen slippe til BP. Så har jeg via VGD lest deler av hva Flo svarer på kritikken rundt trener i dag, og biter meg da spesielt merke i krise møtet en skal ha i morgen. Kjenner da optimismen forsvinner ganske raskt igjen. Om et slikt møte skal kunne ha den rette effekten må alle involoverte parter virkelig inneha en vilje og en klar tanke om endring. Det forutsetter at spesielt de med et lederansvar går inn med et åpent sinn og en klar tanke om at de skal være endrings orientert. Elllers ender det bare med et møte hvor en får frem deler eller biter av situasjonen, men de virkelig røttene sitter fortsatt igjen, og de vil raskt igjen skape uro. Beklager, men om jeg ikke husker feil, så gjennomførte en omtrent samme løsning på samme tid forrige sesong, uten at det i et langsiktig perspektiv løste noe. Løsningen ligger det samme stedet som en fant løsningen forrige sesong, det er kun å følge den samme planen igjen. Bruk hodet og løs problemet nå

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: