Til toppen av siden

Dato/klokkeslett: 29 Okt 2020, 10:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Mai 2019, 20:39 
Avlogget

Mandag er det igjen klart for ny hjemmekamp, la oss håpe på en ny hjemmeseier. Viktig at laget er på fra start og forhindrer et surre mål imot tidlig i kampen. Utover dette må de klare å etablere et trykk og skape sjanser, samtidig som de står samlet og hindrer overganger imot. Forventer vel ikke de store endringene i laget, så neste mål må være å se en fremgang med tanke på å skape sjanser mot etablert forsvar. Og at det kan skapes sjanser utover innlegg fra kant, men faktisk gjennom spill også sentralt i banen. Det siste spesielt om MP fortsatt ikke kan spille, om han da er i form til å spille en hel kamp. Så er det vel litt ironisk at spissene, som vel var det som reddes oss forrige sesong nå ikke ser spesielt skarpe ut noen av de. Ja Mos har skåret litt, men ikke i samsvar med hans prestasjoner høsten 18

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2019, 10:58 
Avlogget

Jeg tror også, som du går inn på, at innlegg fra kanter passer bedre for Marcus som spiss, og at Mos profitterer mer på avslutningsorientert spill mer sentralt i banen. I tilfelle bør nok innlegg fra kanter være innom spillere sentralt i banen før ballen kommer til Mos.

Ellers håper jeg å se Sylla mer foran bakre ledd enn han selv som del av det. Tror han derfra kan binde sammen lagdeler og balansere vårt spill til bedre effekt enn ved å være en ekstra midtstopper, til tross for riktignok at vi i stor grad har backer høyt oppe i banen.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2019, 14:07 
Avlogget

Independiente skrev:
Ellers håper jeg å se Sylla mer foran bakre ledd enn han selv som del av det. Tror han derfra kan binde sammen lagdeler og balansere vårt spill til bedre effekt enn ved å være en ekstra midtstopper, til tross for riktignok at vi i stor grad har backer høyt oppe i banen.

Dette tror jeg er veldig riktig, og viktig. Det er enorm forskjell på hvordan laget fremstår avhengig av hvor i banen han befinner seg. Så er jeg usikker på årsakene til at hen eksempelvis i innledningen av forrige hjemmekamp lå veldig lavt. Om det var en reaksjon på hvordan laget fungerte eller missforståelse med tanke på formasjon

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2019, 14:33 
Avlogget

Bromfe skrev:
Independiente skrev:

Dette tror jeg er veldig riktig, og viktig. Det er enorm forskjell på hvordan laget fremstår avhengig av hvor i banen han befinner seg. Så er jeg usikker på årsakene til at hen eksempelvis i innledningen av forrige hjemmekamp lå veldig lavt. Om det var en reaksjon på hvordan laget fungerte eller missforståelse med tanke på formasjon

Ut fra hva jeg underhånden fikk vite, skulle visstnok laget spille med samme sett av formasjonstall som i forutgående bortekamp, angitt som 5- 3 - 2 / 3 - 5 - 2 (eventuelt gjengitt i motsatt rekkefølge).

Det er jeg kritisk til, sett i forhold til hvordan, dvs med hvilket spill, nemlig offensivt, laget angis av BP å skulle spille hjemme. Da skal jo det spillet være i stand til å utspenne en bevegelig tilsvarende stor del av banerommet mens vi spiller oss ut bakfra, samtidig som motstander utfordrer vår evne til det. Men da blir vi baktunge og dessuten tynne i sårbar del av midtbanen. Det disponerer spillerne for den forsiktighet bak i banen som gjør dem passive. Det utsetter oss i neste moment for fare for å få ballen snappet av pressende angripere fra motstanderlaget som deres førsteforsvarere. Vips, så blir de måltruende angripere som har påført oss et brudd i vår ballbesittelse og med sjanser til å ramme oss med en baklengs som vi deretter sliter med å innhente, og der vi i en lengre fase trøbler med å dominere kampbildet. Jeg mistenker at denne formasjonsmessige svakheten bidrar til at passiviteten vil gjenta seg, til tross for instruksjoner om det motsatte.

Ikke tror jeg fem mann bakerst ( utenom keeper) bidrar til å forbedre frispilling heller når vi skal utøve det. Jeg mistenker snarere at det bidrar til at det forkludres gjennom feil.

Aka Indie – med varig tapt supporterverdighet for all nåtid og fortid ved som ”Nobody” å ha unnsagt klubbens handlingsvalg som nøytral tilskuer ett år, men, privilegert, nyfødt som partisk tilskuer. Ansiennitet fra 11.11.05.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2019, 16:44 
Avlogget

Independiente skrev:
Ut fra hva jeg underhånden fikk vite, skulle visstnok laget spille med samme sett av formasjonstall som i forutgående bortekamp, angitt som 5- 3 - 2 / 3 - 5 - 2 (eventuelt gjengitt i motsatt rekkefølge).

Håper en i tilfelle har lært å går ut i en 4-3-3 formasjon i kampen i morgen. Er enig i at formasjonen gir mer utfordringer enn fordeler på hjemmebane, med tanke på å kunne spille seg ut og med tanke på passivitet

Får håpe det vises den offensiviteten som BP gir uttrykk for i intervju på Godset.no

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2019, 17:47 
Avlogget

Bare ikke den offensive viljen foregår med fem spillere bakerst og midtbanespillere som for tidlig trykker forover. Da kan desto mer den innledende passiviteten bak gjenta seg.

Sylla i vårt eget mellomrom og fire bak bør imidlertid overvinne den svakheten.

Jeg tror nok ikke at det blir tidligere sesongers 4 - 3 - 3 dersom det er det du sikter til i din forhåpning, Bromfe. På sett og vis tror jeg i tilfelle det blir det i sesonginnledningen varslede mer udistinkte settet med formasjonstall som jeg ikke nå våger meg på noen tallkombinasjoner for. Bare det ikke betyr fem bak på hjemmebane!

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2019, 23:19 
Avlogget

1. Viljar Myhra
40. Morten Sætra

2. Mounir Hamoud
3. Jonathan Parr
5. Jakob Glesnes
25. Stian Ringstad
26. Lars Vilsvik
39. Lars Sætra

6. Henning Hauger
7. Herman Stengel
8. Johan Hove
11. Kristoffer Tokstad
18. Martin Rønning Ovenstad
19. Halldor Stenevik
23. Martin Spelmann
29. Yacouba Sylla

10. Marcus Pedersen
30. Mos Abdellaoue
77. Muhamed Keita
90. Amahl Pellegrino

2 stk går ut av troppen på kampdag.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2019, 08:27 
Avlogget

Independiente skrev:
Jeg tror nok ikke at det blir tidligere sesongers 4 - 3 - 3 dersom det er det du sikter til i din forhåpning, Bromfe. På sett og vis tror jeg i tilfelle det blir det i sesonginnledningen varslede mer udistinkte settet med formasjonstall som jeg ikke nå våger meg på noen tallkombinasjoner for. Bare det ikke betyr fem bak på hjemmebane!

Jeg er klar over at det ikke blir noen klassisk 4-3-3 ja, men vet ikke helt hva formasjonen skal beskrives som. Så det nærmeste jeg kommer er de tallene per nå. Så får en se om en blir noe klokere i kveld eller ikke. Alt er greit så lenge en ikke starter med 5 bak

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2019, 10:26 
Avlogget

Skrevet i all hast på jobb og uten kritisk å ha saumfart forskjellige slags nyanser ved hver karakteristikk. (Skrevet nemlig på en viss uuttalt bakgrunn.)

For all del, Mos er en benådet avslutter.

Men det slår meg at hva vi mister så lenge Marcus Pedersen ikke spiller, er at laget fra spissplass og bakover har et trykk forover i banen, startende allerede fra angripernes hold, noe jeg tror er essensielt i forhold til hvordan vi også etter skiftet av spillemåte fra i fjor, skal spille. Kanskje enda mer enn før. Hva Mos ellers i øyeblikk magisk utøver, så er det sjelden eller aldri et trykk. Om han kan tilføre annet, så er det heller ikke noe jeg forbinder med Amahl Pellegrino.

Går vi over til midtbanespillerne, så er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal vurdere Tokstad i et slikt lys. Kanske delvis, men ikke helt. Stengel framstår for meg som en mer "sittende" midtbanespiller som sender pasninger, og gjerne utfører defensive funksjoner i tillegg, men vel ikke utøver trykk framover. Johan Hove kan, tror jeg, men han også synes å spille mer a la det jeg tiltenker Stengel og med gode pasninger. (Nærmest med Stefan Johansen slik han var hos oss, som en delvis mal.)

På sett og vis er det i mine øyne nærmest de to backene Vilsvik og Parr som bidrar til trykk framover gjennom deres offensive raids. Det forkommer meg viktig at de tilfører dette. Ellers mister vi enda mer enn det vi alt savner fra Marcus Pedersen.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2019, 22:15 
Avlogget

Hva vil jeg si etter kun å ha sett kampen live (med mitt begrensede syn), uten å ha lest referater?

Laget kom omsider igjen inn i en hjemmekamp uskadet uten surr bak i innledningsfasen. Fikk mer ut av viktige Sylla hjemme litt foran bakre ledd enn i det. Antydninger til positivt angrepsspill, men må vel kunne si nokså uforløst. Delvis forståelig ut fra behovet for iallfall ikke å tape, men dermed ytterst begrenset poenggevinst.

Totalt sett et lite skritt framover, tatt i betraktning et akutt behov for å knekke en paradoksal hjemmebanekode, men altfor smått dersom det ikke følges av nye skritt. Dog viktig som et slikt førsteskritt. Dermed har vårt lag begynt å tilnærme seg en kontrollert hjemmekamputførelse om enn nå litt med håndbrekket på.

I mine øyne et nytt svært solid inntrykk fra Mounir Hamoud etter at han igjen en tid har vært utenfor førsteoppstillingen. Jeg tror noe av det som utmerker Mounir, er hans spilloppfatning (spillintuisjonen hans omkring situasjonene han kommer opp i) som gjør ham i stand til å velge gode aksjoner. Jeg synes ellers i grunnen at Pellegrino gjorde en del nyttige inngrep, innrømmet mer enn jeg akkurat nå hadde tiltenkt ham. Jacob Glesnes og Lars Vilsvik kommer vel OK fra det på en måte som er selvfølgelig for dem. Jeg har ingen direkte innvendinger til Ringstads kamp i den forstand, men savnet nok likevel Parr som jeg hadde fått vite visstnok hadde skadefravær. (Enkelte andres spill, blant dem Martin Spelmann, klarte jeg ikke å danne meg noe inntrykk av; opptatt også av å heie noe.)

Hvordan våre trenere så kan videreutvikle den delvis kontrollerte, men uforløste hjemmeprestasjonen til etterfølgende hjemmekamper, er ikke så godt straks å si. Kanskje er det å oppnå gode opplevelser det som simpelthen skal til. I så fall, vel å merke uten å rømme fra noen sannheter, likevel nå ved å fokusere på et minimum av en kollektiv mestring istedenfor poenguttellingen, på tross av hva vi omkring lett blir noe ensidig opptatt av.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2019, 18:16 
Avlogget

Kan ikke ha noen meninger om kampen da jeg ikke har sett den. Hadde den på opptak, men har ikke klart å komme til et punkt hvor lysten til å se den er der

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2019, 19:49 
Avlogget

Den beste positive motivasjonen til å se tror jeg vil kunne være å registrere hvordan Mounir for ulike situasjoner løser oppgaven han står oppe i.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: